۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰

یک کارشناس آسیا می گوید: سفر اوباما به آسیا به عنوان اولین مقصد رئیس جمهور آمریکا در دور دوم از اهمیت زیادی برخوردار است.

ماندانا تیشه یار، کارشناس آسیا و شبه قاره در یادداشتی برای سرویس بین الملل خبرآنلاین با عنوان: "چرا اوباما به برمه رفت؟" ضمن بررسی تاریخچۀ کشور برمه به بررسی دلایل سفر اوباما به برمه پرداخته و می نویسد: اوباما که به عنوان نخستین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده که به برمه سفر می کرد، هرچند در سفر شش ساعته خود به این کشور، به پایتخت برمه نرفت و تنها در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه رانگون به سخنرانی پرداخت، اما هیات عالی رتبه ای که به همراه او به این کشور سفر کردند و سخنانی که به بیان آنها در این کشور پرداخت، گویای جایگاه و اهمیت برمه در معادلات آسیایی آینده برای سیاستمداران آمریکایی است.
این کارشناس شبه قاره می افزاید: اوباما در سخنرانی خود در دانشگاه رانگون که پیشینه درخشانی در راه مبارزه برای آزادی این کشور، چه از زیر سلطه استعمارگران انگلیسی و چه از زیر ستم دولت نظامیان دارد، به موقعیت استراتژیک برمه در گذرگاه میان جنوب و شرق آسیا، همسایگی این کشور با پرجمعیت ترین کشورهای جهان، و جای داشتن در منطقه ای که پرشتاب ترین رشد اقتصادی را در جهان داراست، اشاره کرد. او همچنین گفت که سرزمین های شرق آسیا در کانون سیاست خارجی آینده آمریکا جای خواهند گرفت و بر منافع مشترک ایالات متحده و کشورهای رو به رشد آسیایی در سده بیست و یکم تاکید ورزید. او حتی از رانگون پیامی برای همه کشورهای شرق آسیا فرستاد و برنامه بعدی خود را یادآور شد: کره شمالی باید برنامه هسته ای اش را کنار بگذارد تا دست آشتی دیگر کشورها را به سوی خود دراز ببیند؛ همانگونه که امروز دولتمردان برمه شاهد آن هستند. سخنی تهدیدآمیز اما ترغیب کننده.


متن کامل یادداشت ماندانا تیشه یار را اینجا بخوانید


49263

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =