رئیس اتاق ایران در همایش مدیران ستادی و گمرکات اجرایی کشور بر نقش گمرک برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت و مقابله با تحریم ها تاکید کرد.

گروه اقتصادی: رئیس اتاق ایران در همایش مدیران ستادی و گمرکات اجرایی کشور بر نقش گمرک برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت و مقابله با تحریم ها تاکید کرد.

 محمد نهاوندیان" رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این مراسم که به مناسبت روز جهانی گمرک برگزار شد، با تاکید بر نقش گمرک در طرح تحول اقتصادی اظهار کرد: " در طول صد سال اخیر در دنیا، گمرک شاهد بیشترین میزان تحول بوده است. "

وی ادامه داد: " روزگاری به گمرک به عنوان منبع درآمد دولت نگاه می شد، اما با توجه به تحول بارزی که در طول صد سال گذشته در گسترش مبادلات تجاری کشوها به وجود آمده است، نقش و جایگاه گمرک تحول اساسی پیدا کرده و از حالت یک عامل مزاحم برای تجارت به عامل تسهیل کننده تجارت تغییر کرده است. "

نهاوندیان همچنین با بیان اینکه "گمرک" از عامل بی اعتمادی و هراس به عاملی برای اعتماد سازی بین المللی در تجارت جهانی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: " در بحث های تسهیل تجارت و قاعده سازی و هماهنگی سازمان های بین المللی، گمرک پر رنگ ترین نقش را داشته است. "

وی افزود: " در بررسی های اثبات مزیت های به کارگیری کسب و کار الکترونیکی، گمرک یکی از پیشتازهای این عرصه بوده و ارتباط گمرک ها با یکدیگر و انجام عملیات الکترونیکی گمرک صرفه جویی زیادی به دنبال داشته است. "

رئیس اتاق ایران در خصوص رابطه بین تحریم اقتصادی و نقش گمرک یادآور شد: "بدون انکار و اغراق در واقعیت ها، یکی از چالش های پیش روی اقتصاد، تحمیل تحریم های نامعقول اقتصادی به ایران است."

نهاوندیان گفته های خود را اینگونه ادامه داد: " اگرچه این تحریم ها به هدف خود یعنی تغییر رفتار سیاسی منجر نشد، اما هزینه هایی را بر اقتصاد تحمیل کرده است و هزینه مبادله های تجاری بالا رفته و همچنین در جریان تجارت، معطلی به وجود آمده است. هزینه های اضافی گشایش اعتبار بانکی (LC) و خدمات مختلف را نیز باید در نظر گرفت. "

نهاوندیان در رابطه با لزوم تجارت آزاد برای کشور های منطقه به این شکل توضیح داد :"  در شرایطی که اول شدن در منطقه به عنوان یکی از اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور به شمار می رود، برخی کشورها با تاسیس مناطق آزاد و انعقاد قرارداد با کشورهای بزرگ به سمت برقراری فضای تجارت آزاد پیش رفته اند و اگر کشورهایی این فضا را فراهم نکنند، این وضعیت برای آنها یک تهدید تلقی می شود. "

وی افزود: " اگر کشورهای همسایه یک اقتصاد، در یک پیمان منطقه ای یا بین المللی عضو باشند که دسترسی های فراوانی برای آنها فراهم می کند، به طور قطع آن اقتصاد صدمه می بیند. "

به گفته وی گمرک در مقابله با چالش های تحریم، ایجاد مناطق آزاد تجاری و عضویت در سازمان جهانی تجارت می تواند نقش آفرینی کند و اگر گمرک سهل، روان و محبت آمیزی داشته باشیم، می توانیم افزایش سایر هزینه ها را با سرعت انجام امور گمرکی، کاهش دهیم.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که باید تدابیری صورت بگیرد تا بر اساس آن از چالش های مناطق آزاد کمترین آسیب نصیب کشور شود: "  باید در تصمیم گیری برای تعرفه ها و تعیین رویه های گمرک کاری کنیم تا از چالش های مناطق آزاد تجاری آسیب کمتری ببینیم و اگر گمرک کارنامه درخشانی در انجام تعهدات و پیروی از مناسبات بین المللی داشته باشد، می توانیم در امور بین المللی قوی تر ظاهر شویم. "

نهاوندیان درخصوص مقابله با تحریم ها اذعان کرد: " اگر در مناسبات بین وارده کننده، صادرکننده، نهادهای در ارتباط با سازمان های بین المللی با گمرک بالاترین درجه سرعت و سهولت برقرار باشد، کار مبارزه با تحریم ها را بهتر و بیشتر می توانیم انجام دهیم. "

وی توضیح داد:"  با برخورد هوشمندانه و همکاری با دستگاه های دیگر می توانیم ترفندی بیابیم تا هزینه های مبادله تجاری افزایش نیابد و به این ترتیب با تحریم مقابله کنیم . "

رئیس اتاق ایران با اشاره به همکاری بین گمرک و مجلس تصریح کرد: " گمرک با همکاری مجلس اقدام بسیار خوب و امید بخشی برای قانون جدید گمرک انجام داده است که امیداوریم هرچه سریعتر به گمرک شکل نوین، ناظر بر نیاز روز و رو به جلویی ببخشد که در این رابطه همفکری فعالان اقتصادی نقش موثری دارد. "

نهاوندیان افزود: " تجهیز مبادی ورودی و مرزی گمرک خواسته بحق و بجایی است. باید مدرن ترین تجهیزات را در مرزها داشته باشیم، زیرا گمرک آبروی کشور در ارتباط تجاری بین المللی باید شرایط لازم و ایمنی برای کارکنان گمرک در اقصی نقاط کشور فراهم شود تا آنها بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.  از آنجا که گمرک بخشی از خزانه ملی است با مدیریت نظام مند در داخل آن و از طریق تشویق مدیران و کارکنان خدمتگزار، معدود افرادی که از موقعیت خود سوءاستفاده می کنند را تنبیه کنیم. "

رئیس اتاق ایران در خصوص فساد در سیستم اداری توضیح داد: " مقابله با فساد برخورد ریشه ای می طلبد و تا نگاه ایجابی نداشته باشیم، نمی توانیم اقدام سلبی کنیم. باید تجهیزات گمرک به روز شود و بازخورد مدیران را بگیریم، همچنین ملاحظه های اجرایی در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار گیرد و در این صورت است که اجرای جدی و بی طرفانه قانون و مقررات را از ماموران گمرک می توانیم مطالبه کنیم. "

نهاوندیان در ادامه بر ایجاد رویه و فضای همکاری نزدیک بین فعالان اقتصادی و گمرک توصیه اکید کرد و گفت: " در فرایندهای مربوط به این عرصه فعالان اقتصادی با مدیران گمرکی به رایزنی و گفت و گو بپردازند، زیرا اگر فعالان اقتصادی احساس کنند که گمرک دلسوز، مشورت طلب و مشارکت خواه است نوع تبادلشان با آن عوض می شود. "

وی لازمه رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور را اجرای سیاست های کلی اصل 44 دانست و افزود:"  اجرای اصل 44 قانون اساسی وظیفه یک کمیته، وزارتخانه و یا جمع محدودی نیست، ابلاغ عام از سوی مقام معظم رهبری یعنی اینکه هر کسی در کار خود امکان پذیری و اجرای آن را در نظر گیرد. "

نهاوندیان همچنین علاج بسیاری از دردهای جامعه را در اجرای اصل 44 دانست و تصریح کرد: " هر شخصی اگر ببیند فعالیتی می تواند به ایجاد نشاط و ابتکار در بخش خصوصی کمک کند، مسوول است تا آن را پیگیری و اجرا کند و اگر چنین ارتباطی بین مردم و مسوولان ایجاد شود، پرچم ایران را در حوزه اقتصاد همانند حوزه های دیگر برخواهیم افراشت. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =