بدنبال تعرض یک فروند پهپاد آمریکایی به خاک جمهوری اسلامی ایران و هشدار نیروهای کشورمان به این پرنده و فرار آن از موقعیت، موضوع پرنده بدون سرنشین در مرزهای جنوبی بار دیگر مورد توجه قرار گرفت

به گزارش خبر آنلاین، درپی واکنش قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در
مناطق جنوبی این موضوع در روزهای اخیر به یکی ازموضوعات مهم خبری تبدیل شده است اما نکته مهمتر واکنش مقامات دو طرف به این واقعه است.
 
 فرمانده کل سپاه : جنگنده‌های سپاه به وظیفه خود عمل کردند
سردار جعفری درحاشیه مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم در خصوص تعرض پهپاد آمریکایی به فضای کشورمان، گفت: یکی از پهپادهای دشمن به صورت اشتباه و یا عمدی وارد منطقه خلیج فارس و منطقه FIR که منطقه ممنوعه پروازی بود، شد و سیستم‌های پدافند جمهوری اسلامی و جنگنده‌های سپاه که وظیفه مقابله را داشتند، به وظیفه خود عمل کردند. اگر باز هم این اتفاق بیافتد چنین حرکتی از طرف ایران انجام می‌شود.

 فرمانده هوا فضای سپاه: هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد فضای ایران شده بود
سردار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه نیز در حاشیه مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم در جمع خبرنگاران گفت: هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد سواحل جنوبی استان بوشهر و فضای ایران شده بود که با عکس العمل به موقع جنگنده‌های سپاه مواجه شد. وی با بیان اینکه این هواپیما از مدل NQ1 است، گفت: طبق گزارش آمریکایی‌ها این هواپیما وظیفه جمع آوری اطلاعات و همان جاسوسی را دارد. وی تاکید کرد: این هواپیما مشغول پرسه زدن در اطراف جزیره خارک بود، و ما فکر می‌کنیم علاوه بر اهداف نظامی در حال جمع آوری اطلاعات جزیره خارک و تردد نفت کش‌ها بوده است.
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه ادامه داد: قبلا هم این هواپیماها وارد منطقه FIRشده بودند و به آنها اخطار داده بودیم که این بار اخطار شدید‌تری دادیم.وی ادامه داد: ما از منافع ملی خود کوتاه نمی‌آییم که اگر دشمن از خطوط قرمزمان عبور کند و این قضیه تکرار شود شدیدتر برخورد می‌کنیم.
حاجی‌زاده با تائید شلیک به این پهپاد گفت: ما شلیک هم کردیم که اخطار بود و اگر آنها توجه نکنند ممکن است اقدامات و پاسخ شدیدتری ببینند. وی در خصوص همزمانی انتخابات آمریکا و مقابله با پهپاد آمریکایی‌گفت: اگر لاشه آن در اختیار ما بود آن را رسانه‌ای می‌کردیم اما ما به وظیفه خود عمل کردیم و کاری که انجام دهیم شجاعت اعلام آن را نیز داریم.
 
سردار جزایری: به هرگونه تجاوز با قاطعیت پاسخ می‌دهیم
معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.
در پی ادعای پنتاگون مبنی بر اینکه جنگنده‌های ایران به سوی یک پهپاد آمریکایی که بر فراز خلیج فارس پرواز داشت شلیک کرده است؛ سردار سید مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در این باره گفت: مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.وی تصریح کرد: چنانچه هرگونه پرنده بیگانه‌ای بخواهد وارد فضای کشورمان شود نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد.
 
سردار جزایری: هرگونه تجاوز را با قاطعیت پاسخ می‌دهیم
معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.
در پی ادعای پنتاگون مبنی بر اینکه جنگنده‌های ایران به سوی یک پهپاد آمریکایی که بر فراز خلیج فارس پرواز داشت شلیک کرده است؛ سردار سید مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در این باره گفت: مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.وی تصریح کرد: چنانچه هرگونه پرنده بیگانه‌ای بخواهد وارد فضای کشورمان شود نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد.
 
واکنش پنتاگون:هواپیمای بدون سرنشین بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است
 وزارت دفاع آمریکا در اولین واکنش به عکس العمل نیروهای مسلح کشورمان به هواپیمای بدون سرنشین این کشور اعلام کرد که هفته پیش دو جنگنده ایرانی به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز خلیج فارس شلیک کرده‌اند. پنتاگون اعلام کرد هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده است.
 
شبکه «‌سی‌ان‌ان» آمریکا در خبری اعلام کرد که هفته گذشته دو جنگنده سوخو 25 ایران به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز خلیج فارس شلیک کردند.سی‌ان‌ان در ادامه به نقل از یک مقام آمریکایی افزود که این هواپیمای بدون سرنشین بر فرار حریم هوایی بین‌المللی کویت پرواز می‌کرد و در حال انجام فعالیت‌های شناسایی عادی خود بود. این شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد اگر چه شلیک جنگنده‌های ایرانی به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی برخورد نکرده اما نگرانی وزارت دفاع آمریکا را برانگیخته است.

همچنین دو مقام آمریکایی اعلام کردند این دو جنگنده سوخوی 25 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند البته سی‌ان‌ان اعلام نکرد چگونه متوجه شده که این جنگنده‌ها متعلق به سپاه بوده است.
دولت اوباما این حادثه را که چند روز پیش از انتخابات آمریکا روی داده فاش نکرده است اگر چه سه مقام برجسته آمریکایی بروز این حادثه را تایید کرده‌اند.سی‌ان‌ان اعلام کرد این مقامات آمریکایی به دلیل حساسیت موضوع خواستند تا نامشان فاش نشود.بر اساس خبر سی‌ان‌ان، فیلمی که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی گرفته، نشان می‌دهد دو جنگنده سوخوی ایران در حال نزدیک شدن به این هواپیما بوده و به سوی آن شلیک کردند.
سی‌ان‌ان  ادامه داد: خلبانان ایرانی به شلیک خود ادامه دادند اما شلیک‌های آنان به هواپیمای بدون سرنشین برخورد نکرد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا به این اقدام ایران اعتراض کرده اما هیچگونه پاسخی از ایران دریافت نکرده است.
 
نکته: این اقدام در حالی در منطقه استراتژیک خلیج فارس صورت گرفت که قبل از این واقعه دو مسئله تاثیر گذار بر نگرش ایران و آمریکا به همدیگر در عرصه منطقه ای به عنوان عناصر دخیل در منازعات آتی انجام پذیرفت که یکی پرواز پهپاد ایوب بر فراز سرزمین های اشغالی بود که تبعات بسیاری در معادلات امنیتی منطقه داشته و دیگری موضوع افتتاح منطقه پنجم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بندر لنگه است که می توان این اقدام واشنگتن را اولین محک طرف مقابل به این اقدام مهم ایران برشمرد.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Reza IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    14 3
    بهتر اشت متن اخبار بوسیله افراد آگاه و متخصص در زمینه همان خبر ویرایش یا مورد تحلیل قرار گیرد. در خبر فوق گزارشگر عنوان مینماید که سی ان ان چگونه متوجه شده که سوخو 25 متعلق به سپاه پاسداران بوده است. در این زمینه میبایست توجه نمود که تنها کشوری که در حاشیه خلیج فارس دارای هواپیمای سوخو 25 است ایران میباشد ودر ایران این هواپیما تنها در اختیار نیروی هوایی سپاه پاسداران میباشد.این نکته ای است که سی ان ان میداند ولی متاسفانه راوی اخبار ما از آن بی اطلاع است؟
  • فرزاد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    19 4
    اسلام پیروز است.همین و بس...
  • ايراني اصيل IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    23 2
    جداي از هر گونه گرايش سياسي بايد بگم كه افتخار ميكنم كشورم ايران به توان دفاعي قابل قبولي رسيده كه ميتونه امنيت مرزي كشور را با تمام قدرت كنترل كنه. تجاوز به خاك پاك ايران زمين در هر شرايطي بايد پاسخ داده بشه.
    • هادی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
      13 6
      من هم افتخار می کنم ولی یادتون نره که این هواپیما بدون سرنشین بوده و بدون مهمات . ولی سوال اینجاست که ما درمقابل هواپیماهای با سرنشین و با مهمات هم توان مقابله رو داریم؟ من امیدوارنم که داشته باشیم
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    23 1
    درود بر شما . دمتون گرم . بزنین بترکونین ...
  • سعید IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    3 22
    خدا رو شکر که منهدم نشده که اگه می شد خیلی بد می شد.
    • علیا IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      2 0
      کاش منفجر میشد. اونوقت ادعای مسئولان آمریکایی بر این مبنا که این هواپیما در آب های آزاد مورد تهاجم قرار گرفته پوچی خودش رو نشون میداد. در ضمن مطمئنا این شلیک برای انهدام نبوده. چون وقتی یه هواپیمای رادار گریز رو میتونیم شناسایی کنیم اونهم هواپیمایی نسبتا کند. چطور نمیتونیم با جنگنده هامون منهدمش کنیم؟؟؟؟؟؟ و در آخر اینکه حالا به فرض منهدم میشد. به غنیمت گرفتن آر کیو 170 که مهم تر از انهدام یه ان کیو 1 هست. مثل این میمونه که یه مقام مهم از یه کشور رو به اسارت بگیری یا اینکه یه ارتشی از همون کشور رو بکشی. آرکیو 170 در مقابل ان کیو 1 مثل همون مقام ارشد در مقابل یه نظامی عادی هست. و غنیمت گرتن در مقابل انهدام هم مثل اسیر گرفتن در مقابل کشتنه.
  • حسنی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    7 1
    تا 10 سال دیگه تکنولوژی هوش مصنوعی در تسلیحات برتری آور است باید به آن سمت برویم