حسین شریعتمداری در یادداشت امروز خود در کیهان نوشت:

مذاكره در عرف سياسي، تعريف پذيرفته شده اي دارد و از آن با عنوان نشست و گفت وگويي ياد مي كنند كه ترجمه ديگر آن «بده بستان» -TAKE GIVE - است. يعني هر يك از طرفين مذاكره امتيازي مي دهند تا امتيازي بگيرند و اگر غير از اين بود، مذاكره مفهوم و معنايي نداشت. حالا صرفنظر از چالش و مذاكرات ده سال گذشته كه در تمامي آنها -بدون استثناء- حريف در پي امتيازگرفتن بوده و حاضر به دادن هيچ امتيازي نبوده است، مروري گذرا بر گزارش اخير آژانس كه روز 26 آبان 91 -17 نوامبر 2012- منتشر شده است نيز به وضوح نشان مي دهد «مذاكره» از نگاه حريف فقط يك «بهانه» است و تصميم ها -بخوانيد تحميل ها- بيرون از اتاق مذاكره طراحي شده و ميز مذاكره براي اعلام -باز هم بخوانيد ابلاغ!- آن است. به چند نمونه از گزارش ياد شده توجه كنيد؛
1- در مقدمه تمامي گزارش هاي قبلي- اعم از گزارش هاي البرادعي يا آمانو- روي بخش نظامي تأكيد ويژه و خاص نمي شد، چرا كه هيچ نشانه اي از آن نبوده و نيست و تنها اعلام مي شد «اين گزارش درباره آخرين وضعيت هسته اي ايران است» اما در بند 3 گزارش نوامبر تأكيد شده كه «اين گزارش درباره ابعاد نظامي احتمالي فعاليت هسته اي ايران است»! يعني يك گام كينه توزانه و بدون دليل ديگر به جلو!
2- در گزارش هاي قبلي در بخش مربوط به اطلاعات ارائه شده به آژانس درباره ابعاد نظامي احتمالي، حداكثر آن كه اعلام مي شد اين اطلاعات به طور كلي -OVERALL- قابل بررسي است. ولي در گزارش اخير آمده است «اطلاعات آژانس درباره ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته اي ايران معتبر است»! و واژه «به طور كلي» حذف شده است!
3- در گزارش نوامبر، چندبار بر لزوم دسترسي بدون تأخير به همه سايت ها، تجهيزات، افراد و اسناد، تاكيد شده است و در بند 4 و 41 علاوه بر موارد قبلي، ضرورت دسترسي آژانس به «اطلاعات» و «مواد» هم اضافه شده است! و نكته درخور توجه آن كه از قول شوراي حكام آمده است «ايران حق هيچگونه پيش شرطي ندارد»! و اين در حالي است كه ايران مطابق قوانين صريح پادمان، براي اجازه بازرسي پارچين خواستار پرسش هاي آژانس شده بود كه آژانس برخلاف روال قانوني از ارائه آن خودداري ورزيده است. و از سوي ديگر قرار بود براي ادامه مذاكرات چارچوب - MODALITY- مشخصي با توافق طرفين تعيين شود. ولي در گزارش اولا؛ حق قانوني ايران در قبول مداليته نفي شد، و ثانيا؛ بازرسي از پارچين قطعي تلقي شده است!
4- در بند ياد شده، به جاي واژه «سايت»، واژه «سايت ها» به كار رفته كه مفهوم آن اجازه دسترسي بازرسان آژانس به تمامي مراكز نظامي و غيرنظامي جمهوري اسلامي ايران، بدون هيچ استثناء است! و اين نه فقط با مفاد NPT و پادمان مربوطه مغايرت دارد، بلكه در صورت پذيرش پروتكل الحاقي از سوي ايران نيز درخواست ياد شده، غيرقانوني خواهد بود.
5- در حالي كه مفهوم قانوني و تعريف شده مذاكرات و تعامل طرفين، «امتياز در برابر امتياز» يعني «بده بستان» است، در هيچ بندي از گزارش نوامبر نه فقط اشاره اي نشده كه آژانس در مقابل امتيازهايي كه مطالبه مي كند، چه امتيازي خواهد داد؟ بلكه با قلدري و حالت طلبكارانه، موافقت كشورمان با اين موارد باج خواهانه را تكليف! ايران نيز دانسته است!
6- آژانس در گزارش خود از واژه «كار ماهوي» -SUBSTANTIVE- استفاده مي كند كه مفهوم - البته من درآوردي- آن با توجه به مذاكرات قبلي- 2008- آن است كه مذاكرات بايد به نتيجه اي كه آنها از قبل در نظر گرفته اند منجر شود!! آيا وقيحانه نيست؟! يعني، چنانچه نتيجه مورد نظر آنها به دست نيامد، ماجرا تمام شده نيست و پرونده هسته اي كشورمان كماكان باز خواهد ماند!
7- در گزارش نوامبر آمده است «آژانس بدون پذيرش پروتكل الحاقي از سوي ايران نمي تواند درباره فقدان مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام نشده تضمين بدهد.» يعني اينكه، اگر تمامي مراكز نظامي و غيرنظامي خود را نيز براي بازرسي در اختيار آنها قرار دهيم، بازهم آژانس حاضر به بستن پرونده هسته اي ايران نخواهد بود! گفتني است، پيش از اين در يادداشتي با اشاره به مطالبات غيرقانوني آژانس، استدلال كرده بوديم كه حداقل زمان مورد نياز آژانس براي پايان دادن به پرونده هسته اي كشورمان 200 سال خواهد بود!
8- آژانس در حالي بر پذيرش پروتكل الحاقي از سوي ايران اصرار مي ورزد كه اولا؛ مطابق بند مقدماتي پروتكل الحاقي، پذيرش آن الزامي نيست، ثانيا؛ مشروط به تصويب پارلمان است و حال آن كه مجلس شوراي اسلامي تعامل فراتر از پادمان را با آژانس ممنوع اعلام كرده است.
و اما، نكته جالب توجه آنكه، وقتي به آژانس و شوراي امنيت گفته مي شود چرا از تأسيسات هسته اي رژيم صهيونيستي كه خود به داشتن صدها كلاهك اتمي اعتراف دارد، بازرسي نمي كنيد؟ پاسخ آن است كه اسرائيل عضو NPT نيست! و متأسفانه هيچگاه مذاكره كنندگان كشورمان به آژانس پاسخ نداده اند كه ايران نيز عضو پروتكل الحاقي نيست بنابراين چرا آژانس علاوه بر اجراي پروتكل خواستار دسترسي هاي فراتر از آن، يعني بازديد از مراكز نظامي نيز شده و مي شود؟! ولي اين رويه را در ساير موارد به كار نمي برد. البته گفتني است كه موجوديت رژيم صهيونيستي بايد از جغرافياي سياسي منطقه حذف شود.
9- در اين بندها از گزارش آژانس دقت كنيد؛ در بندهاي 43 ، 44 و 45، به گزارش I.S.I.S- سايت فني وابسته به سيا- درباره پارچين استناد مي كند و مي نويسد بعد از درخواست آژانس براي بازرسي از پارچين، در اطراف ساختمان مورد نظر آژانس در اين سايت نظامي فعاليت هايي صورت پذيرفته است و اين فعاليت ها باعث مي شود كه آژانس پس از دسترسي به پارچين هم قادر به «راستي آزمايي» درباره عدم فعاليت هسته اي نظامي در اين سايت نباشد!
در اين باره گفتني است؛ آژانس، اولاً در گزارش هاي قبلي اعلام مي كرد «اگر اجازه بازرسي از پارچين داده شود» ولي اين بار به جاي حرف اضافه «اگر» از كلمه «بعد از» استفاده شده و بازرسي را قطعي تلقي كرده اند!
ثانيا؛ آورده است چون تغييراتي در سايت پارچين داده شده، آژانس بعد از بازرسي هم قادر به اعلام نتيجه نهايي «راستي آزمايي» نخواهد بود! يعني اين كه حتي پس از اجازه بازرسي هم، تغييري در ماجرا پديد نمي آيد!
پس اينهمه اصرار براي بازديد از مراكز نظامي به چه منظوري است؟! پاسخ را فقط به فقط در اين جمله مي توان يافت «ارزيابي توان نظامي جمهوري اسلامي ايران»! يعني دقيقا همان خيانتي كه تاكنون درباره ساير مراكز مورد بازرسي مرتكب شده اند.
و درباره گزارش اخير آژانس گفتني هاي فراوان ديگري نيز هست كه در محدوده اين وجيزه نمي گنجد.
ج- اكنون بايد از تيم محترم مذاكره كننده كشورمان كه بارها هوشمندي و صلابت آنان اثبات شده است، پرسيد، از مذاكره اي كه حريف با نقض آشكار مفاد NPT و پادمان مربوطه، نتيجه آن را پيشاپيش اعلام كرده است چه انتظاري داريد؟! و چرا بايد به اين مذاكره تن داد؟! اگر خروج عزتمندانه از NPT را كه مطابق ماده 10 معاهده ياد شده حق مسلم كشورمان است به مصلحت نمي دانيد- كه به مصلحت است- چرا نبايد جغرافياي مذاكره را تغيير داد؟! مثلا؛ اين كه ادامه مذاكرات مشروط به آن باشد كه آژانس، مفاد و بندهاي غيرقانوني و باج خواهانه گزارش نوامبر را پس بگيرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    195 6
    آقای شریعتمداری شما که از نظر مالی مشکل ندارید.اگر یکم مثل مردم بودید این حرف رو میزدید.منافع شما ایجاب میکنه که اینگونه باشید.
    • ایرج IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      34 1
      منظور مصلحت شریعتمداری است یا مصلحت کشور؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    221 5
    آقای شریعتمداری شما چرا فکر می کنید باید در همه موارد صاحب نظر باشید کار رابه کاردان بسپارید آقا
  • دلار 3000 تومانی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    169 5
    مصلحت سنجی های امثال شریعتمداری وضع مملکت رو به اینجا رسونده
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    465 6
    چرا شما راجع به هر مسئله ای نظر میدی؟ چرا؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    108 6
    خدا رو شکر شریعتمداری رئیس آژانس و یا رئیس امنیت ملی ویا نماینده ایران در سازمان ملل نیست
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    76 6
    اخر سر ما ایرانیها هم چوب میخوریم هم پیاز
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    45 19
    اصلا چرا باید نفس کشید وقتی هوا تا این حد آلوده است ، چرا باید در سازمان ملل عضو بود وقتی در دستان استکبار است ؟ چرا باید با شیخ نشین های خلیج فارس همسایه باشیم وقتی آنها با ما دشمنی می کنند . چرا ؟
  • محسن IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    69 3
    سیاست داخله و خارجه ، اقتصاد ، فرهنگ ، نظام(نیرئهای مسلح) را بدهید آقای شریعتمداری اداره کنه دیگه ؟ ماشا الله صاحب نظر در تمام مسائل .
  • بدون نام US ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    39 12
    ایشون یکی ازکسانی هستند که خیلی خوب مصلحت رو تشخیص میدهند ما در سالیان گذشته شاهد این موضوع بودیم
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    13 38
    از کی‌ تا حالا ایشان مصلحت کشور را تعیین می‌کند؟پس مجلس تشخیص مصلحت نظام برای چیست؟از آن بالاتر رهبر ما هستند که مصلحت را تشخیص میدهند.
    • پدرام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      21 1
      نه میشه بهت مثبت داد نه منفی
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    98 4
    رفتار امثال شما و هفکرانتون باعث شده همه دنیا مقابل ایران متحد بشن
  • بدون نام US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    10 0
    مثل ملانصرالدین، ولی برای گریه!
  • بدون نام US ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    11 0
    شما حساب کن تو این وضعیت آشفته چه کسانی سود اصلی رو می برند و در این اوضاع منافع دارند که نگران اند اوضاع بهبود بپذیره
  • امید افشار راد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    24 1
    آقای شریعتمداری تو رو خدا جای مردم نظر ندید مردم گرفتارن مشکلات زیاده اگر شما و خانوادتون مثل مردم زندگی میکردید اینگونه از طرف همه نظر نمیدادید از شما و امثال شما در درگاه خداوند نخواهیم گذشت
  • ایران دوست IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 262
    درود بر کیهان افشا گر خدارا شکر کسی یا کسانی هنوز هستند که ساده لوحانه نمی اندیشند و به استقبال اسب تروای غربی ها نمی روند. غرب این دشمن قسم خورده ما از ما می خواهد اسلحه مان را به او تحویل دهیم. این جاسوس هارا حتی نباید وارد شهرهایمان کنیم تا چه رسد به مراکز علمی و صنعتی کشور ببریم. اینها- به قول نویسنده مقاله -هدفی ندارند مگر:«ارزيابي توان نظامي جمهوري اسلامي ايران»! شمارا به خون شهدا احتیاط کنید
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    39 2
    همین پیامبر ما وقتی لازم بود با ابوسفیان که دشمن درجه یکش بود مذاکره کرد حالا من نمی دونم اینا این منطق ها رو از کجا در میارند الله اعلم!!