سلاح لیزری 50کیلوواتی راین‌متال به تازگی در سوئیس آزمایش شده و توانسته با بریدن ورقه فولادی 15 میلی‌متری از فاصله 2 کیلومتری و سرنگون کردن هواپیماهایی از فاصله 2 کیلومتری، کارآیی خود را اثبات کند.

محمدحسین جهان‌پناه: شرکت آلمانی راین‌متال به تازگی از آزمایش موفق نمونه اثباتگر فناوری سلاح لیزری 50 کیلوواتی خبر داده است. این آزمایش که ظاهراً اواخر نوامبر/ اوایل آذرگذشته صورت گرفته تمامی مراحل یک عملیات متعارف، از شناسایی تا درگیری را با موفقت پشت‌سر گذاشته است. آزمایش در محوطه مرکز آزمایش آکسن‌بودن در سوئیس، در شرایط آب‌وهوایی برفی و تابش شدید خورشید انجام شده و هدف اصلی این بوده که توانایی به مراتب بیشتر این سلاح لیزری پر انرژی (50 کیلوواتی) را در مقایسه با نسخه ضعیف‌تر 10 کیلوواتی آن که سال پیش معرفی شد نشان دهد.
ارتقای پنج برابری توان اشعه لیزر با هدف امکان درگیری همزمان در سناریوهای مختلف، از پدافند هوایی گرفته تا مقابله با راکت‌ها و گلوله‌های توپ و خمپاره و جنگ نامتقارن انجام گرفته است. به علاوه، هدف دیگر از این آزمایش‌ها این بود که اثبات کند واحدهای لیزری جدا از هم ساخته شده با فناوری راین‌متال توان تابش روی هدفی واحد در شرایط نامساعد را دارند. در عین حال این آزمایش می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای آزمایش نسل بعدی توپ‌های لیزری پرانرژی 100 کیلوواتی که هیچ دفاعی در برابر آن‌ها کارگر نیست.


اثباتگر فناوری سلاح لیزری 50 کیلوواتی راین‌متال از دو واحد عملیاتی تشکیل می‌شود، واحد اول، سلاح 30 کیلوواتی یکپارچه شده با پبرجک توپ پدافند هوایی ارلیکون‌رولور برای آزمایش‌های ثابت و پویا (دینامیک) است که با چند واحد کنترل آتش اسکای‌گارد پشتیبانی می‌شود. واحد دیگر را هم ایستگاه سلاح 20 کیلوواتی تشکیل می‌دهد که به صورت یکپارچه داخل برجک توپ رولور قدیمی برای آزمایش‌های ایستا (استاتیک) جای داده شده است. البته ماژول‌های پشتیبانی نیرو را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.
بر اساس گزارش شاهدان آزمایش، پرتوی لیزر این سلاح موفق به بریدن یک تیرآهنی به ضخامت 15 میلی‌متر از فاصله 1000 متری شده است. در عین حال این سلاح چندین هدف بدون سرنشین با سرعت‌های بالا و زاویه‌های تقرب متفاوت را نیز از فاصله 2 کیلومتری و مدت تقریبی 2 ثانیه با موفقیت سرنگون کرده است. بیشتر این اهداف با سرعتی بیش از 50 متر بر ثانیه پرواز می‌کردند و پس از شناسایی توسط رادار اسکای‌گارد از فاصله 3 کیلومتری، ایستگاه توپ 30 کیلوواتی با استفاده از داده‌های ارسالی رادار، فرایند رهگیری و قفل روی هدف را آغاز کرد. پس از رسیدن هدف به برد و موقعیت مناسب آتش، سیستم ضمن درگیری در کوتاه‌ترین زمان ممکن هدف را سرنگون کرد. برای نشان دادن توان درگیری سلاح با اهدافی بسیار کوچک نظیر گلوله‌های خمپاره، راین‌متال سرنگونی یک توپ فلزی به قطر 82 میلی‌متر را هنگامی که با سرعت 50 متر بر ثانیه حرکت می‌کرد، نمایش داد.
البته سرعت عکس‌العمل برای درگیری با اهداف در فاصله طولانی یا شرایط غیرمنتظره می‌تواند به مراتب افزایش یابد. بر اساس اخبار منتشرشده راین‌متال فعلاً قصد دارد تا نسخه 60 کیلوواتی این سلاح را با توان خروجی بیشتر تا سال میلادی آینده تکمیل و ارائه کند. در عین حال این شرکت قصد دارد تا سامانه ایستگاه‌های توپ لیزری را به صورت یکپارچه با توپ‌های پدافند هوایی 35 میلی‌متری بیازماید. این کار امکان مطالعه روی توسعه یک سیستم تسلیحاتی ماژولار را با انتخاب‌های گوناگون برای درگیری با اهداف مختلف فراهم می‌کند. در نهایت طرح مفهومی نصب یک سلاح لیزری 1 کیلوواتی روی خودروهای زرهی تی. ام 170 نیز در چارچوب برنامه‌های آینده راین‌متال قرار دارد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    بفرما! بعد ما یه چیزی مثل سجیل میسازیم کلی هم کیف میکنیم
    • بدون نام ES ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      سرعت موشک سنجیل 20 ماخ یعنی شش هزار کیلومتر است. این سلاح لیزری برای توسعه ایده خوبیست ولی این نمونه سرعتش هزار کیلومتر در ثانیه بیشتر نیست.
    • مهدی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      137 3
      برادر ، هر ماخ 1012.5 کیلومتر است ، شش هزار کیلومتر حدود 5 ماخ می شود نه 20 ماخ
    • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      98 8
      تو کره شمکالی به ماخ چی میکن خخخخ
    • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      40 89
      ظهور يك سلاح جديد به معني ناكارامدي سلاح هاي ديگه نيست پس بجاي مسخره كردن دستاورداي خودمون يكم فكر كنيم در ضمن گفته 2 كيلو متر بد داره براي زدن جنگنده بردش بايد خيلي بيشتر از اينا باشه
    • بدون نام MY ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      90 12
      بدون نام آخری عزیز، حرف شما درسته! به شرطی که سیستمش مربوط به جنگ جهانی اول نباشه! در حال حاضر توپ های ضد هوایی در مقابل جنگنده های نسل 5 تاثیری ندارند! نکنه شما فکر می کنید دشمن با هواپیماهای تک موتوره جنگ جهانی اول می خواد به ایران حمله کنه؟
    • بدون نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      41 66
      اخه باهوش جون موشك سجيل چه ربطي به سيستم هاي ضد هوايي دارن؟ سجيل موشك بالستيك هستش اون دوستي هم كه گفته سيستم هاي جنگ جهاني اول؟ شما ديگه اخرشي واقعااگه طبق تعريف شما بود ما الان بي دفاع هستيم واسرائيل 10 سال بود كه نابودمون كرده بود
    • بدون نام MY ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      72 11
      عزیز، تکنولوژی سجیل به اوایل جنگ سرد برمی گرده. شما باید بدونید که تکنولوژی موشکی ایران بر مبنای تکنولوژی کره شمالی که خود از تکنولوژی روسی سرچشمه گرفته.
    • علیا A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      31 3
      عزیزان دقت کنین نوشته بعد از کشف هدف توسط رادار این توپ لیزری. مهم ترین نکته کشف هدف هست. مثلا ما اگه بخوایم به اسرائیل با موشک سجیل حمله کنیم اه این موشک توسط رادار کشف بشه خب با یه موشک ضد موشک با تکنولوژی 30 سال قبل هم میتونند سجیل رو نابود کنند چه برسه با این توپ لیزری. اما آیا میتونند کشف کنند؟ نکته ی دوم برد این توپ لیزری هست. اگه مثلا برد این توپ رو 4 کیلومتر (توی متن اومده 2 کیلومتر رو خوب جواب داده) حساب کنیم چون اهداف روی هوا هستند و زاویه رو هم 45 درجه در نظر بگیریم باید هر دو کیلومتری یکی از این توپها باشه. میدونین برای مناطق وسیع مثل شهر ها یا تاسیسات پتروشیمی که گاهی وسعت این تاسیسات خیلی زیاده به چند تا از این توپها نیاز هست.
    • علیا A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      30 2
      مثلا برای پوشش هوایی شهری مثل تهران برای مقابله با موشک (با 33تقریبا کیلومتر طول غرب به شرق و تقریبا 24 کیلومتر عرض شمال به جنوب - این ابعادیه که به تجربه و با رانندگی توی اتوبانای تهران به دستم اومده) به حداقل 204 عدد از این توپها نیازه که البته باز هم لاشه ی موشک مورد نظر روی خونه ها و تاسیسات میفته.
    • علیا A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      44 2
      راستی یادم رت بگم. از کجا معلوم کشور هایی مثل آمریکا سالها قبل این تکنولوژی رو تولید نکرده باشند و مثل بمب افکن رادار ریز معروفشون که بعد از 3 دهه اون هم بر اثر یه حادثه رو شد هنوز افشا نکردند. شاید هم ما هم داشته باشیم رو افشا نمیکنیم. اصول نظامی این رو میگه که کشور ها همیشه توانایی های نظامیشون رو مخفی نگه میدارند و تکنولوژِی های دسته چندم رو برای دیدن همگان رونمایی میکنند. این هم که میبینی رو نمایی شده ساخت یه شرکت احتمالا خصوصی برای فروش هست.
    • بدون نام ES ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      10 26
      سرعت موشک سنجیل حدودا 4 کیلومتردر ثانیه است. این سلاح لیزری برای توسعه ایده خوبیست ولی این نمونه سرعتش یک کیلومتر در ثانیه بیشتر نیست.
    • میثم EU ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      14 2
      جناب آقای مهدی ماخ واحدی برای معرفی سرعته نه مسافت هر ماخ 340 متر بر ثانیه است سرعت موشک بالستیک سجیل هم 6 کیلومتر بر ثانیه است بهتره انسان هینجوری الکی نظر نده نه؟
    • بدون نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
      15 4
      این تکنولوژی را یک کشور 7 میلیون نفری به دست آورده. همیشه کیفیت بر تعداد چیره شده است.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      15 1
      از این سیستم برا دفاع از ناوها استفاده میشه.الان امریکا توپ یک مگاواتی(1000 کیلو واتی)رو که آزمایش موفقی هم داشته رو میخاد روی ناوهای مستقر در خلیج فارس سوار کنه.برای مقابله با پهپاد و قایق.یکی از این توپا میتونه پنجاتا قایق موتوری رو در کمتر از دو دقیقه و قبل از اینکه به ناو نزدیک بشن نابود کنه
    • حسين IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      7 30
      با با درسته ما شايد اين سلاحا رو نداشته باشيم ولي اون چيزي كه باعث برتري كشور ما در جنگ با كشور هاي ديگه ميشه 1ايمان به خدا 2 ائمه اطهار
    • any A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      2 4
      عزيزان اولا این تکنولوژی توپ ليزری خیلی خیلی قديمی هست دوما راه مقابله با اون حتی تو خونه های همه ما هست سوما بر خلاف اسم دهن پر کنش معمولا برای تجهيزات نمیشه زياد استفاده کرد چون همه تجهيزات به صورت عادی از منحرف کننده های بسيار ساده و قابل نصب آسان نور بهره ميبرند زياد جو گیر نشید لطفا
    • یونس IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      0 1
      دوستی که نشوتی هر ماخ 1015 کیلومتره اولا ماخ یه عدد بی بعده و نسب سرعت جسم به سرعت صوت هستش ربطی به واحد کیلومتر نداره. باید بگی 1 ماخ یعنی سرعت جسم مثلا انقدره. ثانیا عدد ماخ در ارتفاعات مختلف فرق میکنه و محدوده تغییرات سرعت صون بین 700 تا 1500 کیلومتر بر ساعت هست. خواهشا یه کلاس اکابری چیزی برین بعد راجع به مسائل مهندسی نظر بدین
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    24 77
    با توجه به وجود سیستم اسکای گارد در ایران، می توان از این ایده برای توسعه پدافند هوایی برد کوتاه در کشور استفاده نمود. به عنوان یک پروژه قابل طرح است.
    • امیر IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      32 9
      ما زرنگ تریم. رو شهاب 3 مون آینه کاری میکنیم تا لیزره باز تابش کنه تازه هنگام برخورد موشک به اهداف دشمنان متجاوز قیافه خودشون را هم در حال بیان واژه غلط کردیم تو آینه میبینند و درس عبرت میگیرند
    • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
      5 2
      تازه آینه کاری از هنرهای اصیل هم هست
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    68 12
    باز هم بگین چرا سوئیس سوئیس است؟
    • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      65 6
      شرکت "آلمانی" راین متال!
    • بدون نام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
      11 0
      به خاطر اعتماد به نفست مثبت دادم!!
  • محمد IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    13 56
    دوستانی که طراح های ماهر هستن یه مهندسی معکوسی بزنن شاید یه چیزی شبیه بهش ساختن.....کاچی بهتر از هیچی
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    24 55
    طرح 5 سال پیش منه. رو این قضیه طرح دادم اما کسی گوش نکرد.البته طرح من برای موشک بود که بشه مسیر اصلیشو منحرف کرد. یه لیزر 20 کیلوواتی و یه سیستم شناسایی و قفل روی هدف و یه سیستم هیدرولیکی دنبال کنده هدف.چون سرعت لیزر به اندازه سرعت نوره هدف نمی تونه فرار کنه.
    • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      56 3
      میخوای به نام تو ثبت و جهانی اش کنن!؟ منم که بچه بودم یک کره زمین کشیدم که همه توش با هم دوست بودن! هنوز هم شاید باشه! حالا جایزه جهانی صلح نوبل رو باید بدن به من؟!؟! نه قربانت! به عمل کار برآید! املای نا نوشته غلط ندارد برادر..
    • کوروش US ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      34 3
      اعتماد به نفست که مارو پرپر داد ولی اون (5 سال پیشت) مارو کشت دمت گرم لااقل تو این کارها، خوب خودکفاییم
    • بدون نام IN ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      31 0
      دوستان حالا راست و ودروغ حرف این بنده خدا رو خودش میدونه...اما قبول کنید که هیچ طرح و ایده ای تو ایران اگه برای بــــــعضـــــیا سود نداشته باشه پذیرفته نمیشه....و اگر هم بشه مسکوت می مونه و مدتی بعد نه به نام سازنده و طراح بلکه به نام همون بعضیا در میاد!
  • هومن IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    21 23
    پس بنابر این فاتحه هر چه هواپیمای تهاجمی خوانده است .
  • وطن پرست - پاتریوت IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    تعداد مثبت و منفی ها نشون می ده چقدر خودباخته و بدبخت شدیم!!! هیچ حس وطن پرستی باقی نمونده
    • محمدرضا.ع IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      72 15
      به جای خودباخته میتونستی از کلمه بهتری هم استفاده کنی عزیز دل برادر مثلا بگی سران فتنه مگه نه؟؟!!
    • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      45 1
      این واکنشهای هر چند به نظر جالب نباشد اما نشانه از چیزهایی که عاقلان دانند. فقط بد و خوب موضوع مطرح نیست! کار به لجاجت کشیده... قانون و سلسله جبر.
    • بدون نام US ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      40 5
      درود بر شرفت سیاست رو با همه چیز ثاطی کردیم وای بر ما
    • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      4 32
      اگه تو شما باقی مونده اسمتو مینویسن تو کتاب گینس.
  • امین س IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    35 46
    محض اطلاع بعضی دوستان که مصداق ایرانی کاراکتر یارو که می گفت "من می دونم من می دونم ما موفق نمی شیم!"عرض کنم که ایران بیکار نبوده و دوستانی که مطلع هستن می دونن که واحد تحقیقاتی نیروهای مسلح از چندین سال قبل روی پروژه های تسلیحاتی لیزری تمرکز کرده و مهم اینکه تولیداتی داشته که متمایز کننده هست و اگر یکسری ملاحظات نبود اون رو اعلام می کرد،قطعا یکی از اون ملاحظات جلوگیری از ایران هراسی و سواستفاده غرب از این مسئله در میون شیخک های خلیج فارس هست که همینجوریش دارن انباراشون رو از سلاح پر می کنن.دوستان بدونن همین الانش هم توانایی ساخت موشک بالستیک با برد 5000-4000هزارکیلومتر داره ولی اگر اعلام کنه اروپا و امریکا هم حساس میشه و این وسط اسرائیل سود میبره،پس میگه برد نهایی2500kmیعنی فقط تا اسرائیل
    • بدون نام MY ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      53 12
      موشک بالستیک اینترکانتیننتال سیستم هدایت ماهواره ای می خواهد دوست عزیز! کاش یک مقدار در مورد موضوعی که در آن بحث می کردید اطلاع داشتید.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      41 6
      بله!!! البته با مهندسی معکوس روی موشک یک کشور دیگه در شرق آسیا
    • علیا A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      17 45
      عزیزی که اینترنمیدونم چیچی رو میگی بقیه هم فکر میکنند خیلی اطلاعاتت بالاست. سجیل هم یک موشک بالستیک به حساب میاد. ما هم که سیستم هدایت ماهواره ای کد شده نداریم. پس چجوری باید روی اسرائیل هدایتش کنیم؟ پس چرا این غربی ها میترسند؟ پس روش های دیگه ای هم هست برادر من. همونجور که من توی توپخونه ی ارتش با روش هایی مربوط به 50 سال قبل و خیلی ابتدایی آشنا شدم که اصلا قبل از اون باورم نمیشد اینجوری میشه موشک رو هدایت کرد. اون دوستی هم که گفت با موشک یک کشور دیگه در شرق آسیا: فعلا که همه ی رسانه های اروپایی میگن اگه کره جنوبی تونسته آخرین موشکش رو بسازه و بفرسته بخاطر همکاری مهندسای ایرانه. همون اروپایی ها الان دیگه دارن میگند ایرانیها هستند که به کره ای ها کمک میکنند . حالا تو بر عکسش رو میگی؟؟
    • بدون نام MY ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      28 4
      جناب علیا، شما باید بدونید که تنها توانایی پرتاب یک موشک مبنا بر به هدف خوردن آن نیست. موشک ها در زمان پرتاب باید از سه فاز عبور کنند، بوست (یا بالا رفتن)، بالستیک و بازگشت به مدار زمین. موشک فقط در مرحله بوست بوسیله سیستم هدایت استلار و اینرسیایی و یا هردو قابل هدایت است. که در هدایت اینرسیایی یک ژیروسکوپ در داخل موشک نصب است و محل موشک را نسبت به محل هدف که به کامپیوتر موشک داده شده را محاسبه می کند. در سیستم ستاره ای از سامانه اپتیکی برای پیمایش استفاده می کنه که هدف وقتی موشک خارج از اتمسفر است مشخص می شود، بطور خلاصه بگم که این نوع هدایتها دقت نداره و بدرد جنگ با دشمن نمی خوره! حداقل نه بدون کلاهک هسته ای! به همین دلیل موشک بین قاره ای نیاز به هدایت ماهواره ای داره برای نقطه زنی!
    • بدون نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      24 7
      جناب علیا گویا شما در جریان نیستی موشک شهاب 3 از روی موشک نودونگ کره شمالی مهندسی معکوس شده اون کشور هم که میفرمایید که شایعه بود که در ساخت موشک کمکش کردید کره شمالی هستش نه کره جنوبی یک بار دیگر اخبار رو برو درست بخون شما گویا هنوز نمیدونی کره شمالی و کره جنوبی دو کشور جدا از هم هستند که از نظر پیشرفت کره جنوبی به مراتب از کره شمالی جلوتره و کره شمالی همش در حال ساخت موشک و آزمایش اتمی هستش نه چیز دیگر
  • صدرا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    16 37
    با سلام به خاطر مسائل هسته ای ما نمتونیم زیاد در رابطه با پیشرفت های لیزری خودمون صحبت کنیم می دونید که با فناوری لیزر میشه راه تر اورانیوم غنی کرد حالا مابیایم بگیم پیشرفتمون تو لیزر چقدر دیگه ول کن نیستن این غربی ها اون تو بوق کرنا میکنن برای ایران هراسی بیشتر
    • آرش IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      17 1
      صدرا جان خودت یک کم فکر کن... البته همه ما از خدامون هستش که بهترین صنایع نظامی رو داشته باشیم. دوستان می دونن که بسیاری از پیشرفت های علمی بشر مانند همین اینترنت یا ماهواره زاده تحقیقات نظامی آمریکاست. پس انشالله محققان کشورمون هر چه بیشتر تلاش کنن فقط باید بدونیم که تو دنیای امروز بدون همکاری علمی و فنی با دیگر کشورها نمیشه به جایی رسید. انشالله که این همکاری با بهترین کشورها باشه.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    51 17
    فقط احمق ها به قدرت سلاح هاشون افتخار می کنن
    • مهران IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      12 3
      هر ابزاری که باعث جلوگیری از وارد آمدن آسیب به جان و مال و حیثیت ما شود داشتنش افتخار آمیز است. ما افتخار می کنیم در دنیایی که قانون جنگل بر آن حکمفرمایی می کند به اعتبار توان تسلیحاتی خود امنیت را برای خانواده و هر آنچه داریم برقرار می کنیم. احمق کسی است که افتخارات کشورش را بد می بیند
  • بدون نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    32 7
    دنیا فقط داره به سمت نظامی گری میره. متاسفم برای بشریت
    • رضا IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      10 11
      همینه که هست...
  • ص. ح. IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    7 27
    تو جنگ، سلاح ما رو پیروز نکرد. حسبنا الله البته ما سلاح جدید هم میسازیم و تلاش خودمون رو میکنیم. اما پیروزی با سلاح به دست نمیاد
  • msaeid22 EU ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    5 3
    ما برای دفاع میسازیم نه برای جنگ در طول 200 سال اخیر ایران با هیچ کشوری نجنگیده اما امریکا چطور ما گفتگوی تمدن ها داریم نه تفنگ لیزری و بهش افتخارمیکنیم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    4 5
    حرفي در اين نيست كه كشور ما از كشوره هاي ديگه غقب تره ولي بايد يك روزي هم كشور ما پيش رفت بكنه ديگه نه ولي خب اين را هم بايد بدونيد هيچ كشوري تكنولوژي خودش را رو نمي كنه يعني اين تكنولوژي براي امريكا مال ٥٠ سال پيشه ديگه. از مود افتاده است ايران هم همينطوره تكنولوژي اصليش را رو نمي كنه
  • داود A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    2 1
    مشکلات پیچیده اغلب راه حلی ساده دارند موشک ضد اینم اگه نساخته باشن مطمئنن میسازند
  • رسول IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    3 0
    توپ لیزر آلمان دو ثانیه موشک رانابود میکند امامن یک لیزری درست کردم که میتوان در مدت زمان 10minمیتواند آهن ذوب کند
  • فرهاد A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 4
    سلام وخسته نباشید.آقایان اینقدرفازمنفی ندیدانشاالله مملکت ماهم دراین باره به موفقییتهایی میرسند.آقایان باامیدبه خداوعنایتهای اهل بیت ازته دل دعاکنیدوهرکس درهرکاری که هست باجدییت تمام وظیفه اش رابه عنوان یک ایرانی ویک انسان به انجام رسانده وهیچ وقت ازرحمت خدا غافل نباشید.پایدارباشید.
  • احمد ارجونی A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    1 0
    با سلام .امیدوارم.صحبتهام به سردار فدوی و سردار سیاری برسه .نیروی دریایی ما خالی از سلاحه از جمله سلاح لیزری مهلک .وسامانه پرتاپ موشکهای پرشمار .که امریکا در جنگ جهانی دوم علیه ژاپن از این سلاح به خوبی استفاده کرد.یک سامانه .با پرتاب موشکهای پر شمار که یک نقطه خاص رو میتوان مورد هدف قرار داد.نیروی دریایی ما فاقد این سلاح است.البته داشتن توپ لیزری قدرتمند با قدرت ولتاژ بالا صد در صد مورد نیاز ماست و باید این سلاح رو داشته باشیم.این سلاح لیزری برای مقابله با موشکها یی که به سمت کشتی های ما شلیک میشه بسیار بسیار مناسبه .توپ لیزری امریکا بسیار مهلک و خطرناکه و میتونه برای ما یه تحدید به حساب بیاد وباید برای امنیت کشورمون این دو سامانه رو .در کشتیهای جنگی . ناو شکن ها بکار بگیریم.با تشکر از همه