۰ نفر
۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۳

بیست و چهار ساعت پیش اسرائیلی‌ها از تبادل اسرا سخن گفتند و حالا همه چیز تکذیب شد

بازی انکار و اصرار میان حماس و اسرائیل همچنان ادامه دارد . توپ این بازی هم گلعاد شلیط سرباز اسرائیلی است که قریب به سه سال پیش توسط نیروهای جنبش مقاومت فلسطین بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در گرو این گروه مقاومت است . درست بیست و چهار ساعت پیش بود که رفت و آمدهای خانواده شلیط به وزارتخانه دفاع اسرائیل و دیدار آنها با برخی اعضای کابینه و همزمان خبرهای رسیده از نوار غزه و دمشق بر امکان موافقت دو طرف برای تعویض اسرا صحه گذاشت . در نوار غزه هم برخی سخنگوهای حماس امکان تبادل اسرا در عید قربان را محتمل دانستند. با وجود تمامی این شواهد و مدارک در نهایت امروز بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل از عدم نیل به توافق در خصوص تبادل اسرا میان دو طرف سخن گفت . بی‌بی که بسیار کمتر از نخست وزیری پیشین ایهود اولمرت به دنبال آزادی شلیط است ادعا کرد که احتمال دارد این توافق برای مبادله شلیط با زندانیان فلسطینی تا چندین ماه دیگر نیز حاصل نشود . این اظهارات در حالی از سوی نخست وزیری اسرائیل و رهبر حزب راستگرای لیکود مطرح شده است که کمتر از بیست و چهار ساعت پیش یک عضو کابینه او از احتمال آزادی قریب‌الوقوع شلیط خبر داده بود .
در جریان این پرونده به غیر از مصر ، آلمان نیز نقش میانجی را بازی می‌کند . در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از رهبران حماس در قاهره پایتخت مصر به سر می‌برند تا در خصوص تبادل صدها اسیر فلسطینی در ازای شلیط با نمایندگان مصری مذاکره کنند . در واپسین ساعات روز گذشته مقامی نزدیک به حماس ادعا کرد که اسرائیل مخالفت خود را با آزادی قریب به 160 اسیر فلسطینی در ازای شلیط پس گرفته‌است .مقام‌های اسرائیلی پیش از این اعلام کرده بودند که حاضر به آزادی اسرای فلسطینی نیستند که در حملات علیه اسرائیل نقش داشته‌اند . اکنون اما بحث آزادی شلیط و سکوت دولت نتانیاهو در برابر این پرونده آنچنان در اسرائیل غوغا به پا کرده است که گویا مقام های دولت نتانیاهو نیز سخنان پیشین خود را فراموش کرده‌اند . نتانیاهو در خصوص این پرونده به خبرنگاران گفت : به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیک طرفین به توافقی جامع برسند چرا که ما برای عبور از این بحران به تنهائی تصمیم نمی‌گیریم و باید نظر تمامی اعضای کابینه را در خصوص آزادی شلیط جویا شویم .
در حال حاضر 11 هزار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند . حماس آزادی شلیط را به آزادی صدها تن از این تعداد منوط کرده است .
برخی منابع اسرائیلی ادعا می‌کنند که دولت نتانیاهو با درخواست حماس برای آزادی برخی از رهبران برجسته گردان عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در کرانه باختری از جمله ابراهیم حامد و عبدالله البرغوثی موافقت کرده و توافق شده تا این دو پس از آزادی به دمشق منتقل شوند. اسراییل این اسیران را پس از انتقال شلیط به قاهره آزاد می‌کند و شلیط در پایتخت مصر باقی خواهد ماند تا طرح آزادی سایر اسرا تکمیل شود .
همزمان اسامه حمدان، نماینده‌ جنبش حماس در بیروت در واکنش به این اخبار تاکید کرد: تجربه‌ ما با اسراییل ثابت کرده تا زمانی که عملا توافقنامه‌ای ایجاد نشد، نباید انتظار چیزی را داشت.
سخنگوی جنبش حماس نیز تاکید کرد که ادعای برخی مقام های اسرائیل در خصوص مبادله اسیران فلسطینی با شلیط شایعه پراکنی است که هدف این رژیم از این شایعه پراکنی‌ها تضعیف روحیه اسیران و خانواده‌هایشان است.
سامی ابوزهری، سخنگوی حماس افزود : هدف اسرائیل از این شایعه پراکنی‌ها اعمال فشار و تاثیر گذاری‌ بر روند مذاکرات غیرمستقیم در خصوص مبادله اسیران فلسطینی‌ با شلیط است و هنوز زمان سخن گفتن در مورد نتایج این مذاکرات فرا نرسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =