۰ نفر
۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۷

آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد پیرانشهر، موجب مرگ یک دانش آموز و سوختگی 27 تن دیگر شد. اما مقصر چه کسی بود؟

امید کریمی: صبح چهارشنبه، 15 آذر 91، ساعت 8:40. بخاری نفتی کلاس چهارم دبستان مدرسه انقلاب اسلامی پیرانشهر، شعله ور شد. پیش از آن کمی دود می کرده است. خانم معلم از 36 دانش آموز خواست بی سر و صدا سر جایشان بنشینند تا او کمک بیاورد. سپس سراغ معلم کلاس دیگری رفت و از او خواست کمک کند. آقا معلم، دانش آموزانش را از کلاس خارج کرد و به کمک خانم معلم آمد، خدمتکار مدرسه هم آمد، آنها تلاش کردند بخاری را از کلاس خارج کنند، اما تکان های بخاری، موجب شد نفت از مخزن بیرون بریزد و آتش تمام بخاری را بگیرد. دانش آموزان هراسان شدند، همگی گوشه ای از کلاس رفتند، راهی برای فرار نبود؛ بخاری جلوی در از دست سرایدار مدرسه افتاد و راه خروج اصلی بسته شد. از سوی دیگر پنجره ها هم برای در امان ماندن از سرقت دولایه نرده داشتند، غافل از اینکه ممکن است روزی این نرده ها، کلاس را زندان می کنند. تا کمک برسد، 28 دانش آموز سوختند، هم پوست و هم ریه هایشان آسیب دید؛ از 8 تا 60 درصد. چهار روز بعد، یکی از انها در بیمارستان سینای تبریز به دلیل تنفس گازهای داغ، فوت کرد. (اینجا، اینجا، اینجا، و اینجا)

اما تمام ماجرا همین بود. وقتی تصاویر هولناکی از حادثه، منتشر شد (اینجا). روایت های مختلفی برای آن ذکر شد. روایت هایی که از یک بخاری استاندارد شروع شد و بعد به جاهای باریکتر رسید؛ استعفا و استیضاح وزیر. هرچند وزیر استعفا نداد، اما ابتدا پیام همدردی داد و سپس از اظهار نظر درباره حادثه خودداری کرد. (اینجا)

مسوولان بیمارستان های امام خمینی ارومیه و سینای تبریز اعلام کردند دانش آموزانی که در بیمارستان مانده اند از 30 تا 60 درصد سوختگی دارند و حال 12 نفر وخیم است. ضمن اینکه مشکلات تنفسی هم دارند (اینجا). در عین حال رییس سازمان نوسازی مدارس اعلام کرد بخاری نفتی کاملا استاندارد بوده است. اما گزارش سازمان آتش نشانی نشان داد مقصر اصلی حادثه نشت نفت از بخاری و خام سوزی بوده است. یعنی استاندارد بی استاندارد. (اینجا) همچنین سازمان استاندارد هم یک هفته پس از ماجرا گفت به آموزش و پرورش بابت این بخاری ها هشدار داده است. (اینجا) ضمن اینکه شرکت ارج هم گفت سالهاست بخاری تولید نمی کند.

اما نماینده های مختلف مجلس از وزیر خواستند یا استعفا دهد و یا استیضاحش کنند. (اینجا) یکی از نماینده های استان آذربایجان غربی هم گفت که بودجه نوسازی خرج شام و افطاری شده است (اینجا)

حاجی بابایی به مجلس رفت تا در این باره توضیح دهد. پیش از توضیحات وزیر، علی لاریجانیف رییس مجلس خواستار پیگیری و پیدا شدن مقصر حادثه شد. (اینجا)

وزیر آموزش و پرورش که همراه با معاون عمرانی خود به مجلس رفته بود، روایتی از حادثه ارائه کردند. حاجی بابایی، تلویحا معلم کلاس را مقصر دانست (این فایل صوتی را بشنوید) و بخاری ارج هم از زبان مرتضی رییسی، معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مقصر اعلام شد. نماینده پیرانشهر هم خواستار عذرخواهی و استعفای وزیر شد. (اینجا) وزیر اما فقط عذرخواهی کرد، آن هم تا قیامت (این فایل صوتی را بشنوید)

البته روایت دانش آموزان از حادثه هم تقریبا معلم را مقصر نشان داد (این فیلم را ببینید)

اما درحالی که وزیر گفته بود دانش اموزان به زودی به اجتماع بر می گردند، سیران یگانه در بیمارستان سینای تبریز جان سپرد (اینجا، اینجا و اینجا)

در همان حین، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آموزش و پرورش را موظف کرد تمام هزینه درمانی دانش آموزان و حتی تمام جراحی زیبایی آنها را هم عهده دارد شود. (اینجا) وزیر بهداشت هم دستور داد که هزینه ای از دانش آموزان تا درمان کامل گرفته نشود. (اینجا)

اما پس از مرگ سیران یگانه و اعلام وخیم بودن حال 12 دانش آموز استیضاح وزیر کلید خورد؛ ابتدا با 15 امضا و سپس امضاها به 35 رسید. (اینجا و اینجا) هرچند حاجی بابایی گفت اگر لازم باشد استعفا می دهد، اما دانشجویان جنبش عدالت خواهی برای اینکه او فراموش نکند بخاری نفتی چه بلایی سر دانش آموزان آورده است، بخاری نفتی برایش فرستادند (اینجا و اینجا)

نخستین واکنش دولتی به احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش را محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون رییس جمهور داشت و گفت که استیضاح وزیر برای هر مشکلی، وزارتخانه‌ها را بی​ثبات می​کند (اینجا) و البته محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هم پیشنهاد داد تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش جایگزین استیضاح وزیر شود.

اما واقعا مقصر این حادثه کیست؟ حادثه ای که برای نخستین بار نیست که اتفاق می افتد و احتمالا آخرین هم نخواهد بود؟ (اینجا، اینجا و اینجا) و آیا جان و زندگی چند کودک آنقدر ارزش ندارد که برای آن تجمع و اعتراض کرد و یقه دراند؟ (اینجا)

