ایسنا نوشت:

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان امروز در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی، اظهار کرد: این اجلاس در شرایطی برگزار شده که به برکت موج بیداری اسلامی، شرایط مقاومتی را در منطقه شاهد هستیم.

وی با بیان این که حرکت به سمت مردم‌سالاری در منطقه با موج بیداری اسلامی تقویت شده است، گفت: هم اکنون گفتمان اسلام گرایی در مقابل گفتمان سکولار تقویت شده و نظم پیشین مورد نظر غرب در خاورمیانه دچار تغییر جدی شده است.

او با اشاره به اینکه نظام سلطه در زمان کنونی تلاش می‌کند با حمایت از برخی کشورهای منطقه بر موج تحولات سوار شود، گفت: روند بیداری اسلامی آثار قوی خود را بر موازنه قدرت در منطقه برجا گذاشته و تحولات بین المللی را شتاب بخشیده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها اعتقاد راسخ دارد، اظهارداشت: ایران بر تقویت نقش مردم در این تحولات تاکید کرده است.

وی ادامه داد: رصد تحرکات غربی حاکی از توطئه‌های پنهان در جهت مصادره خاستگاه تحرکات اسلامی در منطقه بوده است و نظام سلطه تمام تلاش خود را به کار بسته تا ماهیت اسلامی این تحرکات را کمتر کند و شعارهایی مانند حقوق بشر یا آزادی غربی را در محتوای آن جایگزین کند.

صالحی گفت: غرب تلاش کرده با مصادره انقلاب‌های رخ داده در کشورهای اسلامی، اسلامگرایی را به محاق ببرد، اما در فضای کشورهای اسلامی، نقش اندیشمندان و اساتید دانشگاه در آگاه‌سازی افکار عمومی و ارائه راهکارها بیش از پیش نمایان است.

وزیر امور خارجه با انتقاد از برخورد گزینشی غرب با تحولات منطقه بر ضرورت ارائه راهکارهای سیاسی در قبال تحولات سوریه تاکید و خاطرنشان کرد: معارضین اصیل در سوریه به گفتمان ملی معتقدند. جلسه گفتمانی که در تهران برگزار شد این را نشان می‌داد، اما تروریست‌ها در سوریه همزمان مردم و دولت را هدف قرار گرفته‌اند و زیرساخت‌ها و منابع انسانی این کشور را از بین می‌برند.

او با بیان اینکه ایران طرح جامعی برای برون رفت از وضعیت کنونی سوریه به طرف‌های درگیر و وزرای خارجه ترکیه، سوریه، روسیه و عربستان ارائه کرده است، گفت: اینجانب با تاکید از ضرورت حمایت از مردم، گفتمان ملی را بهترین راه برای حل مشکل سوریه و بحرین می‌دانم.

/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =