۰ نفر
۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶

دانشجویان ایرانی خارج از کشور، برای گرفتن ارز با قیمت مرجع، دردسرهای زیادی دارند. آیا حق آنهاست که ارز با نرخ مرجع و حتی مبادله ای بگیرند؟

امید کریمی: ایران یکی از بزرگترین صادرکننده های مغز در دنیاست. این بدبینانه ترین نگاهی است که بسیاری به نخبه های علمی ایران که در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کرده اند، دارند. نخبه هایی که تعداد بورسیه های آنها در سال های گذشته بسیار کم شده است؛ چون وزارت علوم می گوید ایران خودش یک تولید کننده علم است. ضمن اینکه آنقدر ظرفیت دانشگاه ها بالاست که نیاز چندانی به بورس وجود ندارد. هرچند بورسیه هنوز هم انجام می شود.

اما هر سال ایرانیان بسیاری برای تحصیل به خارج از کشور می روند تا در دانشگاه هایی که ورود به آنها بسیار ساده تر از ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های داخلی است. درس بخوانند، به این امید که وقتی برگشتند، بتوانند شغل مناسبی بیابند. (اینجا) چه اینکه دیده اند با لیسانس برایشان کار نیست و البته ادامه تحصیل در دانشگاه های داخل، با وجود افزایش ظرفیت ها، اما هنوز با موانع بسیاری روبرو است.

اما شاید بسیاری از آنها، مجبور شوند پیش از پایان تحصیلات به ایران برگردند؛ چون ارز دانشجویی با نرخ مرجع وجود ندارد. از دو سه ماه پیش که بانک مرکزی خسیسانه ارز با نرخ مرجع به گروه های مختلف می دهد، دانشجویان خارج از کشور نتوانسته اند ارز 1226 تومانی بگیرند. مشکل آنها این است که در بسیاری از کشورها، دانشجویان اجازه کار کردن ندارند، پس هنوز جوان 25-26 ساله، چشم امید به جیب پدر و مادرش دارد که در ایران کار می کند و ماهی هزار دلار، برایش می فرستد. این هزار دلار حالا شده 500 دلار، حتی کمتر.

دانشجویان ایرانی خارج از کشور، در سه ماه گذشته بسیار در این باره نوشته اند و اعتراض کرده اند، اخرینش هم همین دو سه روز پیش بود که 2500 نفر از آنها در نامه ای سرگشاده برای محمود احمدی نژاد، رییس جمهور نوشتند که حذف ارز دانشجویی، می تواند به پایمال شدن حرمت دانشجویان خارج از کشور هم منجر شود. (اینجا را بخوانید)

این درحالی است که چند روز پیش از آن اعلام شد دانشجویان می توانند ارز مبادله ای بگیرند (اینجا، اینجا و اینجا)؛ نرخی که هر روز اعلام می شود و فعلا حدود 2500 نا 2600 تومان است. هرچند در اولویت بندی های مرکز مبادلات ارزی، نامی از ارز دانشجویی برده نشده است. (اینجا)

وزارت علوم روز 11 مهر اعلام کرد برای حل مشکل ارز دانشجویان، دو هفته زمان لازم است (اینجا) ؛ هرچند دو هفته نشده، درباره ارز دانشجویی خبرهایی منتشر شد که "دانشجویان ایرانی که همه ضوابط وزارت بهداشت و علوم را به همراه ویزای دانشجویی داشته باشند، می تواند معرفی نامه ارز دانشجویی دریافت کند." (اینجا) و بعد از آن هم بانک تجارت به عنوان بانک عامل برای توزیع ارز دانشجویی معرفی شد (اینجا)

البته درباره اختصاص ارز با نرخ مرجع یا مبادلاتی، هنوز اختلاف وجود است؛ سخنگوی مرکز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز تاکید کرده که دانشجویان غیربورسیه ارز دولتی دریافت نمی کنند بلکه ارز با نرخ اعلامیه بانک مرکزی با نرخ مبادلاتی به آنان تعلق می گیرد. اما محمود ملاباشی، رئیس سازمان امور دانشجویان چندی پیش اعلام کرد که غیربورسیه ها ارز با نرخ دولتی دریافت خواهند کرد. البته قرار بود دانشجویان، بتوانند از صرافی ها ارز بگیرند.

پیش از این صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفت وگو با خبرآنلاین، در مورد این مشکل گفت: "براساس مقررات جدید ارزی از تاریخ 4 مهرماه بانک های کشور در صورت تامین و خرید ارز به نرخ غیرمرجع(مبادله ای) می توانند نسبت به فروش آن به نرخ مبادله ای به دانشجویان غیربورسیه اقدام کنند. درغیر اینصورت تامین ارز دانشجویان از طریق شبکه صرافی مجاز نیز امکان پذیر است." اما این اتفاق نیفتاد.

 

گرفتن ارز با نرخ مبادلاتی، به معنای دوبرابر شدن هزینه های خانواده هایی است که دانشجو در دانشگاه های خارجی دارند. نظرات ثبت شده برای چند خبر پر بیننده مربوط به ارز دانشجویی در خبرآنلاین را که بخوانید، به اعتراض خانواده هایی که باید خرج دانشجوی در دانشگاه های خارجی بدهند را می بینید. (اینجا) همچنین بسیاری از آنها هم می گویند اگر به همین روال ادامه داشته باشد، به زودی مجبور به بازگشت هستند. همان چیزی که در نامه 2500 دانشجوی خارجی آمده بود.

اما این مشکل برای بخش کوچکی از ایرانیان نیست؛ طبق آمار وزارت علوم، 48 هزار دانشجوی ایرانی غیر بورسیه، در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل می کنند. (اینجا) هرچند به نظر می رسد بیش از 80 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند. با این حال دولت در تامین ارز همین تعداد هم اگر نگوییم ناتوان است، حداقل خست به خرج می دهد.

از اوایل مردادماه که بانک مرکزی تصمیم گرفت ارز مسافرتی را حذف کند، شایعاتی هم برای حذف ارز دانشجویی سر زبان ها افتاد (اینجا) ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از پیشنهاد ارز دانشجویی خبر داد. او با این توجیه که دانشجویان، 12 سال رایگان از امکانات دولت استفاده کرده اند و البته آنهایی که رفته اند، بر نمی گردند، پیشنهاد کرد ارز دانشجویی حذف شود. هرچند این پیشنهاد را ابتدا وزارت علوم و بانک مرکزی رد کردند، اما در نهایت این اتفاق افتاد. (اینحا، اینجا ، اینجا و اینجا)

این درحالی بود که از مهر 90 دانشجویان برای گرفتن ارز دانشجویی مشکلات فراوانی داشتند وبرخی بانکها از پرداخت آن خودداری می کردند.زیرا تا پیش از مهرماه سال 90، وظیفه اصلی پرداخت ارز دانشجویی توسط 5 نفر از کارشناسان اداره کل بورس انجام می شد.اما وزارت علوم سامانه "نشا" را برای ثبت نام متقاضیان راه اندازی کرد تا کار پرداختها آسانتر شود اما بعد از آن بانک مرکزی مقررات ارزی را تغییر داده و پرداخت ارز دانشجویی را منوط به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کرد.

اما در نهایت هم ارز دانشجویی با نرخ مرجع حذف شد. 

نکته ای که در این میان هنوز مغفول مانده، دلیل اختصاص پیدا نکردن ارز مرجع به دانشجویان و درعوض واردات ماشین های لوکس با ارز مرجع است. (اینجا و اینجا)

همه اینها به کنار، اما اختلاف نظری ظاهرا میان دانشجویان خارج از کشور و داخلی ها وجود دارد. نظرات این خبر و این خبر را بخوایند تا به اوج از این اختلاف نظر پی ببرید. دانشجویان داخلی می گویند اگر قرار است ارز مرجع و یا حتی مبادله ای به دانشجویان خارجی داده شود، دولت باید برای آنها هم تسهیلات ارزی در نظر بگیرد. خارجی ها هم می گویند دولت وظیفه دارد ارزش پول ملی را حفظ کند، آنها هم که رایگان دلار و ارزهای دیگر را نمی گیرند.

به هرحال، هرچه که هست، ارز دانشجویی، اکنون مانند بسیاری از بخش های دیگر که به ارز با نرخ مناسب نیاز دارد، بلاتکلیف است. هرچند مهلت دوهفته ای که وزیر علوم گفته بود، هنوز به پایان نرسیده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 127
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    95 74
    حداقل میتوان شرطی تعیین کرد که دانشجویان لیسانس وفوق لیسانس ارز مبادله ای و دانشجویان دکترا ارز دولتی دریافت کنند . همه میدانند که همه این دانشجویان خارجی کسانی نیستند که به دانشگاههای مالزی رفته باشند بلکه در صد زیادی از آنها در دانشگاههایی تحصیل میکنند که قابل مقایسه با دانشگاههای مالزی نیست و سطح علمی بالاتر از دانشگاههای داخلی دارد . پس لطفا لطفا اولا این جمله " اما هر سال ایرانیان بسیاری برای تحصیل به خارج از کشور می روند تا در دانشگاه هایی که ورود به آنها بسیار ساده تر از ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های داخلی است." را حذف کنید وثانیا برای دنشجویان ارزش قائل شوید .مخصوصا دانشجویان دکترا که سرمایه های ایرانی خواهند بود .
    • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      39 61
      اتفاقا باید به اونهایی که در دانشگاههای رنک زیر 100دنیا (طبق رنکینگ های معتر، نه رنکیگ های چینی) در هر مقطعی درس می خوانند ارز مرجع بدهند و به بقیه ارز مبادله ای بدهند. به هر حال فوق لیسانس گرفتن در یک دانشگاه رنک زیر 100 و هم زمان در تحقیقات علمی روز دنیا بودن با ارزشتر از دکتری گرفتن در دانشگاههای نه چندان مطرح دنیا که جایگاه چندانی در پیشبرد علم ندارند می باشد.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      33 60
      دانشجوهای دکتری که فاند دارند، ارز مرجع را باید به مقاطع پائین تر بدهند که فاند ندارند.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      57 28
      به نظر من برای رعایت عدالت به همه ارز مرجع برای یک سال تحصیلی را بدهند تا فرد بتواند برای سال بعد برنامه ریزی کند. نه اینکه به یک نفر سه ترم ارز دانشجویی داده اند و به یک نفر اصلا تا به حال نداده اند.
    • سیما IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      20 6
      من خودم فوق لیسانسمو شهر پونا توی هندوستان گرفتم, اون زمان حدودا 5000 تا 7000 دانسجوی ایرانی اونجا مشغول به تحصیل بودند (2009 فارغ التحصیل شدم) از بین این تعداد دانشجو به جرات میگم زیر 500 نفر برای درس خونئن اونجا بودن بقیه فقط برای خوش گذرونی, فرار از خدمت سربازی, استفاده از آرادی های اونجا و.... اومده بودند. من 2 ماه پیش برای کارای دکترام رفته بودم تعداد بچه ها خیلی کم شده بود و وضعیت دخترا واقعا اسف بار شده بود...واقعا خیلیا دارن عمر خودشون و پول خانوادشونو هدر میدن...
    • bitaraf MY ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      22 10
      هر کی به فکر خویشه کوسه به فکر ریشه متاسفم که طرز فکر ما ایرانیها هنوز اینقدر عقب موندست. برای احقاق حق خودمون لازم نیست حتما حق یکی دیگه رو زیر سوال ببریم. کی میخایم یاد بگیریم به جای روندن خر خودمون. با اتحاد از حقوق همه دفاع کنیم؟؟؟
    • رضا IN ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      14 13
      واقعآ حرف منطقیه...چون بی انصافیه که دکترا با لیسانس یکسان ارزیابی بشن. حداقل ارز مرجع رو از دانشجویان دکترا قطع نکنن...
    • دانشجوی پردیس کیش IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      23 47
      ارز دانشجویی باید حذف گردد یا به همه دانشجویان داخلی بویژه آزاد و غیر انتفاعی تعلق گیرد . ما در داخل کشور میلیونها تومان از جیب خودمان خرج تحصیل می کنیم و این تبعیض را نمی پذیریم و مخالف پرداخت ارز دانشچویی هستیم .
    • بدون نام IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      5 7
      دوست عزیز دانشجوی دکتری! شما خوب می دونی که فاند برای دانشجوی دکتری بیشتره و دانشجوی ارشد (حداقل در آمریکا) خیلی معدودند که فاند بگیرند. (من میتونم در ادامه استدلال کنم که شایستگی شما از دانشجوی ارشد کمتره اما من نمیخوام حرف خودخواهانه ی شما رو تکرار کنم) حرفتون کاملا غیر منطقی بود! متاسفم!!!
    • دانشجوی دکتری در مالزی MY ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      20 9
      وقتی افرادی از یک صنف به موقع مشکل به هم رحم نمیکنن به جای ارایه ی راه حل ، هرکسی به فکر خودش هست ، بیشتر از این هم نمیشه انتظاری داشت. دوستی که دانشگاه های مالزی و دانشجوهاش رو زیر سوال میبری ... مالزی اگر اومدیم چون پول نداشتیم بریم اروپا و امریکا.
  • شیباک IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    94 27
    دوست عزیز کجا رفتن به اون دانشگاها راحتتره...!؟؟!!؟!؟ خیلی هم سختتره. هزار تا خوان رستم رو باید رد کنی تا بتونی بری اونجا. مثل اینجا نیست که از هر دانشگاهی با هر معدلی و با هر روزمه ای بتونی فقط با یه کنکور بری بشینی دانشگاه تهران که!
    • omidvar IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      37 78
      نه خیر بیشتر فکر می کنم که کسی که پول نداره باید تمام هستیشو توی چند سال بگذاره تا به مردن هم شده تودانشگاه های داخل قبول بشه اون وقت بعضی از افراد دارای تمکن مالی باخیال خوش برن دانشگاه چرا چون پول دارن برن خارج از کشور تازه طمع دارند که از گلوی مردم زده بشه بهشون ارز دولتی هم تعلق بگیره سر آخر هم که 10% شون هم به ایران بر نمیگردند
    • شهروند ایرانی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      23 29
      ارز دانشجویی باید حذف گردد چون واقعا" شرایط اقتصادی کشور عادی نیست و تحت جنگ اقتصادی است شما دانشجوی محترم خارج از کشور آیا ایرانی نیستی؟ حاضری برای منافع شخصی و در این شرایط سهم خواهی کنی به هر قیمت حتی تحت فشار بیشتر قراردادن هموطنانت ..... تا یک مدرک پولی بگیری .... ؟!!!
  • شهرزاد MY ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    این جانب یکدانشجوی خارج از ایران هستم که این روز ها افزایش بی رویه ی نرخ ارز و عدم پرداخت ارز دانشجویی از طرف بانک مرکزی موجب مشکلات بیشماری برایم شده است. تنها من نیستم هزاران دانشجوی دیگر در تمامی مقاطع تحصیلی این روز ها درس را کنار گذاشته و چشم انتظار خبری از بانک مرکزی هستند . ما ایرانی هستیم! چگونه است که مملکتمان به ما پشت میکند؟ اکثرمان از خانواده هایی متوسط. توانایی این را نداریم که از پس هزینه هایمان بر آییم! ارز مبادله ای با بازار آزاد یکیست برای ما به معنی ترک تحصیل هزاران دانشجو. مقطع با مقطع چه فرقی دارد؟ که مسئولین تفاوت قائل میشوند؟ کسانی که در مقاطع پایینتر از ارشد مشغولند نه اجازه ی کار دارند نه فاند میگیرند! اینان به حمایت نیاز دارند! و گرنه وادار به ترک تحصیل میشوند
    • آرش IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      خب پاشو بیا اینجا راحت درس بخون .مگه خونت از ما رنگین تره .ما چرا پول نفتو باید بدیم شما تو مالزی خوش باشی؟
    • بدون نام MY ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      56 11
      آرش جان حرص نخور! پول نفت شما مالزی نیومده بلکه سر از کانادا درآورده!
    • بدون نام EU ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      16 9
      بحث این است که اگر قرار است قانون تغییر کند باید ای را فهمید و درک کرد که نمی توان به 48000 نفر گفت از فردا قانون اینه!میخوای بیا نمیخوای بمیر! ایا نباید برای هر تغییری در زندگی و تحصیل به دانشجویان فرصت داد؟ آیا نباید برای آنها پیش بینی ادامه تحصیل در رشته های خودشان یا مشابه در داخل فراهم کرد؟ آیا نباید به دانشجور فرصت داد تا بتواند محلی را که اجاره کرده است پس بدهد؟دانشجو قاچاقی که نرفته است.طبق ضوابط قانونی رفته است.الآن هم که آن ظ.ابط تغییر کرده است باید فرصتی را به آنان برای تطبیق با شرایط موکود داد.چطور وقتی ارز دولتی به خودروهای چند صد ملیونی می دادند ایرادی نداشت اما حالا برای این چندهراد جوان ایرانی همه یاد صرفه جویی افتاده اند؟
    • بدون نام AM ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      22 5
      آقای ارش.برادر آرش.این یک میلیون بار که ما دانشجویان خارج میگیم.ما هر کدوممون هزار دلیل داشتیم که اومدیم خارج درس بخونیم..باور کنین اینجا ما خوش نیستیم.خارج فقط هفته اولش خوبه.بقیش فقط بدبختی و دوری از خانواده و همزبونهای خوبی مثل شما که هموطن من هستی؛هستش.مگه ما چقدر از بودجه کشورمون رو صرف میکنیم.تازه پولشم داریم میدیم.
    • بدون نام MY ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      20 5
      آقا ارش، شما یک حرفی می زنی؟ مگه ملت الان بلند شدند رفتن خارج؟ خیلی ها چندین ساله مشغول هستند و داره درسشون تمام می شه، چطور بلند شن بیان؟ فکر کردی انتقال واحد آسونه؟ بنده دو سال پیش که لیسانس می گرفتم در دانشگاه خودمون رشته ام رو عوض کردم (از عمران به برق) با اینکه تمامی واحد ها جنرال بود ولی دانشگاه با کلی بدبختی واحد هامو داد. (خداوکیلی چند ماه پی اش بودم) تازه به غیر از انتقال واحد، من چرا باید از دانشگاه زیر رتبه 200 دنیا بیام دانشگاه آزاد؟ شما بجایی که از دانشجویان ناراحت باشی باید از کسی ناراحت باشی باید از بانیان خراب شدن وضع گله کنی، نه اینکه به زخم مردم نمک بپاشی!
  • دانشجوی داخلی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    ارز دانشجویی تبعیض آشکار است و باید حذف گردد . هر که فیل خواهد جور هندوستان کشد ! .چرا دانشجویان خارج از کشور با کمکهای مردمی و هدر رفت سرمایه ارزی کشور در این برهه حساس فقط منافع شخصی شان را به منافع جمعی ترجیح میدهند ؟
    • بدون نام DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      97 16
      از ضرب المثل نوشتنتون معلومه که دانشجو هستید. هرکه فیل خواهد!!
    • دانشجوی گرفتار DE ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      98 22
      دوبار در کنکور دکتری رشته خودم در ایران رتبه برتر بودم اما به دلایل نامعلوم اجازه ورود به مقطع دکتری را پیدا نکردم و به اجبار و علیرغم میل باطنی به خارج از کشور آمدم. به هر سختی که بود تا به حال به درسم ادامه داده ام و قصد برگشت به ایران را هم دارم اما با این وضعیت دلار و یورو عملا با پولی که قبلا خرج یکسالم بود الان میتونم فقط 4 ماه زندگی کنم یعنی واقعا مسئولین فکر می کنند با حذف ارز دانشجویی مشکلات نرخ ارز را حل خواهند کرد؟ چرا به جای پاک کردن صورت مسئله راه درست و علمی حفظ ارزش پول ملی را در پیش نمی گیرید؟ گنه کرد در بلخ اهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری چرا ما باید تاوان سومدیریت بقیه را بدهیم؟
    • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      74 32
      کمکهای مردمی؟ واقعا که ... این قانونه دوست من برای کل ایرانیهای خارج از کشور! مثلا من هم می تونم بگم تو هم با کمکهای من بنزین 2000 تومانی را 700 تومان مصرف می کنی! چون پدر و مادر من مالیاتشو می دهند
    • بدون نام CN ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      13 21
      آقا ی دانشجوی عزیز داخلی اون طاووسه عزیزم نه فیل، خوب شد یک موضوع پیدا شد تا همه به هم بپرن، اون هزینه و سو مدیریتهای و دزدی های چند میلیاردی دیده نمی شه الان همه معطل حدود 40 تا 50 میلیون دلار در ماه هستن که به دانشجوهای خارج اختصاص داده بودن. داشتم به این فکر میکردم چقدر تو خارج کشور دارن هزینه میکنن که دانشجوهاشون از علم روز آگاه باشن تجهیزات جدید، دعوت از اساتید بروز دنیا از سرتاسر جهان ، دوره های مشترک با کشورهای دیگر و ..... و حالا ما دانشجویان ایرانی بدون هیچ کمکی از کشورمون و با هزینه شخصی اومدیم تا از اطلاعات و سواد بروز اونا بدون وجود هیچ تحریمی استفاده کنیم ولی دچار خود تحریمی از داخل کشور شدیم .
    • بهار IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      29 8
      دانشجوی داخلی حرف شما بیشتر به این میماند که دیگی که برای من نجوشد سر سگ در ان باشد . شما می دانید در مقطع بخصوص دکترا در کشور ما امکانات برای دانشجویان کم است وانها که علاقمند به یادگیری واقعی هستند با هر سختی وارد دانشگاهای خارج می شوند این افراد هم مانند همه دانشجویان داخلی باید از امکانات کشورمان بهره بگیرند. و این درست نیست که تازه بدوران رسیدگان و اقازاد ها ارز مرجع بگیرند و با ان ماشین مازاراتی و پوروشه و......وارد کنند اما امثال بچه های عزیز ما در خارج از کشور مجبور به کارهای پست شوند .
    • انسان IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      36 8
      دانشجوي محترم:اون طاووس نه فيل اخه چرا وقتي چيزي نميدوني دهنتو باز ميكني برو مشقاتو بنويس عمويي
    • رضا IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      9 8
      تو دانشگاهی که شما درس می خونی به طاووس میگن فیل لابد
    • آرمان IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      20 14
      دوستانی که به ارز دانشجوئی معترض هستن حتماً می دونن زمانی که ما اقدام کردیم برای رفتن اصلاً نیازی به ارز دولتی و رانت نداشتیم از صدقه سری مسئولین محترم که هر روز در جهت رفاه مردم گامهای بهتری بر می دارن اوضاع این طور شد و این اختلاف بین قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی بوجود آمد. حالا تقصیر کسی که برنامه ریزی کرده چی میشه؟ من تا پارسال اصلاً نمی دونستم ارز دانشجوئی هم هست شما اگر نگرانی اعتراض کن به ارزی باش که دارن می دن برای ماشین های چند صد میلیونی ، نگران ارز موز باش ، نگران ارز عروسک چینی باش، نگران جنس های بنجل چینی باش که با همین ارز وارد کشور می شه ، نگران 3000 میلیاردی باش که بردن و الان تو کانادا دارن به ما می خندن نگران اون خانمی باش که داره تن فروشی می کنه
    • وطن IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      24 29
      تبعیض راحذف کنید ! ارز دانشچویی باید حذف گردد ضمن اینکه باید تحقیق گردد چگونه سالها این رانت حرام را به افرادی که اینگونه به وطن پشدت پا می زنند و فقط منافع شخصی خود را دوست دارند پرداخت شده و باید مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد سالهای گذشته از دانشجویان خارجی برگشت داده شود .
    • ایرانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      16 12
      دانشجویان دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی مرکز در حال جمع آوری( امضا یک میلیون نفری با نام ) برای حذف ارز دانشجویی هستند تا به این تبعیض آشکار خاتمه دهند و خواستار بازگشت مابه التفاوت ارز رانت داده شده ذر سالهای قبل از آقا زادگان که با رانت گذران کرده اند پا فشاری خواهند کرد .
    • امیر CA ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      9 18
      جناب "وطن" که فرموده اید دانشجویان خارج باید مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد را که در سالهای پیش گرفته اند پس بدهند، یعنی شما نمیدونی که ارز آزاد و دولتی تا همین چند ماه پیش یک قیمت بود؟!!!!!!کدوم مابه التفاوت؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    78 14
    آخر ماشینها لوکس را فلانی نوه فلانی پسر فلانی فارغ التحصیل از فلان جا برای رفاع حال فلان مستمند برای رضائی خداوند یکتا وارد می کند چون ما نمی فهمیم نباید نظر بدهیم
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    56 23
    تخصیص ارز دانشجویی با نرخ مرجع با تایید وزارت عاوم و یا وزارت بهداشت مبنی بر اینکه دانشجوی مورد نظر در دانشگاه مورد تایید وزارت علوم تحصیل مینماید میتواند هم کمک بسیار خوبی به دانشجویان وخانواده انان باشد بازتاب مناسبی برای داخل و خارج از کشور باشد بنابر این دولت از فرستهای بدست امده شایسته است در زمان مناسب استفاده نماید
    • امیری EU ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      6 18
      باسلام به به با نک تجارت مراجعه کردیم گفتند طبق بخشنامه دولت مدارک زیر جهت استفاده از ارز مبادلاتی لازم است1-برگ اشتغال به تحصیل 2- وکالت از دانشجو 3- تایید وزارت علوم یا بهداشت 2مورد اول اشتغال به تحصیل باتایید سفارت ووکالت سهل است اما اطلاع رسانی نشده ایا این مدارک برای وزارت علوم وبهداشت کافی است یا یا ز جهت تایید داشتن پیش دانشگاهی- معدل بالای شانزده ودانشگاه مورد تایید میتواند فقط از ارز مبادله ای استفاده کن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    39 16
    چه تحلیل عالی! ای کاش مسئولین قدری بهابدن!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    65 17
    باتوجه به وضعیت فعلی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها تعدادی از خانواده ها از روی اجباروجهت جلوگیری ازبیهوده گردی وافسردگی ناشی از بیکاری فرزندان واستفاده ازفاصله زمانی تا بهبودی وضعیت اقتصادی ,فرزندان خود را جهت تحصیلات تکمیلی با توجه به ارز مورد نیاز به دانشگاههای خارج از کشور فرستاده اند حال با تغییر بهای ارز با این رشد وحشتناک عملا قادر به تامین هزینه فرزندان خود نمیگردند واین دانشجویان جهت گذران زندگی خود وجلوگگیری از زحمات وهزینه های سال های قبل مجبور به تن دادن به هرنوع کاری در بلاد غربت می باشند که زیبنده کشور بزرگ ایران نیست تازه فکر نمیکنم از ارز پرداختی جهت ورود چوب بستنی و ماشین های آنچنانی وارداتی بیشتر باش حالا آقایان نمایندگان مقایسه کنند آبرو مهم تراست یا ........
  • مهدی گردان FI ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    38 88
    اولا باید در نظر گرفت چند درصد اینا بر میگردند؟ واقعا ما باید خرج تحصیل یه عده رو توی خارج بدیم و بعدم پر؟ خودرو وقتی وارد بشه خارج نمیشه. میاد داخل ایران. خودرو خوب باعث کاهش آلودگی هم می شود. ولی دانشجوی خارجی چه فایده ای دارد؟ نکته بعدی آیا این دانشجو واقعا مستعد بوده؟ اگر بوده چرا داخل ایران نتوانسته درس بخواند؟ اگر این دانشجو نرخ مرجع بگیرد قبل از اون که رایگان تحصیل کرده داخل کشور بعدا هم برنمیگردد = خروج کلی ارز و زحمت اگر همین پول برای دانشجوی داخل ایران هزینه بشه دست کم طرف درکشور خودمون تلاش میکنه. ضمن اینکه دانشجوی مثلا دانشگاه شریف و تهران بسیار مستعد تر از امثال خارج نشین آن است. از طرفی دانشجو باید به جای غر زدن به فکر زندگی مستقل باشد. نه جیب پدر مادر
    • شیباک IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      26 7
      شمایی که درس میخونی خرج تحصیلتو دولت نمیده؟! دولت به ما چیزی مفتی نمیده. تازه برای شما و هزاران مثل شما تو دانشگاه های سراسری دارن پول تحصیلتونو کامل میده. بعدم از همین 48000 تا دانشجویی که میگن اونطرفن میدونی چندین نفرشون برمیگردن؟ چند تا از استادای همین دانشگاهای به نظر شما خوب تحصیلکرده اونطرفن؟ بعد واقعا شما وارد کردن بوگاتی 16 سیلندر رو با ارز دولتی به نفع آلودگی هوا میدونی. اونوقت تحصیل هزاران دانشجویی که میتونن با علمشون کاری کنن که آلودگی هوا و هزار تا بلای دیگه کلا ریشه کن بشه رو بیخود میدونی و حروم شدن پول نفت؟؟؟ بعدم بهتره یه سری به رنکینگ جهانی دانشگاه شریف و تهران بزنین که در بهترین حالت 400 هست. من پذیرش از دانشگاهی دارم با رنک 34! رو ماشین حساب بزنی تفاوتشونو متوجه میشی!
    • بدون نام MY ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      33 7
      ببخشید یارانه ای که الان وزارت علوم داره برای غذا و خوابگاه و ... میده از کجا میاد.به دانشجوی خارج ارز 3000 تومان بدهند که هر وعده غذای ما بشه 20 هزار تومان اما دانشجوی داخلی مفت بخوره.خود شما تا الان چه فایده ای واسه مملکت داشتی.کسی که داره درس میخونه وقت نمی کنه بیاد خبر بخونه تازه کلی هم کامنت بذاره.من هم اگه این بازی دلار نبود الان باید سر درسم بودم.باز هم توکل به خدا.یک جور میگذرونیم.اما این رسم مردانگی نیست که پشت آدم غریب را تو غربت اینجوری خالی کنی....
    • ایرانی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      12 7
      اخه چرا نسنجیده حرف می زنید !!! هر چند که اساسا با این طرز قیاسهاس بی فکرانه مخالفم اما ...... گیریم هم که فلان ماشین گروون قیمت اومد داخل کشور و موند، مگه قراره امثال من و شما توش بشینیم و وسلیه نقلیه عمومی شه که خوشحالید ؟؟ اما همین دانشجویی که میره با هزار امید و ارزو انور فردا با دست پر برمیگرده تا علم به روز شدشو واسه ابادی وابادانی کشورش که مدتهاست به سمت زوال داره پیش میره به کار گیره. معیار استعداد داشتن یک دانشجو رو قبولی در کنکور های ایران میدونید ؟؟ پس واقعا متاسفم چون انهایی که عاقل باشند و اهل تفکر میدونند که سوالات کنکور واقعا استاندارد نیست
    • بدون نام MY ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      15 5
      من در ایران دانشجو بودم رشته مایکروبیولوژی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال (سال 86) ولی بعد از یک ترم متوجه شدم که حقیقتا دوست دارم ژنتیک بخونم، آیا این دلیل بر غیر مستعد بودن من می شود؟ چرا نباید به همه امکان رشته هایی که در آن توانایی دارند رو داد؟ یکی از دلایلی که دانشجو مهاجرت می کنه این است. یکی دیگر عدم وجود امکانات (دیتابیس، تجهیزات آزمایشگاهی و غیره...) درضمن مهمترین حسن خارج درس خواندن، درس خواندن به زبان انگلیسی است. در مورد کار کردن، دوست عزیز، در بعضی از کشور نظیر هند، مالزی... دانشجو امکان کار نداره، وگرنه ما اعصابمون راحتتر خواهد بود اگر وابستگی مالی به کشور نداشته باشیم.
    • داود IN ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      14 11
      حاج آقا ما میگیم دلار رو به همون قیمت قبلی برگردونین ما ارز مرجع نمیخایم! در ثانی به ما گفتن اگه دلار گرون بشه ارز مرجع میدم حالا که گرون شده نمیشه که وسط کار بگن نمیدیم! حداقل بگن برا کسایی که تازه میخان بیان دیگه نمیدم! این انصاف نیست که الان نه میتونیم برگردیم نه میتونیم با این شرایط ادامه بدیم! مسولیت گرونی کیه؟ چرا باید با آینده یه سری بازی کرد؟
    • بدون نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      37 3
      اگر تو ایران برای مردم ارزش قائل بودند ، کسانی که می رفتند درس می خوانند برمی گشتند ، چه جایی بهتر از کنار خانواده؟ ولی وقتی ارزشی نیست، دانشجویان می گویند باز جایی که هستیم بهتر از اینجاست
  • بدون نام NL ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    26 55
    هنوز مشکلات دانشجویان بورسیه وزارت علوم باقی است. بانک تجارت به تعهد خود مبنی بر تادیه ارز دانشجویان بورسیه مبادرت نمی کند. بدیهی است حل مشکل دانشجویان بورسیه مقدم بر غیر بورسیه ها می باشد چرا که تحصیلات ایشان در خارج از کشور مورد تایید و توصیه وزارت علوم و براساس نیازمندی ها و اولویت ها بوده است.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    54 4
    لولو برد.
  • بدون نام TR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    40 28
    به نظرم بهتر بود ارز دانشجویی رو کاهش می دادند مثلا برای دانشجویان ترکیه به جای ماهی هزار دلار ماهی 200 دلار می دادند. حذف یکباره کار غیر منطقی بود.
  • بدون نام TR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    36 22
    " اما هر سال ایرانیان بسیاری برای تحصیل به خارج از کشور می روند تا در دانشگاه هایی که ورود به آنها بسیار ساده تر از ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های داخلی است." اینجانب این جمله در مورد دانشگاههای ترکیه تایید می کنم.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      6 11
      در مورد شما شاید اما اضافه کنید نه همه دانشگاههای ترکیه، 3 دانشگاه اول ترکیه جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند و ورود به آنها که سخته هیچی سیستم آموزش و گرفتن مدرک زمین تا آسمان متفاوت با ایران است
  • بدون نام DE ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    50 18
    شخص محترمی که نظر داده دانشگاههای خارجی مدرکش ارزشی نداره باید عرض کنم بسیاری از دانشجویان بعد از ناییدیه وزارت علوم برای ان دانشجو که میخواهد در ان دانشگاه فلان رشته تحصیلی را ادامه دهد به فلان کشور و به فلان دانشگاه برود وزارت محترم علوم ان را تایید کرده و الان فقط 2سال مانده تا به اتمام رساندو بعلت گران شدن ارز مجبور به ترک تحصیل خواهد شد و صد البته این به نفع مملکت عزیز مان نیست .خواهشمندیم مسیولان مملکتی فکری عاجل برلی این دسته دانشجویان داشته باشند .... متشکریم
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    42 11
    ارز دانشجویی فقط 6000 دلار و آنهم فقط با داشتن وکالتنامه توسط والدین داشجو قابل دریافت است. سقف ارز پارسال 27000 دلار بود و والدین خود دانشجو احتیاج به وکالتنامه نداشتند
  • علی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    چرا این دوستان تشزیف نمیارن داخل راحت و بی منت درس بخونن . مگه خونشون از ما رنگین تره .ما چرا پول نفتو باید بدیم یه سری تو خارجه درس بخونن .بیان اینجا مثل همه ما هم کار کنن و هم درس بخونن .منت هم نکشن
    • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      13 13
      مگه اونا که ماشین های لوکس با ارز مرجع میخرن خونشون از ما رنگین تره ؟!
    • علیرضا TR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      19 7
      واقعا ادم متاسف میشه همچین حرفی از هموطنش میشنوه، انگار این پول نفت شش دانگ به اسم ایشونه و ما دانشجوهای خارج از کشور هم یه عده وطن فروشیم، واقعا متاسفم برات.
    • شبنم IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      27 13
      میشه اینقدر پول نفت پول نفت نکنین.آخه اولا مگه نفت فقط واسه شماست مگه اونا ایرانی نیستن. مگه خونوادهاشون مالیات نمی دن.دوما حرف شما مثل اینه که بگین چرا پول نفت رو بدیم پولدارا با هواپیما سفر کنن خب با اتوبوس برن .یکم منطقی باشین لطفا
    • بهار IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      32 14
      اقای ارش همینطور که پول نفت حق شماست حق همه دانشجویان خارج از کشور هم می باشد . عده ا ی تصمیم گرفتند برای درس خواندن دانشگاهای معتبر را انتخاب کنند تا به حال دقت کرده ای دکتر های تحصیل خارج بیشتر بیمار در مطبشان دارند.
    • بدون نام US ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      37 18
      پول نفت مگه فقط مال تویه.تک تک مردم ایران صاحب این نفت هستن.حالا یه عده میخوان این پول رو برای تحصیل خودشون اون ور خرج کنن.تو پول نفت خودت رو هر جور دوست داری خرج کن دوست عزیز کسی جلوت رو نگرفته
    • بدون نام MY ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      10 9
      تا اونجایی که ما می دونیم پول نفت باید سرمایه گزاری در زمینه توسعه زیر ساخت ها بشه، مهمترین زیرساخت در واقع شاخص انسانی است!! با فرستادن دانشجو به خارج و فراهم کردن امکانات در داخل باعث رشد و ترقی کشور خواهیم شد. به نظر جنابعالی با پول نفت باید چکار کرد؟ مواد غذایی وارد کرد؟ (می دانی به این پتانسیلی که در بخش کشاورزی داریم می تونیم یکی بزرگترین صادر کنندگان محصولات کشاورزی باشیم؟ البته اگر از سرمایه های علمی کشور استفاده بشه؟) تا کی فقط باید مصرف کننده باقی بمانیم؟ شما فکر کردید نفت تا چند سال دیگر برای ما خواهد بود (اگر کم ارزش نشود؟) بدون شک برای رسیدن به اهداف دراز مدت سرمایه گزاری را از الان آغاز کرد.
  • مهدی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    64 16
    واقعیت اینه که تمام کشورهای دیگه این امکان رو به دانشجوهاشون میدن که در خارج از کشور تحصیل کنن و حتی کمک مالی هم در اختیارشون قرار میدن ولی ما کمک مالی نمی خوایم فقط ارز با قیمت مرجع میخوایم که پولشم داریم می دیم مفت و رایگان که به ما نمیدن که حالا تبعیضی در کار باشه این عین عدالته حق دانشجو که بره بیرون درس بخونه توکل بر خدا! والسلام
  • استاد یار دانشگاه فردوسی مشهد IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    عزیزان وطن چه آباد و چه ویران وطن است شما در هر جای دنیا که باشی هویتت ایرانی است در این وضعیت وطن نیاز به فداکاری دارد . دانشجویان محترمی که خارج از کشور درس می خوانند باید در ای زمان منافع شخصی خود را کنار بگذارند و به کمک وطنشان از ارز دانشجویی انصراف دهند و اگرع متمکن مال نیستند از اول هم رفتن شان به خارج اشتباه بود و برگردند و اگر متمکن مالی هستند که باید بر روی پول جیب خود حساب کنند و منتظر کمکهای مردمی و ارز دولتی و حتی غیر مرجع هم نباشند و با افتخار از جیب مبارکشان با ار آزاد خرج کنند .
    • بدون نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      هر موقع شما از حقوق چندين ميليوني انصراف دادي و فداكاري كردي ان شائ.. ما هم پشت سر شما مياييم استاد
    • بدون نام EU ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      9 4
      استاد عزیز بحث ما این است که وقتی قانونی لازم است تغییر کند باید از قبل اطلاع رسانی شود و به کسانی که کل زندگی آنان دستخوش تغییر می شود فرصت کافی داده شود. می دانید اگر یک نفر بخواهد محل زندگی و تحصیل خود را از مثلا" مالزی تغییر داده و به ایران بازگردد چقدر وقت لازم دارد؟ می دانید ترم تحصیلی جدید شروع شده است؟ می دانید قرارداد آپارتمان ها و منازل یک ساله است؟ می دانید باید مثلا" اگر ماشین دارد آن را بفروشد و ....آیا یک ترم تحصیلی برای این کارها زیاد است؟آیا این افراد غیر ایرانی هستند؟ ایا درست است با تغییر ناگهانی قانون این جوانان را دچاز چنین مشکلاتی کنیم؟
    • شیباک IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      14 16
      من مطمئنم شما اگر واقعا استاد دانشگاه بودین اینطور نمیگفتین.
    • بدون نام MY ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      30 8
      استاد عزیز واقعا تاسف انگیز است خصوصا که شما هم جزو جامعه علمی ایران هستید (اگر هویتتان به عنوان استاد یار دانشگاه درست باشد). کسانی که برای تحصیل به خارج رفته اند به دلیل محدودیت پذیرش در ایران رفته اند که به احتمال زیاد شما نیز فرزندتان را خواهید فرستاد (اگر از سهمیه استفاده نکنید) بیشتر افرادی با دلار 1050 تومان آمده اند که خبری از ارز دانشجویی هم نبود و هر کس برآوردی از هزینه کرده و اقدام به تحصیل در خارج کرده اندو خصوصا که بیشتر افراد از طبقه متوسط هستند و کشورهای ارزان مثلا مالزی - هند - ترکیه و ... را انتخاب کرده اند و اکنون که دلار 3100 شده زندگی بسیار سخت شده مخصوصا برای متاهل ها. اگر ناراحتید شما از دولت کریمه بخواهید که ارز دانشجویی را قطع کند و همان دلار 1050 تومانی را بدهد.
    • بدون نام MY ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      35 16
      بیایم زیر دست حضرتعالی درس بخوانیم.برادر من.اکثر ما از دست آدم های تنگ نظری مثل شما فرار کردیم.شما یک صدم امکانات و اساتیدی که من اینجا دارم را داخل ایران بهم بده ,همین الان بر می گردم.نیازی هم به کمک مردمی و این چیز ها نداریم.کمتر می خوریم.کمتر می پوشیم.هر کاری پیدا کردیم انجام میدیم(هر کاری)اما اجازه نمی دهیم آدم هایی مثل شما باز هم برای زندگی ما تعیین تکلیف کند جناب دانشیار محترم.(امروز از یکی از دوستانم پول قرض کردم 1/3 شهریه ام دادم اما ظهر که رفتم کتابخانه دانشگاهم همه غصه هام پرید.)
    • استاد تمام دانشگاه تهران IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      15 28
      من با مطلب ارائه شده از جانب استادیار محترم مشهد موافق نیستم لیکن فرد بدون ذکر نامی که از حقوق های چند میلیونی یک دانشگاهی صحبت نموده هم کاملاً در اشتباه است. حقوق یک استادیار امروزه حذوذ یک میلیون تومان است که با قیمت های فعلی زیر خط فقر است و با درآمد بسیاری از مشاغل پایین ایران هم قابل مقایسه نیست.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      54 12
      فرزندان شما کجا درس می خوانند و چه رشته ای استاد عزیز؟
    • بدون نام GB ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      55 13
      استاد اسمت رو ایمیل ت هست منم داور ژورنالم می زنم همه رو رد می کنما! در راه فداکاری و هم دردی کمکت می کنم هی ریجکت می کنم حالش رو ببری. حکایتی است به ولا! بشن درست رو بده مگه از حقوق تو می خوایم!
    • بدون نام BY ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      16 8
      استادیار محترم دانشگاه فردوسی! بنده هم عضو هیات علمی دانشگاه بودم و بخاطر پائین بودن ظرفیت پذیرش دکتری د ررشته مهندسی کامپیوتر در ایران و همچنین انتقال علم روز به کشور امثال من را به خارج از کشور اعزام کرده اند و حتی خودشان پذیرش گرفته اند! محض اطلاع جنابعالی حقوق ریالی اندکی دارم! آیا این عدالت است که به امثال من ارز دانشجویی ندهند؟ آیا صحیحاست که با وجود سپری کردن نصف راه به ایران دست خالی برگردم؟ آیا دانشگاه های ما توان لازم برای ارائه حداقل یکسری رشته خاص مثل کامپیوتر را دارند؟! محض اطلاع شما جمعا ما 10 تا پروفسور کامپیوتر تو کل ایران نداریم! در انستیتویی که من تحصیل می کنم فقط 16 استاد تمام و 80 استادیار و دانشیار هست! شما که استاد هستید چرا اینقدر تحلیل عامیانه می کنید؟!!
    • به استاد یار فردوسی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      24 9
      "اگرع متمکن مال نیستند از اول هم رفتن شان به خارج اشتباه بود و برگردند" طرز فکرت از همین یه جمله مشخصه. ابروی خودتونو کمتر ببرید . دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که هزینه دانشجو هاشونو کامل پوشش میدن اگه میخواستن مثل شما فکر کنن خیلی به نفعشون بود.
  • بدون نام US ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    24 10
    اول اینکه بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام تحصیل به ایران برمیگردن . شرایط ماند در خارج هم به هیچ وجه راحت نیست .... بعضیا واقعا فکر میکنن همینطوری میشه در اروپا یا آمریکا موند و زندگی کرد. ولی...... ولی اگر این عده از دانشجویان بدلیل عدم قدرت اقتصادی مجبور برگشتن قبل از پایان تحصیل بشن ، تنها چیزی که با خودشون میارن کینه و نفرت خواهد بود.... یک کینه و نفرتی که ممکن هست یک روز برای کشور هزینه های خیلی بیشتری به همراه بیاره. دولت حداقل باید که ارزش پول ملی رو حفظ کنه .... ارز دانشجویی ارزانی خودش .... ولی همین مقدار هم توانایی نداره ، عوض هزاران سخنگو داره و همه هم صاحب نظر ..... خدا به داد ملت برسه
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    19 32
    شماها که خارج هستید درستان که تمام شد به جای اینکه برگردید میشوید نوکر خارجی ها، پس همون بهتر که ارز بهتون ندن،مهندسان کشورهای جهان سومی هستید وکارگران کشورهای پیشرفته
  • بدون نام IT ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    27 6
    اون 300 میلیارد تومان رو بگیرید بیارید.....100 تاشو بدین به دانشجویان خارج از کشور،200 تای دیگشو بدین به این دوستانی که ناراحتن پول نفت داره حیف و میل میشه.....
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    12 9
    به دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد دانشگاه های معتبر باید ارز دولتی می دادند اگر ندهند مقدار درست نیست .
  • عباس IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    24 30
    بیایم منطقی فکر کنیم ! وقتی کسی اینجا تو هیچ دانشگاهی قبول نمی شه و با پول خانواده میره خارج از کشور که درس بخونه چرا دولت باید بهش ارز بده !؟ پس اونهایی که با تلاش بیشتر داخل کشور در حال تحصیل هستند چرا محروم بمونند ! این عین بی عدالتیه ! مثل این میمونه که من از خانواده جدا بشم ، ازدواج بکنم و از بابام بخوام که به من همچنان پول توجییب بده و برادر یا خواهر مجردم هیچی نده !
    • سروش آریا IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      7 13