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    60 3
    باید چند تا کلاس درس بازم مث جهنم شه ؟ از این گلخونه ها ... تا کی .... قراره دست گل کم شه؟ تا کی....... نفتی که میگفتن...... واسه مردم..... طلا میشه طلا میگیره از مردم .. میسوزونه....... بلا میشه ! بخند .... طفل معصومم ...نترس نترس از شعله آتیش .... خدا بازم دوستت داره کی بوده باعث و بانیش...؟ بخند ای لاله سوخته بیا آغوش من بازه خدایا صبر این مردم دیگه لبریز از درده ببین از آینه میترسه ببین آتیش چیکار کرده به روی صورت سوخته اش نقاب خنده میزاره میگه یه روز درست میشه به فرداهاش امیدواره
  • رضا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    58 2
    این بنده خداها با اتش سوختنند اقای وزیر ما در روستامون به دانش اموز میگن بر و از خونتون نفت بیاور (دانش اموز کلاس اول)واقعا دانش اموزان ما دارن اموزش کارگری یاد میگبرند به وزیر بابت این کارها تبریک میگم
    • بدون نام EU ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
      10 1
      دوست عزيز، شما کجا تشريف داريد؟ بگيد تا مسئولين بدونن چه خبره !
    • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
      13 0
      از ما برای خرید نفت برای مدارس در سطح شهر نودشه در منطقه اورامانات پاوه استان کرمانشاه پول گرفتن حداقال پانزده هزارتومان حالا برو بالا شهر نودشه که سه بار در دوران جنگ بمباران شیمیایی شده هنوز گاز لوله کشی ندارد اصلا خیلیها نمی دونن که این شهر سه بار بمباران شیمیایی شده 2150 بار راکت باران و گلوله باران شده و صدها شهید و مجروح داده حالا یه لوله کشی گاز ازش دریغ می شه بعدشم باید خودمون پول نفت مدارس بچه هامون بدیم
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    17 1
    من از بیگانگان هرگز ننالم که هرچه کرد آن آشناکرد ازماست که برماست
  • !مین-تبریز IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    14 4
    من موندم کسانی که معلم رو مقصر قلمداد میکنند پیش خودشون چی فکر میکنند؟؟؟؟ آخه مگه یه خانوم معلم دبستان آموزش های آتشنشانی دیده که ازش انتظار دارین که باید آتیش رو خاموش میکرده و بچه ها رو نجات میداده؟؟؟ این وزیر به اصطلاح آقا که معلم رو مقصر اعلام کرده این رو اعلام نکرده که چرا مدرسه یه کپسول آتش نشانی نداشته؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    6 1
    بچه ی من در یکی از مدارس به اصطلاح خوب شهر است و این مدرسه ی ابتدایی با 400 یا 500متر حیاط با دیوارهای سنگی نوک تیز 800 نفر دانش آموز (کلاسهای 40 نفره) دارد ! آیا این مساحت برای نگه داشتن گوسفند کافی است ؟ بنده که به ندرت با آنجا ارتباط دارم تا کنون دو مورد شکستگی سراغ دارم آیا باید فاجعه پیش بیاید تا مسئولین اقدام کنند
  • كلاس خصوصي IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    5 21
    واي بر شما معلم و مسئول بي غيرت دبستان پيرانشهر كه براي حفظ جان بي ارزش خود باعث اين حادثه شدند -كجا هست معلمي فداكار كه براي نجات دانش اموزان خود را به اتش زند؟
    • علی US ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
      0 0
      شما فامیل وزیر آموزش پرورش نیستی...!؟
  • ,, CA ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    4 3
    آیا در مدارس آیین نامه یا بخشنامه ای هست که مراحل برخورد با یک حادثه آموزش داده شود؟ این که بگیم معلم باید کلاس رو خارج می کرد درست اما در شرایطی که حادثه رخ داده میشه شرایط استرس هست و وجود آیین نامه های آموزشی چگونگی برخورد با حادثه شرایط را برای تصمیم درست مهیا می کند و جدای از آن وقتی معلم طبق آیین نامه عمل کند هیج کس نمی تواند بگوید چرا از راه دیگری نرفتی. به طور مثال ممکن بود معلم با بچه ها از کلاس خارج شود بعد خسارت به ساختمان وارد شود و فردا به معلم بگن به جای فرار چرا بخاری رو خارج نکردی؟ حالا خسارت رو بده. اما اگر آیین نامه دقیق باشد همه بر طبق ان باید پاسخگو باشن
  • بدون نام CA ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    13 0
    کارهای بسیار ساده و کم هزینه ای که برای پیش گیری فابل انجام است: 1- درنظر گرفتن راه در رو مثل پنجره بزرگ یا در دیگر در دو سوی کلاس 2- قرار دادن بخاری در انتهای کلاس جایی که راه خروج را نبندد 3- بخش نامه آموزشی به معلمان که در صورت وقوع حادثه اولویت بندی انجام کار ها شرح داده شود تا در هنگام حادثه که انسان ممکن است قدرت تصمیم درست را از دست بدهد از قبل ایده داشته باشد. 4- مجهز کردن مدارس به کپسول های خاموش کردن آتش 5- یک بار در سال مانور آزمایشی 6- استعلام آموزش و پرورش ز مدارس در مورد وضعیت ایمنی بخاری ها سیم کشی برق و ...به طور سالانه. این ها کارهای بسیار ساده و کم خرجی یا بی خرجی هستند که در صورت انجام از حوادثی این چنین جلو گیری می کند.