آسمان نوشت:

مزخرفات مایاها را فراموش کنید. غیب‌گویی‌های ابلهانه و تقویم‌های مضحک آمریکای لاتین پایان تمدن را رقم نمی‌زنند اما دست‌کم یک دوجین روش تأیید شده علمی برای فرا رسیدن آخر زمان پیش از پایان سال 2012 وجود دارد.
بیماری همه‌گیر
برای انکه یک بیماری بتواند در سطح جهانی بنیان‌کن باشد، باید همه‌گیری و مرگ اوری در حد شیوع آنفلوانزای سال 1918 داشته باشد که در یک دوره دو سال‌ونیمه بین 50 تا 80 میلیون نفر را به کشتن داد. اگر همه‌گیری آنفلوانزای بعدی به بدی 1918 باشد، تلفات معادل آن در حدد 210 میلیون نفر خواهد بود. به گفته دانشمندان از پا درآمدن این تعداد آدم یکجا، تمدن را مختل می‌کند با این حال علم پزشکی طی قرن گذشته جنگ‌افزار‌های قدرتمندی در برابر بیماری‌ها تولید کرده است. ما گونه هوشمندی هستیم و می‌توانیم مقابله کنیم. اما اگر همین هوش علیه ما شود چه؟ به لطف پیشرفت‌های به دست آمده در فن‌آوری زیستی امکان دست کاری در میزان مرگ‌آوری یک بیماری بیش از پیش‌شدنی خواهد بود. به گفته چارلزبلیر (CBlair)، مدیر پروژه آنالیز تروریسم در فدراسیون دانشمندان آمریکا، «ما در آستانه ورود به روزگاری هستیم که می‌تواند بسیار هولناک باشد. فکر می‌کنم در آینده‌ای بسیار نزدیک صحبت از انقراض احتمالی باشد»
تسلط ماشین
قانون مور(Moor s Low)- توان تراشه‌های کامپیوتری هر دو سال یک‌بار دوبرابر می‌شود - حکایت از آن دارد که سرانجام مغزهای مصنوعی مغز بشر را کنار خواهند زد. پرسش اساسی این است، ابرهوش مصنوعی آینده با این موقعیت‌اش چه خواهد کرد؟ به گفته آندرس سندبرگ (A. Sanderg)، محقق و آینده‌گرای مؤسسه اینده بشریت در دانشکده مارتین دانشگاه آکسفورد در انگلستان، این خطر چندان از نوع سناریوی نابودگر (Termina tor) نیست که ابر کامپیوتری باشد که انسان‌ها را دوست ندارد. یک کوتاهی بدخواهانه می‌تواند مشکل بزرگ‌تری باشد. در واقع با چیزی روبه‌رو هستید که بسیار هوشمند است اما انگیزه‌هایی دارد که به کلی غیربشری هستند. (این کامپیوتر) احتمالاً به چیزهایی که برای ما اهمیت دارد احتمالاً هیچ توجهی ندارد، اما از آنجا که باهوش‌تر است، تلاش می‌کند آنچه را می‌خواهد به دست آورد.
ابر آتشفشان
دو میلیون سال پیش یک فوران آتشفشانی عظیم در حوالی جایی که امروزه پارک ملی Yellowstone در آمریکا قرار دارد 2500 کیلومتر مکعب غبار و خاکستر به هوا پرتاب کرد - 2400 برابر بیشتر از آنچه کوه سنت هلن در 1980 پرتال کرده بود. اگر چنین فورانی امروز رخ دهد به گفته جیک لوئنسترن زمین‌شناس آژانس مطالعات زمین‌شناختی ایالات متحده و دانشمند مسئول در رصدخانه آتشفشان Yellowstone، باعث از هم گسیختن روند معمول تجارت در جهان خواهد شد» فارغ از تلفات انسانی در همسایگی فوران، به گفته او «آمد و شد هوایی در سراسر دنیا اگر نه برای سال‌ها دست کم به مدت چندین ماه مختل خواهد شد» از زمان آن انفجار باستانی تقریباً هر 600 هزار سال یک فوران عظیم رخ داده که آخرین آنها در حدود 640 هزار سال پیش بوده است. نیمه پر لیوان اینجاست که فواصل زمانی میان فوران ابر‌آتشفشانی Yellowstone بی‌نهایت نامنظم هستند به زبان آمار احتمال انفجار در سال 2012 یا حتی در هزاره بعدی هم بسیار اندک است.
توفان خورشیدی
سال گذشته یک توفان خورشیدی عظیم موجی از ذرات باردار را با سرعت 6 میلیون کیلومتر بر ساعت به سراسر منظومه شمسی شلیک کرد و صحنه را برای چنان نمایشی از نورهای شمالی مهیا کرد که از جایی مثل آرکانزاس در جنوب نیز قابل مشاهده بود. با اینکه چنین پدیده‌ای بسیار چشم نواز است اما می‌تواند پیام‌آور فاجعه باشد میدان مغناطیسی زمین از برخورد ذرات مرگبار خورشید به سطح زمین جلوگیری می‌کند با این حال حرکت این ذرات می‌تواند جریان پرقدرتی را به زمین القا کند در خلال بدترین توفان خورشیدی که تاکنون ثبت شده در سال 1859 این جریان‌ها به حدی شدید بود که سیم‌های خطوط تلگراف در آتش سوختند. به گفته جفری لاو محقق زمین مغناطیس در آژانس مطالعات زمین شناختی ایالات متحده «اگر امروز توفانی مثل آن داشته باشیم، یک فاجعه تمام عیار خواهد بود. ماه‌ها بدون برق ماندن باعث از دست دادن تریلیون‌ها دلار ویرانی اقتصاد از اساس خواهد شد.
واژگونی مغناطیس زمین
هم‌اکنون قطب شمال مغناطیس در بالا و نزدیک قطب شمال چرخشی زمین است اما همیشه به این شکل نبوده است. در طول تاریخ زمین قطب‌های مغناطیسی شمال و جنوب با هم جا عوض کرده‌اند، پدیده‌ای که به واژگونی زمین مغناطیسی شهرت دارد این پدیده به شکلی نامنظم و بین هر 100 هزار تا یک میلیون سال رخ می دهد و آخرین باری که آنها جای‌شان را عوض کردند 780 هزار سال پیش بوده بنابراین ممکن است نوبت ما شده.
جنگ هسته‌ای
26 سپتامبر 1983 یک واحد نظارت ماهواره‌ای در تأسیساتی سری در حوالی مسکو هشداری دریافت کرد: 5 موشک هسته‌ای از پایگاهی در ایالات متحده شلیک شد خوشبختانه استانیسلاوپتروف افسر این واحد نسبت به قابل اطمینان بودن تجهیزات تازه نصب شده مشکوک بود و به‌جای زدن آژیری که می‌توانست یک جنگ هسته‌ای راه بیندازد تصمیم گرفت صبر کند تشخیص او جان میلیون‌ها نفر را نجات داد. تنش‌های هسته‌ای زمان‌پایان جنگ سرد به میزان قابل ملاحظه‌ای فروکش کرده است اما این خطر همچنان وجود دارد مطالعه‌ای که در سال 2008 در ژورنال منتشر شد نشان می دهد جنگ منطقه‌ای که تنها 100 بمب را دربربگیرد می‌تواند یک زمستان هسته‌ای را در پی داشته باشد که در نتیجه آن دما به مدت 1000 سال در پایین‌ترین مقادیر خواهد بود و در صورت یک رویارویی با 1000 بمب هسته‌ای «احتمالاً بخش بزرگی از جمعیت انسان از بین خواهد رفت.
اسیدی شدن اقیانوس
ده میلیون سال پس از مرگ دایناسورها سطح دی‌اکسید کربن در اتمسفر به شدت افزایش یافت. اقیانوس‌ها دی‌اکسید کربن جذب کردند و به شکل فزاینده‌ای اسیدی شدند و موجی از انقراض به راه افتاد که سراسر سیاره را جارو کرد. امروزه سطح دی‌اکسید کربن دوباره دارد به شدت بالا می‌رود، اما این بار سرعت افزایش 10 برابر بیشتر است به گفته اندی ریجول دانشمند علوم زمین دانشگاه بریستول انگلستان، افزایش سطح دی‌اکسید کربن را مدل‌سازی کرده و می‌گویند بیشتر از همه این آسیب در سواحل مرجانی قابل مشاهده است.
گلوله برف
در حال حاضر مردم نگران گرمایش جهانی هستند اما غبار اتمی ناشی از انفجار هسته‌ای با یک ابر آتشفشان می‌تواند به حدی غبار در هوا ایجاد کند که مانع از رسیدن نور خورشید شود و مسئله را برعکس کند کاهش شدید دمای سطح در دهه 1960 مدل‌سازان آب‌وهوا دریافتند که اگر زمین با مقداری زیادی از یخ پوشیده شود بیشتر تابش خورشیدی دریافتی توسط زمین به فضا منعکس می‌شود و سیاره ما در حالت پایداری با دمای حدود 45 درجه زیرصفر باقی می‌ماند از این رو جوزف کرشوینک زمین زیست‌شناس مؤسسه تکنولوژی کالیفرنیا در سال 1992 براساس شواهد به جا مانده از رسوبات یخ رودها در نواحی استوایی این نظر را مطرح کرد روزگاری تقریباً سراسر زمین دوره‌هایی طولانی را در انجماد گذرانده و حیات پنهان مانده در معدود پناهگاه‌های آن دوران توسط فوران آتشفشانی گرم شده است. آیا ممکن است چنین چیزی دوباره رخ دهد.

17301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    21 3
    فقط خدا میدونه زمین کی نابود میشه و از بین میریم . شاید اون روز همین فردا باشه یا میلیاد ها سال دیگه .
    • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
      4 9
      كه چي؟
  • بدون نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    8 0
    این که هفت تا بود؟!پنج روش دیگه چی شد؟ چرا کم فروشی می کنی؟
  • فرهاد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    4 0
    8 تا شیوه نابودی بود.
  • امین IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    3 0
    جالب بود دوست عزیز و خواندی مرسی چون ر حرفی که زده شده منبع علمی دارد