به عزاداران امام حسین(ع) رحم کنید/ مجالس عزاداری را به تلویزیون و فضای مجازی ببرید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:امسال با توجه به شرایط دشواری که شیوع گسترده ویروس کرونا بر کشور حاکم کرده است، شاهد تغییر ناخواسته سبک زندگی مردم هستیم، به گونه‌ای که اقشار مختلف مردم برای حفظ جان خود بیش از پیش اقدام به رعایت نکات بهداشتی می‌کنند.

این نوع سازگاری با یک بیماری همه‌گیر در کشور بی‌سابقه است. با این حال در میان اقشار مختلف مردم عده‌ای نیز به دلیل فقر فرهنگی، عادی‌انگاری و جدی نگرفتن این بیماری مرگبار خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا افزایش آمار قربانیان کرونا در روزهای اخیر عوامل مختلفی دارد که عدم استفاده از ماسک در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری تجمعات بیش از ده نفر ازجمله آنها اعلام شده است.
اصرار برخی از نهادها و دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی به انجام کارهای روزمره بدون در نظر گرفتن شرایط پاندومی کرونا و عادی‌انگاری شرایط موجود، یکی از عوامل جدی و خطرناک گسترش این بیماری مرگبار در روزهای اخیر در سطح جامعه است.
با نزدیک شدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) حرف‌های نگران‌کننده‌ای از برخی مسئولین می‌شنویم که خواستار برگزاری مراسم عزاداری در تکایا و هیآت مذهبی شدند و برخی دیگر نیز نسبت به عدم امکان رعایت نکات لازم و فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز خارج شدن اینگونه اجتماعات از کنترل، هشدار دادند.
در این میان حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهداء در محرم و صفر، گفت: روضه سیدالشهداء علیه‌السلام تعطیل‌بردار نیست و امسال با رونق و شکوه بیشتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. البته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جزئیات باشکوه‌تر برگزار کردن این مراسم و شکل آن اشاره‌ای نکرد.
امام جمعه موقت اصفهان نیز در تازه‌ترین صحبت‌های خود از دست‌اندرکاران هیأت و مجالس مذهبی خواست علیرغم شیوع کرونا در کشور، شرایط را برای عزاداری عاشقان سیدالشهدا مهیا کنند.
حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر با تأکید بر اینکه صدای عاشورا نباید خاموش شود می‌افزاید: در اینکه ویروس کرونا سلامت مردم را به طور جدی به خطر انداخته است هیچ شکی نیست، اما این را هم باید در نظر داشت که ایرانی‌ها در قدیم‌الایام زیر تازیانه‌ها هم عزاداری برای امام حسین را فراموش نکردند و بمب و موشک‌های جنگ هم باعث نشد مساجد و تکیه‌ها در ماه محرم خالی بمانند.
قبل از این نیز معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با ابراز اینکه در ماه محرم و صفر ‌هیچ‌کدام از برنامه‌های مذهبی مرسوم حذف نخواهد شد، گفته بود: امسال هیچ هیئتی نباید تعطیل شود.
دعوت به برگزاری جلسه‌های عزاداری محرم در شرایط کرونایی نقض آشکار مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست که تجمعات را ممنوع کرده است. کاش آقایان پیش از اصرار به برگزاری مراسم مذهبی و برنامه‌های عزاداری به صورت حضور فیزیکی در مجالس مذهبی، دست به ابتکار تازه‌ای بزنند و با توجه به شرایطی که کرونا بر همه تحمیل کرده است، الگوی جدیدی طراحی نمایند که از طریق آن ارادتمندان به سالار شهیدان بتوانند عزاداری خود را به صورت مجازی و یا حضور در خانه از طریق تلویزیون برگزار نمایند.
نگارنده این سطور در دیداری که در سالهای گذشته با آیت‌الله سیستانی داشتم شخصا از ایشان شنیدم که با توجه به فاصله کوتاهی که منزل این مرجع تقلید با حرم امیر المؤمنین(ع) دارد اما سالهاست بخاطر رعایت حال زائرین، در حرم حضور نیافته و به زیارت از راه دور اکتفا کرده است، یعنی ایشان با توجه به فضیلت زیارت امیر المؤمنین علیه‌السلام در حرم علوی اما بخاطر رعایت حال زائران هیچ اصراری بر حضور فیزیکی در آن مکان مقدس ندارند. آیا این امکان وجود ندارد که امسال بخاطر وضعیت موجود نقطه نظرهای شخصی خود را کنار بگذاریم و بخاطر حفظ جان عزاداران سید الشهداء علیه‌السلام طرحی نو در اندازیم؟ آیا اگر از امروز به فکر نباشیم و تصمیم آقایان بر این باشد که مجالس مذهبی و تکایا شاهد حضور فیزیکی عزاداران حسینی باشد، و آمار قربانیان بیماری مرگبار کرونا افزایش یابد حضراتی که بر طبل برگزاری مراسم عزاداری می‌کوبند پاسخگوی سیاست‌های خود خواهند بود؟
البته تصمیم‌گیری برای برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عزاداری و تشکیل هیأت‌ها برعهده ستاد ملی مبارزه با کرونا است و هیچ‌کس نباید سلیقه خود را بر این ستاد تحمیل کند. این ستاد باید به دور از فشارها همچنان مردم، دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و همه نهادها را ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کند و همه باید تابع تصمیمات این ستاد باشند تا به سلامت از این پیچ سخت عبور کنیم.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =