شفقنا نوشت:

شیخ عبدالعزیز بن عبدالله مفتی اعظم عربستان که به موضع گیری ها و صدور احکام بحث برانگیز در میان مفتی های وهابیون و دیگر کارشناسان مسایل اسلامی معروف است در تازه ترین اظهار نظر خود شعار علیه آمریکا را خلاف شرع مقدس دانسته است.

شبکه خبری العالم در خبری از فتوای جدید مفتی اعظم عربستان مبنی بر حرام دانستن اعتراض و شعار علیه آمریکا خبر داد. شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ در واکنش به مطالب ضد آمریکایی مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی گفت، عربستانی ها و دیگر مسلمانان نباید علیه آمریکا دعا کنند چون در جامعه این کشور مسلمانان نیز هستند.

ادعای مفتی کل عربستان در حمایت از مسلمانان آمریکا درحالی است که وی تا کنون فتواهای بسیاری را ضد مسلمانان منطقه جهت تکفیر آنها صادر کرده است.

یکی از این موضع گیری های متناقض، در اظهاراتی علیه حزب‌الله، مدعی شد گروه‌هایی که در لبنان، نمادهای اسلامی را برافراشته‌اند، دشمنان اسلام هستند.

مفتی کل عربستان همچنین با حمله به شیعیان، ادعا کرده برپایی عزاداری برای سالار شهیدان مغایر با شرع خدا و اسلام است! وی اعتراضات اخیر مسلمانان به فیلم موهن بی گناهی مسلمانان را نامعقول توصیف و عنوان کرد که ساخت این فیلم ضرری به ما نخواهد رساند.

شیخ عبدالعزیز در یکی دیگر از فتواهای عجیب خود، تظاهرت گسترده مردمی در کشورهای عربی و اسلامی برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم و تحت محاصره فلسطین در نوار غزه را اقداماتی جنجال برانگیز و هرج و مرجی بی فایده خوانده است. وی همچنین بیداری اسلامی در خاورمیانه را به آشوب و فتنه تعبیر کرده و گناهان مردم را دلیل بروز مشکلات کشور دانسته است.

آنچه مسلم است در پی موج بیداری اسلامی مردم با هدف پاس داشت ارزش های اسلامی به مقابله با دیکتاتورها و مستبدان وابسته بر غرب پرداختند. حکام ظالمی که ایالات متحده را به عنوان اصلی ترین حامی و متحد اصلی خود در برابر فریاد ملت هایشان می دیدند.

این اتحاد عقیم سبب شد تا پس از سرنگونی دیکتاتورها در اغلب این کشورها جریان های اسلام خواه و احزاب اسلامی مخالف آمریکا و منافع غرب قدرت را در دست بگیرند. شاید بهترین شاهد مثال نیز اذعان کارشناسان مسایل استراتژیک آمریکا است که معتقدند صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا پیروز می شود، دولت بعدی آمریکا با طوفانی شدید از سوی جهان عرب مواجه خواهد بود.

نمود نظرات مردم عربستان در شبکه های اجتماعی که در حال حاضر تنها راه ارتباط آزاد این مردم با دنیای خارج و اظهار نظرهای بدون سانسور آنهاست شاهدی دیگر بر این مدعا خواهد بود.

اینکه برآیند نقطه نظرات کارشناسان و مردم خاورمیانه به این نکته مهم اذعان دارد که اعراب آمریکایی‌ها را استعمارگران نوین می دانند که در حال نفوذ و سلطه بر کل دنیا هستند و اهمیتی به مقدسات عربی و اسلامی نمی دهند. یا اعتراض شدید به حمایت بی چون و چرای آمریکا از اسراییل و سکوت در مقابل فجایع آن در لبنان و غزه و همینطور اعتقاد به این نکته مهم که آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون خلبان مسلمانان را برنامه ریزی شده می کشد و برای منافع خود در دنیای عرب دخالت می کند همگی نشان از عمق تنفر مردمی از سیاست های آمریکا دارد.

مشخصا ملت ها در عصر حاضر به واسطه برخورداری از ابزار ارتباط جمعی و سرعت بالای انتقال اطلاعات از توانایی مطلوبی برای درک شرایط پیرامونی خود برخوردار هستند. اما نکته قابل تامل اینجاست که شخصیتی مانند شیخ عبدالعزیز که سمت مفتیت اعظم وهابیون عربستان را عهده دار است چگونه اینطور اظهار نظر می کند؟

برهمگان واضح است که مسلمانان به واسطه تعالیم متعالی اسلام همواره در پی صلح و اندیشه همزیستی مسالمت آمیز بوده اند و نسبت به دیگر اقلیت های دینی با خضوع و محبت برخورد داشته اند. نکته روشن تر اینکه مخاطب شعار های مسلمانان نه مردم آمریکا و غرب که سیاست ها و استراتژی های سلطه گران است. با این حساب باید دید که منظور و هدف این مفتی سعودی از بیان چنین حکمی چیست؟ آیا درک امری بدیهی که مسلمانان اعتراض خود را به سیاست های آمریکا عنوان داشته اند از سوی این شخصیت به اصطلاح دینی تا این حد ثقیل است که وی اعتراض به سیاست های آمریکا را در راستای اعتراض به مسلمانان آمریکا می داند یا اینکه باید از سوی دیگر ابعاد این حکم را تحت بررسی قرار داد که شاید منافع شخصی بر نظرات این شخصیت سیاسی مذهبی تاثیر گذاشته و وی با علم به مقصود اصلی مردم در پی جلو گیری از اظهارات ضد آمریکایی و رشد ارزش های آزادی طلبانه و ضد استبدادی در میان ملت های اسلامی است؟

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بشرا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    11 2
    فتوا : نگاه کردن به این مفتی وهابی کفاره دارد.لعنت الله علیه
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    13 3
    این مفتی یک چشم داره. آدمو یاد دجال میندازه
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ای ننگ بر ال سعود کافر این قوم بی دلاور ستمگر تقاص کشته های در منا را میگیرد از او ذوالفقار حیدر