ایسنا نوشت:

19 شبکه ایرانی در اقدام شرکت یوتل‌ست از روز دوشنبه 24 مهرماه از ماهواره هات‌برد حذف شدند تا مدیران رسانه‌ ملی کشورمان به فکر راهکاری جدید برای ادامه پخش برنامه‌های این شبکه‌های برون مرزی و رساندن صدایشان به مخاطبان در اروپا و امریکا باشند. 


 مدیر عامل یوتل‌ست در اظهار نظر اخیر خود درباره قطع شبکه‌های ایرانی اذعان کرده است، شورای اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفته است. 


کارن بادالوف مدیر فضا از شرکت یوتل‌ست به پرس تی‌وی گفت: «ما قرارداد‌ها را فسخ کردیم زیرا این دستور کمیسیون اروپا بود. ما ناچاریم از آن پیروی کنیم.» 


از سوی دیگر،‌گری فالوز رئیس روابط عمومی شرکت آرکیوا به پرس تی‌وی گفت: «در پی تحریم‌های لازم الاجرای شورای اتحادیه اروپا و درخواست‌های مکرر موسسه پخش رسانه‌ای فرانسه (یوتل‌ست) مبنی بر قطع همیشگی برنامه‌های شبکه سحر 1 که از سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، پخش برنامه‌های این سازمان از ماهواره یوتل‌ست هات‌برد خاتمه یافته است.» 


 در پی این اتفاق همچنین جمعی از مدیران شبکه‌های برون مرزی و همچنین روابط عمومی رسانه ملی واکنش نشان دادند. 


 معاون برون‌مرزی صداوسیما: می‌خواهند صدای ما شنیده نشود
محمد سرافراز با اشاره به توقف پخش شبکه‌های ایران از روی ماهواره هات‌برد، گفت: «اصلا به فکر قطع برنامه‌های شبکه‌هایمان نیستیم، غربی‌ها می‌خواهند صدای ما را خفه کنند ولی با این کار مخاطبان ما را به شدت افزایش دادند.» 


معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما درباره قطع شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران از روی ماهواره هاتبرد، گفت: «شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه دیدگاه متفاوتی از شبکه‌های غربی در اطلاع‌رسانی دارند، قطع شده‌اند. حوادث خاورمیانه، اروپا و آمریکا نظیر جنبش وال‌استریت در آمریکا، اعتراضات مردم به نظام سرمایه‌داری اروپا که هر روز معترضین بسیاری دارد و برخوردهای خشنی با آن‌ها می‌شود، علت اصلی قطع شبکه‌های ماست.» 


 او ادامه داد: «دلیل اصلی قطع این شبکه‌ها اعمال فشار بیشتر بر ما در راستای تحریم‌هاست. الان هم روی شبکه‌ها متمرکز شده‌اند، به دلیل تاثیرگذاری که شبکه‌های ما در جهان داشته است. آن‌ها در حقیقت مردم خود را از دانستن اطلاعات درست تحریم می‌کنند.» 


 سرافراز در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد شما تولید و پخش برنامه‌های شبکه‌های برون‌مرزی را متوقف کنید؟ گفت: «اصلا به فکر قطع شبکه‌هایمان نیستیم؛ چون تازه با این کار آن‌ها، مخاطبان ما به شدت افزایش خواهد یافت. برای اینکه در اروپا مردم نسبت به سیاست‌های دولت‌هایشان به شدت معترض هستند.» 


 مدیر الکوثر: صبر نمی‌کنیم، دنبال جایگزین هستیم
 مدیر شبکه الکوثر نیر گفت: «در راستای این اتفاق صبر نخواهیم کرد؛ چرا که مسئولان این قضیه در حال انجام اقداماتی هستند که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.» 


خندق‌آبادی ادامه داد: «ما در پی این اتفاق، به دنبال جایگزین قضیه هستیم. البته برنامه‌های شبکهٔ الکوثر هنوز از کشورهای عربی در حال پخش است و هنوز صدای ما را می‌شنوند و تنها پخش آن‌ها از کشورهای اروپا و آمریکا قطع شده است.»
 


او در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا در راستای آزادی بیان که همیشه صحبت از آن می‌شد، با این اتفاق موقعیت حقیقی خودش را نشان داد و نشان داد که آن‌ها پایبند هیچ رابطه و قواعد بین‌المللی نیستند. شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیما کاری خلاف پروتکل‌ها و قرارداد‌ها انجام نداده‌اند، به همین خاطر این کشور‌ها صرفا برای اینکه با اعلام مواضع ما در سطح دنیا مخالف هستند و نمی‌توانند حق را بربتابند، شبکه‌های ما را از روی ماهواره‌های اروپایی برداشتند و خیلی جالب است که در حال حاضر نامزد جایزه نوبل هم هستند.» 


 مدیر اتاق خبر پرس‌تی‌وی: قطع شبکه‌های ایرانی خلاف مقررات بین‌المللی است

مدیر اتاق خبر پرس‌تی‌وی هم با تاکید بر اینکه دستور قطع ماهواره‌های شبکه‌های ایرانی از روی ماهواره یوتل‌ست را اتحادیه اروپا به این شرکت داده است، گفت: «این تصمیم نشان‌گر ادعاهای پوچ غربی‌ها در زمینه حمایت از آزادی رسانه است؛ به طوری که آن‌ها تحمل شنیدن صدای رسانه‌های ایرانی را نداشته و تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار زور و سرکوب صدای رسانه‌های ایرانی را در کشورهای خود قطع کنند.» 


او ادامه داد: «طبق قراردادی که ایران با شرکت یوتل‌ست داشت تا سال 2021 این شرکت موظف به سرویس دادن به شبکه‌های ایرانی است. در تماسی که من با مسئولان شرکت یوتل‌ست و آرکیوا داشتم اعلام کردند که این تصمیم اتحادیه اروپا بوده و چون آن‌ها شرکت‌های اروپایی هستند موظف به اجرای تصمیمات اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا هستند.»
 

 مدیر اتاق خبر پرس‌تی‌وی ادامه داد: «ترس اروپا از رسانه‌های ایران نشانگر موفقیت ایران در امر اطلاع‌رسانی و شکستن انحصار رسانه‌یی کشورهای غربی است.» 


 او در ادامه گفت: «شبکه‌های ایرانی حق پیگیری قضایی این مساله در مجامع بین‌المللی را برای خود محفوظ دارند.» 


 واکنش رسانه ملی
 روابط عمومی رسانهٔ ملی هم در اطلاعیه‌ای با غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای خواندن اقدام شرکت یوتل‌ست در قطع تعدادی از شبکه‌های برون مرزی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «شرکت یوتل‌ست تحت فشار لابی آمریکایی صهیونیستی و به دنبال تقاضای شورای سمعی و بصری فرانسه (CSA) با ادعای واهی، شرکت سرویس‌دهنده پخش ماهوارهٔ هات‌برد را از ارائه سرویس به شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منع کرد.» 


 طومار حمایت از پرس‌ تی‌وی در فیس بوک
و اما از امروز پرس تی‌وی با طرح درخواستی در شبکهٔ اجتماعی فیس‌بوک، خواستار حمایت از این شبکهٔ تلویزیونی شد. 


 شبکه پرس تی‌وی که از روز دوشنبه پخش برنامه‌هایش در اروپا متوقف شده‌، با تنظیم درخواستی از طریق شبکهٔ اجتماعی فیس‌بوک خواستار حمایت کاربران اینترنتی شد. 


 پرس‌ تی‌وی از طریق فیس‌بوک از حامیانش خواسته است که به این کمپین پیوسته و با لایک کردن این درخواست و گذاشتن کامنت، از آزادی خبررسانی در قارهٔ اروپا حمایت کنند. 


 شبکه‌های برون مرزی قطع نشده‌اند
پس از قطع فرکانس پخش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برون مرزی ایران بر روی ماهواره هاتبرد، شبکه العالم از امروز از طریق ماهواره هاتبرد با فرکانس 11566 قابل دریافت است. 


علیرضا غلامی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شبکه العالم درباره قطع شبکه العالم از روی ماهواره هاتبرد گفت: «این اتفاق برای اولین بار رخ نداده است و ما از دشمنانمان انتظاری جز این نداریم، اما العالم خودش را آماده کرده و با قطع شدن فرکانس‌ها از ماهواره هاتبرد، از امروز شبکه از طریق ماهواره هاتبرد با فرکانس 11566 قابل دریافت است.»
 

در پی توقف ارسال برنامه‌های صدا و سیما از ماهواره هاتبرد، همچنین ماهواره اینتلست 20 به عنوان جایگزین معرفی شد. 


 شبکه جام جم اعلام کرد، در پی اقدام شرکت یوتل‌ست درخصوص تحت فشار قرار دادن شرکت سرویس دهنده پخش ماهواره‌یی از روز دوشنبه 15 اکتبر 2012 (24 مهر) فرکانس ماهواره 12437 قطع شده و سرویس مذکور به شبکه‌های این پکیج ماهواره‌یی ازجمله جام جم 1و 2 ارائه نمی‌شود. 


 بینندگان شبکه جهانی جام جم می‌توانند برنامه‌های این شبکه را از طریق ماهواره اینتلست 20 دریافت کنند.
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    101 5
    بله اینکار غیر اخلاقی است ! اما پارازیت انداختن کار اخلاقی است !!! هزار نوع مرض رو تو جامعه با انتشار پارازیت رواج دادن کار اخلاقی است !
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    89 6
    بله، البته این کار درست و حرفه ای نبوده، اما از قدیم گفتن چیزی که عوض داره گله نداره! نه که ما روی شبکه های اونا پارازیت نمی اندازیم، حالا کار اونها حرفه ای نبوده!!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    21 0
    درسته اخلاق نسبیه ولی نه اینقدر!