۰ نفر
۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۴

پروفسور مجید تهرانیان روز دوشنبه در آمریکا درگذشته است. با جستجوی مختصری در گوگل متوجه شدم که سایت های فارسی زبان خبری در این باره نرفته اند.

شاید کسی مطلع نشده است، شاید هم ارزش های خبری شهرت، دربرگیری، مجاورت و... مانع از اهتمام سردبیران به این خبر شده است. شاید هم دکتر مجید تهرانیان که دست کم چندسالی در ایران استاد مهمان یک دانشگاه معروف بوده و شاگردان او اینجا و آنجا و گاه و بیگاه به او فخر می فروشند، اساسا ارتباط خود را با همه قطع کرده بوده است. طرفه آنکه آن استاد به شاگردان آن دانشگاه فن ارتباط گیری می آموخته است تا همیشه با همه جا بخوبی مرتبط باشند. 

 به هر حال من فکر می کنم کسی که مردنش برای اصحاب علم و اندیشه خارج از کشور ناگوار بوده و در برخی فروم های اینترنتی در مدح و منزلت علمی و اخلاقی و مرام انسانی او به عنوان یک ایرانی فرهیخته که از قضا مشهدی هم بوده مطالبی منتشر کرده اند ارزش درج یک خبر را داشته است. 

این همان پارادوکس رفتاری ما ایرانی هاست که از یک طرف درمدح و منقبت علم و دانشگاه و درس و بحث آنچنان مبالغه می کنیم که بهترین سال های عمر دست کم دونسل از جوانان کشورمان خواسته یا ناخواسته براثر این تاکیدات موکد بر علم اندوزی و دانشگاه رفتن به جای اینکه صرف کسب و کار و صنعتگری و خلاقیت و دست یابی به فرمول های معاش شرافتمندانه در دنیای امروز شود، درگیر با تحصیلات عالیه و دانشگاه سپری شده ( بخوانید تا 90 درصد به بطالت گذشته) اما از سوی دیگر حتی یک خط خبر درباره مرگ و زندگی یکی از نخبگان ایرانی که از قضا بخشی از آن ده درصدی است که عبارت داخل پرانتز شامل آنها نمی شود، در جایی خوانده نمی شود.

من شخصا پروفسور مجید تهرانیان را از نزدیک نمی شناختم، افتخار شاگردی او را نیز نداشتم. شاید دو یا سه بار از طریق ای میل سوالاتی از او کردم که او با بزرگواری و متانت پاسخ داده بود. یادم هست که یک بارش برای نظرخواستن از او درباره تعیین چهره سال در حوزه ارتباطات برای ویژه نامه همشهری سال(گمانم سال 85 یا 86 ) بود که او از میان نامزدهایی که برایش نام بردم، استاد معتمد نژاد را برگزید و از او تعاریف زیادی کرد و گفت که حتما به او سلام برسانم.  ولی گمان می کنم چون او  یک ایرانی فرهیخته بود و اکنون شخصیت های دانشگاهی زیادی در آمریکا و نقاط دیگر دنیا از او به نیکی یاد می کنند سزاوار است که یادی از او به میان آورده شود.

 آنهایی که نمی دانند مجید تهرانیان که بود، جستجوی نام او در گوگل را توصیه می کنم اما برای آنهایی که او را می شناختند و مخاطبانی که این متن را می خوانند و من امید دارم آن را برای آنهایی که نمی خوانند بازگو کنند یک غُصه قدیمی را بازگو می کنم و اینکه اگر مجید تهرانیان یا هر یک از نخبگانی که سال ها سرمایه ملی ما برای نخبه شدن آنها صرف شده است بجای اینکه نخبه دانشگاهی و استاد اقتصاد سیاسی و پروفسور روابط بین الملل و پروفسور علوم ارتباطات شدن، یک فوتبالیست، یک مجری تلویزیونی یا یک چهره رسانه ای می شدند، بازهم خبری از مرگ آنها در رسانه های وطنی منتشر نمی شد؟ یا اینکه تا سوم آنها نشده ده ها مجلس ختم و بزرگداشت و یادبود و ... برایشان برگزار می شد؟

این مشتی است نمونه خروار از فرهنگی غالب بر این کشور و الا همه ما می دانیم که پرداختن رسانه ها به چهره ها و رویدادهای مرتبط به آنها براساس اولویت های دیگری رقم می خورد که حقیر کاملا به لحاظ تکنیک خبرنویسی به آنها وقوف دارم. گلایه من از این فرهنگی است که تب دانشگاه و مدرک گرایی در آن بیداد می کند اما در عمل، شیفته نخبگان دانشگاهی نیست. جوانانش، بهترین دوران عمرشان را، داخل دانشگاه یا پشت آن به بطالت می گذرانند ( بجز اندکی که به واقع نخبگان علمی می شوند و متاسفانه بیشتر آنها در زمان فایده رساندن، شامل فرار مغزها می شوند) اما الگوهایشان را خارج از دانشگاه و نه از میان نخبگان علمی و دانشگاهی، بلکه از نخبگان دیگری که از زمین های فوتبال و پرده های سینما و صفحه های تلویزیون ظاهر شده اند انتخاب می کنند.

یاد همه نخبگان دانشگاهی و نخبگان غیر دانشگاهی درگذشته، گرامی باد.

noroozpoor@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    115 0
    خدا رحمتش کنه. در ایران باید فقط نخبه فوتبالی باشی اونوقت عوض شدن نمره کفشت هم رسانه ای می شه
    • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      16 4
      همه جای دنیا همینطوره ولی مال ما از همه بدتره
  • بدون نام US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    61 0
    کی ؟ کجا؟ چطور؟ بخدا اگه ما می دونستیم. بیشتر توضیح بدین
  • بدون نام IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    14 1
    مطمئنید عکس درسته؟
    • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      11 0
      این عکس نویسنده وبلاگ و مطلب هست.
    • پدرام IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      14 0
      خوب یه عکس هم از خود پروفسور می ذاشتید، کسانی که ایشون رو نمی شناختم مثل من وقتی این عکس رو می بینن فکر می کنن چقدر جوون بوده، چرا فوت کرده؟ حادثه بوده؟ ولی وقتی عکس پروفسور رو می ذارید دیگه این صحبتها مطرح نمیشه، چون در عکسش مشخصه که ایشون سن بالایی داشتن و اینجوری مخاطب با چهره ایشون هم آشنا میشه. در ضمن عکس نویسنده رو معمولا خیلی کوچیک ، بالا و سمت راست مطلب می زنن، و عکس بزرگ معمولا برای سوژه ای که درباره اش خبر داده میشه استفاده میشه.
    • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      8 0
      خیلی جالبه که برخی از سایت ها مثل عصر ایران و افتاب عکس نویسنده مطلب رو به جای عکس دکتر تهرانیان منتشر کردند.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    9 0
    تصویر متعلق به نویسنده مطلب است
  • ماهان IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    8 4
    خود شما کاش قبل از فوت ایشون این مطلب رو مینوشتین و منتشر میکردین. نه الان که فوت شدن.
  • مریم IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    9 0
    بد دنیاییه....مخصوصااین قسمتش که ما هستیم. خدا رحمتش کنه. حداقل نیک نام و مفید بود و با توشه از این دنیا رفت
    • بدون نام US ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      1 5
      در همه جای دنیا همینطوره ستارگان سینما و ورزش و مجریان تلویزیونی همه جا اولن این مختص ایران نیست
  • هادی اعلمی فریمان IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    7 0
    آقای نوروزپور/با سلام و سپاس از اینکه یاد و نام او و خدماتش را مطرح کردید..و با آرزوی رحمت الهی برای او و امثال آنان که صداقت و علم را پیشه ی خود میکنند...
  • پدرام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    4 3
    ممنون که عکسش رو گذاشتید
  • بدون نام US ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    8 0
    خدا بیامرزدش جا داره دانشگاه امام صادق(ع) برای او مراسم باشکوهی برگزار کنه و از این طریق قدرشناسی خودش رو نسبت به این مرد بزرگ که مدتی در آنجا استاد مهمان بود نشون بده . هنوز که بیانیه ای هم صادر نشده
    • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      7 0
      احتمال می دم دانشگاه امام صادق ایشون رو اشتباهی به خدمت گرفته بوده
  • حمید IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    10 0
    نوروزپور عزیز هم متأسفم از درگذشت مجید تهرانیان گرانقدر که از گزند «نیمه پنهان» کیهان هم در امان نماند و متهم به انواع صفات شد و هم از بی مهری جامعه ارتباطات ایران به این هموطن نخبه دلگیرم. در دوره ای با او به لطف اینترنت در ارتباط بودم و از نظریه ها و دانشش بهره می بردم. خدایش بیامرزاد و منتقدان غیر منصف او را نیز ببخشاید.
    • حجت IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      9 0
      دوست عزیز جناب اقای حمید. نیمه پنهان هرکسی را خداوند می داند و بس چه بسا کسانی که شب و روزشان را در پی یافتن و برملا کردن نیمه پنهان این و آن می گذارند و از نیمه پنهان خود غافلند. نویسنده کاری به نیمه پنهان و آشکار آقای تهرانیان نداشته است. انسانها موظفند درباره نیمه آشکار یکدیگر قضاوت و رفتار کنند اگر خداوند ستار العیوب نبود هیچ یک از ما آدمیان تاب یکدیگر را نمی آوردیم. آقای تهرانیان هرکه بود و هرچه بود یک نخبه علمی و دانشگاهی بود که شاید یکی از دلایل درج نشدن خبری درباره فوت او ترس از همین رسوا کنندگان نمیه پنهان و نیمه آشکار بوده است. با درج خبر فوت یک نخبه هیچ چیز و هیچ کجا به خطر نمی افتد.
    • حمید US ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      2 0
      حجت عزیز بعد از مدتها یک بار دیگر نشستم مصاحبه سهراب اخوان را با مجید تهرانیان گرامی تماشا کردم. الان که اظهارنظر شما را خواندم به ذهنم رسید حالا که جناب محمد مهاجری - که زمانی در جمع کیهانی ها حضور داشت(اتفاقاً نیمه پنهان مقارن حضور او به زندگی دکتر مجید تهرانیان پرداخته بود) - در کسوت سردبیری خبرآنلاین فعالیت می کند بد نیست در این خصوص و سکوت جامعه ارتباطات ایران در برابر این ضایعه اندوهبار دست کم چند کلمه ای بنویسد
    • بدون نام FR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      6 0
      اقای حجت این نظر شماست. نظر کسانی که نیمه پنهان ادم ها رو می رن در میارن با نظر من و شما اصلا همخونی نداره و اونها اصلا به نظر من و شما اهمیتی نمی دن. موضوع خدا و پیغمبر رو هم اصلا در این جور مسائل داخل نکنید. اون چه من و شما تو مساجد و تکایا یاد گرفتیم فقط درباره مسائل شخصی است وقتی مسائل حکومتی مطرح می شه همه احکام اسلامی یه تعاریف دیگه ای پیدا می کنه که اونوقت توش آشکار کردن نیمه پنهان ادم ها هم جایز می شه. عقل من و شما به این چیزها قد نمی ده برادر
    • M.S. LA US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      8 0
      He was great man. He was clearly the center piece, visibly admired and adored by his students. He will be missed by family and friends.
    • علی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      12 0
      Thanks
  • بدون نام FR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    3 0
    برادر عزیز جامعه ارتباطات ایران چی بگه؟ الان خود شما نوشتید کیهان نیمه پنهان این بنده خدا رو روشن کرده من که اصلا نمی دونستم. حتما اون هایی که می دونن می ترس حرفی بزنن نیمه پنهان اون ها هم روشن بشه.
  • بدون نام US ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    6 0
    ای بابا دعواها و منازعه های شخصی تو مملکت اینقدر زیاده که کسی به این چیزا دیگه نمی رسیه برادر من. اگه این همه جوان با دانشگاه و کنکور و اینا سرکار نباشن که نمیشه جمعشون کرد. الان سوژه دعوای اقای احمدی نژاد و خانواده لاریجانی که قربانیش خانم وزیر بهداشت شد در رأس امور هست.
  • راوی IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    4 0
    سلام آقای نوروزپور لطف می کنید ایمیلتون را برای ارتباط بیشتر بفرمایید
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    1 0
    گیرم که ایران بود انوقت مثل استاد احسان نراقی باید اجازه دفنش در ارامگاه نام اوران را ازاقای به اصطلاح دکتری میگرفتند که نمیداد
  • دوست نویسنده IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    1 0
    سلام و عرض ارادت خدمت جناب نوروز پور بزرگوار به نظرم در موضوعات اینچنینی همه مقصر هستند ؛ حتی عامه ی مردم . معمولا خبرگزاریها بیشتر به دنبال نشر اخباری هستند که بیشترین مخاطب را داشته باشد و متاسفانه ذائقه ی مردم ما بیشتر عادت کرده به اخباری از قبیل ازدواج و طلاق فلان هنرپیشه یا فلان بازیکن فلان تیم معروف . من مخاطب بی تقصیر نیستم در اینکه خبر درگذشت مرحوم پرفسور تهرانیان به من نمیرسد. برای نمونه امار مخاطبان برنامه ی نود را مثلا با برنامه معرفت شبکه ی چهار سیما مقایسه بفرمائید . فرض بفرمائید استاد بزرگوار دینانی از یکسوی خیابان در حال عبور باشد و فلان بازیکن فوتبال از طرف دیگر ؛ چه چیزی خواهید دید ؟ ما نیاز مبرم به فرهنگ سازی داریم . یا حق
  • رضا US ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    2 0
    1- خدا پرفسور تهرانیان را بیامرزد، واقعا استادی بزرگ در حوزه ارتباطات بود که هنوز به جامعه ارتباطی ایران بدرستی معرفی نشده است. 2- نویسنده این مطلب، عکسش بزرگتر از سوژه است که نه آداب حرفه ای اقتضا می کند نه رسم ادب 3- شما این همه مذمت کردی که رسانه ها از درگذشت پرفسور به بی تفاوتی گذشتند اما خودتان برای آشنایی با ایشان باز حواله دادی به گوگل . بجای گلایه کاش مطلبی شسته و رفته با تازگی و تفاوت در معرفی پرفسور می نوشتی
  • محمدرضا جعفرپناه IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    0 0
    با سلام، من يكي از دانشجويان واحد 41 ساختمان شماره 2 واقع در خيابان شهيد مظفر هستم. اخيراً واحد انتشارات در اين ساختمان مستقر شده و نرخ فتوكپي رابر اي دانشجويان چند برابر بيرون از دانشگاه محاسبه مي كند و اين دور از انصاف است . در صورتيكه براي دانشجويان بايد با نرخ تعاوني و يا دانشجويي حساب كند. خواهشمند است دستور فرماييد بررسي و از دريافت مبلغ گزاف و اضافه از دانشجويان جلوگيري بعمل آيد. با تشكر