ایسنا نوشت:

رییس اتاق بازرگانی روسیه با اشاره به کاهش روابط تجاری ایران و روسیه طی یکی دو سال اخیر تاکید کرد که شناسایی پتانسیل‌ها و نیازهای مشترک در تقویت روابط تجاری دو کشور موثر است و ایران باید وارد بازار مصرف روسیه شود.
رجب صفراف  اظهار کرد: ایران و روسیه می‌توانند با شناسایی توانمندی‌ها و نیازهای مشترک خود در منطقه اثرگذار بوده و به سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای آسیایی و منطقه بپردازند.
رییس اتاق بازرگانی روسیه با بیان این‌که کاهش 30 درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه خسارت بزرگی برای طرفین به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: کاهش مبادلات تجاری ایران و روسیه سبب شده تا صدها شرکت ایرانی و روسی بازار مشترک خود را از دست داده و در ورطه ورشکستگی قرار گیرند و همین عامل باعث شده تا طرفین نیازهای خود را از دیگر کشورها تامین کنند و کشورهای دیگر جایگزین چنین مبادلاتی باشند.
وی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را باعث کاهش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و گفت: از آنجا که سیستم بانکی کشور روسیه قلب هر گونه تجارتی در این کشور به شمار می‌رود این محدودیت‌ها آثار بسیاری بر کمیت و کیفیت مبادلات تجاری ایران و روسیه گذاشته است.
صفراف در خصوص وضعیت صادرات روسیه به ایران عنوان کرد: حجم مبادلات دو کشور حدود 3.5 میلیارد دلار است که 80 درصد آن از روسیه به ایران و مابقی آن از ایران به این کشور انجام می‌شود اما این روند طبیعی و منطقی نیست چرا که در دوره‌ای حجم مبادلات دو کشور بسیار بیشتر بود و باید دوباره به روزهای اوج خود باز گردد.
وی ادامه داد: برای افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و روسیه باید سیاست جدیدی اتخاذ کرد که از پتانسیل‌ها، توانمندی‌ها و نیازهای مشترک مطلع شده و نسبت به آن اطلاع رسانی و تبلیغات کرد که در این میان نقش مطبوعات بسیار حائز اهمیت است چرا که در حال حاضر ارتباط اقتصادی دو کشور حدود شش درصد پتانسیل‌های آن‌هاست و این به دلیل همان عدم شناخت کافی از توانمندی‌ها و نیازهای مشترک طرفین است و سبب می‌شود که دو کشور 90 درصد از نیازهای خود را از دیگر کشورها طلب کنند.
رییس اتاق بازرگانی روسیه توجه به کیفیت و قیمت در تجارت و مبادله کالاهای هر دو کشور را یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در کنار تبلیغات واطلاع‌رسانی عنوان کرد و افزود:‌ ایران ده‌ها کالا قابل رقابت دارد که می‌تواند ضمن برخورداری از کیفیت بازارهای منطقه را به دست بگیرد به شرطی که بتواند آن‌ها را به خوبی معرفی کند. به عنوان مثال ایران در حوزه مواد غذایی حرف اول را در منطقه می‌زند. تکنولوژی بسته بندی این کشور در سطح بین المللی کم نظیر بوده و ایران می‌تواند با کمترین هزینه و با استفاده از تبلیغات و اطلاع رسانی جایگاه خود را در منطقه بیابد.
او در ادامه تصریح کرد: از آنجا که ایران از ویژگی همجواری و همسایگی با روسیه برخوردار است می‌تواند در زمینه نیازهای این کشور وارد بازار مصرف روسیه شود. همچنین ایران می تواند نقش کشور ترانزیت برای کالاهای روسیه به کشورهای دیگر را ایفا کند.
وی در پایان با بیان این‌که ایران در زمینه مسائل مختلف انرژی می‌تواند به همراه روسیه بازارهای جهانی را تقسیم بندی کند، خاطرنشان کرد: ایران با توجه به توانمندی‌های خود در زمینه انرژی می‌تواند در آسیا با روسیه به سرمایه‌گذاری مشترک بر روی پروژه‌ها بپردازد و از آنجا که روسیه با اروپا در ارتباط است می‌تواند با خیال راحت و با نگاه شریک اقتصادی به جای رقیب به ایران با این کشور در سرمایه‌گذاری‌های مشترک بر روی پروژه‌های بزرگ در منطقه مشارکت و همکاری کند اما متاسفانه در حال حاضر با توجه به نوع و سطح ارتباطات دو کشور روسیه به عنوان یک رقیب به ایران نگاه می‌کند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    5 4
    با دوست و شریکی نظیر روسیه چه نیازی به دشمن و رقیب است؟!