ایرنا نوشت:

سیستم عامل بومی ایران با نام تجاریˈ زمین ˈ عنوان پروژه مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات و موسسه تحقیقات ارتباطات وفناوری اطلاعات است . این سیستم عامل قرار است به عنوان یک سیستم عامل متن باز به جامعه ارایه شود. به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین این پژوهشگاه آمادگی دارد تا سیستم عامل بومی زمین را در نهادهای اجرایی کشور نصب کند. براساس این گزارش سیستم عامل زمین که در حال حاضر نسخه اول آن آماده نصب و بهره برداری است یک سیستم عامل امن با زیرساخت های لازم به منظور مجازی سازی و رایانش ابری است . این سیستم عامل هم اکنون به عنوان سکوی برخی سرویس های سازمانی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند تولید سیستم عامل نیز در پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات ایجاد شده است که امکان به روز رسانی و بومی سازی متناسب با نیازهای ملی را در هر زمان فراهم خواهد کرد. ˈامیرحسین بروجردیانˈ مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران در این زمینه اظهار داشت: این سیستم عامل برای جامعه متن باز ارایه شده است و در مالکیت نهاد وسازمانی نیست . حلقه اولیه این سیستم عامل با کمک و همیاری بخش خصوصی در کشور راه اندازی شده و با توجه به اینکه این سیستم عامل متن باز است تعداد متخصصان زیادی در آن فعالیت می کنند. وی اظهار داشت: بیش از یک سال است که این پروژه آغاز شده است و این سیستم عامل با حمایت تمامی کاربران قادر خواهد بود تا جایگزین سیستم عامل های مشابه خارجی شود. نخستین نسخه آزمایشی میزبان سیستم عامل بومی با نام کد سرور (SARV Beta 1.0.0) همزمان با روز نرم افزار آزاد در 25 شهریورماه امسال منتشر شد و قرار است تا زمان عرضه نسخه پایدار آن، به طور پیوسته تکمیل می شود.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحيد GB ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    23 1
    ببخشيد ، اين ايكون فيسبوك رو بزنيم ، چي باز مي شه ؟ احتمالا پليس مي ياد دم در .. يه جور لينك مخفي براي اعلام خطره !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    21 3
    خدا رحم کنه . نوشتنش 10 سال طول کشید - تازه همون سیستم عامل لینوکس هست که تغییر دادن و فارسیش کردن . ی باگ پیدا بشه توش احتمالا 1000 سال طول میکشه برطرف بشه . پولهای این قبیل پروژه ها را به چیب ملت واریز بگردان . حساب شبا بدم الهی آمین .
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    22 1
    اینم میشه مثل پروژه لینوکس شریف.کلی هزینه اخرش هم ماست مالی میشه
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    3 3
    سیستم عامل به نرم افزار های در آن محیط اجرا می شوند و اینکه چقدر در کل آن کشور استفاده بشود ارزش داره. الان با این سیستم عامل میشه یک مسنجر ساده داشت؟ یا میشه یه برنامه ایی مثل آفیس ( برنامه های ورد و اکسل و پاورپوینت و...) داشت؟ یک برنامه رایت سی دی ( سی دی برنر ) داره؟ کاوشگر اینترنت ( اکسپلورر) داره؟و...
    • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
      5 1
      همه سیستم عامل های لینوکس این قابلیت ها را داره ولی نمدونم اینا ملت را جیگر فرض کرده اند همین لینوکس هم خارجی که باگ هاش هم همین آمریکایی ها میگیرن حالا دیگه فکر کن چی میشه از قصد توش باگ بذارند کاری که اینها کردند اینه که فقط به زبان فارسی درش آوردن هرچند خوبم ترجمه نشده و نرم افزارهای موردنیاز را اضافه کردن در واقع لینوکس سفارشی شده است هرچند بعید نیست همین چینی ها همینم برامون درآورده باشند.
    • علیرضا IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
      5 0
      دوست گلم تمام مواردی که گفتید برای لینوکس باز نویسیس شندن بصورت کد باز
  • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    6 3
    بهتر نبود به جای اینهمه آیکون پایین آیکون "پیوندها" رو می ذاشنتند؟؟؟؟
  • بهرام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    7 0
    بالاخره من نفهمیدم سیستم عامل بومی کدوم هستش قاصدک یا زمین؟ تکلیف کاربران رو مشخص کنن از کدوم یکی باید استفاده شده
    • شهرام A1 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      0 0
      با تشکر گزینه هیچکدام صحیح است...