رئیس انجمن سپک تاکرا از برنامه ای می گوید که می تواند این رشته را صاحب مدال آسیایی کند.

میثم بهرامی: سهراب آزاد رئیس انجمن سپک تاکرا در کافه خبر از برنامه های انجمن تحت نظرش برای موفقیت در بازی های جهانی پیش رو سخن می گوید. او که کرسی آسیایی دارد معتقد است برنامه ریزی صحیح می تواند این رشته را در بازی های آسیایی 2014 صاحب مدال اسیایی کند.
*در ابتدا باید برای کسب کرسی نایب رییسی آسیا که برای اولین بار توسط یک ایرانی در رشته سپک تاکرا بدست آمده است را به شما تبریک بگوییم.چطور ایران با سابقه کم در این رشته قدیمی آسیایی توانست به این موفقیت دست پیدا کند؟
از شما متشکرم.باید بگویم که علی رغم جوانی این رشته در ایران ما توانسته ایم در سطح آسیا و جهان تبدیل به قدرتی نوضهور شویم.برگزاری لیگ های مختلف در بخش آقایان و بانوان،کشف استعدادهای زیر 18 سال،حضور مستمر در رقابت های بین المللی و آسیایی ،ارتباط مستمر و برنامه هایی که ما به فدراسیون آسیایی و جهانی برای برگزاری مسابقات می دهیم و در اختیار داشتن کرسی ریاست فدراسیون غرب آسیا توسط محمد علیپور و حضور علی فولادی راد در هیات رییسه فدراسیون آسیایی باعث شد تا سران این رشته در آسیا و جهان توجهی ویژه به ایران داشته باشند و من در انتخابات تیر ماه گذشته فدراسیون آسیایی با پشت سر گذاشتن رقبایی قوی از مالزی و سنگاپور برای نخستین بار ایران را صاحب کرسی نایب رییسی در سطح سطح قاره کهن کردم.
*اقای آزاد فکر می کنید که این کرسی بتواند به ایران در موفقیت های بیشتر در آسیا کمک کند؟
کاملا.سپک تاکرا در آسیا و بخصوص بازی های اسیایی از اهمیت بالایی برخوردار است و من هم سعی خواهم کرد تا برای رشد این رشته در ایران تمام توانم را به کار ببندم و از این کرسی نهایت استفاده را ببرم.
*سپک‌تاکرا مورد تایید شورای المپیک آسیا هست؟
بله. چون در بازی‌های آسیایی حضور دارد و 24 مدال در بخش بانوان و آقایان  دارد. یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های این مسابقات است. انتخاباتش هم همیشه حساس است چون مالزی و تایلند و سنگاپور همیشه با هم جنگ دارند. کسی که الان رئیس فدراسیون آسیایی است، از سال 1986 در راس کار است. مالزیایی‌ها امسال آمدند این شخص را برکنار کنند اما با حمایت ایران و سایر کشورها موفق نشدند.
*تایلند که یکی از قطب‌های سپک‌تاکرا جهان است با ما رابطه‌اش چطور است؟
یک زمانی تایلندی‌ها در سپک‌تاکرا ما را تحویل نمی‌گرفتند اما الان رابطه خیلی خوبی داریم.رابطه به قدری خوب است که دوست دارند تا مربیانشان به ایران سفر کنند و تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند.در همین سفر اخیر نایب رییس سپک تاکرا تایلند بارها و بارها مربیان خوبی را برای کار در ایران به ما پیشنهاد داد.
*از سپک‌تاکرا در نقاط مختلف دنیا استقبال نمی‌شود؟
چرا. می‌شود. در جاهای مختلف، استقبال می‌شود.بخصوص در آسیا،آمریکا شمالی ،آمریکای شمالی و حتی اروپا.
*چرا نمی‌گذارند سپک‌تاکرا در المپیک حضور داشته باشد؟
چون اروپایی‌ها در این رشته خیلی فعال نیستند و چند کشور در سطح این قاره فعال هستند و نگران این هستند که مدال های این رشته به کشورهای آسیایی برسد و آنها را در رده بندی نهایی جمع مدال ها دچار مشکل کند. چون 24 تا مدال دارد که این مدال‌ها بین آسیایی‌ها پخش می‌شود. یک دفعه تایلند 5 تا مدال طلا از سپک‌تاکرا بگیرد، می‌دانید چقدر در رنکینگ بالا می‌رود؟ هلند خودش را می‌کشد 14 – 15 تا طلا می‌گیرد، بعد یک دفعه تایلند با یک رشته 5 تا طلا بگیرد خیلی است. به همین دلیل نمی‌گذارند سپک تاکرا وارد المپیک شود. اگر سپک‌تاکرا بیاید رشته‌هایی مثل هندبال و بدمینتون را می‌برد زیر سایه خودش. به همین خاطر با ورود این رشته به المپیک موافقت نمی‌کنند. سپک‌تاکرا در حال حاضر تمام امتیازات لازم را برای ورود به المپیک دارد اما با بی مهری های زیادی روبرو است.
 *تنها رشته فدراسیون انجمن‌های ورزشی هستید که مدال آسیایی دارید.
بله. البته راگبی و دراگون بت هم مدال آسیایی دارند.هدف انجمن کسب یک مدال در بازی های آسیایی 2014 کره است.
 *در حال حاضر سپک تاکرا ایران در کدام دسته در رقابت های جهانی قرار دارد؟
امسال رفتیم به دسته برتر. یعنی جزو 6 تیم برتر شدیم.
*هم خانم‌ها و هم آقایان؟
نه. خانم‌ها در دسته B بودند که اخیرا به دسته A رفته‌ اند.
*باید چه کار کنیم که پیشرفت داشته باشیم؟
در ابتدا فدراسیون باید بیشتر از ما حمایت کند.در ادامه برگزاری اردوهای زیاد،حضور در مسابقات بین المللی ،برگزاری مسابقات لیگ کشوری ،کشف استعدادهای زیاد و مسابقات زیر 18 سال و در نهایت استفاده از دانش مربیان بین المللی.
*سپک‌تاکرا الان چه وضعیتی در سراسر کشور دارد؟
در بخش بانوان، 20 تا از استان‌ها فعال هستند. در آقایان بهتر است. دارند خوب کار می‌کنند. البته ما هم امکانات را در اختیار آنها قرار می دهیم و جالب این است که هیچ استانی نیست که امکانات تا این لحظه از ما دریافت نکرده باشد.    بیشتر روسای هیات‌ها هم خودشان دوست دارند این رشته را. با بودن پول می‌توانیم بیشتر از این هم پیشرفت داشته باشیم.
*این ورزش سالانه به چقدر پول احتیاج دارد تا پویا شود؟
ما یک تقویم ورزشی داریم که با 300 میلیون مشکلاتمان حل می‌شود.
*بودجه مصوب شما چقدر است؟
بودجه مصوب نداریم. فدراسیون انجمن‌های ورزشی یک بودجه‌ای دارد که آن را بر اساس تقویم‌هایی که انجمن‌های مختلف دارند تقسیم می‌کند.
*شما سالی چند تا اعزام دارید؟
ما اگر بخواهیم اعزام داشته باشیم، 4-5 تا داریم. ولی برای مسابقات برون مرزی، زیاد مجوز نمی‌دهند به ما. اما سال آینده برای مسابقات جهانی که در تایلند است می‌رویم. یکی هم مسابقات کشورهای اسلامی و یکی هم مسابقات داخل سالن آسیایی است که می‌رویم.
*پس در دو سال آینده شما فقط سه تا اعزام دارید؟
اعزام می‌توانیم داشته باشیم. مثلا الان در فرانسه مسابقه بود اما مجوز ندادند. آلمان و سوئیس هم هست که اعزام نداریم.
*اگر با شما درست کار شود و در مسابقات مختلف شرکت کنید، در بازی‌های آسیایی 2014 چند تا مدال می‌توانید بگیرید؟ اصلا می‌توانید مدال بگیرید؟
بله می‌توانیم مدال بگیریم. در مسابقات ساحلی و داخل سالن صد در صد مدال می‌آوریم.. در مسابقات داخل سالن 2009 ویتنام برنز گرفتیم. متاسفانه به فعالیت‌های ما کم توجهی می‌شود.به امید خدا و با برنامه ریزی می توانیم در بازی های آسیایی موفق باشیم.
*آیا پتانسیل فدراسیون شدن را دارید؟
بله.ما فعالیت بیشتری نه تنها از بسیاری انجمن ها داریم بلکه از بسیاری فدراسیون ها  هم بیشتر کار و تلاش می کنیم.عملکرد ما در فدراسیون انجمن های ورزشی مشخص است.ما این‌قدر کار می‌کنیم که خودشان بیایند ما را فدراسیون کنند. یک طوری کار می‌کنیم که لیاقت فدراسیون شدن را داشته باشیم.
*آیا در انجمن از سیستم خاصی پیروی می کنید؟
بله.ما در انجمن هیات رییسه،نایب رییس آقایان و بانوان،کمیته فنی،دبیر و کلیه کمیته ها در دو بخش آقایان و بانوان را داریم که همگی با قدرت کار می کنند.جالب این است که بگویم در حال حاضر در بسیاری از استان ها ی کشور کمیته ای ما فعالیت استانی خوبی دارند و از نخبگان انها در کمیته ای انجمن استفاده شده.
*انجمن از چه امکاناتی برای رشد سپک تاکرا در کشور استفاده می کند؟
در حال حاضر کمپ تیم های ملی را در مجموعه ورزشی یاس در غرب شهر تهران آماده داریم.این مجموعه تمامی امکانات لازم اعم از سالن تمرین و بدنسازی،خوابگاه،استخر و سونا و غیره را دارا است و حتی بهرام افشار زاده دبیر کل کمیته ملی المپیک در بازدیدی که از این مجموعه داشت آن را برای سایر رشته ها نیز بسیار مناسب خواند.همچنین توپ آموزشی و تور را در ایران تولید کردیم تا از واردات بی نیاز شویم.
*سخن آخر
باید از شما که این وقت را در اختیار من و خانواده سپک تاکرا در کشور قرار دادید تشکر کنم.در آخر باید کمال تشکر را از حمایت های آقایان محمدعلیپور رییس فدراسیون انجمن های ورزشی ،بهرام افشار زاده دبیر کل کمیته ملی المپیک ج.ا.اعلی فولادی راد برادر خوبم و دبیر انجمن ،دلبری شهردار قم،طلوعی شهردار منطقه 5 تهران،مهدی رضایی،محمد مرادی و پیام شیر علی مربیان جوان و موفق کشور،حسن رحمتیان و تمامی عزیزان در فدراسیون انجمن های ورزشی و انجمن سپک تاکرا که در همه حال یار و یاور این رشته بوده اند.

 

 

43 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =