وزارت امور شرکتها و بازار بورس هند (www.mca.gov.in) با داده کاوی (Data Mining) به جنگ انواع کلاهبرداری از جمله نوع اینترنتی آن می رود.

این وزارتخانه با ایجاد واحد ویژه سعی دارد قبل از رخ دادن کلاهبرداری با داده کاوی، آنرا کشف کرده و به مسوولان پلیس و قضایی یاری رساند.
ساشین پیلوت وزیر امور شرکتها تعداد پرونده های کلاهبرداری در هند رو به افزایش است و با داده کاوی روی سرچشمه های احتمالی و کشف یک خطا توسط فرد، شرکت یا موسسه ای که قصد کلاهبرداری دارد، می توان تعداد پرونده های کلاهبرداری را کم کرد.
{اصطلاح Data Mining همان طور که از ترجمه آن به معنی داده کاوی مشخص می‌شود به مفهوم استخراج اطلاعات نهان و یا الگوها وروابط مشخص در حجم زیادی از داده‌ها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ است. بعنوان نمونه بسیاری از شرکت‌ها و موسسات دارای حجم انبوهی از اطلاعات هستند. تکنیک‌های داده‌کاوی به طور تاریخی به گونه‌ای گسترش یافته‌اند که به سادگی می‌توان آنها را بر ابزارهای نرم‌افزاری امروزی تطبیق داده و از اطلاعات جمع آوری شده بهترین بهره را برد. در صورتی که سیستم‌های Data Mining بر روی سکوهای Client/Server قوی نصب شده باشد و دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی بزرگ فراهم باشد، می‌توان به سوالاتی از قبیل :کدامیک از مشتریان ممکن است خریدار کدامیک از محصولات آینده شرکت باشند، چرا، در کدام مقطع زمانی و بسیاری از موارد مشابه پاسخ داد. }
به گفته ساشین پیلوت کارشناسان فنی و دیتا بیس کاران اطلاعات و رکوردها را از منابع مختلف و پلتفورم های مختلف جمع آوری کرده و بعد آنها را در یک دیتا بیس نهایی به هم لینک می دهند. هر نوع خطایی در این لینک به صورت بالقوه اگر خطای فنی نباشد، می تواند موردی مربوط به کیس کلاهبرداری تلقی شود. هر چقدر داده کاوی توسط افراد ماهر عمیق تر و دقیق تر صورت گیرد، میزان خطا کمتر بوده و به نتیجه مطلوب نزدیکتر می شود.
بعنوان نمونه، نام و تاریخ ثبت کمپانی و فرد یا افراد ثبت نام کننده، موسسات و تاریخچه فعالیت آنها، حسابهای بانکی و میزان ورودی و خروجی آنها، گزارشات مالی و بحث پرداخت مالیات و ... در یک رنجی تعریف شده کنار هم قرار می گیرند و سپس هر نوع نوسان روی این گزارشات بعنوان کیس قابل تامل وارد فاز بعدی شده و با الگوهای تعریف شده مطابقت داده می شود.
اگر ورودی دیتا با الگوهای مالی و مالیاتی تعریف شده منطبق نباشد، قطعا مشکلی وجود دارد و خطر بالقوه کلاهبرداری وجود دارد.
شرکتها و موسساتی که فعالیت شان اینترنتی و سیستماتیک شده بهتر از سایر شرکتها می توانند با الگوهای تعریف شده داده کاوی خود را وفق دهند و سیستم جدید داده کاوی روی آنها سریعتر جواب می دهد.
واحد ویژه در همکاری با سایر وزارتخانه ها و نهاد های دولتی می تواند به تحقیقات پلیس و دستگاه قضایی کمک فراوانی کند. در رسوایی مالی سال 2009 در هند دیده شد اگر از داده کاوی استفاده می شد، دولت قادر به شناسایی بسیاری از کلاهبرداری ها در مراحل اولیه بود.
امروزه داده کاوی به عنوان ابزاری برای کشف جرایم، ارزیابی میزان ریسک و فروش محصولات به کار می‌رود، در بر گیرنده ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور کشف الگوهای معتبر و ناشناخته در بین انبوهی از داده هاست. داده کاوی غالباً در زمینه تامین امنیت ملی به منزله ابزاری برای شناسایی فعالیت‌های افراد خرابکار شامل جابه جایی پول و ارتباطات بین آنها و همچنین شناسایی و ردگیری خود آنها با برسی سوابق مربوط به مهاجرت و مسافرت هاست.
 
 
 
 
56501
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    3 0
    بايستي توجه كرد كه داده كاوي كلاهبرداري يا تقلب رو صددرصد پيدا نمي كنه، بلكه داده ها رو بر حسب ميزان احتمال وجود خطا رتبه بندي مي كنه يعني كيس هاي مشكوك رو به تحليل گرا معرفي مي كنه و اونا فقط روي اين كيس ها بررسي رو به طور جزئي انجام ميدن
    • گروه داده کاوی ایران IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
      4 0
      بنده حرف شما را اینطوری تصحیح می کنم که با روش های داده کاوی از جمله روش های رده بندی می توان مدل هایی با دقت های بالا تولید نمود که افراد متقلب یا فعالیتهای متقلبانه را پیش بینی نمایند.
  • amin IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    2 0
    واقعا عالی بود لطفا همین جوری به روز باشین ممنون