دومین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد و بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال، هفته آینده در حالی برگزار می‌شود که مجید قیصری، مصطفی مستور و قباد آذرآیین از نامزدی آن کناره‌گیری کرده‌اند.

 دومین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد و بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال، هفته آینده در حالی برگزار می‌شود که مجید قیصری، مصطفی مستور و قباد آذرآیین از نامزدی آن کناره‌گیری کرده‌اند.

مصطفی مستور داستان‌نویسی است که «من گنجشک نیستم»اش نامزد دریافت جایزه جلال آل‌احمد شده است. او ضمن انصراف از شرکت در این جشنواره در یادداشتی نوشت: ضمن سپاس از داورانی که این اثر را شایسته حضور در این مرحله دانسته‌اند، یادآور می‌شود که به دلیل تأثرات شدید روحی ناشی از رویدادهای اخیر، تمایلی به شرکت دادن کتابم در این‌گونه جوایز رسمی ندارم.

مجید قیصری هم که مجموعه داستان «هجوم آفتاب»اش به مرحله دوم داوری رسیده بود، در بیان دلیل انصرافش از نامزدی این جایزه گفته است: با توجه به مشکلات و موانعی که بر سر راه جایزه‌های خصوصی رقم می‌خورد تا جایی که حتی مکانی برای برگزاری جایزه‌شان هم ندارند، طبیعی است که بخواهم از حضور در این جایزه دولتی انصراف بدهم.

جایزه جلال‌ آل‌احمد که از این دوره به نوعی جای بخش داستان کتاب سال را هم خواهد گرفت با هدف ارتقای زبان و ادبیات ملی-دینی برگزار می‌شود و آثار ادبی در ۵ رشته شامل داستان کوتاه، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ‌نگاری داوری شده‌اند.

محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت ارشاد پیش از این گفته بود افرادی که در جایزه جلال آل‌احمد برگزیده می‌شوند هم لوح جایزه جلال و هم کتاب سال را دریافت می‌کنند، اما جایزه‌ای که دریافت می‌کنند جایزه جلال است.

جایزه جلال ۱۱۰ سکه است که هیچ‌کدام از نویسندگانی که آثارشان در دور اول آن بررسی شد موفق به دریافت آن نشدند. امسال هم که تا به حال سه نویسنده از نامزدی آن انصراف داده‌اند.

علی شجاعی صائبین، مدیرعامل خانه کتاب و متولی برگزاری جایزه جلال آل‌احمد هم با اشاره به اینکه در این جایزه فقط کتاب مورد داوری قرار می‌گیرند، گفته: اگر آثاری که پدیدآورندگانشان از شرکت در جایزه انصراف داده‌اند برگزیده شوند، با آن‌ها مشورت می‌کنیم و اگر تمایل نداشته باشند می‌توانند جایزه را دریافت نکنند.

اما معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در واکنش به انصراف این نویسندگان از شرکت در جایزه جلال سعی کرد این گونه رفتارها را شایسته اهالی فرهنگ ندانست و گفت: این حق نویسندگان است که موضع خود را اعلام کنند و کسی نمی‌تواند ممانعت کند اما باید در نظر داشته باشیم که در این اظهارنظرها به هیأت داوران و اعضای هیأت علمی این جایزه توهین نشود. این افراد فرهنگی باید سعه‌صدر بیشتری داشته باشند تا با نوعی نگاه وحدت‌بخش به این مسائل نگاه کنند.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: نامزد شدن یک نویسنده در جایزه ملی، خود به تنهایی یک افتخار بزرگ است و باید در این زمینه مهربانانه‌تر و عمیق‌تر برخورد کنیم و وارد فضایی نشویم که دور از شأن فرهنگی جامعه است.

البته اگر این مقام مسئول نگاهی به شرح حال هنرمندان و نویسندگان جهان بیندازند، در می‌یابند که بیشتر آنان در واکنش و اعتراض به شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه‌شان حتی وطن و زادگاهشان را هم ترک کرده‌اند. بنابراین انصراف از یک جایزه دولتی را نمی‌توان کاری غیرفرهنگی دانست.

دومین دوره جلال آل‌احمد دوم آذر همزمان با سالروز تولد جلال آل‌احمد برگزار می‌شود. باید دید تا آن روز باز هم کسی به فهرست انصراف‌دهندگان می‌پیوندد یا خیر.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25446

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وطن IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۹
    0 0
    واقعا از احساس مسوليت اين هنرمندان بايدسپاس گذار بودوسرتعظيم درمقابلشان فرودآورد