ایسنا نوشت:

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اعلام آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه‌دیده در آتش سوزی مدرسه انقلاب شین آباد پیرانشهر و همچنین تشریح جزئیات کامل این حادثه گفت: نه در این کلاس خراب بوده و نه کلاس‌ها فاقد کپسول آتش نشانی بوده‌اند.
مرتضی رییسی اظهار کرد: این مدرسه دارای 178 دانش آموز و 9 کلاس درس است که شش کلاس آن در حال استفاده و 3 کلاس جدید توسط یکی از ارگان‌ها به آن اضافه شده که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.


تکذیب وجود نداشتن دستگیره در و یا کپسول آتش نشانی
وی افزود: در برخی از اخبار مباحثی مطرح شده بود از جمله "وجود نداشتن دستگیره درب و یا کپسول آتش نشانی" که به شدت هر دو مورد را تکذیب می‌کنم، چرا که کلاس دارای دستگیره و کاملا سالم بوده و در حال حاضر نیز سالم است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه تجهیزات این کلاس نو بوده و هیچگونه مشکلی وجود نداشته و آتش سوزی در کلاس‌هایی رخ داده که حدود هشت سال پیش توسط اهالی به صورت خودیاوری احداث شده است.
به گفته رییسی، تراکت نقاشی دانش آموزان و حتی پوشه پلاستیکی داخل قفسه کتابخانه دانش آموزان نیز سالم است و طبق گزارش، برچسب شارژ کپسول آتش نشانی مبنی بر اینکه این کپسول به تازگی شارژ شده بود موجود است، ضمن اینکه این مدرسه دارای دو کپسول اطفای حریق شارژ شده بوده که یکی از آنها نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
وی درباره استاندارد بودن بخاری‌های نفتی کاربراتوری به ایسنا گفت: طبق آیین نامه، بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد هستند و بخاری که در این مدرسه مورد استفاده قرار گرفته نیز ساخت یکی از شرکت‌های معتبر و کاملا استاندارد بوده است.
رییس سازمان نوسازی مدارس در توضیح اینکه چرا در همه مدارس امکان استفاده از سیستم حرارت مرکزی (پکیج) وجود ندارد؟ گفت: برای تجهیز همه کلاس‌های درسی کشور به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این رقم بسیار بالایی است.
به گفته رییسی، امسال 30 میلیارد تومان اعتبار جداگانه برای تجهیز و تعمیر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده که تا کنون سه میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.


بخاری مدرسه‌ کاملا سالم بوده
رییسی با بیان اینکه استفاده از موتورخانه و یا سیستم پکیج که نیازمند یک موتورخانه کوچک است، در مدارس با تعداد کم کلاس‌ها مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: طبق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان کشور، استفاده مستقیم از گاز و نصب بخاری‌های گازسوز در داخل مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها، خانه‌های سالمندان، محل نگهداری از معلولان جسمی - روانی، مهمانسراها و محل‌هایی که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند، ممنوع است، لذا تنها سیستم مورد استفاده در مدارس طبق این آیین‌نامه یا باید از طریق سیستم حرارت مرکزی تامین شود و یا با استفاده از بخاری کاربراتوری نفتی.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش رعایت نکات ایمنی در استفاده از بخاری‌های نفتی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بر اساس گزارش دریافتی، بخاری این مدرسه که دچار حریق شده، کاملا سالم بوده و هیچگونه مشکل فنی نداشته.


تعمیر دو کلاس آسیب دیده
وی درباره آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه دیده در این آتش سوزی نیز گفت: حداکثر امکانات آموزش و پرورش و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به کار گرفته شده و تا درمان نهایی این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.
رییسی افزود: علاوه بر آموزش و پرورش، سایر ارگان‌ها و حتی سازمان‌های بیمه‌گر نیز درمان دانش آموزان را متقبل شده‌اند و ریالی هزینه به خانواده‌های دانش آموزان آسیب دیده تحمیل نخواهد شد.
به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، تعمیر دو کلاس آسیب دیده در این آتش سوزی پس از صدور مجوز از قوه قضاییه انجام خواهد شد.

 

حال سه نفر از دانش‌آموزان پیرانشهر وخیم است

همچنین نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه حال سه نفر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده پیرانشهر وخیم است، گفت: در حال حاضر 15 دانش‌آموزمصدوم از حادثه آتش‌سوزی مدرسه پیرانشهر برای مداوا به بیمارستان تبریز منتقل شده‌اند.
رسول خضری در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح آخرین وضعیت دانش‌آموزان حادثه‌دیده پیرانشهر گفت: از 37 دانش‌آموز مصدوم که در روز اول آتش‌سوزی به ارومیه برای مداوا انتقال داده شده بودند، 15 نفر در طی سه روز به بیمارستان تبریز انتقال داده شدند بیمارستانی که مجهز به بخش ICU و سوختگی است.
وی با بیان اینکه بالاترین میزان سوختگی دانش‌آموزان 45 درصد است،‌ گفت: بقیه دانش‌آموزان سوختگی بین 30 تا 35 درصد دارند و بیشترین میزان سوختگی در ناحیه صورت است.
وی با بیان اینکه برخی از دانش‌آموزان با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: مشکلات تنفسی باعث شد تا 15 نفر از دانش آموزانی را که حال مساعدی نداشتند به بیمارستان تبریز به دلیل داشتن امکانات مناسب بفرستیم که از این تعداد سه نفر از آنها وضعیت وخیمی دارند و اکنون با دستگاه تنفس می‌کنند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تشخیص میزان مشکلات به وجود آمده برای تنفس و ریه این دانش‌آموزان بین چهار تا هفت روز طول می‌کشد، گفت: هنوز میزان آسیب‌دیدگی ریه این دانش‌آموزان مشخص نیست اما سه نفر از آنها وضعیت وخیمی دارند به طوری که لوله در دهان آنها گذاشته‌اند میزان هوشیاری‌شان پایین است و نمی‌توانند به راحتی تنفس کنند.
خضری افزود: بنده امروز این دانش‌آموزان را ملاقات کردم که اطلاعات‌مان تنها حکایت از آن دارد که هیچ تغییری در وضعیت جسمی آنها رخ نداده یعنی بهتر و یا بدتر نشده‌اند.
وی با بیان اینکه در زمان حادثه وضعیت انتقال مصدومان از پیرانشهر تا ارومیه در فاصله‌ای کمتر از دو ساعت به طول انجامید، اظهار کرد: ما در ساعات اولیه رخ دادن حادثه آتش‌سوزی سریعا اتاق بحران تشکیل داده و آمبولانس برای انتقال مصدومان فرستادیم که اگر این کار انجام نمی‌شد مطمئنا پنجاه درصد این دانش‌آموزان از بین می‌رفتند.
خضری همچنین با بیان اینکه بازگشت سلامتی دانش‌آموزان موضوع مهمی است، گفت: در کنار بازگشت سلامتی آنها، بازگشت این دانش‌آموزان دختر به جامعه و آینده از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، این دانش‌آموزان قرار است در آینده زندگی تشکیل داده و در جامعه به اشتغال بپردازند از این رو تاکید ما بر این است که دولت مادام‌العمر باید در خصوص تمام مشکلات این دانش‌آموزان پاسخگو باشد و نیازهای آنها را تامین کند.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس همچنین در مورد معلم و خدمه مدرسه نیز گفت: معلم کلاس آسیبی ندیده است و تنها خدمه و یک معلم مصدوم شده‌اند که هر دو از بیمارستان مرخص شده و در عیادتی که از آنها داشتم وضعیت‌شان خوب بوده است.
خضری همچنین با طرح این پرسش که چرا در شهری که گازکشی شده است از بخاری نفتی در مدرسه استفاده می‌شود، اظهار کرد: طبق قانون نظام مهندسی،‌استفاده از بخاری نفتی مقرون به صرفه نیست و در سیستم‌های اداری و مدارس باید از پکیچ یا شوفاژ استفاده شود، سوال ما این است که چرا این اتفاق در مدرسه پیرانشهر رخ نداده است.
وی افزود: مطمئنا در این رابطه بررسی‌های لازم انجام می‌شود و از ابزارهایی همچون تحقیق و تفحص و سوال استفاده خواهد شد تا مشخص شود بودجه نوسازی چطور هزینه شده است، در این رابطه سازمان بازرسی کل کشور نیز باید ورود پیدا کند.
نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه در همان روز حادثه در دو تذکر شفاهی و کتبی از وزیر آموزش و پرورش در مورد رخ دادن این اتفاق سوال کردم، گفت: از تمامی ابزارهای نظارتی مجلس در این رابطه استفاده خواهم کرد چون موضوع آتش‌سوزی، موضوعی ملی است و وزیر باید پاسخگو باشد، مطمئنا در همین رابطه از وزیر سوال خواهم کرد.
خضری در پایان با بیان اینکه بشیری به نمایندگی از کمیسیون آموزش و تحقیقات روز گذشته در پیرانشهر برای بررسی ابعاد این حادثه حضور پیدا کرده بود،‌ گفت: گزارشی در این رابطه تهیه شد که قرار است کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی‌های لازم را در این رابطه انجام دهد.

