یک عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تعریف واژگان فتوت، جوانمردی و عیاری خاطر نشان کرد: فتوت به عنوان یک آیین اخلاقی مبتنی بر اصول کلی خاصی از جمله وفای به عهد، راستگویی و شکیبایی است.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر جبار رحمانی به بیان وضعیت کنونی این مفاهیم در جامعه پرداخت و گفت: جوانمردی از دو نگاه قابل بررسی است؛ نخست به عنوان یک آیین اخلاقی و دوم به مثابه یک تشکیلات اجتماعی.
وی تاریخچه اجتماعی این تشکیلات را متعلق به دوران ایران پیش از اسلام دانست و گفت: تشکیلات اجتماعی عیاران در دو مرحله از تاریخ، به ابزاری سیاسی تبدیل شد.خلیفه عباسی، ناصر در دوران خلافتش اواخر قرن ششم ردای فتوت پوشید و هم چنین در دوره صفوی نیز این تشکیلات وارد سیاست شدند و بدنه قدرت را در دست گرفتند. نکته مهم اینست که هر بار که عیاران سیاسی شده اند به سمت انحطاط قدم برداشته اند.
وی افزود: اگر چه جوانمردان یک پدیده شهری است، و یک تشکیلات اجتماعی خاص خودشان داشتند، اما یک نهاد نیستند و پیوندهای درونی آنها غیر رسمی است. این تشکیلات در زمان بحران های اجتماعی معنویت و امنیت گسترش پیدا کرده اند.
این عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر سیالیت و عدم تمرکز مکانی تشکیلات عیارانبیان کرد: این تشکیلات هویت محله ای و صنفی و هم چنین قواعد آیینی دارد و در دوران معاصر در هیات های مذهبی بازتولید شده است و در قشر سنتی جامعه به عنوان راه حل بحران اخلاقی و معنوی در بدنه جامعه تلقی می شود.
دکتر رحمانی در پایان خاطر نشان کرد: تجربه تاریخی نشان داده است که نزدیک شدن هرچه بیشتر این تشکیلات (فتیان و هیات های عزاداری)‌به نهادهای رسمی موجب افول محتوای معنوی آنها می شود. مهمترین پیش شرط کارکرد این تشکیلات سنتی، مردمی بودن و غیر رسمی بودن آنها بوده است.
62303/
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =