مسعود فراستی به عنوان یکی از منتقدان حاضر در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «من مادر هستم» گفت مفهوم آدم بودن در اسلام آن است که با حفظ اصول بقیه را از خود آدم‌تر بدانیم.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «من مادر هستم» سه شنبه 14 آذر با حضور غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم، مسعود فراستی و محمدتقی فهیم منتقد و حجت‌الاسلام سلمان علیزاده یکی از معترضان به اکران فیلم برگزار شد که با ترک جلسه توسط حجه‌الاسلام علیزاده با حضور دکتر حسین علوی به‌عنوان نماینده معترضان ادامه پیدا کرد.

بخش‌هایی از صحبت های مطرح شده در این نشست را به نقل از خبرگزاری‌های ایسنا و مهر می‌خوانید:

 

حجت الاسلام سلمان علیزاده:
- «اگر برگزاری چنین جلساتی برای خداست و برای فهم بهتر از آیات قرآن، ما این جلسه را تایید می‌کنیم و اگر شئونات اسلامی همچون حجاب در این جلسه رعایت نشود ما در این جلسه نخواهیم ماند.» 


 - «زن نماد ملت، امت است و در این فیلم شاهد هستیم که زن به دنبال شهوت است و سیگنال‌هایی را به شیاطین داخلی و خارجی ارسال می‌نماید.» 


 -«در این فیلم شاهد هستیم که ملت ایران ملتی مست، گیج و دائم‌الخمر فرض شده‌اند.» 


 -«این فیلم سیگنال‌هایی را به دشمنان می‌دهد و می‌خواهد بگوید چقدر راحت می‌شود به امام (ره) و شهدا توهین کرد و نیز سازندگان آن بگویند توانستیم چنین فیلم‌هایی را بسازیم بدون این‌که شما متوجه شوید.» 


علیزاده «من مادر هستم» را توهین و طعنه‌ای به کل نظام جمهوری اسلامی دانست و بلافاصله جلسه را ترک کرد. 

 

مسعود فراستی:
 - «من برای دوستانی که مونولوگ می‌گویند و می‌روند متاسفم. اگر قرار بر نقد و گفت‌وگو است بهتر است به جای رفتن، بنشینیم و صحبت کنیم.»
 

- «حرف‌های این آقا، (علیزاده) کاملا شیطانی است و مشخص است که او کوچک‌ترین چیزی از سینما نمی‌داند و من حرف‌های او را کاملا شعاری می‌دانم و باید گفت هیچ‌کس نمایندهٔ خدا نیست.» 

 - (خطاب به سیدحسین علوی):«فیلم‌هایی که برای شهیدان باقری و کاوه ساخته شده‌اند فیلم فارسی‌اند که مفهومی را از این شهدا ارایه نمی‌دهند.» 

 - (خطاب به علوی): «قمه‌کشی در بحث فرهنگی معنایی ندارد و شما غیر از قمه‌کشی چیزی بلد نیستید و مفهوم آدم بودن در اسلام آن است که با حفظ اصول، بقیه را از خود آدم‌تر بدانیم.» 

 - (خطاب به علوی): «تقوا و دانشی در بحث‌های شما نیست.»

 

محمدتقی فهیم:
 - «مطمئنا آقای موسوی تهیه‌کننده خوش‌شانسی است چون اگر این اتفاقات نمی‌افتاد فیلم ایشان 50 میلیون هم نمی‌فروخت.» 

 

- «این‌ گونه آثار در یک ساختار فیلم فارسی هستند و حتی ما در دهه 50 نیز فیلم «قصاص» نظام فاطمی را تقریبا با همین مضمون داشته‌ایم.» 


 - «من مادر هستم» یک فیلم‌فارسی است که به لحاظ تصویرسازی، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، عوامل بیان منطق شخصیت‌ها دچار مشکل است.»


- «گسترش طبقه متوسط شهری امری واضح است اما برای بیان و نقد آن باید فرم صحیح داشته باشیم. معتقدم در سینمای جمهوری اسلامی هم مشروب می‌توان نشان داد و هم زن فاحشه؛ کمااینکه در فیلم زیر نور ماه هم ما زن فاحشه داشتیم، اما مهم کیفیت پرداختن به این سوژه‌هاست.»

 

سیدحسین علوی:
- «متاسفانه شاهد هستیم که این فیلم مُهر وزارت ارشاد را دارد و ما موظفیم از وزارت ارشاد به عنوان شهروند شکایت داشته باشیم.» 


 - «سئوال ما این است که چه کسی گفته هر حکومتی در قبال شکم مردم مسئول است اما در قبال فرهنگ آن‌ها مسئول نیست؟ چطور وقتی چیزی مثل رب گوجه مشکلی داشته باشد اعتراض صورت می‌پذیرد اما در برابر شراب‌خواری هیچ نمی‌گویند؟ چطور وقتی زن نامحرم با مرد نامحرم در صحنه‌ای از فیلم روی داشبورد ماشین ریتم 6 و 8 می‌گیرند و آواز می‌خوانند کسی چیزی نمی‌گوید؟ باید پرسید حیا کجاست؟»


- «سئوال من این است که کدام آدم ناآگاهی بر این موارد مهر تأیید زده‌است؟ سئوال من از مسئولان است چراکه اساساً جیرانی در قد و قواره پاسخ به این سئوالات نیست؛ او صرفاً یک تکنسین سینماست.» 


 - «چرا حکم الهی قصاص باید با حکم وزارت ارشاد لوث و تخطئه شود؟ مخاطب ما کسانی هستند که با ریش، یقه بسته و ادعای دینداری این فیلم‌ها را اکران می‌کنند که قاعدتا پشت آن‌ها جریان انحرافی حضور دارد. این‌ها‌‌ همان کاری را می‌کنند که مهاجرانی می‌کرد و ما می‌بینیم که الان آقای مهاجرانی به عنوان کار‌شناس بی‌بی‌سی فارسی مشغول به فعالیت است.» 


 - «خطاب ما به کسانی است که آمدند و فیلم را تایید کردند و در حقیقت سازندگان فیلم، اسلام را به لجن کشیده‌اند.» 


 - (خطاب به فراستی): «شهید مرتضی آوینی یکی از 300 هزار شهید ماست و شما به هیچ عنوان بویی از او نبرده‌اید.» 

 - چه کسانی در ایران بحث توسعه‌گرایی را باز کردند؟ من بر سر کلام خدا با کسی چانه نمی‌زنیم. چرا با مردانگی و شهامت نمی‌آیید بگویید من احکام خدا را قبول ندارم؟» 
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    7 21
    فراستی مجموعه آخرین روزهای زمستان را فیلمفارسی دانست؟!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    56 7
    دم فراستي واقعا گرم ...
  • بدون نام US ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    49 3
    ما رفتیم فیلمو دیدیم فیلم قشنگ و خیلی تلخی بود و ما مردم عادی همه این چیزا رو توی جامعه میبینیم و حس میکنیم اگر این مخالها از چهارچوب خودشون یکم بیان بیرون و از نگاه اکثریت مردم نگاه کنن این چیزها رو میبینن و دیگه همه مشکلات رو پنهان نمیکنن.این چیزیه که هست ، واقعیه و وجود داره و خیلی هم تلخه .
  • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    45 14
    این آقایان فکر کرده اند سینما وزارت خونه ارشاد هست یا مسجد یا بسیج. در حالی که سینما سینماست
  • رضا IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    26 1
    راحت ترين راه حل يك مشكل پاك صورت مساله است كه مسئولين و برخي از افراد در آن استادند ولي بهتره مرد باشن و چشماشونو باز كنن تا بخوان جلوي يك فيلم رو بگيرن
  • َشروین IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    51 5
    زندگی بقیه رو جهنم میکنن تا خودشون برن بهشت ... دم عمو فراستی گرم
  • بدون نام KR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    25 0
    بازهم می گم چرا یه نظر موافق فیلم رو هم نمی ذارین تا انسان ها خودشون تصمیم بگرن؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    14 4
    اصل قضیه اینه که علیزاده ویاران بهترین مبلغ این اثر هستند وبا این حرکت همه را به گیشه کشاندندتا ببینندچه خبراست
  • هادی US ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    50 5
    با این حرف فراستی خیلی موافقم که گفت: «حرف‌های این آقا، (علیزاده) کاملا شیطانی است و مشخص است که او کوچک‌ترین چیزی از سینما نمی‌داند و من حرف‌های او را کاملا شعاری می‌دانم و باید گفت هیچ‌کس نمایندهٔ خدا نیست.»
  • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    37 10
    بالاخره یه بار فراستی یه حرف درست زد
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    42 5
    آفرین به فراستی خوب جواب داد!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    32 4
    این فیلم بهترین فیلم جیرانی بود البته بهمراه فیلم قرمز
  • بابک IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    25 5
    واقعا برای وضعیت نقد در ایران متاسفم. متن به اصطلاح نقدها را که می خوانی انگار تو چاله میدون هستی و چند لات با هم بحث می کنن. وای برما!!!!
  • بدون نام US ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    9 3
    منم فیلمودیدم ازلحاظ بازی عالیه ولی ازلحاظ قانونی مشکل داره دوستان سیمین حق قصاص نداره
  • مرتضي US ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    1 38
    جالبه اين آقاي فراستي كه عليه همه فيلم ها صحبت ميكنه و به كل يك منتقد منفيه اينجا داره از فيلم آقاي جيراني دفاع ميكنه!! بسيار واضحه كه ايشون به خاطر ترجيح شخص يا گروهي(جيراني و جريان روشنفكري) بر شخص يا گروهي ديگر(جريان مذهبي و انصار حزب ا...) در مقام دفاع از فيلم بر اومدن
    • بدون نام US ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      9 0
      آقای فراستی بسیار آدم درستی هستند و هیچ گاه جریانی حرف نمیزنند و معلومه شما هیچ کدوم از حرف هاشونو نشنیدی چرا که در نقد همین فیلم گفتند که این فیلم نقد روشنفکران است و کلی بد و بیراه به این قشر گفتند اگر میخواستند از روشنفکری دفاع کنند انقدر زد جدایی نادر از سیمین حرف نمیزدند
  • محمد US ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    20 1
    آفرین آقای فراستی خوب جوابه این تندرو ها رو دایدید ، این آقایون به چه حقی از طرف نظام صحبت و خودشونو مدافع اسلام معرفی می کنن ، اگه الان بی خیال بشیم فردا معلوم نیست چه به سر این سینما میارن
  • arash US ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    15 2
    اينا حقيقت براشون تلخه ونميخوان مردم حقيقت روبدونند