مهر نوشت:

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا در مواجه با مصیبت‌ها از خداوند شکوه‌ای نکرد و اگر حوادث عاشورا را مرور کنیم چیزی جز رضایت امام حسین(ع) نمی‌بینیم.

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی شامگاه شنبه در جمع عزاداران حسینی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه مبحث بررسی سیمای امام حسین(ع) در کلام ائمه معصومین(ع) ابراز داشت: تمام خوبی‌ها در خصلت کرامت گنجانده شده و اهل بیت(ع) خاندان کرامت هستند و در روایات آمده، حسین بن علی(ع) معلم کرامت و جوانمردی است.

وی عنوان کرد: کرامت چشمه‌ای است که اگر در انسان جاری شود، قول، رزق، نگاه و تمام اعمال و رفتار آدمی کریمانه می‌شود.

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: قرآن می‌فرماید کافران فکر نکنند وقتی به آنها مهلت داده می‌شود دوستشان داریم و انسان نباید سفره دل خود را پیش مردم باز کند و از خداوند در مشکلات گله و شکایت کند.

امام حسین(ع) اکرم الناس است

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه انسان می‌تواند با خداوند درد و دل کند اما نباید از خدا شکایت کرد افزود: امام حسین(ع) در روز عاشورا از خداوند شکایتی نکرد و اگر حوادث عاشورا را مرور کنیم چیزی جز رضایت امام حسین(ع) نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) اکرم الناس است چرا که هیچ‌گاه در سختی‌ها و مشکلات شکوه نکرد اظهار داشت: در روایت آمده، کریم کسی است بدون آنکه دست نیاز به او دراز کنیم او خودش کمک می‌کند و افراد زیادی در تاریخ وجود داشتند که نزد امام حسین(ع) می‌آمدند و از ایشان طلب یاری می‌کردند و امام حسین(ع) نیز بدون هیچ محدودیتی به آن‌ها کمک می‌کرد اما به آن‌ها می‌فرمود اگر در زندگی گرفتار شدید سراغ افراد بی‌دین نروید.

فرو بردن خشم، خوش اخلاقی و پوشیدن نگاه از نامحرم از نشانه‌های انسان کریم است

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: در روایات آمده است که سه چیز نشانه کرامت است که یکی از آن‌ها خوش اخلاقی و اخلاق نیکو است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه از دیگر نشانه‌های کرامت در روایات، فرو بردن خشم و بخشیدن است ابراز داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های انسان کریم فرو بردن چشم از نامحرم است و انسان کریم به خود اجازه نمی‌دهد که به ناموس دیگران نگاه کند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: انسان کریم دگر گرا، اهل بخشش و گذشت است و نگاه خود را از حرام می‌بندد و اهل شکوه به خدا نیست که این ویژگی‌ها باعث خواهد شد تا انسان زیر بار ظلم نرود.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در برابر حربن یزید ریاحی خشم خود را فرو برد و او را بخشید و با دست خود در لحظه شهادتش به بالین او حاضر شد افزود: اگر افراد بتوانند خشم خود را فرو ببرند دعواهای خانوادگی به حداقل خود خواهد رسید، چرا که منشاء تمام دعوا‌ها و قتل‌ها عدم کنترل خشم است.

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: در صحنه کربلا کسی جرأت مبارزه فردی با سیدالشهداء(ع) را نداشت، اما فردی از شام که‌شناختی از اهل بیت(ع) نداشت به جنگ تن به تن با امام حسین(ع) آمد که در‌‌‌ همان لحظه اول امام او ا مضروب کرد و وقتی بالای سرش آمد به او فرمود می‌خواهی بگویم به کمکت بیایند و زخمت را مرهم گذارند.

دین هر کس به اندازه کرامت او است

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: در روایت داریم دین هر کس به اندازه کرامت او است که باید در زندگی سعی کنیم کردار و گفتارمان کرامانه باشد.

وی ادامه داد: اغلب کسانی که خواستند در روز عاشورا اذن میدان بگیرند و به جنگ با لشکر عمر سعد بروند امام حسین(ع) به آن‌ها می‌گفت که برگردید و با اصرار اصحاب به آن‌ها اجازه میدان می‌داد.

ملائکه آسمان از صبر امام حسین(ع) در روز عاشورا تعجب کردند

استاد حوزه علمیه قم گفت: ملائکه آسمان از صبر امام حسین(ع) در روز عاشورا تعجب کردند و امام نسبت به همه اصحابش صبورانه رفتار کرد و حتی به عمر سعد فرمود، اگر این جنگ را کنار بگذاری باغی که مدینه دارم را رایگان به تو خواهم داد.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه اهل بیت(ع) معدن رسالت هستند، افزود: این بدان معنا است که ائمه(ع) رسالت خداوند را گسترش دادند و خداوند نیز به پیامبر(ص) فرمود، اگر علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی نکنی رسالتت را انجام نداده‌ای.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    خوب است