47232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    32 0
    هیچی که مشکل نداشته لابد قضا و قدر بوده و نعوذ بالله خواست خدا وای بر ما که همیشه دنبال پرتقال فروش میگردیم
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    27 0
    تقصیر خود بچه ها بوده شما نگران نباشید
  • ایرانی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    26 0
    خوب همه چیز که خوب و استاندارد بوده، پس چطور این اتفاق افتاده و اینقدر مصدوم داشته
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    19 0
    تمامي مدرسه ها علاوه بردولت از اوليا هم به بهانه هاي مختلف پول مي گيرندو خرج.... مي كنندچون آموزش وپرورش هيچ نظارتي برآنها نداشته واولويتهاي هزينه را درنظر نمي گيرد.حالا بايد پاسخگو باشد.
  • riza IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    4 0
    من دبیر آموزش و پرورشم اگه نصب بخاری گازی در کلاس درس ممنوعه چرا تمام دبیرستانهای بخش تسوج از توابع آذربایجان شرقی دارن از بخاری گازی استفاده می کنن ؟ مسئولین سایت اگه خواستن عکس کلاس با بخاری گازی رو ارسال می کنم
  • بدون نام IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    7 0
    بخاری استاندارد بوده ، در کلاس سالم بوده ، کپسول اتش نشانی سالم بوده و.... احتمالا خود بچه ها مقصر بودن که در زمانی که همه چیز رو به راه بوده خود بخود سوختن
  • حسني IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 1
    (( از این رو تاکید ما بر این است که دولت مادام‌العمر باید در خصوص تمام مشکلات این دانش‌آموزان پاسخگو باشد و نیازهای آنها را تامین کند.)) مي شه بفرماييد دقيقن كدام دولت؟ خدايا ، اينده اين بچه ها چي مي شه !
  • بدون نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    ببخشید بچه های درودزن مرودشت به جامعه بازگشتند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عابد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    همین جوری پیش بره جناب معاون یه چیزی طلب کار هم می شه!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    خبر انلاین وقت کردی سانسور کن من در کامت قبلی عرض کردم یه شماره حساب عنایت کنین واسه کمک های مردمی به اسیب دیدگان که شما انتشار نکردی ....
  • آراز IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    همه چيز استاندارد بوده لابد اين آتش از آسمان اومده وبچه ها خود خواستند بسوزند . بخاري كه استاندارد بوده ،والان هم امتحانشو پس داده ومي خواهند از نو همين بخاريها را در مدارس بگذارند .