آسمان نوشت:

انتشار تصاویر زورگیری چند تبهکار از یک شهروند در فضای مجازی بازتاب‌های زیادی داشت و حتی عالی‌ترین مقام قضایی کشور را نیز به واکنش واداشت. به دنبال اظهار نظر آیت‌الله آملی لاریجانی درباره محارب بودن افرادی که با سلاح سرد زورگیری می‌کنند پلیس آگاهی پایتخت به تکاپو افتاد و چند روز بعد چهار جوان زورگیر دستگیر شدند. سرهنگ عباسعلی محمدیان رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ طی گفت‌وگویی از جزئیات این عملیات، شیوه‌های تبهکاران برای زورگیری و چگونگی برخورد با آنان سخن گفت.
رسیدگی به پرونده زورگیری معروف پایتخت از چه زمانی آغاز شد؟
این حادثه روز 11 آذرماه امسال اتفاق افتاد و طی آن یکی از شهروندان بعد از خروج از بانک در حالی که می‌خواست وارد محل کارش شود از سوی چهار زورگیر با دو موتور سیکلت مورد حمله قرار گرفت. باوجود مقاومت این شهروند، زورگیران مبلغی پول نقد، نعدادی کارت عابر بانک و حتی لباس‌های او را سرقت کردند بعد از اعلام شکایت مالباخته، تیم‌های ویژه عملیاتی پلیس اگاهی تهران بزرگ تلاش‌های‌شان را برای شناسایی و دستگیری چهار متهم پرونده آغاز کردند.
درباره جزییات عملیات دستگیری متهمان صحبت کنید.
بعد از چهره‌نگاری و اقدامات پیچیده پلیسی افسران آگاهی یکی از متهمان به نام «مهدی» را شناسایی کردند و ادامه تجسس‌ها نشان داد. پاتوق او یک قهوه‌خانه در خیابان 17 شهریور است. به این ترتیب او دستگیر شد و اعتراف کرد سرقت را با همدستی 3 نفر از دوستانش به نام‌های میلاد، مهرداد و علیرضا مرتکب شده است. در ادامه علیرضا در خیابان یوسف‌اباد و دو نفر دیگر نیز در مخفیگاه‌شان دستگیر شدند و اعتراف کردند کردند، تاکنون مرتکب 5 فقره زورگیری شده‌اند.
زورگیری جرم تازه ای نیست و پیش از این هم بارها چنین اتفاقی افتاده است. چه چیز باعث شد این پرونده برای دستگاه قضایی و پلیس حائز اهمیت شود؟
یکی از جرائمی که پلیس آگاهی تهران بزرگ همواره با حساسیت ویژه‌ای به آن رسیدگی کرده است بحث زورگیری است. در این پرونده نیز از روزی که پرونده به آگاهی ارجاع شده تیم های ویژه، تلاش‌های‌‌شان را آغاز کردند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز به نتیجه رسیدند. نکته حائزاهمیت این پرونده انتشار تصاویر آن در فضای مجازی بود. این کار برای چند روز باعث ایجاد حس ناامنی در جامعه شد اما خوشبختانه اقدام ضربتی پلیس در دستگیری زورگیران سبب شد فضای جامعه آرام شود.
این پرونده فرصت خوبی است تا جرم زورگیری بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. از دیدگاه پلیسی به چه کسانی زورگیر گفته می‌شود و این افراد چه ویژگی‌هایی دارند؟
افرادی که با توسل به زور و خشونت اموال سایرین را تصاحب می‌کنند زورگیر هستند. در بحث حقوقی به افرادی که مرتکب سرقت مقرون به آزار می‌شوند زورگیر اطلاق می‌شود. این افراد معمولاً تحصیلات پایینی بین سوم راهنمایی تا دیپلم دارند. اکثر آنها سابقه‌دار هستند و حداقل یکبار توسط پلیس دستگیر شده‌اند. معمولاً از بنیه قوی برخوردارند و جسارت زیادی دارند. زورگیری‌هایی که از نظر جثه و هیکل ضعیف هستند سعی می‌کنند حتماً از چاقو و قمه استفاده کنند با این حال نمی‌شود به طور مطلق این ویژگی‌ها را برای همه زورگیران یکی دانست و ممکن است متهمانی خارج از ویژگی‌ها نیز وجود داشته باشد.
پرونده چهار زورگیر بار دیگر باعث مطرح شدن بحث‌هایی درباره حمل سلاح سرد در جامعه شد. دیدگاه شما در این‌باره چیست؟
متأسفانه برای سلاح سرد قانون مشخصی وجود ندارد مثلاً شاهدیم در کنار خیابان افراد بدون هیچ مانعی چاقوهای نامتعارف می‌فروشند. حال سؤال اینجاست که چاقوهای بزرگ یا مثلاً شمشیری که فروخته می‌شود چه کاربردی می‌تواند داشته باشد. خرید و فروش و حمل چنین وسایلی به هیچ‌عنوان توجیه ندارد. در این خصوص مدت‌ها قبل طرحی به مجلس فرستاده شد اما تاکنون به جایی نرسیده است. این در حالی است که بسیاری از جرائم خشن مثل قتل و زورگیری با استفاده از همین چاقوهای نامتعارف انجام می‌شود.
شما چه توصیه‌هایی به شهروندان درخصوص مواجهه با زورگیران دارید؟
توصیه ما این است که افراد در برابر زورگیران به هیچ‌وجه مقاومت نکنند. چرا که ممکن است آنها از سلاح‌شان استفاده کنند. در یک مورد زورگیران با چاقو به گردن یک نفر ضربه زده بودند و ممکن بود این فرد جان خود را از دست بدهد. عاقلانه‌ترین کار این است که افراد تلاش کنند اطلاعات بیشتری از تبهکاران به دست بیاورند. مثلاً شماره پلاک خودرو یا موتور سیلکت‌شان و چهره آنها را به خوبی به‌خاطر بسپارند تا پلیس را در کشف جرم یاری دهند.
301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    چرا دوربین های امنیتی را در شهر ها بیشتر نمی کنید؟ یا حداقل ساختمان های اداری را ملزم کنید دوربین امنیتی داشته باشند
  • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    306 8
    آخه وقتی دارند زندگی طرف رو میبرن چرا مقاومت نکنه، تازه این جرم تصاویرش منتشر شد مگرنه به این زودی پیگیری نمیشد
    • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      44 47
      زندگی که نباید وسط خیابون ولو باشه.باید از حمل ونقل پول نقد و لوازم با ارزش در معابر پرخطر جلوگیری کنیم و هیچگاه تنها با مقدار قابل توجهی پول نقد از منزل و بانک بیرون نریم.باید با جیب خالی تو خیابونا طی طریق کنیم تا در امان باشیم.
    • بدون نام NL ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      26 1
      بستگی داره تعریف زندگی برای شما مال باشه یا جان.
    • بدون نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      21 2
      آخه تو این وضعیت اقتصادی میشه با پول کم از خونه زد بیرون؟!
    • فارس IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      22 0
      من ایفون 5 دارم از فردا دیگه بیرون نمیام. باااااااااااااااای
  • وحید IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    310 1
    اگر تصاویر این زورگیری در جامعه و فضای مجازی پخش نمیشد، آیا به این زودی پیگیری میکردید و مجرمان را دستگیر می کردید؟
    • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      70 14
      توجه کنید که این مجرمین سابقه دار هستن و قبلا هم بارها بدون این فیلم ها دستگیر شده بودن
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    چرا مقاومت نکنیم وقتی دارند زندگیمان رو میبرند؟
    • امیر SE ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      82 6
      جواب سئوالتان بسیار ساده است، اگر مجبور باشید بین جان و مالتان یکی را انتخاب کنید کدام را انتخاب می کنید؟
    • علی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      62 1
      چون اونوقت علاوه بر زندگی جونتم میبرن !
    • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      60 1
      برای اینکه کشته نشی. پول مهمتره یا جونت؟
    • حسین DE ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      16 2
      بعضی وقتا آدم یه جاهایی کوتاه میاد که بعدش از شدت سرشکستگی آرزوی مرگ میکنه. منم باهات موافقم!
    • فاطمه IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
      1 0
      از نظر من چه دختر چه پسر زمانی که پول زیادی همراهشه یا باید همراه داشته باشه یا چاقوی کوچیک ضامن دار ...
  • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    221 0
    روزانه صدها مورد از اینگونه جرم ها در تهران و کشور صورت میگیرد که این مورد بدلیل انتشار تصاویر خیلی زود پیگیری شد. ولی آیا بقیه هم به این زودی پیگیری میشود؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    84 0
    همکارم کلی اطلاعات از سارقین ماشینش پیدا کرد و به پلیس داد ولی هچ
  • مهتاج IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    73 0
    من يكبار قرباني امثال اين جانيان شده ام صد رحمت به جاني؛ كه مرگ يكبار، شيون هم يكبار! باور كنين حضرت عزرائيل عليه السلام هم اينگونه جان آدمي را نمي گيرد. اگر خداي ناكرده، قاضي عادل، يكبار، فقط يكبار، گرفتار اين حيوان صفتان شود، به يكبار مرگشان هم راضي نمي شود.
    • رضا IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      24 0
      موافقم. زورگیری از کیف قاپی خیلی بدتره. چون تهدید به مرگ می کنن. باید این بی شرفارو دار زد!
  • بدون نام IN ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    83 4
    اگر مردم مقاومت نکنند شما هم پیگیری نخواهید کرد!
    • بدون نام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      12 3
      اصلا ضرب المثل داریم که میگه ماله خودت رو سفت بگیر جوان بیست ساله برومند و رشید و مادر دوست مردم رو دزد و قمه کش نکن!
  • زورگیر IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    12 15
    اول از همه دنبال مال و اموال شما هستیم اگر ندهید، ما را مجبور به استفاده از سلاح سرد و گرم می کنید اونوقت هم مالتون رو دزدیم، هم جانتون رو باختید چرا که شما مسلح به سلاح گرم و سرد نیستید پس بیایید، خسارات را کاهش دهیم
    • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      12 0
      در بسياري از كشورها كشتن دزد در دفاع از خود جرم محسوب نمي شود وپيگرد قانوني ندارد بايد اين وضعيت در ايران نيز اعمال گردد تا گاهي زورگيران عزيز وقتي مالت را مي برند جانشان را بگذارند و ار اين نظرات نيز نگذارند!!!!
  • یک دانشجو IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    71 1
    همین حوالی خوابگاه شهید احمدی روشن دانشگاه شریف ماهی چند نفر زورگیری میشن همین هفته ی پیش با قمه جلوی یکی از بچه ها رو گرفتن و گوشی شو زدن چند وقت پیش یکی از فامیل هامون هم ساعت 6 بعداز ظهر ازش زورگیری کردن آخه این چه وضع امنیته؟
    • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      15 0
      دوست عزیز طبق گفته رییس پلیس اصلا مقاومت نکنید و هرچی که خواستند با احترام دراختیارشان بگذارید! تشکر از آنها فراموش نشود!
  • بدون نام US ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    82 2
    مقاومت نكنيم شما خسارتمونو جبران ميكنى ؟
    • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      17 23
      دوست عزیز مقاومت نکردن در برابر آنها یعنی تن دادن به خواسته های نا مشروع زور گیران شما موقعی میتوانید در برابر آنها مقاومت کنید که احتمال پیروزی شما پنجاه به اضافه یک باشد در غیر این صورت جان شما در خطر است بهتر آنکه به حرفهای پلیس اعتماد داشته وپلیس هم در این مورد اعتماد مردم را جلب کند ودر برابر انها انعطاف به خرج ندهد. که ترحم بر پلنگ تیز دندان جفا کاری بود برگوسفندان
  • حمایت IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    31 6
    حرف درستی داره می زنه!!؟؟؟ مقاومت برابر مرگ است زیاد فیلم نگاه نکنید یارو 200 تا چاقو می خوره راه میره با یه ضربه کشته می شید پول رو میشه دوباره بدست ولی جان و سلامتی چی؟؟ زندگی فقط اون پولی نیست که در جیب و دستتونه زندگی بسیار مفهوم بزرگتری داره که دو تا دزد ....
    • بدون نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      16 0
      از پول می شه گذشت اما از مدارکمون چی؟ اگه مقاومت نکنیم واسه گرفتن المثنی مدارکمون تو این کاغذ بازی های اداری 100 بار باید جون بدیم!
    • رضا IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      10 0
      موافقم. نباید مقاومت کرد. حالا بزنه تو بمیری خوبه یا نزنه و نمیری؟ ولی دادگاه باید دهنشونو صاف نماید.
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    74 2
    یک مشکل قانونی خیلی بد در این زمینه وجود دارد در اکثر نقاط دنیا اگر شما به کسی که مورد حمله ارذال و اوباش قرار گرفته کمک کنید از شما تقدیر می شود ولی در کشور ما اگر دزدی را کتک بزنی باید بری دادگاه و از دزد رضایت بگیری و البته چون دزدهای عزیز هم این مسئله را می دانند بسیار جری تر عمل می کنند در همین مورد زور گیری به نظر می رسد یکی از رانندگان قصد کمک دارد اما احتمالا به دلیل فکر کردن به عواقب کگار پشیمان می شود
    • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      0 9
      كدوم نقاط دنيا...؟
  • علی DE ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    57 1
    رو چشم اصلا هرچی داشتیم دو دستی تقدیمشون میکنیم...
  • بدون نام EU ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    5 1
    شما دوربین های امنیتی تون را بیشتر کنید یعنی چی مقاومت نکنید!
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    10 0
    پس زورگیری دیگر جزو مشاغل سخت به حساب نمیاید!!!!!
  • علی CH ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    14 0
    هر زورگیری قصد حمله داشت با دو انگشت به شدت به چشماش ضربه وارد کنید و یک مشت هم به وسط گردنش این کارو باید بدون اینکه نشون بدید و اظهار کنید قبل از اینکه خیلی به شما نزدیک بشه بلافاصله انجام بدید و به سرعت فرار کنید و داد بزنید دزد دزد اگه با موتور بودن باید خلاف جهت موتور بدوید به عینه دیدم جلوی چشم مامور کیف زدن ماموره وایساده نگاه کرده چون چی چون اکثر مامورای نیرو انتظامی ورزشکار نیستن و با فنون رزمی آشنایی ندارن برای همین میترسن و حتما باید نیرو ویژه یا یگان امداد باشه ....
    • رضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      8 0
      اگه زورگیرها از یه نفر بیشتر بودن،چجوری انگشتمونو بکنیم تو چشماشونو با مشت بزنیم تو گردنشون؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    6 0
    دوربینهای پلیسی رودر سطح شهر ها اضافه کنید،بخصوص در مناطق پر خطر در هر شهر که پلیس از آن اطلاع داره
  • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    13 0
    مقاومت نکنیم که بعدا موقع شکایت بگن برو خدا رو شکر کن طوریت نشده
  • بدون نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    24 0
    چند سال پیش 7000 دلارم رو سارق برد 4 سال طول کشید تا دستگیرو به پولم برسم بازپرس اصرار میکرد عیب نداره رضایت بده بنده خدا پشیمونه گذشته ها گذشته همین میشه که زورگیر ها اینقدر فراوان و گستاخ میشوند
    • امیر از کاشمر IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      10 2
      کاش 7000 دلار منو 4 سال پیش می زدند، الان بهم پس می دادند، به نرخ روز!! باید از دزده تقدیر هم می کردی عزیزم!!
  • کمال IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    19 1
    جناب سرهنگ عباسعلی محمدیان اگه خود شما در لباس شخصی مورد حمله این ارازل قرار بگیرید چیکار میکنید؟