درپی اعتراض یکی ازخوانندگان به عدم اجرای قانون بازنشستگی پیش ازموعد ماده 10 مصوبه مجلس، سازمان تامین اجتماعی عنوان داشت:«این مصوبه هنوز به این سازمان ابلاغ نشده است.»

یکی از خوانندگان خبرآنلاین نوشته بود:« چرا طرح بازنشستگی پیش از موعد ماده 10 نوسازی اجرا نمی‌شود. این قانون مصوبه مجلس است و هزاران ساعت کار کارشناسی روی آن انجام شده است.

سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این خواننده ضمن اعلام اینکه مصوبه مذکورهنوزبه این سازمان ابلاغ نشده است عنوان داشت:« درصورت ابلاغ موضوع از سوی مراجع ذی‌صلاح، اقدام لازم به عمل خواهد آمد.»

البته اجرایی شدن ماده 10 قانون نوسازی صنایع بخشی از تکلیف صندوق تامین اجتماعی در برنامه پنجم توسعه کشوربه‌شمار می‌رود که طبق برآوردها نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار بوده و این عامل می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل عدم اجرای آن باشد.

این قانون چیست؟

در سال 1385 و در قانون سوم توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور با هدف به‌کارگیری نیروی جدید، متخصص و ماهر در واحدهای تولیدی و در نتیجه آن ایجاد تحول و نوسازی صنایع تغییراتی در ماده ۱۰ قانون صنایع کشور ایجاد شد که براســـاس این ماده، کارفرمایان می‌توانند به ازای هر نفر اشتغال جــدیــد، یک نفر از کارکنان بــاسابقه پرداخت حق‌بیمه بیش از ۲۵سال را بـا پرداخت ۵۰ درصد مابـــه‌التفاوت کسورات سنوات باقی‌مانده تا زمان بازنشستگی قانونی، پیش از موعد بازنشسته کنند، ۵۰درصد دیگر مابه‌التفاوت کسورات توسط دولت در بودجه‌های سالانه کل کشور پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.
براساس قانون مذکور کارفرمایان واحدهای صنعتی که پروانه بهره‌برداری از وزارت صنایع و معادن و یا سایر مراجع قانونی دارند می‌توانند برای هر یک از بیمه‌شدگان خودکه بیش‌از 25سال سابقه حق بیمه به سازمان پرداخت کرده‌اند درخواست بازنشستگی کنند مشروط بر آنکه واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در زمان درخواست فعال بوده و لیست حق بیمه به سازمان پرداخت کند. همچنین احراز اشتغال بیمه شده در آن کارگاه و صحت سوابق پـــرداخت حــق‌بیمه بیش از 25 سال وی برای سازمان تامین اجتماعی مشخص شود.
اجرای این قانون در برنامه چهارم توسعه متوقف شد، اما در بودجه سال ۹۰ و ۹۱ بار دیگر اجرایی شدن این ماده تاکید شده است. با این وجود مشمولان این قانون همچنان چشم‌انتظار اجرای آن هستند و تــاخیر در اجــرای آن نگرانی‌هایی را برای نیروی کار ایجاد کرده است.
45235 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    1 2
    متاسفانه کارفرمایان از این قانون که موجب اصلاح نیروی انسانی واشتغال زایی نیروهای جدید بود سوء استفاده و فقط برای تعدیل نیرو استفاده کردند باید تبصره عدم امکان تعدیل و اخراج نیروهای جایگزین در نظر گرفته شود
  • علی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    4 0
    مرجع ذیصلاح خود تامین اجتماعی است که برای پوشاندن گریز از اجرای قانون فرافکنی میکند
  • حمزه IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    4 1
    چرا جواب سئوال بنده درخصوص واریز حق بیمه ازدوکارگاه ونحوه محاسبه آن در مستمری از طریق تامین اجتماعی داده نمی شود
  • nasrin.karegar A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 1
    با سلام لطفا" يك نسخه از ماده 10 قانون نوسازي را برايم ارسال نماييد با تشكر
  • جعفري ناييني A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    1 0
    چرا مسئولان قانون بازنشستگي پيش از موعد را اجرا نمي کنند؟ اين قانون هم به نفع دولت است (از نظر اشتغال زايي) و هم به نفع کارفرمايان که حقوق کمتري به استخدام شدگان مي دهند. از طرفي کارمند متقاضي با ۲۵ سال سابقه خدمت بازنشسته مي شود و ۲۵ روز حقوق دريافت مي کند.
  • سید A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 0
    اگر بهانه بوجه است چرا وقتی تعدادی از کارفرمایان حاضرند سهم دولت را به پردازند با آ موافقت نمیشود