پیروز مجتهدزاده پیامدهای حمله به سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

پیروز مجتهدزاده، در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر منطقه، در پاسخ به سوالی با این عنوان که:"آیا با انتخاب رئیس جمهور تغییری در وضعیت سوریه رخ خواهد داد؟" گفت: تغییری در معادلۀ سوریه رخ نخواهد داد، مگر اینکه از طرقی که برای حل این بحران در نظر گرفته شده، تغییری حاصل شود.
مجتهدزاده افزود: آمریکا در مورد سوریه دستپاچه است و حتی به ترکیه می گوید که یک قدم جلوتر نرود چرا که جنگ دامن گیر سایر کشورها می شود. بحران سوریه یک کیلومتر از مرز سوریه عبور کند، همۀ کشورها دستخوش بحران می شوند. اردن هاشمی در مرز خطر قرار دارد، کشوری که عصای دست آمریکا و اسراییل است. لبنان به آب خوردنی به دست حزب الله می افتد. از همه مهمتر امنیت اسراییل به خطر می افتد، از این رو آمریکا به هیچ وجه وارد بحران دیگری نمی شود.
مجتهدزاده افزود: آمریکا تلاش می کند تجربۀ لیبی در سوریه تکرار نشود، برای اینست که نتیجۀ مشابه حاصل نشود. سوریه بسیار خطرناک تر از لیبی است. لیبی با کشورهای حساسی مثل اسراییل، اردن، لبنان همسایه نیست، در حالیکه سوریه کلید این چند کشور حساس است. اینست که آنها به هیچ وجه وارد جنگ نمی شوند. شما دیدید زمانی که ترکیه زمانی عزم کرد عصبانیت خود را به سوریه نشان دهد، دبیر کل ناتو در عین حمایت از ترکیه، استفاده از هر گونه گزینۀ نظامی را منتفی دانست و حتی هشدار داد. براساس شرایط موجود من فکر نمی کنم تلاش بر این باشد که افتضاح سوریه از مرزهای سوریه عبور کند. برای پایان دادن به این وضعیت بسیار اسفناک راهی نمانده است جز همانی که کوفی عنان مجبور شد و نتوانست انجام دهد و هم اکنون آقای براهیمی در تلاش برای انجام آنست. 

26349
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =