۰ نفر
۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰

ممنوعیت صادرات برخی کالا ها در فضای اقتصاد ایران خبرساز شده است.

محمد هیراد حاتمی:

« صادرات 50 قلم کالا ممنوع شد » تیتر این خبر کوتاه بود اما حکایت از یک تصمیم خبرساز در اقتصاد پر خبر این روزهای ایران داشت. داستان از این قرار بود که  سیدجواد تقوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان  نامه‌ای را به حمید صافدل رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کرد که در آن فهرست 50 گانه‌ای از کالاها اعلام شد که صادرات آنها ممنوع است.

چند ساعت پس از انتشار این نامه خبر دیگری نیز منتشر شد که بر اساس آن و با اعلام ممنوعیت صادرات تخم مرغ   فهرست کالا هایی که صادرات آنان ممنوع شده است را کامل کرد. بر این اساس و به دنبال فهرستی متشکل از 50 کالا  کهاز سوی حمایت برای ممنوع شدن صادرات آنها به سازمان توسعه تجارت ابلاغ شد  دو کالای دیگر نیز به این فهرست افزوده شد.
بنابراین تخم مرغ نطفه و تخم مرغ خوراکی نیز به فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی اضافه شد. این در حالی بود که سالانه بیش از 65 میلیون تن تخم مرغ در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید سالانه 850 هزار تن دهمین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می‌شود و جزو کشورهایی است که 85 درصد تولید جهانی تخم مرغ را در اختیار دارد.

درست در روزی که اخبار مربوط به ممنوعیت اقلام صادراتی در رسانه ها منتشر شده بود رییس اتاق بازرگانی تهران در بازدید خود از غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات طی گفت و گویی اعلام کرد که هر گونه محدودیت برای صادرات به صلاح نیست. ( اینجا )

به دنبال اظهارات رییس اتاق بازرگانی تهران، محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در غروب چهارشنبه 10 آبان در یک نشست خبری جمع و جور تشریح کرد که بخش خصوصی نسبت به ممنوعیت صادرات 52 کالا چه دیدگاهی دارد. (اینجا )  

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، توجه به ریشه مشکلات و ارائه راه‌کارهای اساسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «باید ریشه بیماری را شناسایی کرده و اجازه ندهیم که مشغول‌شدن به شاخه‌ها ما را از درمان اصل موضوع غافل کند» او حتی به صراحت عنوان کرد که در رابطه با ممنوعیت صادرات 52 کالا هیچ گونه مشورتی با فعالان اقتصادی صورت نگرفته است. ( اینجا )  به دنبال محمد نهاوندیان به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران برخی دیگر از فعالان بخش خصوصی به ممنوعیت صادرات 52 اقلام واکنش نشان دادند که از میان آنها می توان به عبدالرحمان سلیمانی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد که با نوشتن یادداشتی به نقد ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا پرداخت. همچنین اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در واکنش به ممنوعیت صادرات برخی کالا ها گفت که دولت با این بخشنامه به طور قطع بازارهای صادراتی ایران را که پس از سال ها تلاش به دست آمده از بین خواهد برد. ( اینجا )

در حالیکه واکنش فعالان اقتصادی به ممنوعیت 52 کالای صادراتی وجود داشت خبری در رابطه با لغو ممنوعیت صادرات تخم مرغ انتشار پیدا کرد. ( اینجا )  

« صادرات » طی روزهایی که از آبان سال جاری گذشته است با ممنوعیت همراه شده و این به عنوان دغدغه فعالان اقتصادی مطرح است؛ هر چند برخی از آنان اعتقاد دارند در میان اقلام صادراتی ممنوع شده برخی کالا ها به درستی انتخاب شده است اما در مجموع رضایت از این حرکت نزد فعالان بخش خصوصی مشاهده نمی شود. جملگی آنان طی هفته گذشته در آسانسور های اتاق بازرگانی ایران نیز به نقد این اقدام پرداختند.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    23 2
    در هفته پيش با اعلام خبر ممنوعيت صادرات چند روزي تخم مرغ كيلويي 700 تومان در بازار كاهش پيدا كرد ولي باز با قوت گرفتن باز شدن مرز ها قيمت ها بالا رفت مرغداران با گرفتن ارز دولتي ارزان قيمت براي واردات دان مرغ سرمايه ملي را در جهت صادرات كه هيج منفعتي جز گراني بازار داخلي براي مصرف كنندگان ندارد بكار گرفته اند و قيمتها تخم مرغ ها را به نرخ ازاد مي فروشند