دکتر گودرز افتخارجهرمی یکی از حقوقدانان ناظر بر حل دعاوی ایران و آمریکا در بانک مرکزی و مذاکرات معرف به قرارداد الجزایر است.

وي در گفت و گوي مشروحي که با خبرآنلاين داشت، با بيان اينکه بعد از پیروزی انقلاب در محاکم خارجی دعاوی متعددی علیه ایران مطرح شده بود، افزود: قبل از مذاکرات الجزایر 400 دعوا در دادگاه‌های آمریکا علیه ایران مطرح شده بود که به واسطه آنها اموال ایران را توقیف کرده بودند. برای پاسخگویی و رسیدگی به این دعاوی، کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل شده بود که نمایندگان اداره حقوقی دادگستری و وزارت خارجه در آن عضویت داشتند. عده‌ای از حقوقدان‌های بانک مرکزی در این کمیته بودند و به این دعاوی رسیدگی می‌کردند.
به گفته وي، این دعاوی مربوط به کسانی بود که در ایران سرمایه گذاری کرده بودند. شرکت‌های آمریکایی که قراردادشان لغو شده و اموالشان در ایران مانده بود.
وي افزود: در کمیته بانک مرکزی چند نفر حقوقدان بودند. هر پیشنهادی از سوی آمریکا به ایران در رابطه با تنظیم قرارداد می‌شد، به این کمیته می‌دادند و این کمیته اظهار نظر می‌کرد. بر اساس اظهار نظر این کمیته، بین طرف ایرانی و طرف الجزایری، مذاکره صورت می‌گرفت.
افتخار جهرمي با بيان اينکه به خاطر این دعاوی اموال و سپرده‌های ایران در آمریکا بلوکه شد، ادامه داد: علاوه بر اینکه کارتر دستور بلوکه شدن حساب‌های ایران را داده بود، محاکم دادگستری آمریکاهم با قرار‌هایی که صادر کرده بودند، اموال ایران را توقیف کرده بودند.
وي در پاسخ به اينکه «آماری از اینکه اموال بلوکه شده چقدر بوده وجود دارد؟»، اظهار داشت: دقیق نمی‌دانم اما می‌دانم سپرده‌های ایران را بلوکه کرده بودند ، در حدود 10 میلیارد دلار بود. خسارت ادعایی آمریکا هم مبالغ زیادی بود که میزان آن‌ها را نمی‌دانم.
اين استاد برجسته حقوق با اشاره به اينکه 128 نفراز دارندگان تابعیت مضاعف در لاهه طرح دعوا کردند، يادآورشد: کل خواسته این‌ها 4 میلیارد و 300 میلیون دلار بابت اصل بود. کل محکومیت ایران بابت اصل از این 4 میلیارد و 300 میلیون دلار ، 49 میلیون دلار است. یعنی ما 49 میلیون دلار بابت اصل محکوم شدیم. عضو اسبق شوراي نگهبان ادامه داد: دولت آمریکا می‌گفت که در اینجا اموال ایران توقیف شده است وقتی بخواهیم این دعاوی را از دادگاه‌های امریکا پس بگیرم و به داوری لاهه بدهیم، برای اینکه سپرده‌های ایران را آزاد کنیم ناچار بايد یک تضمینی داشته باشیم. همان یک میلیارد دلاری که گذاشتند آنجا (بانک مرکزی الجزایر) تضمینی بود برای این دعاوی. خوشبختانه یک اثر خوبی هم برای ما داشت. هر آمریکایی که در جایی طرح دعوا می‌کرد و مدعی می‌شد و می‌خواست اموال ایران را توقیف کند ما استدلال می کردیم که یک میلیارد دلار در بانک مرکزی الجزایر قرار داده شده است. بنابراین دادگاه دیگر اموال ایران را توقیف نمی کرد. با گذاشتن این یک میلیارد دلار اموال ایران در دنیا مصونیت پیدا کرد.
وي افزود: دولت آمریکا می‌گفت كه ايران چند میلیارد از بانک‌های ما وام گرفته است. ما به اعتبار این سپرده‌ها بوده که به ایران وام دادیم. شما به ما یک تضمینی بدهید، ما همه حساب‌هايتان را آزاد می‌کنیم. تضمینی هم که عنوان شد این بود که یکی از بانک‌های مرکزی دنیا بیاید و بدهی‌های ایران را تضمین کند که اگر ایران، وام‌هايش را نداد، او بدهد. دولت ایران کوشش خود را کرد ولی هیچ بانک مرکزی معتبر خارجی حاضر نشد که بدهی‌های ایران را تضمین کند.
 
به گفته افتخار جهرمي براي همين این تصمیم را شهید رجایی گرفت و گفت ما وام‌هایی که گرفته ایم را پس می دهیم. به همین اعتبار مبلغ 5 میلیارد دلار در حساب‌های آمریکا نگه داشتند که بازپرداخت وام‌ها بشود. بعد که وام‌ها بازپرداخت شد 1 میلیارد و 450میلیون دلار اضافه آمد که آمریکا به ایران داد.  به اين ترتيب یک میلیارد گذاشتند در بانک مرکزی الجزایر، 4 میلیارد روز اول به ایران دادند و 5 میلیارد هم در آمریکا نگه داشتند. از آن 5 میلیاردی هم که در آمریکا نگه داشتند، بعدا که این وام‌ها تسویه شد، یک میلیارد 450 میلیون دلار اضافه آمد و طبق رای دیوان داوری به ایران دادند.
مشروح اين گفت و گو را اينجا بخوانيد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =