در جریان شهادت امام جواد(ع) سه نفر نقش اساسی داشتند. معتصم، خلیفه عباسی به همراه جعفر، پسر مامون، سمی را در انگور تزریق و به ام فضل، همسر امام جواد و دختر مامون، دادند. آن حضرت با خوردن انگور آغشته به زهر به شهادت رسید.

به گزارش خبرآنلاین بر اساس منابع تاریخی، قاتلان امام امام نهم، طبق پیش بینی امام رضا و امام جواد، به سزای عمل خود رسیده و تاوانی سنگین پرداختند.

ام فضل بعد از دادن انگور به امام، پیشمان شده و گریه کرد. حضرت به او فرمود: «چرا گریه می کنی؟ اکنون گریه تو سودی ندارد. این را بدان که به سبب این جنایت، به چنان دردی مبتلا می شوی که هرگز علاج ندارد و چنان به تنگدستی افتی که جبران پذیر نباشد».
ام الفضل دچار بیماری داخلی شد که توان بازگو کردن برای دیگران را نداشت. وی تمام دارایی های خویش را خرج درمان خود کرد اما معالجه نشد و در کمال فقر و تنگدستی جان خود را از دست داد.
پیشتر حضرت رضا (ع) درباره قاتلان امام جواد (ع) فرموده بود:
«فرزند من از روی خشم و غضب کشته می شود و اهل آسمانها بر او می گریند. خداوند بر دشمن ستمگر او غضب می کند و در مدت کوتاهی آنانرا به عذاب دردناک مبتلا می سازد.»
پیشگویی حضرت رضا (ع) عملی شد و جعفر بن ماُمون که تحریک کننده خواهرش ام الفضل بود در همان روزهای پس از شهادت امام جواد (ع)، در چاهی افتاد و بر اثر ضربه ای که بر سرش خورد دچار جنون گردید و بقیه عمرش را با دیوانگی و جنون به سر برد.
معتصم عباسی نیز که دستور قتل حضرت را صادر کرد بیش از شش سال دیگر حکومتش دوام نیافت.
/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =