به لطف یک پوشش آب‌گریز جدید، کفش‌های کتانی شما برای مدت بیشتری در مقابل مایعات مختلف مقاومت خواهند کرد. در نتیجه هم‌زمان با اینکه کفش‌های شما مدت بیشتری نو به نظر خواهند رسید، پاهای شما نیز خشک باقی می‌ماند.

محمود حاج‌زمان: اگر شما کتانی سفید خود را بیرون از سالن ورزش بپوشید، شانس اینکه آنها برای مدت طولانی تمیز بمانند بسیار اندک است. اما به لطف یک پوشش فوق آب‌گریز که ادعا می‌شود به طور کامل آب و مایعات روغنی سنگین را پس می‌زند، کفش‌های شما برای مدت بیشتری نو به نظر خواهند رسید و هم‌زمان نیز پاهای شما را خشک نگاه می‌دارند.
به گزارش نیوساینتیست، این پوشش به نام NeverWet که توسط شرکت Ross Nanotechnology در لنکستر آمریکا اختراع شده است، امکان می‌دهد تا مایعات بدون تماس با سطح زیرین خود از روی آن سر بخورند. اندی جونز، رئیس شرکت، از فاش کردن هر گونه راز تجاری این ماده امتناع کرده است؛ اما می‌گوید که گرد سیلیکونی این اسپری از نانوذراتی ساخته شده است که هنگام پاشش به صورت خودکار روی هم سوار می‌شوند.
در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید که نوشیدنی سرخ‌رنگ چطور جست و خیز کنان از روی سطح کفش فرار می‌کند؛ در حالی‌که سس‌های لزجی مانند سس کچاپ و کارمل از روی کفش سر می‌خورند، بدون آنکه ردی از خود بر جای بگذراند. اما NeverWet نمی‌تواند در مقابل هر چیزی مقاومت کند: این ماده در مقابل اغلب حلال‌ها مانند اتانول و یا استون آسیب‌پذیر است. مثلا حتی با وجود Neverwet، پاشیدن مقداری رنگ روغنی بر روی کفش، تقریبا لایه خارجی آن را از بین می‌برد.
این گرد را می‌توان برای ابزارهای الکترونیکی نیز به کار برد. این ویدئو نشان می‌دهد که چطور یک گوشی آی‌فون که با این ماده پوشیده شده است، پس از اینکه به مدت 30 دقیقه درون یک کاسه آب فرو برده می‌شود باز هم بی هیچ مشکلی کار می‌کند. قرار است NeverWet تا پیش از پایان سال جاری میلادی وارد بازارهای آمریکا شود، و اندکی پس از آن نیز عرضه بین‌المللی آن آغاز خواهد شد.

 

 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =