۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۸

یخ‌زایی در قطبین زمین علاوه بر صحنه‌های زیبایی که پدید می‌آورد، تاثیرات مهمی بر چرخه حیات در سراسر زمین دارد. گرمایش جهانی باعث افزایش شکسته شدن یخچال‌های قطبی طی سالیان اخیر شده است.

محمود حاج‌زمان: شاید بتوانید در این تصویر صدای خرد شدن یخ را هم بشنوید؛ صدایی که حین جدایی ورقه‌های یخی از یخچال چنگا (Chenega) در جزیره پرنس ویلیام آلاسکا و فرو ریختن آنها به درون آب شنیده می‌شود. اما زمانی که عکاس این تصویر زیبا، جان کورنفورث، شاتر دوربین خود را فشار می‌داد؛ همه جا به طرز ترسناکی ساکت بود.
به گزارش نیوساینتیست، کورنفورث می‌گوید: «پیش از آنکه حتی فرو ریختن یخ را ببینم، شاهد بودم که پرندگان ناگهان به پرواز در آمدند. صدای واقعی را چند ثانیه بعد شنیدم.»
فرایندی که طی آن قطعات عظیم یخ از یک یخچال طبیعی جدا می‌شوند، «یخ‌زایی» نامیده می‌شود. پرندگان این عکس می‌توانند به ما بگویند که این پدیده تا چه اندازه مهیب و تاثیرگذار است. امواج عظیمی که در اثر سقوط یخ ایجاد می‌شوند می‌توانند کشتی‌های نزدیک را در معرض خطر قرار دهند، و این یخ‌های جدا شده می‌توانند به کوه یخی سرگردان تبدیل شوند.

زمانی‌که یخ‌زایی غیرقابل کنترل می‌شود، باعث زهکشی یخچال‌ها شده و آب به دام افتاده در ورقه‌های یخی را آزاد می‌کند. همچنین در قطب جنوب، کوه‌های یخی عظیم قادرند تا کاری بیشتر از ترساندن پرندگان انجام دهند. در سال 2010 / 1389، یک کوه یخی عظیم به وزن 860 میلیارد تن به تهدیدی برای زندگی دریایی و جریان‌های اقیانوسی جهانی شد. پنج سال قبل از آن، بزرگ‌ترین کوه یخی که تا کنون مشاهده شده است، به سوی دریاهای جنوبی غلتید و باعث قطع منابع غذایی پنگوئن‌ها و پایگاه‌های تحقیقاتی قطبی شد.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    10 0
    این عکس زیبا نیست بلکه دردناکه!
  • حسین EU ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    8 0
    ضرباهنگ مرگ کره زمین چندان هم زیبا نیست!!!
  • شهروند تهرانی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 1
    خیلی بیشتر از اینکه زیبا باشه ترناکه ! فکر کنم او پرنده ها هم که در ارتفاع پایین دارن پرواز میکنن ( بخوانید فرار ! ) متوجه این ترس شدن !
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      0 0
      ببخشید دوست عزیز اولا ترسناک دوما اون پرنده ها سوما درست بنویس فرار میکنند