با توجه به استقبال گسترده از فن آوری بلو–ری در بلک فرایدی توسط مردم، می توان گفت علاقمندی بیشتر مردم به این فن آوری با کاهش قیمت محصولات مرتبط خبر نوید بخشی برای دنیای آی تی به شمار می رود.

اجرا کننده های 40 دلاری بلو-ری و دیسکهای 3 و 4 دلاری با این فرمت در روی بلک فرایدی، نشان می دهد سازندگان ضمن توسعه این فرمت و استاندارد به محبوبتر شدن این فرمت فکر می کنند.
با توجه به این اوصاف آیا می توان گفت بزودی فن آوری بلو- ری سرنوشت دی وی دی دیسکهای چند سال قبل را پیدا کنند و صنایع مرتبط با آن بزودی قیمتها را به سطح دی وی دی کاهش داده تا فروش بیشتری عایدشان گردد؟
فروشگاههای عرضه دیسک در کالیفرنیا از این هم فراتر رفته و برخی فیلم های با کیفیت بلو-ری را به قیمت 1.9 دلار عرضه کرده اند. وال مارت نیز اجرا کننده و پلیر بلو-ری را به قیمت 40 دلار عرضه کرده که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
اما نکته ای که ممکن است جلوی توسعه بلو-ری بایستد، همانا فن آوری استیریمینگ است که باعث شده تا برخی از کارشناسان با اغراق از مرگ بلو-ری (اعدام صنعت بلو-ری با استیریمینگ و ...)صحبت کنند. فن آوری استیریمینگ روی اینترنت با پهنای باند وسیع، باعث شده سرعت پخش مولتی مدیا و فیلم با کیفیت بالا
امکان پذیر شده و کاربران به جای خرید فیلم های با کیفیت بلو-ری ؛ آنها را روی اینترنت پر سرعت ببینند. برخی کارشناسان مخالف نظر بالا اظهار نظر کرده و می گویند بازار رسانه و مولتی مدیا آنقدر گستردگی دارد که می توان با افزایش حجم بلو-ری همچنان به این بازار امیدوار بود.
از سوی دیگر اختلاف فعلی 10 دلاری بین دیسکهای دی وی دی و بلو-ری که در بازار معمولی بفروش می رسد، نشان می دهد که مردم همچنان به دی وی دی بعنوان انتخاب اول می نگرند و تنها برخی فیلمها مانند آواتار، اونجرز و اسپایدرمن هستند که مردم برای خرید فرمت بلو-ری آنها پول می دهند.
در اینجا نقش محوری هالیوود نیز مشخص می گردد. اگر هالیوود قصد فروش فیزیکی فیلم های خود را دارد، باید در مورد توسعه صنعت بلو-ری تصمیم حیاتی بگیرد. هزینه غرق شده فیلم را در نظر گیرد. اگر هالیوود روی سود کوتاه مدت خود فکر کند، قطعا بلو-ری و توسعه فیزیکی این فرمت دیسک را می کشد.
درگیری پیدا و پنهانی خودنمایی کرده است که همانا در یک طرف کمپانی هایی مانند هالیوود هستند که دیسک می فروشند و طرف دیگر نیز کمپانی های عرضه کننده پهنای باند هستند که با عرضه ارزان تر اینترنت پرسرعت موجبات کند شدن فروش بلو-ری را فراهم کرده اند.
از سوی دیگر ورود سه بعدی ها به عرصه فیلم و قرار دادن آنها داخل بلو-ری ممکن است در کوتاه مدت به نفع این صنعت باشد، اما در درازمدت باید چاره دیگری برای زنده ماندن بلو-ری کرد.
منبع: زد دی نت

56501

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    12 0
    به جای این که بیاین توی سر تکنولوژی های روز بزنید بیاین بگین تا کی ما باید فیلمامون با کیفیت پایین باشن یا تا کی نسبت تصاویر باید 4.3 باشه آخه یه سری قانون بیان توی سینما بزارن که هر کسی خواست فیلم بسازه واسه ی کیفیتش یه حدی باشه یکی از دلایل این که مردم هم سینما نمیرم هم کم فیلم ایرانی میخرن اینه که کیفیتشون خیلی پایینه فقط هم هی قول و قرار میزارن ولی اگه یک فیلم با کیفیت صدا و تصویر بالا توی سینما ها پخش بشه اون وقت معلوم میشه چقدر طرفدار پیدا می کنه البته غیر از این که جای فیلم های اکشین هم توی سینما ما خالیه
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    1 6
    یک گام به پس
  • life IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    8 12
    به نظر من بلو ری با اومدن فلش مموری های با حجم بالا و ارزان دیگه کارایی نداره.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    7 32
    اینترنت جزو خطرناک ترین تکنولوژی ها یی هست که در اختیار ما قرار گرفته ازش دوری کنید بزرگترین سازمان جاسوسی در تمام عالم مطمئن باشید ارزش دوقرون رو هم نداره
    • بدون نام IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      19 1
      عقل نداری
    • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
      8 0
      خودت كه الآن به اينترنت متصلي
    • Amir IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
      3 0
      شوخی می کنی ؟! با نمک ...
    • Amir IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
      3 0
      از بابت این مطلب، تشکّر .... ----------------------------- خواستم بگم، برای کشور هایی که اینترنت خیلی پر سرعت دارن، فرقی نداره فیلما رو رو دیسک های Blu-Ray ببینن یا آنلاین تماشا کنن. ----------------------------------------- با این حال تو ایران، 90 درصد مردم فکر نکنم زیاد با فناوری بلو ری آشنایی داشته باشن و یا حتی Disc شو دیده باشن، و اینکه تازه ما داریم با دانلود کردن فیلم ها، با کیفیت بلو ری آشنا می شیم ... و به نظرم بعد ها این فرمت با استقبال بیشتری نسبت به DVD روبرو میشه و {در بعضی از کشور ها} انصافاً، به خاطر کیفیتش، پولی که برای خرید فیلم رو این فرمت پرداخته میشه، کاملاً ارزششو داره ... ======================= (و مطمئناً برای Hollywood این پدیده موثر ، یک گام موفق و رو به جلوست...)