مهر نوشت:

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "من مادر هستم" در فرهنگسرای رسانه با بحث داغ موافقان و مخالفان این فیلم به مباحثه‌ای داغ درباره شرایط سینمای ایران تبدیل شد.
 

 بیست‌ و سومین نشست "اتاق رسانه سینمای ایران" در فرهنگسرای رسانه که به مجادلات اخیر بر سر اکران فیلم سینمایی "من مادر هستم" اختصاص داشت، بعدازظهر امروز سه‌شنبه 14 آذرماه با حضور غلامرضا موسوی تهیه‌کننده این فیلم، محمدتقی فهیم و مسعود فراستی منتقد و حجت‌الاسلام سلمان علیزاده نماینده معترضان به اکران این فیلم در محل فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 

این نشست که اجرای آن را امیر قادری برعهده داشت و با استقبال قابل توجه اهالی رسانه و علاقمندان سینما مواجه بود، به‌واسطه بحث داغ طرفین به بستری برای چالش بر سر دو دیدگاه مختلف درباره سینما و کارکردهای آن مبدل شد.
 

حجت‌الاسلام علیزاده که پیشتر در میان معترضان به اکران فیلم "من مادر هستم" در برابر وزارت فرهنگ و ارشاد نیز به‌عنوان سخنران و پیش‌نماز حضور پررنگی داشت، در ابتدای این نشست پس از ذکر برخی نکات انتقادی درباره فیلم و اعلام اینکه "جواب‌ها به این انتقادات معلوم است" و "بنده باید در برنامه دیگری حضور داشته باشم" نشست را ترک کرد و ادامه مباحث را به دکتر حسین علوی از دیگر همراهان خود واگذار کرد.
 

این حرکت علیزاده با انتقاد مجری برنامه و مسعود فراستی مواجه شد که آن‌را نشان‌دهنده ترجیح دادن مونولوگ به دیالوگ از سوی معترضان فیلم دانستند. به‌رغم این انتقاد اما

حسین علوی تا پایان نشست در سالن ماند و با آرامش و استدلال، از مواضع معترضان به اکران فیلم "من مادر هستم" دفاع کرد.
 

"من مادر هستم" در زمان پهلوی هم مجوز ساخت و اکران می‌گرفت!
علوی که بارها تأکید می‌کرد "عضو انصار حزب‌الله نیستم" در ابتدای صحبت‌های خود بابت اکران فیلم "من مادر هستم" در جمهوری اسلامی تسلیت گفت و عنوان کرد: مخاطب من سازندگان فیلم نیستند بلکه مدیران فرهنگی‌ای که بستر ساخت و ارائه چنین محصولی را فراهم آورده‌اند، هستند که باید پاسخگو باشند.
 

علوی که پرداختن بی‌پرده به برخی مسایل خانوادگی و نیز ارائه تصویر غلط از قصاص در فیلم جیرانی را مهمترین محور انتقادات خود قرار داده بود در برابر انتقاد برخی به تأثیر مثبت این اعتراضات بر فروش فیلم جیرانی، گفت: متأسفانه سینمای ما سینمایی ورشکسته است و هر التهابی در ‌آن منجر به فروش یک اثر می‌شود اما این دلیل نمی‌شود ما در برابر ساخت و اکران چنین فیلمی سکوت اختیار کنیم.


وی تأکید کرد: حضور بنده در این جمع برای رساندن صدای حق به سینماگران و برخی مسئولان بدون گوش است! علوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: می‌خواهم بدانم اگر این فیلم در زمان پهلوی ساخته می‌شد آیا اجازه اکران پیدا می‌کرد یا خیر؟ قطعاً اجازه اکران می‌دادند و وای بر ما که امروز فیلمی در جمهوری اسلامی ساخته‌ایم که نمایش آن در حکومت پهلوی هم علی‌السویه بود.
 

فرهنگ دنبالچه سیاست نیست
در برابر مواضع انتقادی علوی، مسعود فراستی در دفاعی تمام قد از فیلم جیرانی آن را "مهترین اثر سینمای ایران در سبک زندگی شبه روشنفکری"  توصیف کرد و گفت: فکر می‌کنم مسئله این دوستان (معترضان به فیلم) اساسا فیلم و سینما نیست.
 

وی که به ترک جلسه از سوی یکی از نمایندگان معترضان نقد جدی وارد می‌کرد افزود: این طرز برخورد امکان تحقق یک بحث فرهنگی را به صفر می‌رساند.
 

فراستی با اشاره به رویکرد انتقادی شهید آوینی به این قبیل برخوردها تأکید کرد: شهید آوینی روزگاری نوشت فرهنگ دنبالچه سیاست نیست و فکر می‌کنم امروز دوستان در همین مقوله دچار اشتباه شده‌اند. این‌ها در میدان فرهنگ به راحتی دچار اشتباه می‌شوند و به جایی می‌رسند که فیلمی که ساواک تأیید کرده به‌عنوان یک اثر دینی می‌پذیرند.
 

وی افزود: تا زمانی که ما آگاه نیستیم هم تأییدمان نادرست و انفعالی است و هم زمانی که برای مخالفت با پدیده‌ای اقدام می‌کنیم، نادرست و انفعالی عمل می‌کنیم.
 

فیلم جیرانی یک فیلم‌فارسی تمام قد است
محمدتقی فهیم دیگر منتقد حاضر در این نشست در ابتدای صحبت‌های خود گفت: بنده با مقاومت بسیار در این جمع حاضر شدم؛ چراکه به دلیل حاشیه‌هایی که این فیلم دارد بعید می‌دانستم امکان صحبت تخصصی و سینمایی درباره آن مهیا شود.

 

وی افزود: از ابتدا هم خواسته بودم وارد فرامتن نشویم و درباره فیلم صحبت کنیم؛ چراکه معتقدم این ساختار ضعیف و فرم ناقص یک اثر است که باعث می‌شود کارگردان در انتقال پیام مثبتی که مدنظر داشته است، ناکام بماند.
 

فهیم تأکید کرد: فیلم جیرانی در راستای همان سینمای بیماری است که هنوز در ساختار و فرم عقب‌مانده فیلمفارسی 40 سال قبل گیر کرده‌است. آن سال‌ها کارگردانی به نام نظام فاطمی فیلمی با بازی گوگوش ساخته‌است به نام "قصاص". خواهش می‌کنم آن‌ها که آن فیلم را دیده‌اند از نظر ساختاری مقایسه کنند با فیلم امروز فریدون جیرانی. از این منظر "من مادر هستم" یک فیلمفارسی تمام قد است.
5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا صادق زاده IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    23 3
    به نظر من خيلي فيلم قشنگي بود-و واقعيتهاي اجتماع را به درستي نشان داد -به نظر من اين كار انصار حزب الله فقط باعث شد فيلم بيشتر ديده بشه و فروشش بيشتر بشه -من خودم به خاطر فشارها رفتم ديدم
  • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    24 2
    همیشه همینگونه بوده و هست وقتی یکی میاید واقعیت های این جامعه را به تصویر می شکد عده ای به صورت خودجوش و غیر خودجوش اقدام به تصویر سازی غلطی درمورد موضوع میکنند و بهانه های تکراری را به مردم تحمیل میکنند
    • بدون نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      1 5
      عزیز دل برادر آیا به واقع این فیلم وا گویه واقعیت چند در صد از خانوارهای ایرانی است؟ کسی آنرا غیر واقعی ندانست بلکه اعتراض به زیر سوال بردن شانیت خانواده های ایرانی با نشان دادن انحراف در بخشی از شبه روشتفکران جامعه است
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 9
    کاش سازندگان فیلم و به ویژه فیلم نامه نویسان آن قبل از ساخت با یک مشاور حقوقی مشورت می کردند تا می توانستند فیلم بهتری بسازند. چون در فیلم یکی از موضوعات اساسی مطرح شده، موضوعی حقوقی است که به دلیل عدم آگاهی درست سازندگان آن از مباحث حقوقی (که حتی یک دانشجوی رشته حقوق هم به راحتی می تواند از عهده آن برآید) بخش زیادی از فیلم را به بی راهه رفته اند و فیلم را از حالت رئال به یک موضوع تخیلی تبدیل کرده اند.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    من هم تسلیت میگم ماانقلاب نکردیم این همه شهید ندادیم که جمهوری اسلامی به فیلم هایی مجوز بده که فیلم نامه های فیلم فارسی شالوده ی اصلی اونهاست واقعا برای فرهنگ این کشور متاسفم که دست چه انسان هایی افتاده که به اسم نقد معضلات جامعه باعث اشاعع ی منکرات می شن
    • بدون نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      30 0
      بعید میدانم عزیزی که این کامنت را داده است فیلم را دیده باشد
    • بدون نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      14 0
      علی رغم انتقادات بسیاری که به آقای فراستی وارده ولی جمله قابل توجهی گفته و اون اینکه: تا زمانی که ما آگاه نیستیم هم تأییدمان نادرست و انفعالی است و هم زمانی که برای مخالفت با پدیده‌ای اقدام می‌کنیم، نادرست و انفعالی عمل می‌کنیم. شما اساسا چقدر فیلم تماشا کردید و چقدر از ساختارهای داستانگویی آشنا هستید و چقدر از مفهوم فیلمفارسی میدونید؟ اگر دانش بیشتری داشته باشید اینطوری نظر نمیدید دوست عزیز!
    • رضا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      13 2
      آقای بدون نام شما اصلا فیلم رو دیدی که در موردش نظر می دی و میگی فیلم فارسیه!!!؟
  • امیر IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    فیلم بسیار هوشمندانه و با نکته های ریز فراوانی ساخته شده!باید تبریک گفت به سازندگان و دست اندرکاران فیلم. مخصوصا آخر داستان که بسیار احساسی و برضد اعدام وخشونت بود.
    • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      3 11
      شما فیلم رو دیدی ؟ اگه یه نفر (خدای نکرده) اقوامت رو بکشه حاضری بی خیال اعدامش بشی ؟ (البته خوبه بشی ولی قانون باید اجازه بده به تو که قصاص کنی)
  • علی IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    18 1
    من امروز این فیلم رو دیدم واقعا آنهایی که مخالف هستند یکبار فیلم رو ببینند و اگه مخالفین فکر میکنند این چنین صحنه هایی در فیلم در جامعه ما رخ نمی دهد خواهش میکنم فقط یکبار ..فقط یکبار به دادسرای هر جای کشور مراجعه کنند تا معظلاتی بدترین از اینها رو ببیند ولی اگه فیلم را تا آخر ببینید یک پیام اخلاقی داشت که آن هم در آخر فیلم گفته شد (قابل توجه مخالفین ) که خیلی خیلی ارزشمند بود واقعا می ارزید...
  • مهدی IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    14 2
    فیلم فوق العاده روتین با سکانسهایی تکان دهنده و فوق العاده که هوش کارگردان رو میرسونه و بازی بی نظیر فرهاد اصلانی فیلمی تمام عیار رو رقم میزنه.
  • شایان IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    18 2
    به آقای جیرانی تبریک می گم بعد از جدایی نادر از سیمین بهتربن فیلمی بود که در 3 سال اخیر دیدم
  • امیر حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    16 0
    حقیقت همیشه تلخه..........
    • ایرانی پور IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      2 0
      اره تلخه....اما باید دید تعریف شما از حقیقت چیه؟
  • مهر IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    16 2
    مسعود فراستی عزیز که به مخالفت با همه فیلمها شهره است هم از گشت ارشاد حمایت کرد هم از من مادر هستم حداقل اینست که به لحاظ سینمایی این دو اثر استاندارهایی را لحاظ نموده اند . پس بگذارید فیلمهای خوب نیز اکران شود لطفا
  • سمند CA ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    15 3
    بسيار فيلم زيبا و معناداريه. با بازيهاي قوي و كارگردانيه نيمه خوب جيراني. روي هم رفته من بهش از صد ميدم ئ٩٥
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    14 1
    سینما یک نشانگر است . چیزی شبیه به یک دماسنج که تب بیمار و به تبع آن بیماری او را نشان می دهد . این پزشک است که با توجه به هشدار دماسنج ، درمان را آغاز می کند . آقا جان ، برادر من ، دوست عزیز ، که طاقت نداری سینما بعنوان دماسنج اجتماع و جامعه ، تب و بیماری موجود در اجتماع را نشان بدهد ، لطفا خودت را دکتر نشان نده . خودت را درمانگر معرفی نکن . چرا که با پاک کردن صورت مسأله ، فقط مسأله ای جدید درست می کنی و در نهایت بیمار مسکین است که جانش را از دست می دهد . چرا که دکتر زیر بار بالا بودن تب وی و بیمار بودنش نرفته است !!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      0 5
      این تعریف شما از سینماست ولی جوامع سینما را تبلور فرهنگ وهویت یک جامعه میشناسند نه دماسنج!!
  • irani IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    4 31
    به نظر من در يك مملكت اسلامي ساخت چنين فيلمي بسيار وقيحانه است. پس فرق سينماي ما با سينماي هاليود در چيست؟
    • آرش GB ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      9 0
      فرق سینمای ما با آمریکا اینه که اونجا اگه کسی فیلمی رو دوست نداشته باشه ، نمیره پول بده ببینه اما اینجا میرن فیلمو مجانی میبینن بعدش میریزن تو خیابونا اعتراض می کنن
  • ایرانی پور IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    3 15
    سلام به همگی... اولا قصاص هیچ ربطی به خشونت نداره...یه حکم الهی هستش. اعدام هم در همه ی جوامع وجود داره حتی در آمریکا که خیلی ها از شنیدن اسمش آب دهنشون راه میافته... پدر آوا در آخر فیلم هیچ اشاره ای به روش غلط زندگیش و تربیت نادرست فرزندش نمیکنه...نمیگه این عوامل و روابط آزاد باعث این بلایا شده...میگه مکافات عمل منه که دخترم اینجوری شده...درحالی که اینطور نیست.
  • آرش IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    26 3
    از معدود فیلمهایی بود که منو به فکر فرو برد ، فکر نکردم که چه خوبه برم مشروب بخورم و کارای آنچنانی کنم !!! فکر کردم که خوردن مشروب چقدر ممکنه زندگی آدمو به خطر بندازه . دیدن گناه توی فیلم که آدمو وسوسه نمیکنه بره گناه کنه!!!
  • هما IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    10 0
    من دیروز این فیلم بسیار زیبا رو دیدم و از همینجا به آقای جیرانی تبریک می گم. بهتره بعضی از مردم قدرت درک و شعور خودشون رو افزایش بدن و با تعصبات بی جا به مقابله با چنین اثر هنری نپردازن. این معترضین سرشون رو مثل کبک زیر برف کردن و از واقعیات زندگی و جامعه خبر ندارن. این فیلم گوشه ای از واقعیت های این دنیاست که در هر کشوری امکان داره اتفاق بیفته. مرسی آقای جیرانی.