۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳

جهانبخش صادقی، هنرمند نقاشی که با 85 درصد معلولیت جسمی طی چهل سال بیش از دو هزار تابلوی نقاشی خلق کرده بود درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، پیکر این هنرمند صبح امروز شنبه 4 آذر از مقابل منزلش تشییع شد تا به شهر زادگاهش –کرمان – منتقل شود.

 

او که با سبک رئال تابلوهای بسیاری از آداب و رسوم و طبیعت ایران خلق کرده بود یک ماه گذشته به دلیل آمبولی ریه و افت فشار خون در بیمارستان شهدای تجریش بستری بود.
 

صادقی 38 سال پیش در 16 سالگی درست زمانی که مشغول تزئین محله ناصری کرمان به مناسبت تولد امام حسین (ع) بود که با اتومبیل تصادف کرد و از مهره گردن دچار شکستگی و قطع نخاع شد. به سبب این اتفاق او تبدیل به یک معلول 85 درصدی شد و زندگیش دچار تغییر و تحول گشت.

 

آشنایی او با استاد مسعود کرمی که خود نیز از ناحیه دست و پا معلول بود، نقطه عطفی در زندگی این هنرمند به شمار می رود. چرا که با راهنمایی های او صادقی توانست نقاشی را به صورت حرفه ای بیاموزد.
 

مدت زمان زیادی باید می گذشت تا صادقی با این موضوع بتواند کنار بیاید اما چیزی که تحمل این شرایط را برای او آسوده کرد، نقاشی بود. او به مدت چهل سال نقاشی کرد. هنرجویان بسیاری پرورش داد و ورک شاپ‌های بسیاری در کشورهای منطقه ازجمله قطر، عمان، امارات متحده عربی، سوریه و لبنان برگزار کرد. 


 از سوی دیگر صادقی رابطه خوبی با دیگر هنرمندان و اهالی سیاست داشت. از جمله بازدیدکنندگان آثار او مرحوم استاد کاتوزیان و استاد فرشچیان بودند و سیاستمدارانی چون علی اکبر ولایتی، علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات، علی محمد بشارتی و سفرای کشورهای لبنان، گابن، ساحل عاج از کار او بازدید کرده بودند.
 

این هنرمند همچنین با خلق نقاشی 110 شهید لبنان آن را به دفتر سید حسن نصرالله و گروه مقاومت حزب الله لبنان تقدیم کرد. در پی همین اتفاق بود که توانست سه بار با سید حسن نصرالله دیدار کند و نمایشگاهی طولانی مدت در این کشور برپا سازد. او که به دلیل مشکلات جسمانی عصرهای تابستان در بیرون از گالری خود – گالری ولیعصر- در محله دزاشیب به نقاشی می‌پرداخت به چهره‌ای  آشنا و خاطره مشترک تمام اهالی این منطقه تهران تبدیل شده بود.
 

عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما و حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله کسانی هستند که تاکنون فوت این هنرمند را به جامعه هنری کشور تسلیت گفته‌اند.


زمان مراسم تشییع پیکر زنده یاد جهانبخش صادقی در سیرجان به زودی اعلام خواهد شد.

  5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    11 0
    خدا رحمتش کنه من زیاد دم در گالریش دیده بودم و همیشه برام یک یادآوری بود از توانمندی های انسان که ما بیهوده هدرش می دیم
  • بدون نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    3 0
    خداوند ایشان را رحمت کند.روحش شاد
  • مریم IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    4 0
    تمام دوران کودکی با گذر از دزاشیب فکر می کردم که عجب اراده ای دارد و مرگش در این ایام برایم نشانه است
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    1 0
    آخیش خیلی دلم سوخت خدا رحمتش کنه!