۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸

مهر نوشت:

قیمت وسائل اولیه زندگی این روزها نسبت به چند ماه گذشته بیش از دو برابر شده است. در این میان مادران و پدرانی که قصد دارند دختران خود را به خانه بخت بفرستند هزینه های کمر شکنی را باید پرداخت کنند.در چند ماه اخیر با نوسانات شدید قیمت لوازم خانگی و مبل و... مادر و پدرها حسرت روزهای گذشته را می خورند که فشار ناگهانی خرید جهزیه رابه سال های عمر دختر دم بختشان تقسیم می کردند. کافی است به یکی از بازارهای لوازم خانگی سری بزنیم تا ببینیم پدری که سه ماه گذشته دخترش را عروس کرده و با خانواده ای که امروز قصد فرستادن دخترش را به خانه بخت دارد چه تفاوت قیمتی را باید بپردازد.

 

صبح یک روز پاییزی در خیابان سه راه امین حضور

خیابان امین حضور هنوز خلوت است. ساعتی مانده به ظهر . همه مغازه ها باز اما کم مشتری است. ویترین برخی مغازها خالی است .

اولین مغازه ای نمایندگی فروش یکی از لوازم خانگی های معروف و اما گران را دارد. مرد فروشنده می گوید این مارک از ابتدا 15درصد از سایر مارک ها گران تر بوده است. اما در این سه ماه نیز 15 تا 20 درصد به قیمتش افزوده شده است.

افزایش قیمت تاثیری در میزان مشتری هایش نداشته است و ترسی هم از بی مشتری شدن ندارد زیرا همین که سرمایه اش را بگذارد تا چند ماه دیگر چند برابر می شود ومشخص نیست گاز و یخچالی که به قیمت امروز می فروشد خودش بتواند چند ماه دیگر بخرد . شاید برای همین است که بسیاری از مغازها درزمان نوسات شدید بازار ترجیح می دادند به جای فروش کر کره مغازه هایشان را پایین بکشند و یا بگویند انبارهایشان از جنس خالی است.

این موضوع را مرد فروشنده نیز تایید می کند و می گوید این روزها اگر هم فروش نکنیم،ضرر نکرده ایم.

در این میان زن و مرد جوانی که مدتی است وارد مغازه شده اند هم به میان حرف می آیند می گویند: 6 میلیون تومان با سختی های فراوان به عروس و دامادها وام می دهند اما این 6 میلیون هزینه خرده ریزهای زندگی هم نمی شود. دختر خریدار ادامه می دهد: دیروز با 3 میلیون تومان به بازار رفتم اما تنها توانستم یک گاز و یک یخچال ایرانی بخرم .با شوخی ادامه می دهد قبلا شوهر کردن آرزوی دختران بود حالا داشتن جهیزیه تبدیل آرزو شده است.

 

عروس خانمها کالاهای خارجی بخرند !

چند مغازه جلوتر نمایندگی فروش یکی از مارک های پر مخاطب کره ای است. او می گوید : قیمت لوازم صوتی و تصویری الی جی در 3 ماه گذشته تنها 12 تا 15 درصد افزایش داشته و برخی از کالاهایمان مانند تلویزیون 3 بعدی و یا سینمای خانگی مان تغییری نداشته است.

او اضافه می کند: گرانی ها از مشتری های ما کم نکرد بلکه سبب افزایش خریداران هم شد زیرا مردم به سوی بازار هجوم آوردند وبه طور مثال ما در حال حاضر تلویزیون ال سی دی 42 اینچ چیزی در انبار نداریم.

این مغازه دار ادامه می هد: بیشتر از کالا های خارجی کالاهای داخلی است که در این سه ماه گران شده است و آدرس پاساژ محمد را می دهد که بیشتر مارک های ایرانی در این پاساژ فروخته می شود .

 

افزایش 100 درصدی جهیزیه ایرانی

به پیچ خیابان را که بگذارنی و از کنار مغازه اکبر مشتی فروشی هم عبور کنی پاساژ محمد پیدا است. اینجا از خیابان های بی مشتری هم خلوت تر است.

از اولین مغازه دار که می پرسم قیمت لوازم خانگی در این 3 ماه چقدر تغییر کرده و یک خانواده چقدر باید برای خرید یک جهیزیه بپردازد می گوید: خرید جهیزیه کامل دیگر برای یک خانواده متوسط امکان پذیر نیست وقتی تمامی کالاهای ایرانی 100 درصد افزایش قیمت داشته اند .

او ادامه می دهد : یخچال الکترو استیل که سه ماه پیش 800 هزار تومان بود حالا به یک میلیون 300 هزار تومان افزایش داشته است یا مارک هیمالیا از 706 هزار تومان به 1 میلیون تومان تغییر نرخ داده است .

این فروشنده با بیان این که کالاهای ایرانی در این سه ماه هفته ای 10 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته اند می گوید: با وجود گرانی ها مردم باز هم خریدار این کالاها هستند .

یکی دیگر از مغازه داران این پاساژ که سال ها کارش خرید و فروش لوازم خانگی است می گوید: افزایش قیمت مارک های کره ای و آلمانی دروغ است همه کالاهای 100 درصد گران شده است اما جنس های ایرانی بیشتر.ل باس شویی آبسال از 370 هزار تومان به 800 هزار تومان افزایش قیمت داشته و جاروبرقی چینی سامسونگ که سه ماه پیش 135 هزار تومان بود حالا به قیمت 318 هزار تومان فروخته می شود مردم هم مجبورند این قیمت ها را بپردازند وقتی یخچال خانه شان سوخته یا عروسی دخترشان یک هفته دیگر برپا می شود .

او به تیتر یکی از روزنامه ها صبح اشاره می کند که نوشته " آرامش به بازار لوازم خانگی بازگشت " و می گوید: چه آرامشی وقتی هنوز هیچ کدام از قیمت ها پایین نیامده است .

این فروشنده ادامه می دهد: 50 هزار تومان هزینه ساخت یک اجاق گاز ایرانی بالا رفته اما از کارخانه دار گرفته تا فروشنده هر کدام 200 هزار تومان به قیمت فروش آن افزوده اند .

 

مدل های قلابی به جای مدل های جدید

او ادامه می دهد: برخی از مارک ها که قصد دارند به ظاهر نشان دهند قیمت کالاهایشان تغییری نکرده است مدل سازی های قلابی می کنندبه طور مثال دو صفر آخر مدل یک جارو برقی را حذف می کنند و می شود یک مدل تازه و آن وقت قیمت مدل جدید را چندین برابر افزایش می دهند .

حالا با یک حساب سر انگشتی یک پدر برای آن که حداقل وسائل زندگی رابرای دخترش فراهم کند باید 5 تا 6 میلیون داشته باشد و یک جهیزیه 8 میلیونی در فصل تابستان حالا به 16 میلیونی رسیده است . البته این رقم ها ربطی به نرخ جهیزیه های تجملاتی ندارد .حالا یک پدر نمی داند باید از این که درخترش به خانه بخت می رود بخندد و یا بگرید !

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همراه IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    212 2
    هیچ دقت کردید مردم نسبت به این اخبار بی تفاوت شده اند ؟ آیا بی تفاوتی، هراس ایجاد نمی کند ؟
    • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      28 3
      هیچ دقت کردید که دیگه ازدواجی رخ نمیده که بخوان تفاوتی قائل بشند؟! اگه هم ازوداجی رخ میده فقط برای پولدارهاست! هیچ دقت کردید که آمار ازدواج به سمت صفر و طلاق به سمت بی نهایت میل میکنه؟! بنده 30 سالمه و هنوز جرأت ندارم با این اوضاع ازدواج کنم و نخواهم کرد! مجردی رو عشقه.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      32 0
      برعکس با بی تفاوتی پوست کلفت تر میشویم
    • بدون نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      5 0
      بی تفاوتی یعنی هرگاه کسی حرف آرمانی و معنوی زد، هیچ کس به او توجه نخواهد کرد.
    • بدون نام IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      10 0
      مردم نسبت به فرهنگ و سنت خود بی تفاوت میشوند و شیفته فرهنگ خارجی میشوند. چون نتیجه میگیرند که حتما مشکلی در شیوه اداره کشور هست که هیچوقت رنگ و روی رفاه را نمی بینند.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      3 0
      ای آقا کجای کاری؟؟!!
  • بانو SA ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    جالب است که در رسانه ها تبلیغ می شود که مهریه را کم کنید و مهریۀ زیاد بد است (قانون جدید هم از این امر حمایت می کند)، ولی هیچ کس تبلیغ نمی کند که جهیزیه کم بدهید، جهیزیۀ زیاد هم بسیار بد است (چون باز شاید مهریه را ندهند و نگیرند، ولی بیشتر اقوام ایران، جهیزیه را حتما باید بدهند و بگیرند). :(
    • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      63 25
      خانوم عزیز این خودشمادخترخانوماهستین که دربحث جهیزیه هم لااقل به پدرومادرخودتون رحم نمیکنید. خیلی ازپسرا اصلا راضی نیستن پدرخانومشون به خاطرجهیزیه توزحمت کمرشکن بیفته اما انگارخوددخترا رحم ندارن
  • لیدا shz IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    آقایونی که همش دم از مهریه میزنن تحویل بگیرن تازه مهریه رو از صدتا ده نفر میگیرن ولی ما که باید جهیزیه بدیم چی؟؟؟؟؟ فقط دعا میکنم که هیچ پدری شرمنده دخترش نشه از جمله خودم...
    • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      43 31
      خانومایی که دم از جهیزیه می زنن. جهیزیه فوقش 30,40تا سکه قیمت داره,مهریه کمش 300,400تا.اخخخیییییی,واقعا ظلم در حق زن !!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      33 14
      لیدا خانم شما کی تا حالا پدر شوهر شدید
    • بدون نام DE ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      65 6
      خداییش بنده حاضرم زنم هیچ چیز به عنوان جهیزیه با خودش نیاره ولی مهریه رو هم صفر بزنه
    • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      35 12
      شما جهیزیه نمی دهید که، پدر محترم و زحمتکش تقبل می فرمایند.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    168 5
    پدر مهریه داد پرد شیر بها داد پدر خانه داد پدر نفقه داد پدر هزینه زندگی داد پدر فرزندان را روانه مدرسه کرد پدر مسئولیت حقوقی خانواده را به گردن گرفت پدر دختر شوهر داد و جهیزیه داد و سرانجام همه کاسه کوزه ها سر او شکست پدر مرد از بس که پول ندارد
    • دقیق IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      29 1
      خط آخر دیالوگ عبدی بود تو مادر ِ حاتمی !
    • اميـــــــــــــــــــــــــــــــد IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      52 17
      آخرشم جــــــــــــــــــــــــــــــــاي مادران دربهشت است!!!!؟
    • بدون نام EU ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      13 4
      ببین تحمل نه ماه بارداری و درد زایمان و غصه بزرگ شدن و تربیت بچه تنها در توان زنه ...با احترام به تمام پدرهای خوب دنیا .... مادر بایـــــــــــــــــــــد جاش تو بهشت باشه ....
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    72 11
    ولله ما که عروسمان با هفت تومان جهاز اومد و هیچی هم نگفتیم البت حالا داریم خیلی چیزها را خودمان می خریم به عناوین مختلف براش می بریم فقط به خاطر این که دختر خوب و خانواده خوبی هستند این را داشت دختر را ببرید جهازیه چیه
  • دلال مرکزی US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    121 7
    کی گفته جهیزیه 16 میلیون، فقط لباسشوییش 3 میلیونه ، جارو برقیش 700 هزارتومنه، اتوش 300 هزار ، مبل و صندلی و میز نهار خوریش حداقل 6 میلیون تومنه اتاق خواب حداقل 6 میلیونه همین چند تا شد 16 میلیون ـازه جنس معمولیش را گفتم هنوز سرویس آشپزخانه و هزار قلم دیگه بماند. بیخیال شید میخواهید همدیگر را بدبخت کنید؟
    • رضا IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      5 78
      میخوای من هم یه جهیزیه برات جور کنم 200 میلیون؟ این که حرف نشد. متن مقاله هم غلط انداز است. وسایل معمولی یه زندگی متوسط بیشتر از 5 - 6 میلیون تومان نمیشه. توقعات رو کم کنید همه چی درست میشه.
    • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      41 2
      فقط سه قلم جنس تلویزیون یخچال ماشین لباسشویی میشه 5 میلیون تازه اگه از معمولیهاش بگیری! کجای کاری عمو!!
    • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      41 5
      فکرکنم این اقا رضا منظورش زندگی عشایری نو چادره
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    188 4
    امید به ازدواج داره صفر میشه، یه نظر سنجی در این مورد بزارید بد نیست
  • تازه عروس IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    119 7
    نمیدونم باور می کنید یا نه!!! اما ما تصمیم گرفتیم وامون رو بذاریم رو رهن خونه که کرایه کمتر بدیم و در عوض به جای وسایل داریم لوازمی که تو خونه ی پدرامون دیگه ازشون استفاده نمیشه رو فعلا می بریم(فرش و یخچال 10سال پیش)تا بیشتر از این بهمون فشار نیاد
    • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      56 5
      ما که تو خونه پدرمون هم هنوز لوازم کمه چی ؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      40 0
      ارزش پولی که دادید برای رهن تا سال دیگه یک سوم می شه. در ضمن باز پدر و مادر شما وسایل سالم که بشه ازشون استفاده کنید داشته اند. همه که این امکانات رو ندارند.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      6 2
      متاسفانه همه این درک و مدارا را ندارند
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    122 5
    امید به ازدواج صفر شده هیچ امید به زندگی و آینده هم صفر که هیچ به زیر صفر می رسد.
  • امير IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    48 46
    من جهيزيه نخواستم بابا فقط زنم بدين اي بابا
    • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      64 7
      واقعا چی بهت بگم زن میخوای چیکار بابا ما که گرفتیم زیر مشکلات زندگی پوستمون کنده شده از انتخابم راضیم ولی ازاینکه ازدواج کردیم دوتایمون پشیمونیم
  • بدون نام FR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    128 5
    شما تونستی با 16 میلیون بخری مارو هم خبر کن
  • امیر IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    36 2
    سلام به همه دوستان شرایط ازدواج مرد باید حداقل چند میلیون پول طلا و لباس اول بده که کم کم حداقل 4 میلیون میشه تاز خیلی کم گفتم بعد هزینه های نامزدی بعد باید به فکر تعداد تیکه جهیزیه که طرف خانوم گفته بگیر که حداقل کم کم خیلی سبک 8 میلیون تا 12 میلیون میشه 3- تهیه مسکن که یه 50 متری تو کرج حداقل باید 15 میلیون پیش بدی بعد هزینه ازدواج بعد هزینه خانواده بعد پرداخت مهریه بعد پرداخت نفقه بعد بعد بعد بعد همتونو دوست دارم
  • ماهان IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    58 6
    با 16 میلیون فحش هم به آدم نمی دن چه برسد به جهیزیه!
    • مهدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      2 0
      چرا ماهان جان، فحش رو می دهند البته نه لفظیش رو. می خواهی بگم چه جوری؟ وقتی میری خرید جهیزیه، مغازه دار محترم با کلی زبونبازی جنس رو بهت قالب میکنه، اون هم با قیمت های دوبله سوبله. موقع تحویل بار که میشه بدقولیها شروع میشه. یک روز، دو روز، 10 روز ، 20 روز. بالاخره بعد از کلی داد و بیداد بارت رو تحویل میدهند . اون وقت می بینی بارت با سفارش یکی نیست، زنگ می زنی اول که منکر می شوند، بعد اگه کاری نشه کرد و درخواست مابالتفاوت مبلغ با سفارش خودت رو بدی آسمون ریسمون می بافند که دلار رفته بالا، ضرر کردیم و ... اگه راه اصلاح داشته باشه هم دوباره یک مدت سرکارت می گذارند و یک پول مجدد بابت بار ازت می گیرند و کلی منت هم سرت می گذارند . این یکی از فحش هم بدتره . حالا دیدی هم پول دادی و هم فحش بهت دادند.
  • امیر IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    53 15
    من که به شدت معتقدم تو این وضع اجتماعی که ما داریم اصلا ازدواج کار بسیار اشتباهی، به خدا همه چی عشق و دوست داشتن نیست! یکم که بگذره جذابیت ها عادی و تکراری میشه! یه پیتزا ساندویچ معمولی بخوای دو نفری بخوری حداقل 20000 تومن پیاده میشی، اکیداً به دوستانی که در شرف ازدواج هستن توصیه میکنم از این امر خطیر دوری کنند. حالا ما گفتیم...
    • مرجان IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      4 5
      گل گفتی
  • مهدی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    21 5
    [جهیزیه یک زندگی 1 میلیون ماشین لباس 400 جاروبرقی 850 تلویزیون 32 سه عدد فرش 12 متری ماشینی 2/4 میلیون یک دست مبل 900 گاز فردار 800 یخچال ساده 1 میلیون سرویس چوب 1/850 سرویس اشپزخانه 1/5 شامل چرخ گوشت پلوپز ابمیوه گیری وای باورم نمیشه خدا صبر بده این شد حدودا 11 میلیون
  • شاهرخ IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    52 2
    وقتی پراید بشه 13_14 میلیون خوب جهیزیه هم باید چندین برابر بشه!!!!!!!!! خدا به داد جوون ها از جمله خود من برسه تموم زندگیمون شده استرس
  • شاهپور IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    7 27
    به نظر میاد که نگرش غلطمون به تشکیل زندگی مشترکه که باعث میشه از همون ابتدای ازدواج دچار مشکلاتی مثل تامین هزینه مراسم عروسی و هزینه جهزیه و اختلاف نظر سر مهریه و این مسائل بشیم.در واقع بحث و جدلی که از همون ابتدای زندگی بین خاندان عروس و داماد سر میزان مهریه و یا حدود جهازیه شکل میگیره ظن یک ناظر بیرونی بیخبر از رسومات ایرانی رو به این سمت میبره که انگار قرار طی این ازدواج یک معامله ایی صورت بگیره و چیزی خرید و فروش بشه. و این چک و چونه هایی که زده میشه برای اینه که طرفین معامله به سود و نفع بیشترشون برسند.و دختر و پسر هم که طبعا علاقمند به یکدیگرند و قرار پیوند بین اونا صورت بگیره و برای جلب رضایت خانواده هاشون تلاش میکنن هم نقش دلالهای ذینفع این معامله رو دارند......
    • مهدی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      4 0
      خوب برادر من، جهزیه و مایحتاج اولیه زندگی که دروغ نمیشه که شما به نگرش غلط ربطش میدی. حتی اگه کسی هم برای میزان جهیزیه سقف و کفی نذاره باز هم باید حداقل 17 - 18 میلیون خرج کنی
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    36 2
    مي شه يكي به من بگه وقتي مي گوييم حداقل واقعا از چه چيزي صحبت مي كنيم؟؟
    • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      6 1
      نه
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    40 1
    عموما وقتی والدین عروس به دختر جهاز می دهند سعی میکنند وسایل اولیه زندگی رو بهش بدهند طوریکه کیفیت خوبی داشته باشه و عروس و داماد تا چند سال با درآمد کمشون مجبور نباشند این وسایل را تهیه کنند. من برای خودم یخچال فریزر ایرانی خریدم که از همان اول خراب بود و طی این 4سال هر سال یک یا دوبار خراب می شود. به همین خاطر برای جهاز دخترم یخچال فریزر خارجی خریدم، به قیمت 5میلیون تومان! حالا بگوئید چگونه می شود با 11میلیون بقیه لوازم اولیه زندگی اش را بخرم؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    28 5
    به امید روزی که هم مهریه حذف بشه هم جهاز هم شیر بها هم این چیزای دست و پا گیر ازدواج .فرهنگ اصیل ایرانی این چیزا نبوده چیزای دیگریست که همشونو داریم از دست میدیم.عشق و علاقه به هیچ کدوم از این چیزا بستگی نداره
  • حمید اس اس IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    35 2
    متاسفانه طرف های ما، جهیزیه و طلا و خرج عروسی گردن ما پسرهاست، 16 یک جهیزیه ساده، 10 یک سرویس طلای خیلی معمولی، 10 خرج عروسی و سایر، ارشد مملکتم و بیکار، 30 سال هم سن دارم، من از کجا 30 میلیون پول بیارم ؟؟؟؟؟؟؟ کسی هست جواب بده ؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      27 7
      عزیز من سوال سخت نکن! کسی جوابی برای سوالهای سخت نداره. تقصیر شماست که در جایی زندگی می کنی که مرد باید جیهزیه بدهد و خانم هم نمی دانم باید چیکار کند.
    • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      8 0
      برو از یزد زن بگیر که هم خرج عروسی می ده ن هم جهیزیه
    • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      20 1
      کاری نداره از طرفای خودتون زن نگیر ... کلی جلو می افتی
    • احسان IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      16 1
      برو یه جایی داماد شو که اقلا جهیزیه رو تو ندی!
    • زانیار IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      7 1
      کردها اینطورین.تو اذربایجان غربی و کردستان و کرمانشاه.عوضش صدبرابر دخترای تهرونی بسازترن.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      7 2
      بیا از تبریز دختر بگیر.تا حالا پدرم 27 میلیون خرج کرده هنوز مبل وفرش هم نخریده بازم شوهر و مادر شوهرم توقعاتشون تمام نشده.اگه بخوای قیمت وسایل رو برات میفرستم.در ضمن مهریم هم 100تاسکه ویک سفر حج.
  • مریم US ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    33 5
    خدایا به داده دل ما جوونها برس ................
  • بدبخت IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    34 4
    واقعا نمی دونم چه کار کنم با این وضع گرونی و وسایل منزل ..6مهر ماه رفتم ال.ای.دی سامسونگ 46 بخرم گفتن 2/200 بدون گارانتی دیروز 22 مهر رفتم بخرم گفتن 3/800 واقعا این وضعیت رو کی می خواد جواب بده ... چند سال صبر کردم یه پولی بیاد دستم وسایلمو بخرم الان 3 تکه وسایلم نمی شه خرید
    • منیژه IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      15 34
      خوب ال ای دی نخر برادر من اول زندگی
  • مهدی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    24 15
    سلام من 20 روز مونده به عروسیم ان شاء الله . ولی شانسی که آوردیم این بود که عمده خریدهامون رو پارسال کردیم . الان که رشد 100 درصدی حداقل رشد بازار شده. اون خانم هایی هم که داد از کم شدن مهریه دارند توجه کنند که اگه اونها جهزیه دادند، داماد هم خرج سرویس طلا و تالار و آرایشگاه و آتلیه و میوه و شیرینی و کادو و هزار و یک چیز دیگه می کنه که با یک حساب سرانگشتی اگه از هزینه جهیزیه بیشتر نشه کمتر نمیشه! ولی همه این ها به کنار، چون هر چی عروس و داماد و خانواده هاشون خرج می کنند برای زندگی خودشون خرج می کنند ، دیگه منتی نیست که سر هم بذارن. البته هزینه منزل (چه اجاره و چه خرید) بمونه که الان داره سر به فلک می کشه .
    • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      9 0
      بعضیا ازدواج و با معامله و کاسبی اشتباه گرفتن و همش یک قرون دو زار میکنن تا ضرر نکنن
  • حامد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    5 0
    بیچاره اون پسری که الان باید پول مراسم ازدواج و منزل و مهریه رو تقبل کنه و بیچاره تر اون پسری که چندین سال بعد پدر شده و باید خرج جهیزیه دختر و یا مراسم ادواج پسرش رو بدهد . خدا قدیمی ها رو رحمت کنه که چقدر ساده زندگی می کردند و چقدر در خونه هاشون صفا و محبت جاری بود .
  • فرزان IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    4 0
    تو زندگی مشترک فقط یه مرد هست و یه زن . نبودن بقیه چیزها سخته خیلی هم سخته. اگه قرار یه زندگی مشترک شروع بشه دو نفری با هم باشین کنار هم باشین و سختیهای رو تحمل کنین بقیه زندگی رو با هم بسازین ........ میگین نمیشه .....................! این خط ______ این نشون $
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    7 0
    من دو میلیون میگیرم بهت فحش میدم
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    5 5
    خوب وقتي يه دخترمهريه 500 الي 1000سكه توقع داره .بايدمجهزيه ميليوني بلكه ميلياردي بياره پس چي نكنه فكر كرده طرفش...........!!!! چقدر زندگي ساده وراحت خوبه!؟ 16 ميليون هم زياده
  • پریسا IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    10 32
    بالاخره هر که طاووس خواهد جور هندستون کشد. ازدواج در کنار تمام مواهبی که داره ، مسئولیت هایی هم برا آقاپسرا داره که متاسفانه اکثر پسرا نمیخوان به خودشون سختی بدن. امروزه پسرهای جامعه همه چیز را آماده می خواهند که این امکان ندارد. در مورد دختران جوان هم البته این مساله صادق است.
    • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      7 6
      لعنت به هر چی طاووسه
    • شیری IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      2 6
      طاووس ، به چه قیمتی ؟ کمی در مورد آن چه می خواهی بنویسی فکر کن این مشکل دامن همه را گرفته .
  • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    9 4
    عاشق عاشقم که باشین بعد از یک سال همه چی عادی میشه و اونوقت که میفهمید چه اشتباهی کردین ازدواج کردین
  • بدون نام IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    4 3
    توی شهر ما 12 قلم اساس اصلی خانه با داماده! و عروس مجبور نیست جهیزیه ای بیاره، هرچند به حد توانایی لوازمی را میخره داماد موظف به پرداخت شیربهاء ، پرداخت خرج جشن نامزدی و عروسی ، اجاره خانه و خرید لوازم منزل می باشد وامم جور نشده و پس اندازی که داشتم هم توی این روزها بی ارزش شده و کلا هیچ کاری باهاش نمیشه کرد! دامادا واقعا مظلوماً!
  • mehdi IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    4 1
    خانم ها باید توجه کنن که در مورد مهریه هر یه سکه الان که 1.300 پولشه تقریبا 9 برابر 4 یا 5 ساله پیشه که اصلا این چیزهارو نمیبینن و فقط تعداد براشون مهمه.....
  • جعفر4620 IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    4 3
    خدا قسمت ما هم کنه ازدواج کنیم......30سالمه -کارمند-دانشجو ارشد
  • ناشناس IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    2 2
    اینهایی که می گن همه چیز با داماده تو شهرشون شهرشون کجات بریم اونجا زندگی کنیم .
  • دربه دراين مملكت A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    4 0
    بابا،به جاي اين حرفا،بيايين بااين وضعيت اقتصادي كشور،حداقل خودموندرازدواج سخت گيرنباشيم،ازخواسته هاي كه بعدن هم ميشه دركنارهم به دست آورد،درزمان خواستگاري هابگذريم..آقايان،وخانم ها.شماكه قصدازدواج باهم دارين،قرارنيست.هركس به كس ديگه طعنه بزنه.چون.شماباهم ازدواج خواهيدكردتا،يكي شويد.ودرسختي ها.وراحتي هاباهم باشين.نه اين كه.دختران خودشون روفرشته بدونن.وتموم مسؤليت زندگي روبه گردن پسربندازين.شماهم باكم توقع بودن خود.كمك بزرگي ميكنيد.بخدا،مهم دوست داشتن واقعي است.پول به دست آمدني است.عشق هست كه به سختي به دست مياد...درواقع ما.بازيچه اين دنياشديم..ودولت به سه مشكل اساسي جوانان.اهميت بده.تابه راه خراب كشيده نشويم.فراهم كردن ازدواج باتمام شرايط زندگي.مسكن.وكار..
  • همتا A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    2 2
    سلام اولندش شیربهاهیچ الگوی الهی نداره فقط یک عرف غلطه که طرفهای ما(کرمان.راین)نیست ثانیا مهریه فقط به عقل وشعوردوطرف وخانواده بستگی داره که ازنظرمن 114هم زیاده البته اگرمرد.مرد باشه ولایق ثالثادراین زمان ازنظرمن لوازم برقی لازم توزندگی بخرید نه لوازمی که دخترعموودخترخاله وبقیه خریدن رابعاواسه شب عروسی یک کربلا یک ولیمه که شام قیمه تویک سالن کوچیک اینم عروسی ساده .من که بیست سالمه ودارم لیسانس میکرم به نظرم بهترین کاره
  • نسترن A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    4 1
    سلام به همه اون عزیزایی که اینجا از کم توقعی حرف میزنن اخه الان انقدر گرونی شده که اگه از همه ی همه چیز هر دو طرف صرف نظر کنن باز هم نمیشه مثلا اگه جهیزیه نباشه خونه اجاره هم باشه تازه هر جفتمون کار کنیم با حقوق کارمندی مثلا میشه زندگی ساخت هم هزینه روزمره کرد تازه بچه دار شدیم بچمون توقعاتش هست این شد زندگی اخه ما جوونا چه کار کنیم