ایسنا نوشت:

همایش «دختران و پسران، عشق یا هوس»، در سومین روز از هفته فرهنگی عفاف در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
سید علی مرعشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، در این همایش با بیان مضرات تصمیم‌گیری عاشقانه در ازدواج، اظهار داشت: برخی از جوانان دچار نوعی بیماری به نام بیماری عشق می‌شوند و اثرات آن بدین‌گونه است که فرد در این مکانیسم چنان شیفته طرف مقابل خود می‌شود که هاله‌ای در مقابل چشمان او شکل می‌گیرد که در پی آن فرد بیمار قادر به مشاهده معایب اخلاقی طرف مقابل خود نیست و نمی‌تواند بدی‌ها و خوبی‌های او را از یکدیگر متمایز کند.
وی با بیان تفاوت ازدواج عاقلانه با ازدواج عاشقانه گفت: اگر جوان ازدواج عاقلانه‌ای داشته باشد در نتیجه زندگی عاشقانه‌ای برای او حاصل خواهد شد اما اگر در ابتدا به دنبال ازدواج عاشقانه باشد نتیجه آن تزلزل زندگی مشترک خواهد بود.
مرعشی با طرح این سوال که چرا ازدواج‌های سنتی دوام بیشتری دارند تصریح کرد: ازدواج‌های سنتی به دلیل اینکه عقلانی و آگاهانه صورت می‌گیرند و در آن‌ها شتابزدگی و احساسات آنی دخیل نیست از پایبندی و تعهد دوطرفه‌ بیشتری برخوردار هستند و مردان در این‌گونه ازدواج‌ها احساس مسئولیت بیشتری دارند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نحوه پاسخگویی به تمایلات و غرایز در دوران جوانی اظهارداشت: افراد در پاسخ به تمایلات به سه گونه برخورد می‌کنند؛ اول اینکه به همه تمایلات خود پاسخ مثبت می‌دهند که این به‌هیچ‌وجه روشی منطقی و عقلانی نیست و در زمینه ازدواج منجر به متلاشی شدن نظام خانواده و به دنبال آن فقر عاطفی فرزندان آن خانواده خواهد شد.
وی افزود: روش دوم این‌ است که فرد خواسته‌های خود را سرکوب می‌کند که باز هم روشی منطقی محسوب نمی‌شود، چرا که این روش بیماری‌زا خواهد بود زیرا خداوند بین دو جنس مخالف جاذبه قرار داده است و سرکوب کردن غرایز ذاتی به منزله عمل کردن بر خلاف طبیعت است. اما روش سوم روشی بین این دو است بدین معنی که فرد تمایلات خود را در زمان مناسب و با تسلط کامل خرد و منطق پاسخ می‌دهد.
مرعشی خاطرنشان کرد: برای به تعویق انداختن پاسخ‌دهی به تمایلات و انجام آن‌ها در زمان و شرایط مناسب باید تمرینات روحی، جسمی و فکری کرد که در میان تمام مخلوقات نیز دستیابی به این قدرت، مختص نوع بشر است.
وی افزود: این تمرین می‌تواند در قالب تمارین دینی هم باشد؛ برای مثال روزه گرفتن تمرینی است که هم به لحاظ روحی و هم جسمی فرد را صبور و بردبار کرده و او را در به تعویق انداختن پاسخ‌گویی به تمایلات یاری می‌دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران با اشاره به روابط سازماندهی نشده‌ پسر و دختر، گفت: پیشنهادهایی چون برقراری ارتباط بدون اطلاع خانواده‌ها، گذراندن چند ماه یا حتی چند سال جهت آشنایی بدون وعده ازدواج و… از سوی برخی پسران، هرگز به سرانجام نخواهد رسید و نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی طرف مقابل است و چنانچه به ازدواج هم منجر شود دیری نخواهد پایید که این‌دسته از زوج‌ها را در مراکز مشاوره، دادگاه‌ها و کلینیک‌های مشاوره خانواده خواهیم دید.
مرعشی در بیان عواقب این‌گونه ارتباط‌ها افزود: ازدواج‌های ناموفق، صدمات روحی و آشفتگی‌های ذهنی از نتایج ازدواج‌های عاشقانه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش مراحل رشد روانشناختی انسان را در 5 دسته خلاصه کرد و گفت: مرحله نخست مرحله گیرندگی غیرفعال، مرحله دوم گیرندگی فعال، مرحله سوم کنترل عضلانی، مرحله چهارم آغاز تشخیص هویت جنسی و مرحله پنجم کمال هویت جنسی است.
 

مرعشی در خصوص تفاوت مرحله چهارم و پنجم گفت: در گروه چهارم پسران در پی جلب نظر تمام گروه دختران از هر طیفی هستند و دختران نیز به‌عکس به دنبال جلب توجه تمام گروه پسران هستند اما در مرحله پنجم است که این خصیصه ذاتی تعدیل و اصلاح می‌شود بدین‌گونه که دختر تنها در پی نگه داشتن یک پسر و بالعکس است اما متاسفانه گروه اندکی از مرحله چهارم به مرحله کمال هویت جنسی راه می‌یابند.
وی افزود: این پیشرفت در مراحل تکامل با تمرین حاصل می‌شود و بهترین تمرین نیز برای پسران حفظ نگاه و برای دختران حفظ حجاب است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران در پایان در خصوص روابط پسران و دختران در محیط دانشگاه نیز گفت: اگر در دانشگاه که یک محیط کاملا علمی است، روابط دو جنس با هدفی غیر از تبادل اطلاعات علمی باشد باعث خارج شدن فضای دانشگاه‌ها از دانش‌محوری خواهد شد.
4545

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    37 23
    دوش دیوانه شدم عق مرا دید و بگفت آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگو گفتم ای عشق من از چیز دگر میترسم گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگو یا جای دیگه مولانا میگه آزمودم عقل دور اندیش را بعد از این دیوانه سازم خویش را
  • سما EU ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    54 38
    والا ما هر چی ازدواج نا موفق دور برمون دیدیم ازدواج عاقلانه حساب گرا بوده که یا طلاق گرفتند یا عشق ایجاد نشده و در طلاق عاطفی به سر می برند و کانون گرم خانواده شکل نگرفته و آقایون عاقل این خانواده چشمشون هنوز هم به دنبال کسی دیگه است که... اونی که ایشون فرمودند ازدواج عاشقانه به طلاق می کشه در مواردی است که احساسی دیگه با سو تعبیر عشق برداشت شده و درنهایت متوجه شدند که عشق نبوده و جدا شدند... اینکه هر احساس تمایل شدیدی بین دو نفر عشق تعبیر بشه به سخره گرفتن عشق...
    • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
      44 47
      اگر آگاهانه بوده, پس چرا خیانت؟ ضمنا کی گفته فقط مردان خیانت میکنن؟ خیانت 50 50 هست, تو همین سایت پر هست از قتل هایی که توسط زن و عاشقش انجام شده! ( سر مرد بیچاره رو کردن زیر آب )
    • بدون نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
      6 1
      اگر یک زن تو خونه یک محیط جهت ارامش مرد مهیا کنه چقدر خوبه
  • بدون نام EU ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    64 32
    خیلی جالبه که به عشق صفت بیماری میدهند!!!!این وازه خیلی مقدسه لطفا عشق رو به احساسات معلوم الحالی که بین دو نفر یکهو جرقه میزنه و با دو تا مشکل و عدم تفاهم فرو کش می کنه و خاموش میشه وصل و پینه نکنید ...عشق زمینی برای تمرین و وصل ما به عشق آسمانیه پس اگر وصل دومی حاصل نمیشه ایراد از عشق نیست ...نفهمیدن عشق عاشق شو ارنه روزی کار جهان سرآید ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی ...
  • مهران IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    60 2
    آ فرین. اینه....!! یه سوال هم برام پیش اومد اون هاله ی که اقای مرعشی فرموند احتمالا نورانی نیست؟؟؟؟؟؟
  • مهرناز IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    12 7
    این روزها خیلی از ازدواج های ناموفق رو می بینیم که به طور سنتی انجام شده بودن. دور و زمونه الان کمی فرق داره با گذشته. بهتره این طور بگیم که اگه یک رابطه بر اساس علاقه متعادل و احترام عمیق شکل بگیره موفق خواهد بودٰ حالا این رابطه یا همون ازدواج به طور سنتی شکل گرفته باشه یا از طریق آشنایی قبلی دختر و پسر. لطفا همه آشنایی های قبلی دختر و پسر که عمیق و پر از احترام هست و گاهی به ازدواج ختم میشه رو با عشق های آتشینی که بدون شناخت به دست می یان اشتباه نگیرید.
    • masoud IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
      3 0
      نمیتونه ربطی به سنتی یا ماشینی داشته باشه باید هر دو نفر در ابعاد هم باشن و از طرفی الان تو یک خانواده پول مهم است ولی تو خونواده دیگه تحصیلات این
  • شایان IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    18 1
    ما ها که چه بخوایم چه نخوایم روزه ایم. فقط کافیه نیت کنیم.شاید زمان مناسب "اون دنیا" باشه یخورده ثواب تو حساب بانکی آخرتمون داشته باشیم
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    19 1
    "عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت*که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت... همه کس طالب یارند، چه هشیار و چه مست*همه جا خانه عشق است، چه مسجد، چه کنشت. سر تسلیم من و خشت در میکده ها*مدعی گر نکند فهم سخن، گو سر و خشت..."
  • امین IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    15 1
    ما یک عمر است که روزه ایم آقای مرعشی
  • mb IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    15 5
    اول مشکلات جوانان رو حل کنید بعد ببینید که عشق یه بیماریه یا یه موهبت