نویسنده برنده نوبل ادبیات سال 2009 انتخاب مو یان به عنوان برنده این جایزه در سال 2012 را یک فاجعه خواند.

به گزارش خبرآنلاین، هرتا مولر که اخیرا ترجمه انگلیسی کتاب سال 2009 او به نام «فرشته گرسنگی» منتشر شده، انتخاب مو یان را فاجعه‌ای توصیف کرد که اصلا نباید رخ می‌‌داد.
 
او مو یان را به دلیل تکریم قوانین سانسور در چین به شدت به باد انتقاد گرفت.
 
مولر در گفت‌وگو با روزنامه سوئدی «DAgens Nyheter» که روز شنبه چاپ شد گفت وقتی نام برنده نوبل ادبیات امسال اعلام شد دلش می‌خواست گریه کند.

مولر در زمان حکومت دیکتاتوری در رومانی جز فعالان اپوزیسیون بود و تجربه آن سال‌هایش اغلب آثار او را تحت تاثیر قرار داده است. او از این انتخاب «به شکل غیرقابل وصفی ناراحت» شده است.
 
مو یان اولین نویسنده چینی است که برنده نوبل ادبیات ‌شده است. اغلب از او به دلیل خدشه‌دار کردن استقلالش به عنوان نویسنده و هنرمند به واسطه عضویت در حزب کمونیست و معاونت انجمن نویسندگان دولتی انتقاد می‌کنند. هرچند مو یان در حال حاضر عضو این حزب نیست.
 
هر تا مولر تنها کسی نیست که از جایزه بردن مو یان گله کرده است. بسیاری از کاربران اینترنتی و منتقدان ادبی نیز رسیدن این جایزه به نویسنده چینی را یک اشتباه توصیف کردند.
 
جالب اینجاست که با گذشت نزدیک به دو ماه از رسیدن نوبل ادبیات به یان، در نظرسنجی که سایت رسمی آکادمی نوبل برپا کرده تنها 28 درصد از 25 هزار نفر گفته‌اند تاکنون اثری از مو یان خوانده‌اند. این نظرسنجی نشان می‌دهد نویسنده چینی برای اغلب ادبیات دوستان دنیا ناشناخته است.
 
مو یان 57 ساله یکی از نویسندگان معروف چین است که اغلب آثارش در چین توقیف شده‌اند و بیشتر در بازار سیاه به فروش می‌رود. او را فرانس کافکای چین نیز لقب داده‌اند.
 
اولین رمان او به نام «بارش باران در شب بهاری» سال 1981 منتشر شد. مو یان برنده جوایز مختلفی از جمله جایزه بوکر آسیایی است. او آخرین رمانش به نام «زندگی و مرگ مرا خسته می کنند» در 43 روز نوشته است.
 
مولر این روزها جدا از سخنانش درمورد مو یان که البته اشاره به گذشته این نویسنده دارد، با انتشار «فرشته گرسنگی» دوباره به تیتر اصلی روزنامه‌ها بدل شده است. مولر این کتاب را سال 2009 نوشته که امسال ترجمه انگلیسی جدیدی از آن منتشر شد.
 
این کتاب 304 صفحه‌ای نثری مسجع دارد و مولر آن را براساس تجربیات خودش از صحبت‌هایش با تبعیدی‌های رومانی، خاطراتش از مادرش در پنج سالگی و رفاقتش با اسکار پاستیور شاعر نوشته است.

عنوان کتاب هم از کلمه «Hungerengel» می‌آید که پاستیور برای توصیف تجربه زندان ابداع کرده بود. گرسنگی در دوران اسارت و بردگی مانند فرشته‌ای امید به زندگی را در او زنده نگه داشته بود.
 
«سرزمین گوجه فرنگی‌های سبز»، «زمین‌های پست» و «آونگ نفس» از دیگر آثار مولر 59 ساله هستند.
 
آسوشیتدپرس / 24 نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =