بنیاد ایکس‌پرایز جایزه‌ای ده میلیون دلاری برای تولید انبوه خودروهایی کم‌مصرف که با کمتر از 2.5 لیتر سوخت بتوانند بیش از 100 کیلومتر حرکت کنند، تعیین کرده است. 43 گروه خود را برای رقابت جاده‌ای در تابستان آینده آماده می‌کنند.

فاطمه محمدی‌نژاد: با به پایان رسیدن مرحله مقدماتی خودروهای پیشتاز ایکس‌پرایز، 42 تیم برای نشان دادن قابلیت‌های ماشین‌های فوق کارآمد و آماده ورود به بازار خود به رقابت می‌پردازند. جایزه چیست؟ 10 میلیون دولار. رقابت بر سر چیست؟ راندن خودرو تا مسافتی بیش از 100 کیلومتر تنها با استفاده از 2.35 لیتر سوخت.

به گزارش نیوساینتیست، هفته گذشته، نمایندگان 42 تیم در لاس‌وگاس نوادا گردهم آمدند و مسئولان به پرسش‌هایی در رابطه با زمان برگزاری مسابقه و قوانین پاسخ دادند. اکنون شرکت‌کنندگان تا 15 دسامبر/ 24 آذر فرصت دارند تا طرح‌های نهایی خود را ارائه دهند.

در ماه اکتبر/مهر، 111 داوطلب حاضر به 43 کاهش پیدا کرد. این 43 تیم شرایط مقدماتی و معیارهای لازم را دارا بودند و قابلیت تولید انبوه داشتند. هفته گذشته، یکی از این 43 تیم به علت مسائل مالی از رقابت حذف شد. اریک کاهیل، مدیر مسابقات در مصاحبه‌ای با نیوساینتیست با اشاره به اینکه انتظار کناره‌گیری تیم‌های بیشتری را دارد، گفت:« همه این تیم‌ها به خط شروع نمی‌رسند.»

حالا تیم‌های باقیمانده با موانع فنی زیادی روبرو هستند. آنها باید پیشرف مناسبی در تکمیل ماشین‌ها نشان دهند و این در حالی است که باید از آزمایشات امنیت، ضایعات و بهره‌وری نیز عبور کنند. به گفته کاهیل:« ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این ماشین‌ها تنها خیالی و تحقیق علمی نیستند و قابلیت ورود به جاده‌ها را دارند.»

این رقابت‌ در یک دوره مسابقه جاده‌ای در تابستان آینده به اوج خود خواهد رسید و در آنجا مشخص خواهد شد که کدام تیم‌ها جایزه 10 میلیون دلاری را از آن خود خواهند کرد. تاریخ و زمان دقیق برگزاری این مسابقه در ماه ژانویه/ دی در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل آمریکای شمالی، در دیترویت میشیگان اعلام خواهد شد.

مایکل کادی، سرپرست یکی از تیم‌های برتر از سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا می‌گوید:« ما وارد مرحله بعد شده‌ایم. بازی از هم اکنون آغاز شده است.» طرح کادی به صورت سیستم تمام الکتریک کار می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حافظ IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۹
    0 0
    براي جاده هاي ما حتمااین ماشین‌ها تنها خیالی وعلمی نیستند و قابلیت ورود به جاده‌ها را دارند