بعضی آدم‌ها، بعضی اتفاق‌ها، بعضی ماجراها هیچ وقت کهنه نمی‌شوند. هیچ وقت نمی‌توان درباره‌شان به نتیجه‌ای قطعی رسید.

هرکس از منظری به آن موضوعات می‌پردازد و همین باعث می‌شود درباره‌شان حرف‌های ضد و نقیض نوشته شود؛ مصدق یکی از شخصیت‌هایی است که انگار تا همیشه می‌شود درباره‌اش بحث کرد و نوشت و پرسید. از شماره 35 مجله نگاه پنجشنبه پرونده‌ای تدارک دیده شده بود با عنوان «فرجام آقای نخست‌وزیر». در این پرونده با پیروز مجتهدزاده؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت‌وگویی درباره مصدق صورت گرفته بود که طی آن مجتهدزاده مواضع بسیار تندی علیه مصدق اتخاذ کرده بود. ظاهرا مواضع تند مجتهدزاده، واکنش‌های بسیاری در پی داشته است. از همین رو در تازه‌ترین شماره نگاه پنجشنبه بازتاب پرونده مصدق و گفت‌وگوی یادشده، درج شده است. تندترین موضع را در برابر مجتهدزاده، صادق زیباکلام گرفته و مطلبی خواندنی نوشته است با عنوان «تف بر مصدق شارلاتان یا بر صادق زیباکلام؟».
سیدعلی میرفتاح؛ سردبیر مجله نیز مطلبی نوشته و طی آن به تبیین دیدگاه‌های نشریه پرداخته و متذکر شده است که نقد، با هر لحن و شیوه‌ای بهترین و کارسازترین ابزار ما برای کشف حقیقت است. عنوان این مطلب «از نقد کسی ضرر ندیده» است که برداشتی است از مثل معروف «از دبه کسی ضرر ندیده». به هر روی نگاه پنجشنبه از آغاز راه نشان داده که می‌خواهد محملی باشد برای درج نظرات موافق و مخالف و صداهای مختلف. اقدام به انتشار بازتاب پرونده «فرجام آقای نخست‌وزیر» گواهی محکم بر این ادعاست و نشان می‌دهد دست‌اندرکاران این مجله، علاوه بر نظر اهل عمل نیز هستند و به همان میزان که اهل انتقادند تحمل نقد شنیدن و نقد شدن را نیز دارند.
در بازتاب این پرونده، سیدعبدالجواد موسوی طی یادداشتی با عنوان «مصدقی که ما دوست داریم» علل مخالفت خود را با ویران کردن شخصیت‌های اسطوره‌ای و قهرمانان تاریخی تبیین کرده است. فریدون مجلسی، قدرت‌الله مهتدی، کیومرث سلیمانی و... از دیگر کسانی هستند که در تدوین و تشکیل صفحات این بازتاب که دست کمی از یک پرونده پر و پیمان ندارد، نقش داشته‌اند. چند روز پیش بود که خبر درگذشت جامعه‌شناس و پژوهشگر نامدار کشورمان؛ زنده‌یاد احسان نراقی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.
در تازه‌ترین شماره نگاه پنجشنبه گفت‌وگویی منتشرنشده از احسان نراقی به چاپ رسیده است. در این گفت‌وگو علی عظیمی‌نژادان درباره شخصیت‌ها و موضوعات مختلفی نظر نراقی را پرسیده است و او با صراحتی قابل ستایش رای و نظر خود را درباره آن اشخاص و موضوعات اعلام کرده است.
آلودگی هوای تهران که این روزها همه ساکنان پایتخت را حسابی کلافه کرده است دست‌مایه دو یادداشت در بخش هفت روز هفت یادداشت شماره 37 نگاه پنجشنبه شده است؛ به قلم سیدرضا علوی و علی رنجی‌پور. علی دهباشی به بهانه کناره‌گیری دکتر رسول جعفریان از ریاست کتابخانه مجلس مروری داشته است بر کارنامه درخشان این مرد پرتلاش عرصه فرهنگ و تاریخ.
روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز بهانه‌ای بوده برای محمدحسین معزی تا در چند و چون این روز نکاتی را متذکر شود.
عباس عبدی، محمد زارع و... از دیگر نویسندگان هفت روز هفت یادداشت این شماره نگاه پنجشنبه‌اند.
کتاب؛ رفیق خالی از خلل است. رفیقی که هیچ وقت ما را نمی‌آزارد و ترکمان نمی‌کند؛ رفیق خالی از خلل این شماره نگاه پنجشنبه کتاب «اصول شکسته‌نویسی» علی صلح‌جوست که علاوه بر گفت‌وگو با صلح‌جو نظرات مژده دقیقی و نیره توکلی درباره این کتاب در این بخش انعکاس داده شده‌اند.
گفت‌وگو با نادر سیحون، مروری بر آلبوم درآمد دوم، مروری بر اجرای گروه همایون در تازه‌ترین کنسرتش، در حال و هوای موسیقی و... از جمله مطالب بخش هنر در سی و هفتمین شماره نگاه پنجشنبه‌اند.
اگر اهل این هستید که در کوچه پس‌کوچه‌های شهرهای قدیمی –از جمله تهران- بی‌ترس از گم شدن قدم بزنید و ناگفته‌های تاریخی-اجتماعی را دریابید با پرونده «مرمت یک خاطره» که نگاهی است به عودلاجان؛ قدیمی‌ترین محله تهران، همراه شوید و نوشته‌های احمد مسجدجامعی و سیدمحمد بهشتی را درباره این محله حتما بخوانید.
در بخش دوم نوستالژی آپارات، محسن راستانی و نادر پناه‌زاده قلم زده‌اند و بخش عشق نیز ماننده همیشه با سکانسی عاشقانه به قلم حسین یعقوبی، ترانه‌ای عاشقانه به قلم فروغ فروهیده و عاشقانه‌ای دیگر از هزار و یک شب به تنظیم و تلخیص سارا پزشکی میزبان شماست.
نامه کوتاه و عاشقانه نیما را به همسرش؛ عالیه در این بخش از دست ندهید.
فلسفه به زبان آدمیزاد که از بخش‌های پرخواننده نگاه پنجشنبه است همچنان با هراکلیتوس همراه است؛ فیلسوفی که بیشتر ما او را به خاطر این جمله مشهورش می‌شناسیم که «هرگز نمی‌توان دو بار، پا در یک رودخانه نهاد».
سیدحمید متقی بخش «اخبار اغیار» را به مرگ معمار مشهور؛ اسکار نیماپر اختصاص داده است.
حسن ختام نگاه پنجشنبه نیز رباعیات دانشجویی حامد عسکری را در خود جای داده است.
نگاه پنجشنبه را می‌توانید در سراسر کشور پهناورمان آخر هفته‌ها از شهرکتاب‌ها و کتابفروشی‌های معتبر و کیوسک‌های مطبوعاتی تهیه کنید و یا برای اشتراک آن با شرکت سام 20-88557016-021 تماس بگیرید.
23 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =