مهر نوشت:

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در جامعه ما کاری کرده‏ اند که کسی جرأت نهی از منکر را ندارد. مسئولان در پیشگاه خداوند بایستی پاسخ دهند.
دکتر محمدحسین رجبی(دوانی) کارشناس تاریخ اسلام و معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) در مورد محتوای خطابه‌ها و مداحی‌هایی که در ماه محرم به مردم ارائه می شود به خبرنگار مهر گفت: به قول حضرت امام (ره) همین عزاداری‏ها و همین شوری که در مردم در محرم و صفر است اسلام را زنده نگه داشته است و فرهنگ عاشورا را به ما منتقل کرده است. از این جهت ما ممنون روضه خوان‏ها و ذاکرین اهل بیت(ع) به خصوص در طول تاریخ هستیم. اما مردم در گذشته بیشتر با احساسات و عواطف ایمانی خود اعتقاداتشان را محکم می‏کردند. لذا با توجه به این گستردگی اطلاع رسانی به خصوص بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت اسلامی که دشمنان اسلام به شدت آسیب دیدند دشمنان برای سست کردن اعتقادات مردم شبهه‏های فراوانی مطرح و توطئه‏هایی را دنبال می کنند.
وی افزود: این مسئله را با سبک سابق نمی‎توان پاسخ داد و مردم را مثل اعصار گذشته نسبت به ارزش‏ها پای بند کرد. لذا لازمه آن بررسی تحلیلی و نگاه انتقادی به منابع و پذیرش نقل‏های صحیح، هم برای تحریک عواطف و تهییج احساسات دینی و هم گرفتن پیام‏های اساسی از انقلاب امام حسین(ع) است. یعنی حضرت فقط نیامد کشته بشود تا ما بگرییم و بدینوسیله به بهشت برویم بلکه مسیری را در برابر ما گشود که در شرایط هر زمان باید حسینی عمل کنیم. باید شبهه‏ها را پاسخ دهیم تا بتوانیم در نشر معارف مربوط به امام حسین (ع) بهتر از گذشته عمل کنیم.
این کارشناس تاریخ اسلام در مورد ارتباط مداحان با کارشناسان فن هم تصریح کرد: کسانی که مداحی می‏کنند خودشان متوجه هستند که بایستی با کارشناسان فن مشاوره کنند. اخیراً گروهی از مداحان از بنده و سایر اساتید دعوت به همفکری کردند. آنها داشته‏هایشان را با نظرات کارشناسان مقایسه می‏کنند و اگر در جایی ایرادی دارند اصلاح می‏کنند. منتها باید این کار سازمان یافته بشود. مثلاً سازمان تبلیغات اسلامی یا حوزه‏های علمیه کارشناسانی را برای مداحان معرفی بکنند و جامعه وعاظ و مداحین به اینها وصل باشند تا بتوانند در این خصوص یکپارچگی‏اشان را حفظ بکنند تا مشکلی که طرح کردید به طور اساسی حل بشود.
رجبی در مورد تاریخ نگاری تاریخ اسلام هم اظهارداشت: انتظار می‏رفت که بعد از انقلاب کارهای اساسی در عرصه‏های مختلف معرفتی روی دهد. هر چند که در علوم و فنون مختلف دینی کارهایی صورت گرفته و در عرصه تاریخ نگاری هم کارهایی شده اما در خصوص تاریخ اسلام و شیعه هنوز یک متن مناسب بی نقص برای مطالعه عموم در دسترس موجود نیست.
وی افزود: این نشان می‏دهد که هنوز باید کار کرد. مرحوم پدرم که فرد ولایتمدار و دلسوخته انقلاب بود در سال 41 بعد از غائله انجمن‏های ایالتی و ولایتی کتابی نوشت و تاریخ آن حرکت انقلابی که روحانیت ثبت کرد را نگاشت که البته مصون نماند و دستگیر و کتاب‏ها سوزانده شدند. وی بعد از انقلاب این کتاب را بسط داد و در مورد ریشه‏ها و زمینه‏های انقلاب هم دست به قلم شد که از این جهت حق تقدم دارند.
معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: ایشان بدون دسترسی به اسناد و مدارک کتابها را نوشت اما الان با اینهمه تشکیلات عریض و طویل و بودجه‏های آنچنانی چرا کار جامعی راجع به تاریخ انقلاب و تاریخ شیعه نشده است.
رجبی در مورد اینکه اگر مرحوم پدر (علامه دوانی) در قید حیات بودند در مورد وضع فرهنگی کنونی جامعه چه می گفتند تصریح کرد: ایشان سال 85 به رحمت خدا رفتند و وضع فرهنگی کشور از آن سال تا حالا بهتر که نشده بدتر هم شده است. ایشان در زمان طاغوت در زندان قصر به سرهنگ رژیم که سیگار می‏کشید و در ماه رمضان علناً روزه خواری می‎کرد اعتراض شدید کرد و به او سیلی زد و او را عمداً تحقیر کرد آن هم در زمانی که یک پاسبان هیبت زیادی داشت. اما در زمان حاضر نمی‏شود نهی از منکر کرد. برای خودم وضعیتی پیش آمد که از نهی از منکرم دچار زیان و ضرر شدم و متهم شاکی شد و قانون هم به نفع ایشان رأی داد. افسار گسیختگی فرهنگی جامعه مایه رنج مرحوم پدرم بود. کاری کرده‏اند کسی جرأت نهی از منکر را ندارد. مسئولان در پیشگاه خداوند بایستی پاسخ دهند.
این استاد دانشگاه در پایان یادآورشد: نهی از منکر اگر مفسده برای شما ایجاد نکند واجب است و در غیر این صورت ساقط می‏شود؛ مفسده هم یعنی درد سر. این حق دینداران نیست که در انجام فریضه دینی دچار اذیت و آزار بشوند.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدمهدی IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    3 28
    یادم هست اون زمان بسیج در صحنه بود و کسی جرا ت نداشت که این چنین به شعائر دینی و لات بازی در بیارد من خودم یک بسیجی هستم وافتخارم هم این است و کافی بود که در محلمان کسی نگاه چپ به نوامیس مردم بکند ویا کار خلافی انجام بده سریع بچه ها اقدام می کردند ولی حالا که نیروی دلاور انتظامی! همه چیزو تو دست گرفته ومیدان رو از دست حزب الله وبسیجی گرفتن ببین چه به سر جامعه اومده ..فقط باید حسرت خورد و از خدا طلب بخشش کرد ..
    • بدون نام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      5 0
      خوب شد معلوم شد.همش تقصیر این نیروی انتظامیه پس!!
  • م.منوچهر US ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    2 5
    سلام به آقای دوانی " در جامعه ما کاری کرده‏ اند که کسی جرأت نهی از منکر را ندارد. مسئولان در پیشگاه خداوند بایستی پاسخ دهند ..... مگر مسئولان این کار را کرده اند که باید پاسخگو باشند؟ از آقای دوانی بعیداست! اتفاقی که افتاده دلایل بسیاری دارد که شاید برخی تصمیمات مسئولان در درجة چندم باشدٰ من هم از قربانیان نهی از منکر هستم و از قضا متهم من هم شاکی شد و من هم ضرر و زیان بسیاردیدم. ولی دلایل آنرا مسئولان یا قانون نمیدانم. شناخت این مقوله کمی کنکاش میخواهد که از قضا آقای دوانی توان آنرا دارد. قضیه کاملا علمی - اجتماعی است و در حوزة حقوق و آزادیهاٰ و محافظت از آنها برای همه قرار میگیرد. مسئولان اگر کاری کردند یا تصمیمی گرفتند تبعی است که گرچه عوارض دارد ولی نفع آن أعم و اولی است.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    6 2
    محضر جناب دکتر عزیز عرض کنم که بعضی از عوامل چنان از حمایتهای اوائل انقلاب بد استفاده کردند که حضرت امام خمینی فرمان 8 ماده ای را صادر کردند هرچند شما دقیقا حق داری امروز تذکر به کسی در ارتباط با منکرات علنی!!باعث برخورد و اگر طرف قلدر باشد به برخورد فیزیکی هم منتهی میشود اگر مامورین عزیز هم سر برسند و طرف مقابل زبان گویا داشته باشد همان می شود که بر سر شما امد .عزت زیاد