رئیس بیمارستان رضوی می گوید: زمانی بهترین‌ها را در زمینه‌ی پزشکی داشتیم، اما متأسفانه اکنون عقب افتاده‌ایم.

محمد حسین نجاتی: شهر مشهد و بیمارستان رضوی متعلق به آستان قدس رضوی این روزها میزبان همایش گردشگری کشور های اسلامی است. همایشی که سعی دارد سهم ایران را در گردشگری سلامت و شهر مشهد را به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری در کشورارتقا دهد. گرچه سهم ایران و کشور های اسلامی در گردشگری سلامت بسیار پایین تر از کشور های موفق در این زمینه است اما مسئولان در نظر دارند سهم کشور را در پذیرش گردشگران سلامت را ارتقا دهند.
در همین رابطه ، محمدرضا کرباسی دبیر سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه کنفرانس جنبه ساختاری برای کشورهای اسلامی دارد، خاطر نشان کرد: در 2 کنفرانس گذشته گردشگری سلامت تلاش شد تا اطلاعات کشورهای اسلامی در حوزه گردشگری سلامت ارتقا یابد و مفهوم گردشگری سلامت را در کشورهای اسلامی نهادینه کند تا بتوانند به عنوان یک صنعت سودآور به آن نگاه کنند و سهم خود را در این صنعت در دنیا افزایش دهند.
کرباسی خاطر نشان کرد: یکی از اهداف بلندمدت سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی استاندار اعتباربخشی بیمارستان‌های جهان اسلام با مشارکت و همکاری مجموعه‌های فعال کشورهای اسلامی است تا به اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی ارائه شود.
 

بیمارستان های کشور های اسلامی با استاندارد های غربی و مغایر با شریعت اسلامی
او در ادامه با اشاره به اینکه تمام بیمارستان‌های موجود در کشور که پذیرش بیمارهای خارجی را بر عهده دارند، می گوید: در حال حاضر تمام بیمارستان های ما در کشور های اسلامی که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند اعتبار خود را بر اساس استاندارهای اروپایی و آمریکایی دنبال می‌کنند که در این کنفرانس تلاش شده که با همکاری دیگر کشورهای اسلامی پایه‌ریزی استانداردهای موجود در جهان اسلام را تنظیم کنیم که با تشکیل کمیته‌ای در جهان اسلام و اجرایی کردن استاندارهای کشورهای اسلامی به اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی ارائه شود.
دبیر اجرایی سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی عنوان کرد: از دیگر اهداف این کنفرانس هزینه‌های بالای خدمات درمانی است که در حال حاضر در کشورهای اروپایی و غربی رایج است باید تلاش کنیم که هزینه درمان را در کشورهای اسلامی کاهش دهیم و تعاملات کشورهای اسلامی را در بحث پذیرش بیماران فراهم کنیم.


بیمه خدمات درمانی مشترک در میان کشور های اسلامی
کرباسی با اشاره به اینکه باید تسهیلات مناسب برای گردشگران سلامت فراهم شود، تاکید کرد: نحوه همکاری بیمه خدمات درمانی مشترک در قالب کشورهای اسلامی یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی است که در این کنفرانس بیان میِ‌شود.
وی در ارتباط با بیمه‌های خدمات درمانی کشورهای اسلامی اظهار کرد: بیمه خدمات درمانی کشورهای اسلامی در راستای هم‌افزایی پوشش بیمه‌ای متقابل در کشورهای اسلامی و ارائه راهکارهایی برای پیشرفت بیمه درمانی است.
دبیر اجرایی سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی ادامه داد: بیمه خدمات درمانی کشورهای اسلامی به افزایش میزان حجم گردش بیماران در جهان اسلام کمک شایانی می‌کند و به واسطه این تسهیلات می‌توان تعداد گردشگر سلامت در کشورهای اسلامی را افزایش داد.


نباید کسی از داخل برای درمان به خارج از کشور برود
از سوی دگیر رییس بیمارستان رضوی مشهد و رییس انجمن بین‌المللی درمان و سلامت در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید: این کنفرانس باید یک خودباوری علمی و دینی دقیق به همه‌ی مسلمانان بدهد و همبستگی را بدون هیچ مسأله‌ی حاشیه‌یی میان کشورهای اسلامی ایجاد کند و براساس دستورالعمل‌های اسلام، به پیدا کردن راهکارهای درمانی دیگر بپردازد تا کسی از داخل کشور برای درمان به خارج از کشور نرود.
سعید عبدالحسینی افزود: زمانی بهترین‌ها را در زمینه‌ی پزشکی داشتیم، اما متأسفانه اکنون عقب افتاده‌ایم. امیدوارم برگزاری چنین کنفرانس‌هایی یک پایه‌ریزی برای پیشرفت بیشتر در زمینه‌های علمی باشد.


سهم کشور های دنیا از گردشگری سلامت 100 میلیلارد دلار و ایران 350 میلیون دلار
عبدالحسینی در ادامه با اشاره به موفقیت کشور های اروپایی و آمریکایی برای توسعه گردشگری سلامت می گوید: میزانی که در دنیا به گردشگری سلامت اختصاص دارد در حدود 100 میلیارد دلار است که سهم گردشگران کشورهای اسلامی تنها سه درصد ارزیابی شده است.
او در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین در رابطه با اینکه سهم ایران در جذب گردشگر سلامت به چه اندازه ای است، می افزاید: متاسفانه سهم ایران به مراتب کم تر از سایر کشور های اسلامی است و به نظر می رسد رقمی در حدود 350 میلیون دلار است که باید به مراتب بیشتر می شود.
وی گفت: اگر بخواهیم این سه درصد را افزایش دهیم باید تسهیلات مورد نیاز گردشگران سلامت را در کشورهای اسلامی فراهم کرد و در یک برنامه 10 ساله با هدف‌گذاری‌های کلان کشوری حجم درآمدی بالا را در این ارتباط به کشورهای اسلامی اختصاص داد.


قزاقستان، تاجیکستان و عراق ها بیشترین مسافران گردشگری سلامت به ایران
رئیس بیمارستان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه، قزاقستان، تاجیکستان و عراق بیشترین مسافران گردشگری سلامت را به ایران می فرستند، می گویند: هم اکنون استقبال کشور های حاشیه خلیج فارس نیز از گردشگری سلامت به نسبت خود است اما ما در حال ایجاد ساختار و تدوین برنامه هایی برای افزایش میزان سهم این کشور ها در گردشگری سلامت به خصوص در مشهد هستیم.
او ادامه می دهد: اگر الزامات توفیق گردشگری سلامت را در سه حوزه علم و فناوری، نیروی انسانی و زیرساخت های فیزیکی مثل بیمارستان و تجهیزات خلاصه کنیم، به نظر می رسد در هر سه زمینه در شرایط خوب و رو به جلو قرار داریم.
حسین زاده بحرینی بیان کرد: نکته قابل توجه در خصوص ایران اسلامی و به‌ویژه شهر مقدس مشهد، حضور مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در کشور و شهر ماست که به مقوله درمان رنگ معنوی و قدسی می بخشد و برای بسیاری از مسلمانان و به خصوص شیعیان، جاذبه مضاعفی ایجاد می کند.

45237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    21 0
    برای جذب توریست سلامت باید در امور پزشکی و جراحی و... شفافیت مالی داشته باشیم. الان شما در سایت کدام بیمارستان می توانید هزینه های درمانی را بطور کامل ببینید؟! بعد باید توریست مطمئن باشد هزینه هایش از این بیشتر نمی شود و کیفیت هم خوب خواهد بودو...
  • بدون نام US ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    6 0
    کشور های اسلامی ۳ میلیارد دلار ترکیه به تنهای ۵۴ملیارد دلار است از نظر توریستی بعد از فرانسه دوم