۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۲

گفت‌وگو با زبیگنیو برژینسکی

زبیگنیو برژینسکی از مهمترین چهره های سیاست خارجی آمریکا به شمار می آید هر چند که در آمریکا متولد نشده است. او در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر و ووقوع انقلاب اسلامی مشاور امنیت ملی بود و امروز یکی از مدرسین مرکز  بین المللی مطالعات استراتژیک واشنگتن است. وی همزمان با انجام مراسم تحلیف باراک اوباما در واشنگتن نظرات خود را درباره شرایط تازه سیاست خارجی آمریکا بیان کرده است :

مهمترین مسائل جهانی برای اوباما در ماه های نخست ریاست جمهوری او چه خواهد بود ؟
در حال حاضر شاهد بحران اعتماد به نفس در عرصه سیاست خارجی آمریکا و تردید در مورد ظرفیت های این کشور برای رهبری امور دنیا هستیم .آمریکا مهمترین کشور در ایجاد ثبات جهانی محسوب می شود اما شرایط اقتصادی نامطلوب و درگیر شدن در جنگی بی مورد باعث شده تا از اعتبار ما به شدت کاسته شود.

توصیه شما برای اوباما در قبال شرایط فعلی خاورمیانه چیست؟
نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند و ماهمچنین باید مذاکرات جدی را با ایران آغاز کنیم و به خاطر داشته باشیم که تهدید نظامی ایران گزینه درستی نیست .

در مورد روسیه چه توصیه ای برای اوباما دارید ؟
نسل جدید رهبران روسیه و به ویژه ولادیمیر پوتین هنوز نتوانسته اند خود را با  شرایط روز جهان وفق دهند و از طرفی آمریکا و اتحادیه اروپا نمی توانند نسبت به روابطشان با روسیه ،اکراین و گرجستان بی تفاوت باشند .اما خوشبختانه کاهش قیمت نفت و بحران جهانی اقتصادی به روسیه یادآور شد که نمی تواند جدا از دنیا به حیاتش ادامه دهد.

نیویورک تایمز 21 ژانویه 2009/ترجمه امیر رضا نوری زاده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =