رویا وهمی نویسنده کتاب «رویای وهمی بوف کور» که به گفته خودش این کتاب مهم صادق هدایت را برای اولین بار «چسب» و «قیچی» کرده، معتقد است تحلیل او «واقع بینانه‌ترین تحلیل بوف کور تاکنون» است!

اخیراً کتابی با عنوان «رویای وهمی بوف کور» نوشته رویا وهمی راهی بازار شده است. این کتاب 352 صفحه‌ای که با بهای 7000 تومان از سوی انتشارات فیروزان چاپ شده، یک عنوان فرعی هم دارد؛ «رویایی 3 بعدی است». علاوه بر اقدام عجیبی که در نامگذاری این کتاب صورت گرفته (نویسنده نام خود را در عنوان کتابش به کار برده است) او مدعی شده که با این کتاب «بوف کور برای اولین بار چسب و قیچی شده است». در واقع مولف برخی از صفحات این رمان را جهت درک بهتر مخاطب «قیچی» و در جایی که خود مناسب تشخیص داده، «چسب» کرده است! او همچنین مدعی شده با این کار «دیگر بوف کور یک رمان سیاه نیست» و «پس از نیم قرن، تحلیلی حاکی از تلاش و امید راوی بوف کور ارائه شده است» و این «واقع بینانه‌ترین تحلیل بوف کور تاکنون» است. نویسنده معتقد است: «بوف کور» خودش رمز دارد و من آمد‌ه‌ام برای پاراگراف به پاراگرافِ این کتاب، تحلیل خودم را نوشته‌ام... بعضی وقت‌ها ممکن است سه صفحه را باهم تحلیل کرده باشم. در ادامه گزیده ای از گفتگوی خبرگزاری مهر با نویسنده این کتاب را می خوانید:

شما گفته‌اید که در کتاب شما «بوف کور» برای اولین بار چسب و قیچی شده است. یعنی چه؟

- یعنی مثلاً من یک صفحه خاص را برده‌ام 20 صفحه جلوتر...برای اینکه درک خواننده از مطلب بهتر شود.

- باید همین شکلی باشد؛ چون راوی آن فردی است دوشخصیتی و هر بار یکی از شخصیت‌ها این خاطرات را می‌نویسد. ذهن شخصیت دوم تا حدی کودکانه است و پراکنده‌گویی در چیزهایی که می‌نویسد، بیشتر است و به همین خاطر بین ادامه خاطرات وقفه می‌افتد.

خانم وهمی! متاسفم که بگویم منظور شما را متوجه نمی‌شوم. می‌خواهم بدانم شما بر چه اساسی می‌فرمایید که بعضی صفحات «بوف کور» باید جابه‌جا شود؟

خیلی هم زیاد نیست. من در دو جا این کار را کرده‌ام. نمی‌‌‌گویم نباید صفحات «بوف کور» در جای فعلی خودشان باشند چون نویسنده لازم می‌دانسته نثر را آنطور پیش ببرد، ولی برای فهم مخاطب این جا به جایی صورت بگیرد، بهتر است.

شما بر چه اساس تشخیص داده‌اید که فهم کتاب «بوف کور» اگر اینگونه به قول خودتان «چسب» و «قیچی» بشود، برای مخاطب بهتر است؟

- من توضیح داده‌ و فکت و دلیل آورده‌ام. قبلاً هم گفتم چون راوی «بوف کور» دوشخصیتی است، پراکنده‌گویی زیاد دارد و به خاطر همین خواننده گیج می‌شود و برای اینکه از این سردرگمی دربیاید، تحلیل‌گر به او پیشنهاد می‌دهد این صفحات را باهم مقایسه کند تا به ذهن راوی نزدیکتر شود.

- صادق هدایت قصد گول زدن نداشته، ولی شخصیتی که برای رمانش انتخاب کرده، یک فرد معمولی نیست، یک فرد خوابگرد است که خواب نما می‌شود و وقتی از خواب بیدار می‌شود، حرکاتی از او سر می‌زند که خودش آنها را به یاد نمی‌آورد. به همین خاطر او به جلد آدم‌های دیگر می‌رود و لباس‌های مبدل می‌پوشد که من شکل آنها را روی جلد کتابم آورده‌ام.

 

چه شد که به فکر نوشتن چنین کتابی افتادید؟

- یک اتفاق معمولی رخ داد و از نظر فکری مشغله‌ای پیدا کردم و برای اینکه فکرم مقداری راحت شود، شروع کردم به خواندن این کتاب و تحلیل آن. قبلاً هم 6 داستان صادق هدایت را تحلیل کرده بودم. در مورد این کتاب جدید، حدود یک سال پیش بود که نوشتن تحلیل برای کتاب «بوف کور» را شروع کردم.

چقدر طول کشید که مجوز بگیرد؟

- چند ماه طول کشید.

از شما یا ناشر نخواستند که درباره کتاب توضیح بدهید؟

بله. خواستند و خیلی هم از نظراتشان استفاده کردم.

آیا تغییراتی هم در کتاب اِعمال شد؟

من دوست ندارم راجع به این موضوع صحبت کنم.

اسم خودتان (رویا وهمی) را هم روی عنوان کتاب گذاشته‌اید؟ چرا؟

(با خنده) من گفتم اسم و فامیلم می‌خورد به محتوای داستان «بوف کور» و به همین خاطر گفتم زیاد خرج نکنم و اسم و فامیل خودم را در اسم کتاب (بوف کور) ادغام کردم و آن را گذاشتم روی جلد کتاب.

 

 

 

 ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    14 3
    مثل این است که صدا و سیما بخواهد Eyes Wide Shot را چسب و قیچی و پخش کند.
    • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
      2 0
      قطعا بدون آنکه کتاب را خوانده باشید نظر داده اید