خبرگزاری سینمای ایران نوشت:

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی به سوالاتی پیرامون ساماندهی صنوف سینما، برخورد با حوزه هنری در خصوص تحریم فیلم‌ها و فعالیت‌هاش بعد از ریاست در سازمان سینمایی پاسخ داد.

 

جناب آقای شمقدری چندی پیش شما در نامه‌ای دستورالعملی را برای آقای سجادپور طرح کردید در جهت پرداختن به صنوف سینمایی. این امر با توجه به فعالیت هیئت ساماندهی صنوف به چه معناست آیا قرار است هیئت ساماندهی منحل شود، موازی کاری است یا دلیل دیگری دارد توضیح می‌دهید؟ 

ببینید. پیش از این در مجموعه معاونت سینمایی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محلی نداشتیم که ساماندهی صنوف سینمایی را به عهده گیرد لذا پس از انحلال خانه سینما هیئت ساماندهی صنوف تشکیل شد تا به اوضاع صنوف رسیدگی کند، نامه‌ای که به آقای سجادپور زده شد در واقع دستورالعملی است که در حوزه این معاونت یکی از وظایف رسیدگی به امور صنوف سینمایی و همکاری و مشارکت با آنها باشد و آقای سجادپور به عنوان یکی از معاونان سازمان سینمایی این دستوالعمل را در برنامه کاری خود قرار دهد که یکی از فعالیت‌های این معاونت در سازمان سینمایی راه اندازی صنوف قانونمند سینمایی است البته هیئت ساماندهی صنوف چون نزدیک هفت ماه فعالیت‌های مستمری داشتند و کارهای مؤثری هم کرده بودند طبیعی بود که در کنار کار باید می‌بودند و آنها قرار شده است که کمک کنند تا اتفاق ثبت قانونی صنوف سینمایی انشاالله به پایان برسد در واقع هیئت ساماندهی صنوف به نوعی بازوی کمکی در امور صنفی معاونت جدید در سازمان سینمایی هستند.

 

ظاهرا قرار است آئین نامه‌ای در شورای عالی سینما تصویب شود و در این آئین نامه تکلیف فیلم‌هایی که اکران نمی‌شوند و برخی برای اکران آنها کارشکنی می‌کنند روشن می‌شود آیا اینطور است؟ 

برای فیلمی که مجوز اکران می‌گیرد و عده‌ای کارشکنی می‌کنند آئین نامه ای نیاز نداریم زیرا با بحث اکران قوانین جاری کشور و مصوباتی که حکم قانونی دارد برای اکران مسیری تعریف شده که ابتدا مجوز نمایش می‌دهند و با همکاری صنوف سینمایی نسبت به اکران آن اقدام می‌شود این یک فرایندی قانونمند است که در حال اجراست و ممکن است که برخی‌ها خلل ایجاد کنند.

 

در این فرایند طبیعی است که هرکسی می‌تواند خلل ایجاد کند کافی است مقابل یک حرکتی سد شوند و خلل ایجاد می شود. اما این به معنای این نیست که ما برای اکران بخواهیم آئین نامه جدیدی بگذاریم زیرا نیازی نداریم چون بند بند همه چیز قانونمند و مشخص است. اگر آئین نامه و دستوالعمل جدیدی قرار باشد صادر شود ناظر به رفتارهای غیر قانونی است که از ناحیه بعضی‌ها ممکن است سر بزند و ممکن است آئین‌نامه و دستورالعمل جدیدی بخواهد صادر شود که درحال حاضر نه چنین چیزی هست نه بحثی در مورد آن شده است. آن چیزی که در شورای عالی سینما قرار بود بحث شود این بود که اگر آقای خاموشی در جلسه شورای عالی سینما حضور پیدا می‌کرد قرار بود از ایشان توضیح بخواهیم که کار حوزه هنری در مورد اکران فیلم‌ها به چه معناست، اما  آقای خاموشی هیچ وقت در جلسات حضور پیدا نکرد.

 

فیلم‌هایی که خود شما به آنها موافقت اصولی دادید و متعلق به حوزه هنری است همچنان پروانه ساخت نگرفته‌اند و شما خودتان از شورای پروانه ساخت خواستید که دخالتی در این امر نکنند. در حال حاضر این فیلم‌ها در چه مرحله‌ای هستند؟  

من فقط گفتم در خصوص فیلمنامه‌ها و محتوای آن ورود نکنند، اما طبیعی است دیگر موارد باید قانونی اقدام شود. در نهایت پروانه ساخت را صادر یعنی راجع به موضوع و محتوای فیلم‌ها شورای پروانه ساخت ورود پیدا نکند ضمن اینکه سه کاری که عنوان شد در همان مقطع فیلمنامه نداشت و یکی هم که فیلمنامه داشت فیلمنامه آن را نفرستادند، لذا ما مسئولیت محتوایی و موضوعی کارها را برعهده حوزه هنری گذاشتیم اما در مورد شرایط قانونی دیگر، شورا موظف است کارش را انجام دهد. تا این لحظه هم خبر دارم که هنوز پرونده آن چهار فیلم کامل نشده که شورا بخواهد پروانه ساختی را صادر کند.

 

استقرار سازمان سینمایی تا پایان دولت صورت خواهد گرفت؟ آیا این نگرانی وجود دارد ریاست بعدی سازمان سینمایی به روند استقرار آن نپردازد؟ 

استقرار سازمان سینمایی زمان می‌برد. ساده‌ترین بخش استقرار این است که ما نیروهای جدید و فضای اداری جدید می‌خواهیم. سازمان سینمایی ساختار و موقعیت جدیدی است و برای مدیر سینمایی شرایط بهتری دارد تا معاونت سینمایی. لذا هر فردی که عهده‌دار ریاست سازمان سینمایی شود قطعاً برای استقرار سازمان سینمایی تلاش می‌کند. مثل اینکه ما پیکان را گذاشتیم کنار و یک بنز زیر پای مدیر بعدی گذاشتیم زیرا ردیف بودجه مستقل دارد که در چارچوب مأموریت‌های رئیس سازمان سینمایی این بودجه تعریف می‌شود این یکی از تفاوت‌هایی است که سازمان با معاونت دارد، دوم اینکه سازمان سینمایی سیستم چابک تری پیدا می‌کند.

 

اساسنامه خانه سینما که ریاست جمهوری از آن صحبت کرد در کدام مرحله است؟ 

همین قدر خبر داریم که قرار است اساسنامه را تنظیم کنند اما خبر نداریم اساسنامه تنظیم شد یا نه، خوب بالاخره آنهایی از خانه سینما که بیرون آمدند یک جایی را می‌خواستند که در آن خانه‌شان را برپا کنند، به خاطر همین خانه‌شان را در حوزه هنری برپا کردند.


بعد از اینکه مدت ریاست شما در سازمان سینمایی به پایان رسید چه خواهید کرد؟  

صد در صد می‌روم فیلم می‌سازم.
 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    3 0
    آقای شمقدری اونهایی که از خانه سینما خارج کردید اهالی سینمای همین کشور بودند نه هالیوود که اینطور در موردشون حرف می زنید