محمود جوادی‌پور یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران روز یکشنبه در کشور آلمان درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین،این هنرمند که به آلمان سفر کرده بود، به علت آسیب دیدگی لگن و عوارض ناشی از آمبولی ریه سرانجام در غربت چشم از جهان فرو بست. 
 

جوادی‌پور 13 شهریور 1299 در محله امیریه تهران به دنیا آمده بود و از شاگردان نیما یوشیج و بزرگ علوی در هنرستان صنعتی ایران و آلمان بود. او جزو دومین گروه دانشجویانی بود که در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای تهران پذیرفته شد.

 

جوادی‌پور با آموختن شیوه چاپ رنگی عکاسی، بعدها توانست اولین کار چاپ رنگی را در ایران انجام دهد. از سوی دیگر او نخستین کسی بود که با تاسیس گالری «آپادانا» اولین نگارخانه خصوصی را در تهران راه اندازی کرد.
 

طراحی نشانه های مراکز و سازمان های تجاری و دولتی چون  تصویرسازی کتاب های درسی، شعر و داستان و برگزاری نمایشگاه متعدد گروهی و انفرادی در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان از جمله فعالیت‎های این هنرمند پیشکسوت بود.

 

 جوادی‌پور توانست شاگردان بسیاری در رشته گرافیک و نقاشی تربیت کند. شاید به همین خاطر او را از پیشگامان هنر گرافیک و نوگرای ایران می‌دانند.
 

سردیس این هنرمند در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در سال 1386 نصب شد و به عنوان یکی از نخستین پایه گذاران جنبش نقاشی نوگرای ایران توانست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان عالی دریافت کند.

5757  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =