محسن پرویز، علی معلم دامغانی و فاضل نظری از برنامه‌های جشنواره شعر فجر گفتند

مریم آموسا: نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور «محسن پرویز» معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، «علی معلم دامغانی» دبیر، «فاضل نظری» دبیرعلمی و «مصطفی امیدی» دبیر اجرایی این جشنواره صبح روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه برگزار شد

همزمانی جشنواره شعر فجر و جشن 30 سالگی انقلاب
محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همزمانی سومین دوره جشنواره شعر فجر با سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی به ضرورت برگزاری و تدوام برنامه‌های فرهنگی تاکید کرد و در ادامه صحبت‌هایش از تخصیص بخشی از برنامه‌ها معاونت فرهنگی به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب خبر داد.

تداوم برنامه‌های جشنواره در طول سال
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه از مختص نشدن برنامه‌های جشنواره شعر فجر به روزهای جشنواره گفت و در ادامه خبر از برگزاری نشست‌های شاعران ایرانی با شاعران جهان در ایامی پس از این ایام داد. به گفته او دبیر خانه جشنواره شعر جشنواره در طول سال فعال خواهد بود.

حمایت از شاعران جوان برای انتشار کتاب
پرویز در ادامه از دشواری انتشار کتاب شاعران جوان و مشکلاتی که با آنها دست به گریبان هستند، گفت و در ادامه از مشکلات اقتصادی ناشران که موجب می شود نسبت به انتشار کتاب شعر شاعران جوان اقبال نشان ندهند.

به گفته معاون فرهنگی ارشاد، شاید بهترین خدمت جشنواره شعر فجر کمک به شاعران جوان برای انتشار آثارشان باشد.

عدم پاسخگویی درباره بودجه جشنواره
معاون فرهنگی ارشاد درباره بودجه جشنواره شعر، پرسشی که در بیشتر موارد حتی با سماجت خبرنگاران بی‌پاسخ می‌ماند، باز هم پاسخ روشنی نداد و تنها به کاهش بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به 2 سال گذشته اشاره کرد.

به گفته پرویز بودجه درخواستی ارشاد برای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد برای سال جاری 170 میلیارد تومان بود که پس از بررسی دولت در نهایت رقم پیشنهادی با کاهش تصویب و ابلاغ شده است. رقم بودجه نسبت به سال 1385 در حدود 43 درصد کاهش داشته که در نهایت بودجه جشنواره شعر فجر نیز از این رقم تامین خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگی ارشاد کاهش بودجه نباید عاملی برای پایین آمدن سرعت فعالیت‌های فرهنگی باشد.

تشکیل بنیاد ادبیات داستانی
معاون فرهنگی ارشاد در بخش دیگر صحبت‌هایش از توجه نکردن به حوزه شعر و داستان در دوره‌های گذشته گفت و در ادامه نیز از بهبود وضیعت شعر و داستان در چند سال اخیر خبر داد.

پرویز تشکیل بنیاد ادبیات داستانی را از نخستین برنامه‌های خود در دوره معاونت فرهنگی‌اش برشمرد که در مرحله تدوین اساسنامه قرار دارد و اعضای هیت مدیره آن نیز مشخص شده‌اند؛ که با فراهم شدن مکان مناسبی برای استقرار، این گروه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

جشنواره داستان فجر
به گفته معاون فرهنگی ارشاد، با شکل‌گیری و تداوم جشنواره شعر فجر و تشکیل بنیاد ادبیات داستانی در سال‌های آتی امکان برگزاری جشنواره داستان فجر نیز وجود خواهد داشت.

شفافیت جشنواره شعر فجر
محسن پرویز هم‌چنین جشنواره شعر فجر را در مقایسه با جشنواره‌های خصوصی بسیار شفاف عنوان کرد که پشتوانه مالی آن مشخص است. او اعلام نام داوران این جشنواره را به زمانی پس از برگزاری جشنواره موکول کرد.

غفلت 27 ساله
علی معلم دامغانی دبیر سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شعر را یکی از تاثیرگذارترین وسایل بیان در کشورهایی که به غیب و شهود اعتقاد دارند، عنوان کرد و زبان شعر را بهترین وسیله برای بیان تخیل دانست.

معلم با اشاره به گذشت 30 سال از انقلاب و غفلت از عدم برگزاری جشنواره شعر دراین دوره 30 ساله، از سه دوره برگزاری جشنواره با عنوان آغاز بیداری یاد کرد.

وی هم‌چنین تجلیل از اهل ادب را از مسائل بدیعی عنوان کرد که در دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده است.

داوری براساس قالب
فاضل نظری دبیر علمی سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم از جشنواره‌هایی گفت که پس از پایان جشنواره، کارشان به پایان می‌رسد.

به گفته او این جشنواره‌ها بیشتر از هر چیزی ابزاری برای مقاصد برگزارکنندگان‌شان هستند. وی معرفی شعر ایران به جهان و معرفی دستاوردهای انقلاب را از اهداف این جشنواره عنوان کرد. به گفته فاضل نظری جشنواره شعر فجر نقش مهمی در ارج نهادن به تلاش‌های ارزشمند جوانان خواهد داشت . او داوری در بخش بزرگسال و جوان جشنواره را براساس قالب اشعار نو، سنتی و کودک و نوجوان عنوان کرد .

به گفته نظری در این دوره داوری موضوعی وجود نخواهد داشت و یک گروه 3 نفره در بخش نخست اشعار را داوری و پس از آن در بخش شعر جوان در هر یک از محورها نیز 5 داور آثار را بررسی خواهند کرد. به گفته دبیر علمی جشنواره شعر فجر صبغه دانشگاهی و تبحر در شاعری از ملاک‌های داوری این دوره بوده و در نهایت 26 داور این جشنواره را داوری می‌کنند.

احتمال تمدید مهلت جشنواره شعر
وی گفت با استقبال بی‌سابقه شاعران جوان، احتمال تمدید مهلت ارسال آثار در برخی شهرها وجود دارد.

به گفته او در این دوره شاعران جوان هریک باید 14 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کردند، اما در بخش بزرگسال احتیاجی به ارسال اثر نبود.

نظری برگزیدگان شعر جوان در هر بخش را 3 نفر عنوان کرد که به هر برگزیده 10 سکه اهدا خواهد شد.

احتمال 3 رقمی شدن تجلیل از شاعران پیشکسوت
وی همچنین خبر از تجلیل برگزیدگان در بخش بزرگسال جشنواره داد. به گفته او احتمال سه‌رقمی شدن برگزیدگان این بخش وجود دارد که جایزه این بخش بیشتر معنوی خواهد بود.

او با بیان اینکه اگر از هر استان 10 اثر برای رقابت در بخش کشوری معرفی شوند، با توجه به 30 استان کشور در مجموعه 300 اثر می‌شود که تاکنون 160 اثر معرفی شده‌اند.

به گفته دبیر علمی جشنواره شعر فجر در هر بخش این جشنواره 40 نفر برای بخش مسابقه معرفی می‌شوند؛ 40 نفر در بخش سنتی، 40 نفر در بخش شعر نو و 40 نفر در بخش شعر کودک و نوجوان.

حضور 12 شاعر در شورای سیاست‌گذاری
به گفته مصطفی امیدی دبیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی شعر، شورای سیاست‌گذاری جشنواره فعالیتش را از مهرماه با تشکیل جلساتی با حضور محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد آغاز کرده و برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این برنامه 12 شاعر هم در شورای سیاست‌گذاری حضور داشته‌اند.

افتتاحیه در مشهد، اختتامیه در تهران
وی افزود: سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر 10 بهمن در آستانه ولادت امام محمد باقر(ع) در شهر مقدس مشهد افتتاح می‌شود و مراسم اختتامیه هم 10 اسفند در تهران برگزار خواهد شد.

امیدی جشنواره را دارای سه بخش جوان یا رقابتی، تجلیل از شاعران پیشکسوت متعهد و بخش بین‌المللی دانست و عنوان کرد در بخش جوان شاعران جوان با ارسال آثارشان به دبیرخانه‌های استانی برای رقابت در سطح استانی و با ارسال به دبیرخانه مرکزی برای رقابت در سطح کشوری تلاش می‌کنند.

انتخاب 10 شاعر جوان برای رقابت کشوری
به گفته دبیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از همه دبیرخانه‌های استانی که زیر نظر اداره کل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند خواسته شده بعد از ارزیابی آثار جوان حداکثر 10 نفر از شاعران برجسته استانی را به دبیرخانه مرکزی معرفی کنند تا برای رقابت در سطح کشوری بار دیگر مورد ارزیابی قرار بگیرند.

مصطفی امیدی درباره بخش تجلیل از شاعران پیشکسوت و متعهد که بصورت غیررقابتی برگزار می‌شود، گفت: شاعرانی که در طول 3 دهه انقلاب اسلامی توجه شایانی به ادبیات و شعر انقلاب کردند و در تبیین ارزش‌های انقلابی، اسلامی و انسانی کوشیدند، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

همایش شاعران پارسی‌گوی و شعرای جهان
به گفته دبیر اجرایی جشنواره، در بخش بین‌المللی نظر مسئولان و اعضای شورای سیاست‌گذاری تقویت ارتباط شاعران پارسی‌گوی با شاعران جهان قرار است در مردادماه همایش شاعران ایران و جهان برگزار شود.

توجه به اشعار آیینی و نهضت بیداری
امیدی یادآور شد: با توجه به تقارن سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و 30 سالگی انقلاب و با توجه به نظر اعضای شورای سیاست‌گذاری تصمیم بر این شد که موضوعات امام و انقلاب، نهضت بیداری اسلامی، اشعار آئینی و مذهبی، اشعار پایداری و دفاع مقدس و اشعاری که دارای مضامین انسانی هستند، همچنین اشعار ایثار و شهادت مورد توجه بیشتر قرار بگیرند، ولی شاعران در فرستادن اشعار آزاد هستند. دبیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از داوری آثار در بخش شعر جوان در سه حوزه مجزای شعر سنتی، شعر نو و شعر کودک و نوجوان خبرداد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =