تحریریه روزنامه خبر عصر روز دوشنبه میزبان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

خوش خبر باشید.  این اولین کلام معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به  اعضای شورای سردبیری روزنامه خبر بود. رامین به محض ورود به تحریریه روزنامه پس از سلام و علیک مختصری با اعضای تحریریه وارد  جلسه  دبیران سرویس های روزنامه  شدو با آنان  گفتگو کرد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در این دیدار با اشاره به اینکه امام صادق (ع) فرمودند : چیزی را بدانید که اگر بدانید منفعت ببرید و اگر ندانید زیان کرده باشید." گفت:  امیدواریم روزنامه خبر که اساسا آن را روزنامه ای حرفه ای می دانم با چنین جهت گیری کار حرفه ای خود را دنبال کند. رامین با این همه تاکید کرد که روزنامه خبر را روزنامه ای بدون آرمان می داند.

او سپس در ادامه یادآور شد که خبرنگاران و شخصیت های  رسانه ای قطعا در میان قشرهای اجتماعی نخبه و برجسته اند  واز این رو باید به گونه ای باشد که با هر خبری و نشریه ای جامعه خودش را یک قدم پیش ببرد.

 علیرضا معزی مدیر مسئول روزنامه خبر نیز پس از گفتن خیر مقدم به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تاریخچه مختصری از روزنامه خبر و خصوصا دوره جدید انتشار خبر سیاسی ارائه کرد و گفت : ما ابتدا کار را با سایت آنلاین آغاز کردیم و احساس می کنیم که مقتضیات زمان کنونی ایجاب می کرد که روی خبر رسانی آنلاین سرمایه گذاری بیشتری کنیم. "

 محمد مهاجری سردبیر روزنامه خبر نیز ضمن خوش آمد گویی به معاون مطبوعاتی آرمان همه اعضای تحریریه را همسو با معیارهای اصیل انقلاب اسلامی دانست و گفت تفاوت در نگاه ها است و ما آرمان های خود را با روش خودمان دنبال می کنیم و فکر نمی کنیم که رسیدن به آرمان ها تنها یک راه و روش دارد.

مهاجری در ادامه گفت در فضایی به سر می بریم که نگاه های مطبوعاتی یکسویه و همشکل شده و خبر کوشیده است نگاهی متفاوت را در فضای مطبوعاتی ارائه کند که گویا تا حدودی نیز موفق شده ایم.

دکتر محمد علی رامین در ادامه تصریح کرد  باید روزنامه هایی منتشر کنیم که خواص جامعه، بیشتر مخاطب آن قرار بگیرند. باید گستره کار از ایران فراتر برود و جهانی تر فکر کرد. اگر اینگونه شود می توانیم در برابر رسانه های مونوپل غرب یک رسانه تازه باشیم . برای این منظور باید رسانه های ما باید از رسانه های غربی مستقل بشوند. منابع مستقل داشته باشیم و نوع نگاه ما نیز باید مستقل باشد.

برخلاف تصورما غربی ها  اگر خبری درراستای اهداف آنها نباشد آن را منتشر نمی کنند. اما ما اگر بخواهیم به عنوان یک انسان موحد که حرفه ما هم خبرنگاری است خبری را منتشر یا منعکس کنیم باید نوع نگرش ما به اخبار و تحلیل های رسانه ای متفاوت باشد

رامین در ادامه با اشاره به اینکه باید گفتمان حاکم در رسانه های جهان را تغییر داد و آن را به سمت گفتمان قرآنی امام خمینی سوق داد گفت باید در جهت استقلال فکری رسانه های ملی در مقایسه بارسانه های غربی تلاش هایی صورت بگیرد و اگر در این راه ما بتوانیم رسانه ای آلترناتیو در برابر رسانه های غربی ایجاد کنیم مخاطبانی ملیاردی خواهیم داشت. 

او در ادامه گفت اگر ما رسانه ای داشته باشیم که پیام دار مسائل توحیدی و ارزشی ما باشد حتما  آن رسانه مبرز خواهد بود. ابزار رسانه، کلام است اگر بتوانیم با کلید واژه های متفاوت از رسانه های غربی سخن بگوییم و مسائل را تحلیل کنیم قطعا در برابر رسانه های غربی حرف ویژه و متفاوتی را مطرح خواهیم کرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد غربی ها چند کلید واژه خاص بیشتر ندارند که عمده آنها همین حقوق بشر، آزادی بیان، حق زنان، دموکراسی است اما توانسته اند  با این چندکلید واژه سلطه خودشان را بر افکار عمومی بگسترانند.

رامین آنگاه به تاثیر امام(ره) در جهان اشاره کرده و گفت : امام  با کلید واژه های قرانی وارد افکار عمومی جهان شدند و همه را به سمت خود جذب کردند. کلید واژه های امام که همه نهضت امام با آن رقم خورد حول محور امامت ، امت اسلامی و رابطه این دو با عدالت می چرخید.  

او سپس خاطره ای از سال های زندگی خود در غرب نقل کرد و گفت : خاطرم هست در دوران 20ساله اقامت در غرب هرچه تلاش کردم یک رسانه غربی را پیدا کنم که حاضر شود بنویسد امام، موفق نشدم. در حالیکه همه ایران می گفتند امام خمینی انها می گفتند ایت الله خمینی. از یکی از کارشناسان رسانه ای پرسیدم که چرا شما امام نمی گویید. این کارشناس درپاسخ من گفت : ما با ادبیات شما نا آشنا نیستیم. شما وقتی می گویید امام یعنی پیرامونش امت اسلامی شکل می گیرد و گستره ای است از شرق تا غرب عالم و یک واژه ای است با بار معنوی جهانی.

وی آنگاه به سایر کلید واژه هایی که امام به کار می برد و با استفاده از انها توانست انقلاب اسلامی را جهانی کند اشاره کرد و گفت کلماتی مانند مستضعفین و مستکبرین از این دست واژه ها بودند که نشان دهنده جهان دوقطبی حاکم بر ملت ها بودند که امام به خوبی آنها را درک کرده بود و این پیام را در بر داشت که عده ای اقلیت بر سرنوشت اکثریت حکمرانی می کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از واژه های حق الناس و حق الله نیز به عنوان واژه هایی یاد کرد که متاسفانه، واژه حقوق بشر جای آنها را گرفته است. عدالت نیز از دیگر واژه هایی است که رامین به استفاده نشدن درست و به جای آن در رسانه ها انتقاد کرد و گفت خیلی ها توسعه را به جای عدالت گذاشته اند.

رامین در پایان با تصریح بر اینکه در روزگاری به سر می بریم که روزنامه های حرفه ای نداریم و یا کم داریم ولی روزنامه خبر بسیار حرفه ای است ابراز امیدواری کرد که این روزنامه بتواند در این خصوص پیشگام شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در انتها از بخش های مختلف روزنامه خبر بازدید کرد و در ساعت 16:50 دقیقه روزنامه خبر را ترک کرد.  

عکس های این دیدار را اینجا ببینید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۳:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    خوب غرب همچین فکری را بکند، مگر مردم ایران باید برنامه ها و تفکرات خود را با آن ها مطابقت بدهند و نقطه مقابل آن را پیدا کنند و فقط شعار سر یدهند. ایشان طوری صحبت می کند که اینگار یادگار حضرت امام (ره)است. شعاردهی که حرفه ای گری محسوب نمی شود.
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    امیدوارم پس از این دیدار و درک مواعظ و مواضع حکمت آمیز و پندآموز مهندس رامین، روزنامه خیر متنبه شده باشد و دست از شانتاژ خبری بردارد.