۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶

ایرنا نوشت:

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا با اعلام تشدید بیماری سرطان خویش، ˈنیکلاس مادوروˈ معاون رییس جمهوری و معاون وزیر امور خارجه را به عنوان جانشین خود به مردم این کشور آمریکای جنوبی معرفی کرد.
رسانه های خبری گزارش دادند: چاوز یک روز پس از بازگشت از سفر درمانی خود از کوبا روز شنبه به وقت محلی – یکشنبه به وقت ایران- اعلام کرد که باید برای چهارمین بار از زمانی که در خرداد ماه سال گذشته بیماری سرطان در وجود او کشف شد، تن به عمل جراحی بدهد و برای همین، جانشین خود را در صورت وقوع هر حادثه ای به مردم ونزوئلا معرفی می کند.

وی که دو ماه پیش برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا برای یک دوره شش ساله به پیروزی رسید، افزود: ˈتیم پزشکی معالج پس از معاینه مجدد من متوجه شده اند متاسفانه سلولهای بدخیم سرطان بار دیگر از همان محل نخست رشد کرده و لازم است بار دیگر جراحی شوم.ˈ

در صورتی که رییس جمهوری از این عمل جان سالم بدر نبرد، طبق قانون اساسی ونزوئلا، معاون رییس جمهوری مسئولیت اداره کشور را تا زمان برگزاری انتخابات جدید بر عهده می گیرد.

بر همین اساس، چاوز گفت: ˈنیکلاس مادورو نه فقط برای بر عهده گرفتن مسئولیت در چنین شرایطی که قانون اساسی آن را روشن کرده، مناسب است، بلکه من اطمینان و یقین کامل دارم که در صورتی که ونزوئلا ناچار به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شود، شما نیکلاس مادورو را به عنوان رییس جمهوری انتخاب خواهید کرد.ˈ

بنا بر گزارشها، این برای نخستین بار است که چاوز چنین آشکار و رسمی از احتمال مرگ خود سخن می گوید و به هوادارانش توصیه می کند که در صورت فقدان رییس جمهوری چه باید بکنند.

چاوز گفت:ˈ من از همه ملت، همه مومنان، شهروندان، نظامیان و آحاد مردم درخواست کمک و حمایت می کنم. درخواست حمایت در درجه نخست برای دولت انقلابی ونزوئلا در شرایط کنونی و درخواست پشتیبانی و وحدت در برابر تصمیماتی که ناچار به اتخاذ آن هستیم. امروز ما در برابر حفظ میهن مسئولیت داریم و هیچکس نباید در این مورد دچار اشتباه شود.ˈ

با توصیه چاوز، نیکلاس مادورو 50 ساله، متولد سال 1962 میلادی در کاراکاس –پایتخت- پس از چهارمین پیروزی چاوز در انتخابات ریاست جمهوری به مرد قدرتمند انقلابی آن تبدیل شده است.

او از سال 2006 میلادی مسئولیت وزارت امور خارجه ونزوئلا را بر عهده دارد و از دهم اکتبر گذشته، به عنوان معاون رییس جمهور، مسئولیت امور ریاست جمهوری را درغیاب چاوز که مشغول درمان در کوبا بود، بر عهده داشته است.

او فعالیت سیاسی خود را از دوره دانشجویی به عنوان هوادار اتحادیه سوسیالیستی شروع کرد اما در سالهای 1990 به عنوان راننده مترو در کارکاراس فعالیت می کرد. او پس از آن به ریاست تشکل صنفی شرکت مترو رسید و سپس به جنبش بولیواری انقلابی ونزوئلا به ریاست هوگو چاوز پیوست.

پس از به قدرت رسیدن چاوز در کودتای 1998 علیه دولت دوم کارلوس آندرس پرز، مادورو به عضویت شورای ملی قانون اساسی در 1999 درآمد و سال بعد نماینده مجلس شد. او در سال 2006 به ریاست مجلس قانونگذاری ونزوئلا انتخاب شد اما چندماه بعد با استعفا از این سمت، مسئولیت وزارت امور خارجه را بر عهده گرفت. او پس از پیروزی چاوز در انتخابات ریاست جمهوری دو ماه پیش ونزوئلا، بطور رسمی به عنوان معاون رییس جمهوری منصوب شده است.

به گفته کارشناسان سیاسی، مادورو رهبر جناح میانه رو حزب انقلابی بولیواری ونزوئلا به شمار می رود، فردی وفادار به آرمانهای هوگو چاوز بوده و دارای متانت، بردباری و شخصیتی کاریزماتیک است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    6 0
    ایشان که در مبارزات انتخابی دهها مرتبه اعلام کرد کاملاً سرطانش معالجه شده است. حتماً از روی عمد که دروغ نگفته است چون در ذات او هم دروغ نیست.
  • بدون نام PH ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    6 0
    خدا بیامرزش بوی حلواش بلند شد