این اولین بار نیست که مشکلات مالی سبب خداحافظی یک نشریه با کاغذ و پناه بردن آن به فضای مجازی می شود اما قطعا نیوزویک یکی از مهمترین آنها است.

هفته نامه نیوزویک آمریکا همانگونه که وعده کرده بود آخرین شماره خود مربوط به 31 دسامبر را روانه کیوسک کرد و تاریخ بعدی انتشار خود را روز چهارم ژانویه 2013 اعلام کرد اما این بار بدون کاغذ و صرفا در اینترنت.
در آخرین شماره چاپی این مجله که روزگاری یکی از سرمایه های واشنگتن پست محسوب می شد، تصویری سیاه و سفید از دفتر سابق نیوزویک در نیویورک به چاپ رسیده و روی آن، نوشته شده است: آخرین شماره چاپی. در کنار این عبارت آنچه که بسیار قابل توجه است استفاده از نماد هشتگ # است که برای عده زیادی از کاربران اینترنتی نماد بسیار آشنایی است. آنهایی که این روزها نبض خبر را در توئیتر چک می کنند به خوبی پیام را می گیرند و می دانند که خوانندگان به کجا برای دنبال کردن نیوزویک دعوت شده اند. از این منظر بی راه نیست اگر خداحافظی نیوزویک با کاغذ را توامان با سلام او به توئیتر تلقی کرد.
نیوزویک از 1933 شروع به انتشار کرد، این نشریه که دومین مجله بزرگ هفتگی آمریکا بعد از هفته نامه تایم به شمار می آید تا همین دو سال پیش هنوز متعلق به واشنگتن پست بود اما به قیمت یک میلیون دلار به شرکت هارمن فروخته شد و بعد از آن با شرکت آی ای سی که مالک دیلی بیست است ادغام شد و نهاتیا وقتی خرج و دخل ها با افزایش قیمت کاغذ و پایین آمدن میزان فروش از حدود سه میلیون نسخه در هفته به نصف کاهش پیدا کرد گردانندگان آن تصمیم گرفتند عنصر کاغذ را از فرایند کار خبری و تحلیلی خود حذف کنند و از مواهب دنیای وب بهره گیرند.
تینا براون بنیانگذار و سردبیر نیوزویک و دیلی بیست و بابا شتی مدیر کل این موسسه حدود دو ماه پیش در بیانیه ای که در پایگاه دیلی بیست منتشر شد اعلام کردند:« شکل نیوزویک در اوایل سال دو هزار و سیزده کاملا دیجیتالی خواهد شد. نتیجه این تحول آن خواهد بود که آخرین نسخه کاغذی (مجله) در آمریکا شماره سی و یک دسامبر خواهد بود.»
از سوی دیگر «بری دیلر مدیر کل گروه« آی ای سی IAC »که مدیریت نیوزویک / دیلی بیست را برعهده دارد، در ژوئیه به مرحله آینده شکل دیجیتالی نیوزویک که سال 2013 وارد هشتاد سالگی خواهد شد، اشاره کرده بود.
تینا براون و بابا شتی نوشتند :« بخش ما بیش از پیش با دشواری های تبلیغات در بخش انتشار نشریات مواجه هستند.» آنها در این بیانیه ابراز اطمینان کرده بودند که نیوزویک به مرحله ای بحرانی رسیده است که توان انتشار را رندارد اما قادر است بر خوانندگان خود در شکلی کاملا دیجیتالی به شکلی موثرتر تاثیر بگذارد. آنان افزودند:« دو سال پیش این گونه نبود و در سال های آینده این مسئله بیش از پیش صدق می کند.»
این بیانیه یاداور شد براساس تحقیق که اخیرا موسسه «پی وی دبلیو» انجام شده است، 39درصد از آمریکایی ها از اینترنت کسب اطلاع می کنند.
این بیانیه با عنوان« صفحه جدیدی برای نیوزویک ورق می خورد» افزود:« به شکلی تاسف برانگیز ، ما کاهش فرصت های شغلی ، سازماندهی مجدد عملیات تجاری و هیئت تحریریه خود را در آمریکا و خارج از آن پیش بینی می کنیم.»
درهمین حال تینا براوان در اولین پیام توئیتری خود نوشته است:« تلخ و شیرین برای ما آرزوی موفقیت کنید.» نام این نشریه از این پس نیوزویک گلوبال خواهد بود.

آنچه به نظر مهمتر از این تغییر به نظر می رسد آن است که نیوزویک اقدامی را انجام داد که به زودی مدل و الگوی بسیاری دیگر از هفته نامه ها، مجله ها و نشریاتی خواهد شد که این روزها با بحران افزایش قیمت کاغذ، خواننده و آگهی دهنده مواجه هستند و بی شک به زودی آنها نیز با صنعت چاپ و کاغذ خداحافظی کرده وبه دنیای مجازی خواهند پیوست و در این میان یک بار دیگر بر ارزش افزوده شبکه های اجتماعی از جمله توئتیر خواهند افزود.
noroozpoor@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    1 0
    چقدر اجنبی پرستین! قبل از نیوزویک « خبر » خودمون به همین سرنوشت دچار شد و همین کارو کرد و حال شده « خبر آنلاین » # :-)
  • عليزاده IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    0 0
    سلام لطفا نحوه ارتباط با آقاي نوروزپور را بفرماييد