۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۴۱

روز گذشته سومین وزیر آموزش‌وپرورش محمود احمدی‌نژاد به ساختمان این وزارتخانه رفت تا پس از نزدیک به 100 روز، صندلی وزیر را پر کند.

هادی نیلی: حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر جدید آموزش‌وپرورش با یک دسته‌گل از سوی علیرضا علی‌احمدی، وزیر سابق این وزارتخانه و تعداد زیادی پارچه‌نوشته‌های تبریک که از طبقه اول وزارتخانه تا طبقه چهارم و دفتر وزارتی را پوشانده بود، استقبال شد.

 او که اصرار داشت مراسم روز گذشته، «مراسم معارفه» نبوده و «این مراسم هفته آینده با حضور احمدی‌نژاد برگزار می‌شود»، در این مراسم وعده داد که تلاش می‌کند مرجعیت اجتماعی معلمان اعاده شود، حاشیه‌ها از آموزش‌وپرورش دور شوند و طرح ساماندهی نیروی انسانی در وزارتخانه متبوعش اجرا شود. در همین مراسم علی‌احمدی نیز خبر داد: از روز اول هم بنا نداشتم به آموزش‌وپرورش بیایم. او وعده داد که به آموزش‌وپرورش، مشورت بدهد.

حاجی‌بابایی گفت: در کسب مسئولیت در آموزش‌وپرورش برای بنده، اما و اگر‌های فراوان وجود داشت. بسیاری می‌گفتند که تو در مجلس در مقام بالاتر پرسش‌گربودن قرار داری، در حالی که اگر وزیر شوی، باید پاسخگو باشی. اما بنده آموزش‌وپرورش را با عشق انتخاب کردم و برایم مهم نبود که وقتی در این مسئولیت قرار می‌گیرم با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوم.

دهمین وزیر آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی گفت: دوست دارم آبروی کسب شده‌ام را در مجلس در آموزش‌وپرورش هزینه کنم. به آموزش‌وپرورش نیامده‌ام که در یک سایه امن قرار گیرم.

سومین وزیر برای وزارتخانه پر دردسر
صبح روز اول مهر، زنگ آغاز سال تحصیلی در حالی در بیش از 120 هزار مدرسه کشور نواخته شد که صندلی وزیر آموزش‌وپرورش در دولت خالی بود. این سومین سالی بود که این زنگ، بدون حضور وزیر این وزارتخانه نواخته شد. در جلسه رأی اعتماد کابینه دهم، نمایندگان به سوسن کشاورز، گزینه پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت آموزش‌وپرورش رأی اعتماد ندادند و این وزارتخانه تا صبح روز گذشته با سرپرستی رمضان محسن‌پور معاون حقوقی و پارلمانی پیشین این وزارتخانه اداره می‌شد.

کمتر از هفت ماه از صدارت علی‌رضا علی‌احمدی بر وزارت آموزش‌وپرورش نگذشته بود که ۸۲ نماینده طرح استیضاح او را تقدیم هیأت‌رئیسه کردند. استیضاح‌کنندگان، علی‌احمدی را به «بی‌تدبیری محض» متهم کردند و در طرح خود نوشتند: «حداقل ۹۰ درصد از قشر فرهنگیان از نامبرده ناراضی هستند».

او شاید با توجه به ملاحظه نمایندگان مجلس درباره از اکثریت افتادن کابینه و لزوم رأی‌اعتمادگرفتن کل دولت، توانست از خوان استیضاح بگذرد اما اعتراض به عملکرد او در مجلس و در میان فرهنگیان از رمق نیفتاد. شاید همین نارضایتی‌ها بود که باعث شد محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم به فکر جانشینی برای او در وزارت آموزش‌وپرورش بیفتد. رئیس دولت دهم سوسن کشاورز را برای این سمت به مجلس هشتم پیشنهاد کرد تا شاید برای دومین بار در تاریخ این وزارتخانه، سکان آموزش‌وپرورش به دست یک زن سپرده شود. با این حال او نتوانست نمایندگان مجلس را درباره قابلیت‌ها و صلاحیتش برای اداره یکی از فراگیرترین و البته پرمشکل‌ترین وزارتخانه‌ها قانع کند. به این ترتیب برای بار سوم این وزارتخانه سال تحصیلی را بدون وزیر آغاز کرد.

سال تحصیلی بالاخره شروع شد
سال کاری وزارت آموزش‌وپرورش و 117 سازمان و منطقه تابع آن که به طور معمول از ابتدای مهر آغاز می‌شود، عملاً از روز گذشته و با استقرار وزیر در اتاقش شروع شد. پرداخت سرانه مدارس و دانش‌آموزی، جابه‌جایی و نقل و انتقالات مدیران، ارائه و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی تهیه‌شده، اجرای دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی و ده‌ها مورد دیگر از برنامه‌هایی است که مدیران آموزش‌وپرورش در فصل سوم سال به آن دلمشغولند و بدون حضور وزیر، این تصمیم‌ها و برنامه‌ها به شکلی استوار و خاطرجمع گرفته نمی‌شدند.

به‌این‌ترتیب تکلیف بیش از 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و حدود یک میلیون و 100 هزار فرهنگی رسمی و بیش از 50 هزار معلم حق‌التدریس که در بیش از 120 هزار مدرسه روزگار می‌گذرانند، اکنون منتظر تصمیم‌ها و برنامه‌های سومین وزیر آموزش‌وپرورش هستند.

هرچند وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌های‌ گذشته بارها و بارها دستخوش تغییر و تحولات بوده اما در دولت محمود احمدی‌نژاد تشتت در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه به اوج خود رسیده است. تغییر محمود فرشیدی بعد از دو سال و اداره شدن این وزارتخانه با سرپرستی علی‌احمدی و وزارت یک سال و نیمه او در این حوزه، تنها فرصتی برای آشنایی آنها با وزارت آموزش‌وپرورش بود؛ طوری که علی‌احمدی در اجلاس رؤسای آموزش‌وپرورش که درست در روز تنفیذ احمدی‌نژاد برگزار شد، خود اذعان کرد که در مدت زمان وزارتش، تنها در پی رفع کسری بودجه مزمن این وزارتخانه بوده و فرصت پرداختن به مسائل آموزشی را نداشته است.

چالش‌ها برای آقای وزیر
امیر طاهرخانی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبر یادآوری می‌کند: در حال حاضر هم فرهنگیان و هم وزارتخانه دچار مشکلات متعددی است. نزدیک به 18 میلیون نفر از مردم به نحوی با این وزارتخانه سروکار دارند ولی این‌طور نسبت به آن بی‌مهری می‌شود و این مایه تأسف است. وضعیت نگران‌کننده‌ای است و با این حال به نظر نمی‌رسد آقای احمدی‌نژاد اهتمامی به حل مسائل این وزارتخانه داشته باشد. البته که تولید و صنعت مهم است ولی آموزش‌وپرورش هم از امور زیربنایی مملکت است و اگر به آن توجه نشود، ضایعاتش حتمی است.

طاهرخانی معتقد است: چهارسال گذشته در دولت نهم از دست رفته است و هر وزیری هم که در این وزارتخانه بر سر کار بیاید، ابتدا باید این سال‌های از دست رفته را جبران کند و به‌همین‌خاطر کار دشواری در پیش دارد.

شیرزاد عبداللهی، کارشناس امور آموزشی، به روزنامه خبر می‌گوید: در این مدنی که آموزش‌وپرورش وزیر نداشته و با سرپرست اداره شده است، مدیران دچار بلاتکلیفی شده‌اند و مسائل بر اساس روزمرگی حل و فصل می‌شدند. همین مسئله در حال حاضر برای وزارت آموزش‌وپرورش اتفاق افتاده و این وزارتخانه را به حال تعلیق در آورده است.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش برای دولت دهم در اولویت نیست، یادآوری می‌کند: وزارت آموزش‌وپرورش یک وزارتخانه فرسوده و بیمار است که از لحاظ فرم و محتوا دارای مشکل است و هرچه زودتر باید فکری به حالش کرد.

برنامه‌محوری با این برنامه‌های کلی؟
وزیر جدید آموزش‌وپرورش که سابقه 14سال نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد، برای جلسه رأی اعتماد همکاران سابق خود در مجلس هشتم، برنامه‌ای 12صفحه‌ای بین نمایندگان توزیع کرده بود که در این 12صفحه، با ذکر فرازهایی از وصیت‌نامه امام خمینی و همین طور بیانات رهبری، رئوس برنامه‌های خود برای وزارت آموزش‌وپرورش را در قالب عبارت‌هایی کلی مطرح کرده بود.

با این حال حاجی‌بابایی روز گذشته با اذعان به این که آموزش‌وپرورش نیاز به یک تحول اساسی هم در سیاست‌های کلی و هم در محورهای اجرایی دارد، گفت: سیاست‌های کلی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش توسط مقام معظم رهبری در قالب برنامه پنجم توسعه و بر اساس سه محور دانش، مهارت و تربیت اعلام شد.

برنامه‌های اصلی اینجانب در وزارت آموزش‌وپرورش نیز بر اساس همین سه محور تدوین شده است. برای تحقق این اهداف ما در آموزش‌وپرورش نیازمند یک نقشه راه هستیم که تدوین فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، سند برنامه درسی ملی و سند ملی آموزش‌وپرورش از گام‌های اساسی است که در این زمینه برداشته شده و باید نهایی و مصوب شود.

او با وجود کلی‌بودن برنامه‌هایی که ارائه کرده است، تأکید کرد: آموزش‌وپرورش باید برنامه‌محور باشد تا هر کس که وزیر شد و مسئولیتی در آموزش‌وپرورش بر عهده گرفت، همان برنامه‌ها را ادامه دهد.

در همین حال شیرزاد عبداللهی درباره توان محقق‌شدن همه این ایده‌آل‌های مطرح در برنامه‌های حاجی‌بابایی برای وزارت آموزش‌وپرورش تردید دارد. او در این باره به «خبر» می‌گوید: این برنامه‌های کلی، اجازه سنجیدن توفیق حاجی‌بابایی در محقق‌کردن این برنامه‌ها را در پایان دوره وزارتش نمی‌دهد.

با این حال این کارشناس آموزشی ابراز امیدواری می‌کند که بخش‌های دست‌یافتنی‌تر و ملموس‌تر این برنامه‌ها، مانند اجرای مصوبات مجلس، در دوره وزارت حاجی‌بابایی محقق شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای حاجی بابایی خود معلم است و با درد و مشکلات آموزش و پرورش کاملا آشنایی دارد و درتمامی مسئولیت های آن بوده است انشاالاه موفق باشد.
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    0 0
    برای این مذیر شایسته کشور از صمیم قلب آرزوی موفقیت داریم.