      عزیزم کی به شما منطق رو یاد داده؟؟ والا بلا بحث این نیست که ارز مرجع حق دانشجویان خارجه یا نه، بلکه بحث اینه که «مدیریت صحیح با هدف امکان برنامه‌ریزی» حق همه است: دقت کن، نمی‌گم حق دانشجوی خارج، میگم حق همه. یعنی اونی که حساب کرده باید شیر رو بخره ۸۵۰، نمیتونه یهو بخره ۱۸۰۰، اونی که حساب کرده ۴-۵ سال با ارز ۱۱۰۰ تومانی درس بخونه، نمیتونه یهو هزینه‌های سه برابر شدشو در بیاره، اون کسی هم که تصمیم داشته پورشه پانامرا بخره ۲۷۰ میلیون، الان نداره که ۵۰۰ بده. پس بحث دانشجو و بقال، یا فقیر و میلیاردر نیست. بحث اینه که باید یکی تو این مملکت باشه که بدونیم میشه رو حرفاش لااقل واسه ۲ ماه حساب کرد. نه اینکه صبح پاشه قانون رو عوض کنه...
    • سروش آریا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      10 7
      مثال شما رو هم باید اینطوری اصلاح کرد: یکی به هر دلیلی مجبوره مدتی از خانوادش جدا شه (دقت کن، گفتم به هر دلیلی؛ بخاطر مشکلات خانوادگی یا بخاطر کمک بیشتر به خانوادش) ، (بازم دقت کن، گفتم مدتی، یعنی می‌تونه این مدت کوتاه باشه، یا نه، اصلا همیشگی باشه) حالا باباش بهش می‌گه یه معامله‌ای باهم میکنیم: «تو ماهی ۱۰۰۰ تومن بهم بده، خرج خورد و حوراکت رو تا ۴سال من بهت میدم. اگر برنگشتی، به هر حال بچه‌امی و من این ۴ سال کمکت کردم تا یادم باشه خودم بد بودم که بچه‌ام برنگشت. اگرم برگشتی که آفرین به معرفتت، چون کلی به رفاه خونوادت کمک کردی. ضمنا تو این مدت همه‌ی سعیمو می‌کنم که اینقدر شرایط خونه رو بهتر کنم که هم تو حتما برگردی و هم بقیه برادر خواهرات لازم نباشه برن» این معامله چه منصفانه، چه ناعادلانه، بابای خونه حرف زده، و فرزند رو حرف باباش گذاشته رفته. درسته که باباش بگه باید ماهی بیش از ۳۰۰۰ تومن بدی تا به عهدم عمل کنم؟؟ دوست من، کمی فکر کن، این‌که مسئولین ما هر روز یه قانونی رو به اجرا میذارن، باعث میشه نه اونایی که رفتن دیگه برگردن، نه اونایی که هستن دیگه به حرف «پدر» اعتماد داشته باشن....
  • دانشجوی غیر انتفاعی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    15 28
    ارز دانشجویی باید حذف گردد . این تبعیض و ظلم در حق دانشجویان داخلی است که تمام هزینه ها را باید بر دوش خود بگیرند و دانشجویان خارجی که بدون کنکور و براحتی فقط با پول بیت المال مدرک می گیرند خود را نخبه !! هم معرف می کنند .
    • بدون نام MY ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      12 20
      هزینه شما رو دولت تامین می کنه. شما هزینه بیشتری بروی دوش دولت می گذارید، اگر نمی دونید تحقیق کنید! حتی شما دوست غیرانتفاعی!
    • امیر CA ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      13 18
      شما خودت اینقدر درسخون و نخبه بودی که بجای دانشگاه دولتی مجبور شدی غیرانتفاعی بری؟ فکر کردی پذیرش از دانشگاههای خوب خارج آسون تر از کنکور ایرانه؟
  • حمید PH ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    20 7
    تو رو خدا صدای ما رو به مسئولین برسونید الان همه دانشجوها به جای درس خوندن فکر دلار هستن حتی از پس ارز مبادله ای هم بر نمی یام پدر و مادر من بازنشسته اموزش پرورش هسن الان حقوقشون زیر 1 میلیون تومنه من الان روم نمی شه بگم پول بفرستند الان می دونید داخل ایران هزینه ها سنگین هست حالا شما بگید میشه ؟ حداقل هزینه زندگی رو به ما بدن خدایا کمکمون کن ممنون از شما یا علی
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    16 6
    به نظر من ارز دانشجویی برای دانشجوهای لیسانس و فوق لیسانس کشورهای دیگه باید قطع بشه چون اکثر دوستان نه همه دوستان البته میخواهند کنکور لیسانس و فوق لیسانس داخل رو دور بزنند وبا خیال راحت برن و زحمت درس خواندن رو به خودشون ندن ولی برای دکترا نه چون ظرفیت دوره ی دکتراداخل پایین هستش بهتره ارز به این دانشجویان داده بشه
    • دانشجوی غیر بورسیه US ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      4 8
      سلام آقا شما هم دور بزن چرا اینقدر ناراحتی؟ ببین دور زدن چقدر آسونه بزن آقا بزن
    • بدون نام IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      16 8
      جوری که شما حرف میزنی من احساس میکنم تمام دانشجوهای داخل ایران دارن توی شریف و تهران و پلی تکنیک درس میخونن!!! و ارشد در دانشگاه فراگیر یا آزاد کچلستان!!! ارائه نمیشه! ایران در مجموع 3 یا 4 تا دانشگاه خوب در هر رشته داره و شما انتظار دارین تمام دانشجوهای دانشگاه های معتبر خارجی بیان برن توی همون 3 4 تا؟!!!
  • دانشجوی غیر بورسیه US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    36 6
    من با آقای استاد یار دانشگاه فردوسی کاملاً موافقم وطن وطن است چه ویران چه آباد همه باید کمک کنند. قدم اول هم باید توسط بزرگتر ها برداشته شود و مخصوصا افراد فرهیخته دانشگاهی و باید این اساتید در گام اول از حقوق های میلیونی خود صرف نظر کنند و همچون سربازان به وطن خدمت کنند و در گام دوم چند سالی زودتر از کار بازنشسته کنند خودشان را تا این بچه های جوونی که درس خوندن و کار ندارن بتونن صاحب کار بشوند. با تشکر
    • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      18 1
      ببخشید. اشتباه منفی دادم. باید مثبت می دادم.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    8 9
    در گذشته که اختلاف بین ارز بانک مرکزی و ارز آزاد نهایتش 100 تومان بود... کسی اعتراض نداشت چرا ارز مسافرتی,دانشجویی و از این حرفا هست... ولی الآن بحث فرق می کنه اختلاف قیمت حداقل 2000 تومان شده... صد البته ما هم درک می کنیم ایرانیان در خارج از این سرزمین بسیار در سختی هستند.اما دلیلی نمی شود شما هم ما را در این تنگنای اقتصادی درک نکنید.
  • nima IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    20 13
    واقعا تاسف آوره که برای آوردن پرتغال و نارنگی ارز دولتی مصرف میشد و الان برای دانشجویی که رفته درس بخونه و فردا میتونه با دانش بیشتر به کشورمون کمک کنه ارز تعلق نگیره
  • آرش TR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    30 1
    همه چیز بر ضد ما شده دیگه اینجایی که من هستم اجازه کار نمیدن به دانشجو ولی اینطور که میبینم باید برم دنبال کار تا بتونم از پس هزینه هام بربیام حتی اگه به قیمت دیپورت کردن از این کشور باشه چاره ای نمونده دیگه برام
  • ا.ا A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    21 4
    استاد،خواهشا آبروی دانشگاه رو حفظ کنین.شما که استادین،بعید هست این رو بگین.البته استادیار نه استاد. یعنی ایران،باید این قدر عقب افتاده باشد که اگر دانشجویی بخواهد در خارج از کشور تحصیل کند،باید از جیب خودش بدهد؟؟؟من رو باش که مثل احمق ها از دانشگاه خارج ،پا شدم اومدم دانشگاه فردوسی درس بخونم.اگر شما که استادیار ما هستین،این رو می گین،من بهتره بارمو ببندم و برم همون خارج.همین جوریه که مغز ها از ایران می رن و وضعیت کشور به هم ریخته می شه دیگه.اگر همه مغز های ایرانی خارج از کشور برگردن،ایران چه پیشرفتی می کنه!!!!اما حیف که این جا احترامی برامون قائل نیستن.
  • بدون نام AU ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    20 11
    اااااااایییییییی خخخخخخخخخخدددددددددددددااااااااااا میشه صدای ما بد بختائی که تو غربت گیر افتادیم و نه میتونیم بمونیم و نه برگردیم رو به گوش این مسئولینی که گوششون پر از حرفها و بازیهای سیاسی هست برسونی . جای درس خوندن کارمون شده صبح تا شب سایت سیاسی و قیمت ارز چک کنیم وا اسسسسففففاااا
  • بدون نام AU ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    18 10
    ای استاد گرامی همون جور که باید خوب بدونی حسد همه چیز آدمو رو از بین میبره . البته اگه چیزی از این نوع واسط مونده م ما زمانی که اومدیم ارز 1200 بود الان یک هفتهای 35 درصد زیاد شد
  • بدون نام MY ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    19 8
    خداوکیلی بنده یک نفرو می شناختم که دانشجوی بورسی بود. این آقا در طی یک سال موفق به تمام کردن حتی یک واحد هم نشد، آخر سر هم دانشگاه ویزاشو تمدید کرد (به دلیل پایین بودن معدل) و اخراج شد. این آقا تمام هزینه هاش توسط دولت تامین می شد و ماهی 1500 به گفته خودش می گرفت. بنده معدلم 4 هست، بخدا آسون نیست، نه بورسیه می خوام نه انتظاری دارم. انتظار بنده به عنوان یک دانشجو ثابت ماندن نرخ ارز بود. بنده سال 2009 از کشور خارج شدم. آن موقع دلار حدود 940 تومان بود. و با حساب و کتاب هایی که کرده بودیم، به راحتی می شد زندگی کرد. ولی نامدیریت ها کشور رو به این وضع انداخت، آیا من و دیگران باید بخاطر این وضعیت تنبیه شویم؟ بخدا زندگی دانشجویان خارج از کشور حتی با دلار دانشجویی به سختی می گذرد.
  • بدون نام AU ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    22 10
    مشکل ما ایرانی ها اینه که همه چیز رو تک بعدی میبینیم و همه فقط به فکر خودمون هستیم اونائی که داخلن میگن اونائی که خارجن بد هستند و بلعکس اونائی که خارجن میگن داخلی ها بد هستند هیچ کدوم نمی خواهیم ریشه اصلی این مشکل که چرا باید در ارز یک هفته دلار 1500 تومن گران شود را بفهمیم یا بگیم
  • mohsen FI ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    27 13
    حقیقت این است که بعضی‌ از دانشجویان چه در مقطع لیسانس چه فوق لیسانس و چه دکترا، از سوپروایزر یا دانشگاه فاند یا کمک هزینه میگیرند. به نظر بنده میشود از دانشجویان متقاضی ارز درخواست کرد، که یک نامه از سوپروایزر که به تایید دانشگاه هم باید برسد بگیرند مبنی بر اینکه هیچ گونه کمک هزینه مالی دریافت نمیکنند، که میشود به تایید سفارت هم رساند. در نتیجه ارز دولتی به دانشجویانی که نیازمند کمک دولت هستند می‌رسد. سوپرویزر‌ها و دانشگاه‌ها میتوانند منبعی قابل اعتماد برای دولت باشند.
  • بدون نام MY ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    18 13
    چرا مردم ما اینقدر نامهربان شده اند ؟ جوانی که با هزینه خودش برای ادامه تحصیل رفته از کجا میدانسته که نرخ دلار به یکباره تا 3 برابر افزایش می یابد و الان بجای دولتمردان، از این و ان این همه سرزنش بشود و تحقیر ببیند (فقط نگاهی کوتاه به نظرات این صفجه بیندازید) برخی فقط دانشجویان را مقصر میدانند و ورود ماشینهای لوکس خارحی را که فقط از ما بهتران میتوانند سوار شوند را حق خود میدانند اما این دانشجو ی برادر یا خواهر هموطن را که او هم از انفال مملکت خود بهره ای است را سربار مینامد ....
  • مقصود TR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    13 12
    استاد ملکت رو ببین استاد این باشه وای به حال ... ببین ما چه چیز های رو بحث می کنیم ان اقایانی که در مورد حذف ارز می گن باید حذف شود یا بیان داخل درس بخوانند . نمی دونم از چه منطقی حرف میزند . اقایان در دنیا تو کل دانشگاه ها البته خاورمیانه و چند کشور افریقایی که از شهر یا روستاشون در نمیاین ...!! همه تبادل دانشجویی دارند برای جذب علم و سرمایه فکری انسانی می شه حتی دولت انها کمک می کنه ... فقط من می تونم بگم این دانشجوانی که برای هدفهای برزگ این مشکلات ارز و ... تحمل می کند آفرین بگم
  • بدون نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    29 61
    ارز دانشجویی حتی مبادله ای حرام است. به خدا تو این مملکت مردم گرسنه اند.
    • بدون نام BY ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      17 17
      دوست عزیز اگر مردم گرسنه اند پس واردات خودروی لوکس و انواع کالای بونجول چینی با ارز مرجع حرام نیست؟ فقط پرداخت ارز به قشر دانشجو حرام است؟ آیا در دین مبین اسلام اینهمه توصیه برای علم آموزی نشده است؟!!! عزیزم بنده به شخصه معتقدم اگر اعلام شود 3 دلار در خزانه مملکت بیشتر نداریم و آن را برای چه چیز هزینه کنیم؟ پاسخ قطعی اینست که حتما صرف تحصیل علم شود. کشور ما همچنان نیازمند انتقال علم روز دنیاست بخصوص در رشته های نو.
    • دانشجو مستقر در ایران IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      2 10
      آره خوب خیلی ها گشنن، خیلی ها هم خونه ندارن...پس حالا که اینجوریه همه دانشگاه هارو تعطیل کنیم کلاساشو بدیم اینایی که خونه ندارن توش زندگی کنن......منطق شما دقیقا عین همین منطقه! به نظرت اینجوری مشکل گشنگی حل میشه؟؟!
  • بدون نام BY ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    16 10
    دلار دانشجویی حق ماست. و بهیچ عنوان باعث تبعیض بین دانشجویان داخلی و خارج از کشور نیست. لازم به یادآوری است که دولت محترم به ازای هر دانشجوی دانشگاه های داخل موظف به پرداخت میلیونها تومان هزینه است. که قطعا این میزان قابل مقایسه با کمک اندک دولت در پرداخت ارز دانشجویی به نرخ مرجع نخواهد بود. مسلما اگر دانشجویان خارج از کشور به ایران برگردند بار مالی بسیار سنگین تری را بر دوش دولت خواهند گذاشت. پس دولتمردان اگر مقداری قوه تعلق و تدبیر داشته باشند که انشاء الله دارند می بایست در پرداخت ارز دانشجویی به نرخ مرجع عزم خود را جزم کنند و بیش از این خاطر دانشجویان بیچاره را مکدر نکنند.
  • حمید IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    20 9
    حرف من با کسانی هست که فکر میکنند بعضی ها واسه عیش و نوش رفته اند. واقعا طرز تفکر دانشجوی داخلی باید اینگونه باشد.حالا چون شما توان مالی نداشته اید باید بر سر دانشجویان خارج کشور بزنید؟ نمیدانید یک دانشجوی خارج کشور چه سختی و مشقتی را باید تحمل کند تا بتواند مدرک بگیرد؟ آقای نایینی گفتند تنها 2 درصد از دانشجویان ما هرسال وارد مقطع دکتری میشوند.اینطوری میخواهیم پیشرفت کنیم؟ افسوس ار طرز تفکر بعضی ها
  • امیری EU ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    4 13
    باسلام امروز وقت چانه زنی قیمت نیست چون بعضی از دانشجویان شدیدا نیازمند پول برای اجاره خانه ثبت نام وحتی غذا هستند اقدا م زیر میتواند فرصتی ایجاد کند تا فکری شود 1- ارسال اشتغال به تحصیل مورد تایید سفارت 2- وکالت کتبی مورد تایید3- مراجعه به بانک وگرفتن ارز قیمت مهم نیست مرجع-مبادلاتی- ازاد 3- مبلغ معقول نه خیلی کم نه خیلی زیاد بعد از چند ماه با موافقت مسولین راهکار دایم در نظر گرفته شود قابل ذکر است تایید وزارت علوم وبهداشت بزرگترین سنگ پیشپای دانشجویان است اولین بهانه دانشگاه مورد تایید است داشتن پیش دانشگاهی معدل بالای شانزده و.....دیگر اینکه من فکر نمیکنم بانک قادر به ارسال باشد بای از طریق بانک به صرافی معرفی شوند
  • ارشک IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    23 12
    با قطع ارط دانشجویی آب به آسیاب دشمن نریزید.چون دانشجوهای خارجی وقتی از طرف دولت وکشور خودشون ضربه بخورند معلوم نیست توی دام چه کسانی بیفتند.به قول معروف گوسفند نذر نکنید تا مرغتون زنده بمونه
  • مادر یک دانشجوی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    15 9
    لطفا اینقدر سر این دانشجوهای بدبخت منت نزارین قضیه رو طوری لوث کردن که انگار بچه های ما با پول دولت و مفتی دارن ادامه تحصیل میدن تو این مملکت برای وارد کردن ماشینهای لوکس که از ما بهترون راحت زندگی کنن بیشتر از بچه های ما ارزش قایل ان .......ما در قبال ارز پول پرداخت میکنیم این قضیه بیشتر شبیه اینه که حقوق کارمندا رو نصف پرداخت کنن و بهانه شون این باشه که ارز گرون شده گرونی ارز چه ربطی به حقوق کارمند و یا ارز دانشجویی داره......
  • رضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    19 11
    شما عزيز من كه فتوى ميدى. حلال و حرام ميكنى. تا حالا براى اين مملكت چى كار كردى؟ دانش و علم بدرد اين كشور ميخوره . همه دانش روز دنيا خدمت شماست؟ بگيم همه بيان از شما ياد بگيرن.
    • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      22 31
      90 درصد دانشجویان خارجی اصلا در حد دانشجویان داخل نیستند (بخصوص در مقطع دکتری) تا 100 ساله دیگه هم نمیتونند در ایران دکتری قبول بشند. امثال شما اصلا دانشی ندارید که به این مملکت بیارید. 900 نفر از کشور قبرس متقاضی ارز دانشجویی هستند. واقعا خنده داره. اگه ارز را در سطل آشغال بریزیم بهتره تا به امثال این دانشجو ها بدیم.
    • بدون نام AU ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      14 13
      شما که میگی اینهائی که خارج هستن دانشی ندارن و داخلی ها دانش بالاتری داران عین ماهی میمونی که توی تنگ فقط بودی نمیدونی دریا چیه. یه مقایسهای بکن (البته اگر دانشتون قد میده!) ببین تکنولوژِ ایران تو دنیا چجوریاست
    • بدون نام TR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      3 16
      محمد! می دوی که حرفات نادرسته اما بازم برات مثال قیف را می زنم که تو ایران سر و ته یعنی آدمهایی کمی به قول تو از سد کنکور که در مواردی کاملا نامربوط با دوره تخصص دکتراست می توانند رد بشوند اما سختیها تا آنجا بود، بهشت دانشگاه در انتظار آنهاست! این حقیقت آموزش عالی ماست که مخصوصا در مقاطع بالا ضعف خود را نشان می دهند، تمام دانشگاههای معتبر سیستم عکس اینرا دارند و سرانجام خیلیها به اخراج از دانشگاه ختم می شود. اما تو یک نفر اخراجی نه در دکترا که حتی در فوق لیسانس برای من معرفی کن
    • بدون نام MY ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      6 6
      محمد: شما که ادعا دارید دانشجویان مقطع دکتری خارجی اصلا در حد دانشجویان داخل نیستند میشه یک مثال هم بیارید؟ مثلا کدام دانشجوی ایرانی دارای 13 ISI هست؟ اونهم در دوره سال تحصیل دکتری با ایمپکت فاکتور حداقل 1.5؟ اصلا فکر کنم این چیزها رو نمیگیری و الان هنگ کردی که ISI چیه impact factor کی هست.
  • علی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    30 10
    اگر مردم گرسنن با حذف ارز دانشجویی سیر میشن ؟ اون 3000000000000 که از کشور خارج شد ارز دانشجوها که هیچ اگه 100 سال دیگم میخواستن درس بخونن ارز میرسید دوست عزیز منتها دبواری کوتاه تر از دانشجو نیست !!!!!!
  • حسام US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    17 23
    قطع ارز دانشجویی آنهم به شکل اینچنینی یعنی آنی کاری اشتباه بود.این قطعا باعث میشود که قشر زیادی از دانشجویان درسشان نیمه تمام رها شود و سرشکسته به کشور برگردند. دوستانی که اساسا مخالف ارز دانشجویی هستند احتمالا با وارد کنندگان خودروهای بسیار گران قیمت و تجملی پورشه و مازارتی نسبتی دارند چون طبق آمار گمرک 78 درصد این خودروهای لوکس که فقط مورد استفاده کمتر از 5 درصد اجتماع هستند با ارز دولتی 1226 تومانی وارد کشور شده اند و می ترسند ارز دانشجویی جلوی واردات آنها را بگیرد!!!! جالب این که این خودروها را با ارز دولتی وارد و با ارز آزاد می فروشند. کل بودجه ارز دانشجویی 450 میلیون دلار بود، بعضی ها یکطوری میگند که چرا از جیب ما پول داره میره که انگار اگر ارز دانشجویی قطع بشه ، حقوقشون اضافه میشه !
  • کیمیا IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    6 7
    هیییییییییییییی..........................!
  • مجتبی ب IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    22 27
    به قول خودتون اونا فقط 48 هزارن و شما دارین سنگ اون 48 هزار به سینه میزنینی که هزینه هاشون دو برابر شدن....مث اینکه شما تو این مملکت نیستین؟؟؟؟؟ هزینه های تمام مردم دو برابر شده..اونا حداقل دستشون به دهنشون میرسه که رفتن خارج اما بیش از نیمی از ملت درامد ماهیانه زیر 500 هزار دارن و با این هزینه ها واسه تهیه غذاشون هم به مشکل بر میخورن...اگه قراره مشکلی حل بشه اول مشکل اونایی که تو این مملکت زندگی میکنن باید حل بشه و نه کسی که از سر خوشی رفته واسه تحصیل خارج از کشور
    • بدون نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      4 5
      متاسفم! اولش حرف رو خوب شروع کردی اما جمله آخرت نشون داد که انگار تصادفا همچین حرفی زدی!!! شما نمی‌خواد بری تحصیل، یک سال برو فقط زندگی کن. وقتی فشار دوری از خانواده و فرهنگ غریب رو چشیدی می‌فهمی که چقدر غیر منصفانه گفتی از سرخوشی رفتن! بعد تحصیل رو هم اضافه کن! خیلی ناراحتی؟ از اونایی که اونجان به شرط معدل ارز بدن و من شک ندارم که 99% اون دانشجوها توی اون دانشگاه ها دانشجوی ممتازن و لایق گرفتن ارزی که حقشونه! نه صدقه!!!
  • علی AM ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 5
    دوستان یک نکته بسیار جالب این هست که همین ارز رو هم فقط به مقطع فوق لیسانس به بالا خواهند داد... اونهایی هم که مقطع کارشناسی هستند احتمالا جزو دانشجوها به حساب نمی‌آیند!
  • khashayar CA ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    8 14
    پورشه و بنز آقایون با دلار 1200 تومنی میاد ما اینجا گرفتاربم
  • بدون نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    14 7
    مهم این است که آدمها برای خودشان برنامه ریزی کرده اند. بعدش هم همین دانشگاه های مالزی که بعضی ها این حرف ها را می زنند، رنکینگ شان در دنیا حدود 200 تا 300 است. امکاناتی که در همین دانشگاه ها وجود دارد در دانشگاه تهران ما وجود ندارد، ضمن این که یک دانشجو حق دارد که در دنیای امروز بخواهد تجربه تحصیل بین المللی داشته باشد؛ این امر مطمئناً برای کشور هم مفید است. من خودم دانشجوی مالزی هستم و برای اروپا اقدام نکردم به خاطر این که مالزی کشور اسلامی است و داشتن حجاب در آن راحت است؛ ضمن این که این کشور هم کشور مسلمان است و توانسته است با نظام بین الملل هم کنار بیاید؛ حرف ها و الگوهای زیادی برای ما دارد. مهم این است که من به عنوان یک شهروند ایرانی حق دارم که برنامه ریزی کنم .
  • نیتاشا IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    6 9
    آقا محمد شما اگه دانشجوی دکتری هستید توی کشور ،بهتون تبریک میگم ولی ای کاش رعایت ادب رو میکردید ودانشجویان خارج از کشور رو مسخره نمیکردید شما ظرفیت ونحوه پذیرش دکتری توی ایران رو نمی دونید؟ یک نفر با سطح سواد شما باید درک بالایی داشته باشه و اگه خودش نیاز به ارز دانشجویی نداره چوب لای چرخ دیگران نذاره این کار اخلاقی نیست.
  • عرشیا IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    10 8
    اکه ارز دانشجویی قطع بشه 2حالت داره یا دانشجو درسشو نیمه کاره رها میکنه وبرمیگرده که این نتیجه خوبیه برای دشمنان کشوره که خیالشون راحت میشه که میتونن روی این جوانان سرخورده حساب کنن یا با سختی ادامه میدن و باز هم نتیجه قبلی حاصل میشه حالا خود دانید.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    5 16
    همه ما می دونیم که یکی از غیر استانداردترین روش های انتخاب دانشجو کنکوره. دانشجو کافیه 6 ماه بشینه به صورت فشرده مطالبی که قرار بوده توی 4 سال یا بیشتر به صورت عملی فهمیده باشه، حفظ کنه (حداقل در مورد رشته های فنی که من به شخصه می دونم اینجوره). البته منکر این نیستم که کسی هم که توی 4 سال این موضوعات رو درک کرده و یاد گرفته هم رتبه ی خوبی میاره. اما دوست عزیزی که تا به حال برای دانشگاه معتبر خارجی اقدامی نکردی، لطفا حداقل بدون پذیرش گرفتن شامل چه پروسه ای میشه، چه مدارکی رو میگیرن و چطور مطمئن میشن که دانشجو ارزش اومدن به اون دانشگاه معتبر رو داره یا نه. پس از روی احساساتت که جریحه دار شده حرف نزن و قبلش یکم پرس و جو کن!
  • دانشجو IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    5 8
    سلام ... از این حرفا گذشته مسئولین واقعاً یه کاری بکنند چون همین حالا هم وقت گذشته ... بسیاری از دانشجویان خارج از کشور با مشکل مالی مواجهند... قدیم وقتی می خواستند مرغ رو بکشند اول بهش آب می دادند دون می دادن و یواش یواش سرشو می بریدن ... الان خدا رحم کنه ... بابا لااقل یکسال قبل خبر بدین ... یا مقدار ارز و کم کم بیارین پایین و حذف کنین یا اینکه بگین یک ترم میدیدم و دیگر هیچ ... بخدا خیلی سخته اینجوری سربریدن ... یاد سخن گهر بار حضرت علی ع افتادم که وقتی می‌شنود خلخال از پای زنی بیرون کشیده شده است، می‌فرماید: جای دارد که انسان از این غصه بمیرد...مسئولین محترم هموطنان عزیز ؛ دوستان، مدعیان ، مجلس ، دولت ، بانک مرکزی ....بخدا بخاطر این قضیه بسیاری از غرور ایرانی بودن ما از بین می رود.
  • دانشجوی غیر بورسیه A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    5 10
    لطفا سانسور نکنین چون واقعاً اگر یه عده احساس میکنن با حذف این ارز مشکل گرسنگی حل میشه باید آگاه بشن. این خبریه که یک مقام مسئول ذکر کرده معاون بورس و امور دانشجویان حسن مسلمی نائینی گفت:335 میلیون دلار ارز به غیربورسیه‌ها اختصاص یافته است دوستان عزیز آیا واقعاً این رقم مشکل گشاست؟ وجدان رو در نظر داشته باشین منبع خبر http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1718155
  • آرش IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    16 7
    خب شما که پول ندارید برای چی ادای بچه مایه دار ها رو در میارید. هرکی عرضه داشته باشه همین ایران می تونه قبول بشه نه اینکه بره از مالزیایی ها هندی ها و ... که هنوز نمی دونن ISI چیه درس یاد بگیرن. سطح دانشگاه های دولتی ایران در حد دانشگاههای آمریکاست. برای چی کسی که استعداد نداره می خواد به زور یک دکترا بگیره و بعدش بره مغازه باباش کار کنه. یکی از دوستای من مالزی درس می خونه می گه اینجا ایرانی ها همون مقاله های فارسی رو که حاصل زحمت بچه های دانشگاههای ایرانه ترجمه می کنن و به اسم خودشون با یک نمره ی پایین به اسم iSI ثبت می کنن بعدش هم به همه می گن ما مقاله دادیم و کلی پز می دن.
    • بدون نام AU ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      2 2
      آقا آرش نباید فک کنی همه کسائی که خارج دارن درس میخونن عین شما و دوست هستن نه همشون با شعور و فهمیده هستند
    • حمید IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      14 2
      مرد حسابی تو فکر کردی بعضی ها مثه من میان خودشون بازیچه این کنکور مسخره میکنن؟؟؟ دانشگاه هند و مالزی هم که تو میگی مدرکشو همه جای دنیا قبول میکنن ولی مدرک دکتری ایران رو هیج جا قبول نداره.نمیدونم دوستت این حرفو از کجا در آورده ولی من از استاد دانشگاه پرسیدم که این حرفو دارم به تو میگم. سنگ کدوم دانشگاه تو ایران رو داری به سینه میزنی؟؟؟ دلت خوشه ها
  • کمال MY ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    3 0
    استادیار محترم دانشگاه فردوسی همین امسال یکی از همکاراتون اومد دانشکده ما در مالزی برای فرصت مطالعاتی. بنده خدا اومد حرف بزنه دید هیچی زبان نمی دونه. یکی از دانشجوهای ایرانی براش مترجمی کرد. ویکی دیگه هم ازش عکس می گرفت تند تند. بنده خدا از رو نرفت دوباره یک کارگاه گذاشت و خدا را شکر که فرصتش تموم شد و با کوله باری از ... به دانشگاه فردوسی برگشت.
  • مادر دانشجویان5= IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 1
    حالا که این دانشجوها دارن خارج از کشور تحصیل میکنن علاوه بر اینکه زبانشون خوب میشه با علم و تکنولوزی روز دنیا اشنا میشن و اون رو به کشور میارن چرا چوب لای چرخشون گذاشتین ای از خدا بی خبرا من با خون دل بچه هامو حمایت مالی کردم لااقل میتونستین این قانون ارز مبادله ای رو برای دانشجوهای جدید بزارین نه اینها که ترم دوم هستن برنامه ریزی کردن با هزار امید رفتن اونهم دانشجوی دکترا و فوق لیسانس